Publicerat Mars 11, 200818 yr Någon som vet hur man fixar till nötskrikedelikatess. Det lär vara gott men har kanske lite dåligt rykte...månne pga att det är en kråkfågel?
Publicerat Mars 11, 200818 yr Kommer ihåg att jag såg något recept i en jakttidning för ett antal år sedan "Nötskrikepaj". Har för mig att de gjorde en vanlig pajdeg, skar ur brösten (som på duva typ) hällde på något mojs och in i ugnen... Har aldrig testat själv trotts att ett antal skrikor har fått bita i gräset. Sök lite på nätet vet ja Sedan är det bara att bjuda hem alla Jaktsidans medlemmar på ett gäng väl tillredda Nötskrikor
Publicerat Mars 12, 200818 yr Intressant!! Har aldrig vetat att man kan äta nötisar, jag har ätit ungkråka en gång för 100 år sen, och det var då jäkligt gott, vad jag kommer ihåg... Men det bör väl vara så att man ska passa sig för de fåglar som ev har varit för nära soptippar, pga gifter och sånt. Trikiner då?? Kan fåglar ha sånt? Ska kolla om jag hittar något i alla buntar med jakttidningar, som svärgubben sparat sen Dackefejden... Mvh
Publicerat Mars 12, 200818 yr De kan överföras till fåglar men det är väl inte speciellt vanligt. Ok! Mvh
Publicerat Mars 12, 200818 yr Jag brukar lägga i ca 3 par bröstbitar av nötskrika när jag gör kyckling i lergryta,och det blir kanon gott. Just att det behåller både saften i köttet och blir ganska mört. Inte mycket till recept men när det gäller lergryta så är det bara fantasin som sätter gränserna . / Micke
Publicerat Mars 12, 200818 yr Jag brukar lägga i ca 3 par bröstbitar av nötskrika när jag gör kyckling i lergryta,och det blir kanon gott.Just att det behåller både saften i köttet och blir ganska mört. Inte mycket till recept men när det gäller lergryta så är det bara fantasin som sätter gränserna . / Micke Lergryta är fina grejor det!! Är det en CZ Varmint jag tycker mig se på din avatarbild eller..??
Publicerat Mars 12, 200818 yr Ja alldeles riktigt,en 453 med bushnell glugg./ Micke Ahh. ja jag har prexis införskaffat en 452 Varmint med en Burris Fullfield II 4-14x50 på, MYCKET potent kråkfågeldräpare och nog en av de roligaste bössor jag haft. Perfekt att plinka nötisar med, till lergrytan! Mvh
Publicerat Mars 12, 200818 yr Hemma fräste vi bara på dem i gräddsås... smaskigt värre om jag inte minns fel (pilsnerdimma)...
Publicerat Mars 13, 200818 yr Ahh. ja jag har prexis införskaffat en 452 Varmint med en Burris Fullfield II 4-14x50 på, MYCKET potent kråkfågeldräpare och nog en av de roligaste bössor jag haft.Perfekt att plinka nötisar med, till lergrytan! Mvh Den blir du nöjd med och med rätt amunition så får du fina träffbilder också. / Micke
Publicerat Mars 13, 200818 yr Den blir du nöjd med och med rätt amunition så får du fina träffbilder också./ Micke Går hål i hål nästan, med allt under 340 m/s, dvs subsonic osv, på 50m.. Kanonbössa!! Nu får vi snart skäll för att vi spammar sönder tråden. ,,sorry.. Mvh
Publicerat April 1, 200818 yr Ska självklart prövas... allt udda är roligt.. kanske inte något man bjuder den vemlige på eller.....
Publicerat April 1, 200818 yr Ska självklart prövas... allt udda är roligt.. kanske inte något man bjuder den vemlige på eller..... Johodå! Men man talar om det först efteråt...
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.