Publicerat Mars 4, 200818 yr Finns det några eftersöksjägare som gör eftersök på viltolyckor /skadeskjutningar i BD-län här på forumet? /johan
Publicerat Mars 4, 200818 yr Jag och vår vovve gör, rådjur och även älg. Men vi har hittills hållit oss inom VVO:t (Öjebyn)
Publicerat Mars 4, 200818 yr Finns det några eftersöksjägare som gör eftersök på viltolyckor /skadeskjutningar i BD-län här på forumet?/johan inte "proffesionelt"....men hemma i byn har det blivit några... Undrar om inte B-O har hand om viltolyckorna vid E4:an hos oss, har du nån koll på det Johan?
Publicerat Mars 4, 200818 yr Författare inte "proffesionelt"....men hemma i byn har det blivit några...Undrar om inte B-O har hand om viltolyckorna vid E4:an hos oss, har du nån koll på det Johan? ah ja tror han har de. polisen har nog en lista..ska kolla lite me dom. skulle va intressant att följa med nån rutinerad eftersöksjägare
Publicerat Mars 5, 200818 yr Vi har en björn eftersöksgrupp bildad här i Boden, kommer att vara operativa under 2008, alla gruppmedlemmar har gått och klarat björneftersöks kursen, vi har ett antal godkända hundar och ett antal hundar som praktiskt går på björn men inte är provade i hägn eller meriterade, sånt kommer vi att jobba med under åren framöver. Gruppen kommer att träna skytte och hundar tillsammans för att vara operativa tidigt under sommaren samt kunna verka fullt ut till höstens jakt. Vi kommer att vara (är redan? lite osäker) på Polisens listor. Kommer att hålla er uppdaterade om gruppens verksamhet
Publicerat Mars 9, 200818 yr Jepp, jag går eftersök med Jämten. Alla trafikskador och skadeskjutningar. Han funkar kanon och nu hoppas jag tiken blir lika bra...Håller mig inom jaktlagen men är nyfiken på "polisens lista"?? Mvh..
Publicerat Mars 9, 200818 yr Författare Håller mig inom jaktlagen men är nyfiken på "polisens lista"?? Mvh.. En till pitebo! välkommen! tänkte om polisen i pite har en telefonlista över eftersöksjägare över olika områden i kommunen just för trafikskadat vilt. vart jagar du nånstans? hållt på med eftersök länge? nä om man skulle slita sig från datorn å gå å lägga sig.. :-
Publicerat December 7, 200817 yr Författare Vi har en björn eftersöksgrupp bildad här i Boden, kommer att vara operativa under 2008, alla gruppmedlemmar har gått och klarat björneftersöks kursen, vi har ett antal godkända hundar och ett antal hundar som praktiskt går på björn men inte är provade i hägn eller meriterade, sånt kommer vi att jobba med under åren framöver.Gruppen kommer att träna skytte och hundar tillsammans för att vara operativa tidigt under sommaren samt kunna verka fullt ut till höstens jakt. Vi kommer att vara (är redan? lite osäker) på Polisens listor. Kommer att hålla er uppdaterade om gruppens verksamhet nått att berätta om eran eftersökgrupp? hur många är ni osv..blev det några eftersök under hösten??
Publicerat December 7, 200817 yr Vi har en grupp på 12 pers, 3 hundar som har papper på att dom är lämpliga som björnhundar men som även praktiskt varit i björnkontakt, fler hundar på väg. Säsongen 2008 har vi inte behövt användas för något eftersök (vilket är bra i och för sig) I gruppen har vi olika ansvarsområden. några är ansvariga för skytteträningen, några är hundträningsansvariga och andra är ansvariga för kommunikation och kartor. Samövningar ordnas så att hundarna lär sig att spåra och aggera med fler än husse i skogen.
Publicerat December 7, 200817 yr 3 hundar som har papper på att dom är lämpliga som björnhundar men som även praktiskt varit i björnkontakt, Jag antar ju att en "björn pappers" hund som anses lämplig för eftersök har varit i praktisk kontakt med en björn, (hur får man annars papper på det ).......annars skulle inte jag släppa den hunden bakom en skadad nalle.
Publicerat December 7, 200817 yr Den behöver inte har varit i skarp kontakt med björn, utan är godkänd via olika prov bla i djurpark. Naturligtvis så väljer man alltid en hund som man vet ha varit i skarp kontakt och klarar av det framför en hund som bara har papper på det.
Publicerat Juli 10, 200916 yr Några uppdateringar kring eftersöksekipage runt Piteå? Själv har jag en 4½ månaders valp som jag tänkt eftersöksträna längre fram.
Publicerat Juli 11, 200916 yr Några uppdateringar kring eftersöksekipage runt Piteå? Själv har jag en 4½ månaders valp som jag tänkt eftersöksträna längre fram. Varför vänta? Spårträning kan du börja med så fort valpen kommer hem.
Publicerat Juli 11, 200916 yr Några uppdateringar kring eftersöksekipage runt Piteå? Själv har jag en 4½ månaders valp som jag tänkt eftersöksträna längre fram. Finns nog en hel del runt ikring Piteå.....här i Boden finns det flera ekipage för framför allt älg/björn, men även några som går på småvilt typ rådjur, räv mfl arter.
Publicerat Juli 12, 200916 yr Polisen har ju en lista också över björneftersöksjägare med gk hund! Jo, dom ska ju ha det ja.
Publicerat Juli 12, 200916 yr Jo, dom ska ju ha det ja. Ja, det har dom men dom lämnar visst inte ut några namn till allmänheten. Dom ringer visst upp någon av dom som står på listan och skickar dit till platsen!
Publicerat Juli 12, 200916 yr Ja, det har dom men dom lämnar visst inte ut några namn till allmänheten. Dom ringer visst upp någon av dom som står på listan och skickar dit till platsen! Det är lite känsligt.....inga namn lämnas ut, men dom hanterar ärenden på ett lite eget sätt i vissa kommuner, lite svågerpolitik om man säger så.
Publicerat Juli 12, 200916 yr Det är lite känsligt.....inga namn lämnas ut, men dom hanterar ärenden på ett lite eget sätt i vissa kommuner, lite svågerpolitik om man säger så. Ja, det är det! Det jag vet att det finns bara en lista hos polisen i Luleå och inte på någon av de andra stationerna. Det är konstigt tycker jag!
Publicerat September 2, 200916 yr Ja, det är det! Det jag vet att det finns bara en lista hos polisen i Luleå och inte på någon av de andra stationerna. Det är konstigt tycker jag! Ska man gå någon utb för att hamna på eftersöks listan? Eller räcker det att man har en spårhund och anmäler intresse?
Publicerat September 2, 200916 yr Författare Ska man gå någon utb för att hamna på eftersöks listan? Eller räcker det att man har en spårhund och anmäler intresse? vet inte hur det funkar riktigt men det verkar vara svårt att få komma med, men testa å anmäl ditt intresse
Publicerat September 2, 200916 yr vet inte hur det funkar riktigt men det verkar vara svårt att få komma med, men testa å anmäl ditt intresse Ja det skulle vara bra att få gå lite fler eftersök under året, blir ju inte så många under älgjakten..
Publicerat September 2, 200916 yr Ja det skulle vara bra att få gå lite fler eftersök under året, blir ju inte så många under älgjakten.. Ring polisen i stan o kolla! Vet att en del som skött det där tidigare är till åren minst sagt. Om det inte kommit in nya då.
Publicerat September 3, 200916 yr Ring polisen i stan o kolla! Vet att en del som skött det där tidigare är till åren minst sagt. Om det inte kommit in nya då. Ok ska kolla upp det!!
Publicerat September 3, 200916 yr Bara ett litet förtydligande om eftersökslistorna i Norrbotten. Polisen har listor på de som har godkända hundar/ekipage för björneftersök. De håller också på att sätta ihop lokala björneftersöksgrupper eftersom det inte bara är hundens spårförmåga som är viktig utan hur det går för hunden att samarbeta med andra hudnar under ett eftersök och hur föraren hanterar en situation med media m.m. Så vitt jag vet är arbetet med det på gång men inte helt klart. Känner man att man vill vara med men inte har blivit kontaktad så kan man höra av sig till polisen och tala om att man är intresserad På älgsidan är det lite annat. Där har polisen en lista med kontaktpersoner i varje krets som de ringer till när det har hänt en olycka. Dessa kontaktpersoner har i sin tur listor över vilka eftersöksekipage det finns i respektive jaktlag i sitt område. När de har fått klart för sig var olyckan har skett kontaktar de det jaktlag som har jakträtten där och det jaktlaget sköter eftersöket. Någon egentlig lista på älgeftersöksekipage finns alltså inte, men kretsens lista på jaktlagskontakter är väl i princip en sån lista även om den bara finns hos kretsens kontaktpersoner.... hängde ni med?!