Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Briley tuber..

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jaha.. skjutit med Berettas Invector tuber nu en morgon.. Verkade faktiskt rätt ok även om underlaget är lite glest för att kunna uttala sig på allvar om huruvida det fungerar eller ej.. Hade kvart i när jag satt vid uven och skruvade i halv när jag försökte skjuta på sträck..

Det slog mej nu en grej.. om man ska ha maximal nytta av tuberna, är inte det i så fall de riktigt trånga borrningarna? Ju mer strypning desto fler randhagel?

Mvh!

• Svar 78
  • Visningar 13,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hepp var ett tag sedan man var i svängen. Jag upplevde helt klart att Blrileychokerna gav bättre träffar än orginalchokerna,så pas mycket bättre att jag kunde gå ner från orginalchokernas 1/2-borrni

• Jo i någon mån blir det ju tätare, fler randhagel som pillas in inom cirkeln för angiven borrning.. Men givet det så kan man ju alltid välja en tub som är snäppet öppnare? Ruggigt nyfiken på detta,

Publicerat

Målsättningen med dessa nya ssystem borde väl vara att få så lite randhagel som möjligt!?

Å som du säger hipshot borde det göra sig bäst om man använder de värsta chockerna då man vill utöka skjutavståndet och med så lite spill(randhagel) som bara går... :lol:

vh

Publicerat
  • Författare

Det verkar ju rimligt.. Väntar dock ett tag med detta, är lite förvirrad när det gäller tuber o prylar. Sköt för många år sen i stort sett uteslutande med cylinder och kvart och det med stor framgång trots att jag provskjutit tuberna och konstaterat att det är ruskigt glest mellan haglen på lite avstånd. He he.. nu är en snubbe som jag jagat rätt mycket med med på tv4 nyheterna :unsure:

Ska iaf provköra de här två seriöst denna säsong sen får vi se vad som händer. Hade ju några rätt intressanta mornar förra sommaren med full choke... så det kanske blir en trångtub med. Problemet ned det är att man bara har en pipa i automaten, de här fullchokerna gör sig utan tvekan bäst i en bock där man kan välja pipa. Tokdykande trut på 15-20 meter är fan inte lätt med full choke nämligen..

Jaja ska provköra som sagt..

Mvh!

Publicerat

oj, hittade han något annat än tvåbenta att jaga på tv4 tro :unsure:

Jo visst, men då är ju inte du sämre än att ger honom en chans å släpper ut måsen till 25+m :blink: men lita på reflexerna, just swing by...har en del grymma minnen ifrån närstrid med diverse fågel, alltid lika förvånad när allt är över...

nu är ju inte jag i närheten av de antal måsar du fällt men tycker nog att med halvchock klarar man sig ypperligt, kanske leta patroner med högre hastiget..

mvh

Publicerat

tribore har winchester i sin bock också om jag inte minns helt fel. Ger högre hastighet på blyklumpen eller nåt. Intressant det där hur det funkar..

Publicerat

nu när vi ändå var inne på chokrar ja. Har fått svar tidigare men glömt bort. Vad är remingtons "mod" choke för borrning? halv eller trekvart?

Publicerat
nu när vi ändå var inne på chokrar ja. Har fått svar tidigare men glömt bort. Vad är remingtons "mod" choke för borrning? halv eller trekvart?

Halv.

/Micke

Publicerat

Fusk läst denna tråd.

Om man är orolig för träffbilden med olika chocker.

Borde inte pipor med fast borrning va bra för träffbilden.

Och sen komplettera dem med tex skeet pipor + ett par för jakt.

Äsch, inte vet jag bara en tanke som slog mig.

Ska nog byta tillbaks till kal 12 igen , skyttet funkar inte som jag vill med 20an och i somras blev det inga stigar pg av att övnings ammon i kal 20 va restad.

Föresten ang randhagel.

För oss som inte får kärnträffar , en jävla tur att det finns rand hagel !! ;):lol:

Publicerat
Fusk läst denna tråd.

Om man är orolig för träffbilden med olika chocker.

Borde inte pipor med fast borrning va bra för träffbilden.

Och sen komplettera dem med tex skeet pipor + ett par för jakt.

Äsch, inte vet jag bara en tanke som slog mig.

Ska nog byta tillbaks till kal 12 igen , skyttet funkar inte som jag vill med 20an och i somras blev det inga stigar pg av att övnings ammon i kal 20 va restad.

Föresten ang randhagel.

För oss som inte får kärnträffar , en jävla tur att det finns rand hagel !! ;):lol:

nåå men duu kaliber 20 är det väl ändå inget fel på du! Måste vara bössan o du som inte går ihop bara! Men som du säger ingen kaliber man gärna står på banan med i många säsonger.. Tråkigt utbud av övningsammo.. Men fan så fin jaktkaliber är det.

och hyllas bör även som du säger dessa randhagel som räddat en i många skeettävlingar! :angry:

Publicerat

Skit fin bössa , lätt å smidig.

Skulle vilja ha längre pipor bara , för när jag kastar upp tycker jag att kornet är för nära eller jag vill se kornet längre bort.

Sen som du säger , lite taskit med ammo.

Har sett en massa fågel laddningar i kal 12 som jag vill prova.

Funderar på om jag ska köpa halvauto eller bryt vapen nu nästa gång. :lol:

Publicerat

köp en pump ^^

Publicerat
  • Författare

Beror ju på hur du jagar osv men visst är en 12:a roligare med större patronutbud till bättre priser. Ska du ha en 12:a bara så brukar jag säga brytvapen, andra bössan automat alla dagar i veckan. Begriper inte riktigt detta med pump, skrammel och jobbigt, när man kan ha en bössa som sköter allt detta själv.. :lol:

Hur som, finns säkert ngn tråd för den diskussionen med..

Mvh!

Publicerat

Nu får ni lugna ner er lite.. ;)

Randhagel har stjälp minst lika många, tänk bara på hur dem öppnar upp luckor i svärmen som resulterar i bom trots man riktat rätt!

Som föregående, nu äger jag iof inte någon bock längre men ska du skjuta mycket lerduvor å i viss mån mycket sträckfågel så föredrar jag en bock, är det mer punktskytte tex fågel för bulvaner, rävvak, lo,-rå,-harjakt mfl så väljer jag absolut benellin! Benellins svaghet, elr ja.. svaghet är det ju inte men när man som jag varit sportskytt in i själen så vet en att man får "jobba" mycket mer med lätta bössor, dvs att när man väl börjat svingen så med en lätt bössa tappar den sin hastighet å då även linjen om du inte pressar på hela tiden förbi skottet, men med en tung bössa behåller den energin å linjen efter accelartionen.. Man skall tänka i banor som, "ju färre moment ditt hagelskytte har ju färre saker är det som kan bli fel", det här är britterna duktiga på därav deras sniperskytte med hagel :D

Vart kanske lite rörigt??

vh

Publicerat
  • Författare

Nope ytterst vettigt tycker jag!

Dock, Benellis Comfort modell är med 66-pipan lite vettigare balanserad. Censtron som jag hade innan var sjukt piplätt och man fick verkligen slita för att hålla fart i svingen!!! Den var väldigt trevlig att leka trickskytte, ruskigt snabbriktad, men en and på 30 meter i bra fart var inte alls lika rolig.. Där är comforten helt klart bättre!

Förstått på Mr Mauser tidigare detta med Engelsmännens sätt att skjuta lerduvor.. toktrångt! Måste vara skitsvårt och toleransnivån för minsta fel i anläggning eller sving torde vara noll speciellt om duvan är nära. Men det är klart, lär man sig det skyttet så blir man helt klart en säkrare skytt..

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaha ja.. skjutit en hyfsad hög kappor nu med kvartborrningen. Berettas egen Invector eller vad den heter. Känns fortfarande lite tveksamt att dra ngr direkta slutsatser men jag tycker mej iaf märka att trots en relativt öppen borrning så tar man hyfsat långa kråkor. Blivit ngr trut även och trots 28 grams trap så har de faktiskt varit döda då de kommit in. Kollat en del filmer där man ser kråkan tydligt i träffen och de verkar ofta bra även om långt många fler än jag trodde kräver knack i knoppen då jycken levererar in dem till mej.

Så för att göra någon preliminär summering så är jag positiv till kvartborrningen, känner inte att jag måste byta nu direkt. Upplever en viss vinst med denna tub men om den är så stor vet jag inte. När jag får bocken åter från servicen så ska jag köra ngr mornar med kvart-halv i och då testa halvtuben även.. Som det är nu, till den jakten jag pysslar med just nu, så får kvarttuben sitta i i alla fall. Byter jag till halv så beror det inte i nuläget på att det krävs för de styvare hållen utan det blir enbart för att testa i automaten.

Mvh!

• 1 month later...
Publicerat

nu har även jag testat lite mer på diverse fågel och jag tycker mig se en förbättring helt klart.

Publicerat

Jag har lusläst tråden nu och tackar för mycket intressant läsning.

Har en Urika och funderar på en Brileychoke, men frågan är hur många skott man ska ha i bagaget innan man ens överväger att leka med chokerna? Kanske är det smartare att lägga de 550 kronorna på trapserier? :rolleyes:

Igår testade jag att skjuta trap med största choken märkt med 5 streck. Det gick inge vidare (8/25). Skruvade sen tillbaka ½ (3 streck) och då bidde det 15, 15, och 13. Har en del att jobba på...

Publicerat

Exabit,

Vet inte riktigt vad jag ska skriva, å kanske svävar ut helt å helvete.. men mitt råd är att lägga pengarna på skeetbanan, absolut inte för att trap på något sätt är dålig träning, all träning är BRA, men i trap hamnar i regel alla skyttar(egna slutsatser) snabbare i en utplanad kurva, trapen missar viktiga delar utav den viktiga svingen..

jag vill nästan påstå att skeetskyttet är den absoluta grunden..

Har du vägarna förbi härryda titta in så "latchar" vi ihop en roligt sporting serie!

whit best regards / Daniel

Publicerat
  • Författare

Trap med cylinderchoke går nog rätt ok om du är snabb som fan på duvorna. Rent pedagogiskt kan det vara helt rätt, får du hyfsade resultat så är det ett gott betyg åt din anläggning. Tycker att lyftet och anläggningen är mer än halva träffen nästan så helt värdelöst är det inte.

Men som det låter på dina resultat så ..fan vet.. möjligt att då får någon duva till alt någon mindre lite beroende på hur dina träffar vanligtvis ser ut med en bättre tub men om detta vet jag inte speciellt mycket..

Mvh!

Publicerat

Tack för svaren!

Det blir nog till att fokusera på att lära mig skjuta innan jag börjar labba med choker, annars blir det lite som att köpa extra dyra tändkablar till dragstern efter en dag i förarstolen. Funderar dock på att låna en tyngre bock och se om den passar mig bättre. Jag ogillar lätta/vispiga studsare överlag så det borde(?) rimligen gälla hagelbössor oxå, och jag upplever Urikan som väldigt lätt.

Tittar gärna upp till Härryda och skjuter lite - det är inte så långt hemifrån. Pm:ar/pm:a när det blir aktuellt :angry:

Publicerat

När min anläggning funkar 90%-igt kanske jag testar nya tuber.

Innan dess lär man inte se nå skillnad.

Ny högre kolv på ingående så den ska först filas till!

Tror man lurar sig själv om man köper nya tuber för att skyttet inte funkar.

Däremot kan man nog förädla redan goda resultat.

Publicerat
  • Författare

En tanke här...

En tub med bättre kvalité genererar färre randhagel och ger jämnare träffbilder och givet det så kan det rent etiska vara argument nog att skaffa dem..? Färre fåglar som flyger iväg med ngt randhagel i sig, träffarna blir mer antingen eller? Rent teoretiskt så håller nog det resonemanget iaf och det oavsett ens förmåga att skjuta..

Sen kommer givetvis patronvalet in, en kvalitetspatron torde ge bättre täckning än junkplugg osv..

En annan tanke som talar emot briley/optima är återigen patronvalet.. Stod en morgon och sköt riktigt mycket kråka med min kvartborrning och den dagen sköt jag med us 6 av bättre kvalité.. hade väldigt bra procent då, de abslut flesta var stendöda när jycken levererade in dem. Under hela våren så jag jag skjutit mestadels med Rio 28 grams trap och då har jag behövt knacka en del fågel trots tuberna. Får alltså ned dem bra med trapskotten men de är inte lika döda som när man kör us 6.. alltså så tror jag att om man regelmässigt skjuter med us 6 så vinner man mer än om man fibblar med tuber.

Det optimala är i detta läget tror jag att jaga med bocken, en trappatron samt en us 6 i varje gång. Oftast så räcker trapskottet till bra i första läget och därefter us 6 då hållen är lite längre i andra smällen.. samtidigt tappar man då möjligheten att korrigera ett dåligt skott med det tredje och/eller ta den tredje fågeln med tredje skottet.. bökigt!

Ska se hur det går i höst, har rätt höga förväntningar på hösten och kommer att skjuta en hel del us 6 samt trap så fort kråkungarna börjar flyga..

Mvh!

Publicerat

Min erfarenhet av rio us6 30g jämte gyttorps us7,5 (trap) 24g på kråka över uv är:

Rio= knackafågel

Gyttorp= Stendöda

Rios patron går fint på trut men så e de mer fågel att täcka luckorna i svärmen med, eller?

Provade ngr gafab 5:or på kråka o kunde enbart konstatera att fåglarna dog 3x mer än de behövde :o

Samma avstånd samma choker (beretta org. skeet/IIIII)

Dvs storlek o mängd behöver inte alltid vara avgörande.

Spridning e nog så viktig!

O då kommer vi ju genast in på tuber igen! Eller?

Publicerat
  • Författare

Hepp!

Kan kallt konstatera att du skjuter framför med Riopluggen :o De har en högre utgångshastighet än Gafab trapen.. Rio är en grym kråkmulare! Det som avgör hur döda de är då de kommer ned är hagelstorleken oftast. Sen kanske du håller in hållen lite då du vet att du har en trappatron i patronläget?

Mvh!

Publicerat
Hepp!

Kan kallt konstatera att du skjuter framför med Riopluggen :) De har en högre utgångshastighet än Gafab trapen.. Rio är en grym kråkmulare! Det som avgör hur döda de är då de kommer ned är hagelstorleken oftast. Sen kanske du håller in hållen lite då du vet att du har en trappatron i patronläget?

Mvh!

Har faktiskt gått i dem funderingarna med men efter ett gäng skott i orörd snö VET jag att åtm MINA RIOplugg sprider med stora luckor/hål i svärmen.

Inte G.Trappen. De e mkt jämn o fin.

Självklart håller jag in men samtidigt e det sällan ngn längre bort än 20m.

Men du har säkert rätt i de där med framför, men jag skjuter alla kråkor på samma håll, eller :unsure:

Hmmmm. Men när du säger de har jag skjutit på längre håll med 6:orna ibland o då har de dött bättre!

Borde de inte stendö av huvudskott me?

Fan hippen, nu måste jag ut o skjuta bara därför :)

Ååååååååååå så lessen ja ble :o;)

Hagelskyttets värsta fiende NR1, Hjärnan

Ju mer man tänker desto mer bomm!!