Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapen vi bytt bort? Memory Lane..

Featured Replies

Publicerat

Enda bössan jag ångrar jag bytt bort var en w70 som var lite i afrikastuket, fan sålde jag den för? idag hade jag gråtit om jag fått tillbaka den :o

• Svar 66
  • Visningar 28,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fyller på här med en uppdaterad lista. Att lägga in bild för varje pang är nog inte aktuellt Noterar att det hänt förvånansvärt lite på 9 år faktiskt. Bytesfrekvensen när handläggningstiden i Hal

• Oj oj oj, här kan man ju fylla på lite nu igen  Här följer ett utplock av bössor som jag hade velat ha kvar i de bästa av världar med oändligt med pengar och obegränsad plats i garderoben.

• Sen dyker den här upp i minnesbanken- när hjärnan får arbeta lite: En Winchester Featherweight .308W Det var nog det smidigaste och mest behändiga vapen jag har skjutet med... DEN saknar jag.

Posted Images

Publicerat

Ja Winchester Featherweight är otroligt mysiga bössor. Farsan har en i 308 win. Den klass-1 bössa jag började skjuta med som 15-åring. Har många gånger varit sugen på en sådan själv. Var EXTREMT sugen när exabit sålde sin FW i 270 win, men fullt skåp, bök med att sälja befintliga bössor, och långa handläggningstider lade hemsko på det hela, dessvärre B)

Publicerat

Som väldigt liten 14 åring blev 1:a vapnet en Savage 24 20/22win mag.

Tikka 714 12/76 bock. 

Jättefin Antonio Zoli kombi 12/222 som jag ärvde av morbror som tvärdog efter sin 50-års dag. Den kan jag sakna ibland men då vi ha begränsad garderob å jag sköt uruselt med den så fick den lämna.

Winchester mod 70. 308 Denna sök jag flera älgar med å saknar. Hade den varit kvar så hade den klätts om lite, gängats å stannat!

Hva 146 9,3x57

Hva 640 JP custom 375 Ruger. 

Remington 700 ltr 308. Fick nyligen lämna plats åt en Sauer 303 i 8x57. 

Remington 22lr är såld å på väg ut till förmån för en stadigare 22:a för bättre övningsskyttte på 50m älgen. Tips nån? ;)

Folk tycker att jag är galen som byter vapen så "ofta".

Känner mig som en knapp amatör i bössbytarbranschen då man ser andras listor här...:whistling:

Publicerat

Ja helt vanliga Winchester 70 är också riktigt mysiga. Skulle jag bygga custombössa för jakt i dagsläget är detta nog den hetaste kandidaten för modersystem B)

Publicerat

Ja en sån i 6,5x55 å lagd i en kkc stock vore nice Krall. :yes:

Publicerat
37 minutes ago Dr Krall sa:

Ja Winchester Featherweight är otroligt mysiga bössor. Farsan har en i 308 win. Den klass-1 bössa jag började skjuta med som 15-åring. Har många gånger varit sugen på en sådan själv. Var EXTREMT sugen när exabit sålde sin FW i 270 win, men fullt skåp, bök med att sälja befintliga bössor, och långa handläggningstider lade hemsko på det hela, dessvärre B)

Som tur är såldes den aldrig B)

Publicerat

Vilket får mig att tänka på att jag nog har lite .458 puppor liggande i skåpet....

• 3 months later...
Publicerat

Fyller på min "memory line" lite

Tikka T3X Lite Adj. 308win 20160603_192919.thumb.jpg.db261e42fdf3ccb59dffd169502b26c5.jpg20160603_192821.thumb.jpg.fdf6bfe40308efaffc50b1bf39e9740b.jpg

Schultz & Larsen Classic DL 6.5x5520170122_115801.thumb.jpg.44f35b712c00e14a4d6e39a51ffc06ea.jpg20170131_093341_001.thumb.jpg.6837a54b56ade8c1ea15d833dff037fe.jpg

Mvh Joacim 

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Publicerat

Minnet är inte så bra då det är snart 25 år sedan jag sålde mina bössor.

Huskvarna 30-06 med ombyggd flaggsäkring och weaver 3-9 kikare.

Hagel: kaliber 16 med repeter 3 skott. 2 i magasinet och 1 i loppet. Något amerikanskt märke. Trevlig.:rolleyes:

22lr en ny tjeckisk variant som jag ej kommer ihåg namnet på. Kul prickskytte..

Nästa vecka ska återgfallsjägaren hämta en Huskvarna 1640 30-06 och en SbS Simon Suhl Kaliber 12 :D:D

• 3 weeks later...
Publicerat

Två olika Valmet 412s med en massa olika pipor. Den en är på väg ut ur skåpet nu. Kommer sakna den som jag saknar den första.

Kricko 22 mag. Skön stock men sköt illa. 

Cz 455 22 lr. Använde för lite men sköt bra trots sitt hårda trycke.

Ruger m77 rsi 308. Den bössa jag saknar mest. Grymt smidig drevpang som sköt jäkligt bra trots att det var en helstock.

Fabarm Elos c sporting kal 12. Min första hagelbössa som köptes ny...Var riktigt fin men jag sköt illa med den. Vilket hag naturligtvis skyllde på bössan...

Publicerat

Merkel 8 kaliber 20. Konfirmationspresenten som jag höll fast vid så länge det gick utan att träffa någonting alls nästan. Saknar formatet med SvS och kaliber 20 så gärna en sån fast med bättre kvalitet och längre pipor.

Brno 22Lr 452 såldes för att få en plats till en drilling. Helt outhärdligt att vara utan den bössan fast trycket i original var uselt.

Sako Finnbear 30-06 Kan mycket väl vara den ultimata allroundstudsaren och därför fick den åka, hemmagjord laminatkolv som jag raspade fram med stort besvär som 18-åring hade den. Snyft

Publicerat
13 minutes ago Tazswe sa:

Vi börjar med det viktigaste först, hagelbössorna.

Browning 425 12 Waterfowl.

Beretta 682 12 Gold Sporting

Westley Richards BLE12 Gold Name 

John Woodward 12 hanbössa 

John Rigby SLE  20 med rising bite

Churchill Premier SLE 12

Stephen Grant SLE 12

Macnaughton 12 round action

Holland  Holland rook 6x70r

Steyer Scout .308

Steyer Scout .223

Sauer 200 6,5x55 och 9,3x62