Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävhund!

Featured Replies

Publicerat

Jag vet ej riktigt vart jag ska lägga denna tråden.

Saken är den att jag nu har vänt lite i frågan om hundval och känner att jag mer och mer behöver en stövare för rovvilt, då främst räv.

Jag skulle här vilja ha tips på hundar med stor chans till rovintresse, kanske en liten rasdiskution.

Själv har jag tänkt mig SCHILLER eller FINNSTÖVARE men är ingen rasfanatiker och har heller inget problem med blandras.

Tips och trix angående injagning på räv är också välkommet i denna tråden.

Tack på förhand!

//Roggman66

Publicerat

Har inga direkta tips o komma med.

Men min ena bror verkar få fram rävstövare utan att egentligen göra så mycket för det.

Lydnaden har alltid i alla tider varit totalt kass på hans hundar...

Smiter de ut ur huset eller hundgården så sticker de ett antal timmar oavsett hur han vrålar.

Killen bor mitt i jaktmarken, händer nog att hundarna "lufsar" runt lite för sig själva under säsongen.

Raserna har varit schiller, dunkerstövare, nån blandras och nu smålandsstövare.

Han får iallafal till ett jädrans sök på de hundar han haft.

Nuvarande är strax över 2 år och ligger ute uppåt 2 timmar om hon inte hittar något jaktbart.

Han har förresten haft en swytzerstövare som kom på signal men den drev tyst så den gavs bort.

Nog den enda jycken han haft som visste va den hette... :(

Tror helt enkelt han haft en jädrans tur och fått tag på stövare som haft mer rovviltsintresse än intresse för hare.

Men otaliga gånger har hundarna släppts på eller i närheten av kända gryt.

Har ett gigantiskt gryt som alltid brukar innehålla räv, grävling e de oxå iofs.

Står grävling backen på fastighets kartan som nog är från början av seklet.

Där brukar va säkert o få upp räv.

Me nu är det tomt på mickel iallafall.... tror de försvunnit med blyförgiftning :P

Publicerat

Hamilton står inte på listan då? Sök runt på såna kennlar och du kommer nog att finna bra meriterade föräldrar. mvh c-a

Publicerat

Lite party(s) trick då....skillnaden mellan att ha en rävhund och en harhund är först och främst slagarbetet....

Alltså att ta ett kallt slag som drar iväg ganska många km ibland...detta är egentligen inte svårt men det fordras lite extra självständighet för att det ska funka nöjsamt.

Börja tidigt med skogspromenader och locka in hunden med bus och godis för att få ett bra förhållningssätt till stövarn.

Sen släper du gärna vid gryt som det gått fram en kull vid, och lägg ut till alla du känner att du vill ha larm på om dom ser nån räv.

Spåra i spårsnö med eller utan koppel till dess att räven är uppe...då brukar det kunna bli drev.

Varför jag tror på att släppa på visuella rävar är mest för präglingen, ofta blir det skitdrev på en skennde räv men det skadar aldrig....

Publicerat
Lite party(s) trick då....skillnaden mellan att ha en rävhund och en harhund är först och främst slagarbetet....

Alltså att ta ett kallt slag som drar iväg ganska många km ibland...detta är egentligen inte svårt men det fordras lite extra självständighet för att det ska funka nöjsamt.

Börja tidigt med skogspromenader och locka in hunden med bus och godis för att få ett bra förhållningssätt till stövarn.

Sen släper du gärna vid gryt som det gått fram en kull vid, och lägg ut till alla du känner att du vill ha larm på om dom ser nån räv.

Spåra i spårsnö med eller utan koppel till dess att räven är uppe...då brukar det kunna bli drev.

Varför jag tror på att släppa på visuella rävar är mest för präglingen, ofta blir det skitdrev på en skennde räv men det skadar aldrig....

Håller med Partys i det mesta ! Och det allra viktigaste är att hunden tar sig an kalla nattslag...gör dom inte det så har man bara en hund och ingen rävhund i mina ögon.

Och hur gör man då för att få den att göra det ??? Jag tror att det är för det mesta medfött och kan bara förstöras av ägaren själv. Genom att välja enkla objekt hela tiden...tex...släppa på räv någon just sett eller släppa hela tiden vid åtlar och gryt.

Jag tror man ska variera mycket i vilken tid på dagen man släpper oxå och låta hunden på detta vis lära sig att bordet inte alltid är serverat.

När jag körde in min tik så gjorde jag som så...att jag försökte få så svåra/dåliga spår som möjligt för henne då hon var unga.

Till saken hörde att hon aldrig var kräsen och tog sig an dom spår jag tyckte hon borde klara...hon fick inte upp eller det var sällan hon fick upp då hon var ung (5 månader) men hon försökte iaf.

Nämnas bör att dom spåren jag hade henne att gå på var nattspår och jag släppte henne mot kvällen på dom spåren.

Nu så är det bara att släppa på vilket nattspår som hellst eller bara släppa henne så kommer räven upp för eller senare...iaf till 95% av släppen...oberoende av om det är barmark eller snö .

Publicerat
Jag vet ej riktigt vart jag ska lägga denna tråden.

Saken är den att jag nu har vänt lite i frågan om hundval och känner att jag mer och mer behöver en stövare för rovvilt, då främst räv.

Jag skulle här vilja ha tips på hundar med stor chans till rovintresse, kanske en liten rasdiskution.

Själv har jag tänkt mig SCHILLER eller FINNSTÖVARE men är ingen rasfanatiker och har heller inget problem med blandras.

Tips och trix angående injagning på räv är också välkommet i denna tråden.

Tack på förhand!

//Roggman66

Måste bara säga ...Äntligen!!!! Roggman !!! Har du förstått att ska man jaga räv med grythund så behöver man en stövare oxå. :P ...eller iaf en nära kompis som har en! Annars får man bara ha grythunden som prydnad. :lol: Hoppas du hittar någon stövare som har dom rätta förutsättningen för att bli den hund du önskar. Lycka till men sökandet !
Publicerat
  • Författare

Tack Foxkiller :P Jo det är ju rätt värdelöst att gå på måfå på gryten.

Stövare får det bli och en till grythund senare.

//Roggman66

Publicerat

Hör med Tommy Östlund på Rovdjursjakt.com

Publicerat

Roggman : Mulig det blir en parring med den støvertiken jeg har som er Foxhound / Haldenstøver og en ren Foxhoundhanne. Når det evt blir kommer an på når tiken får løpetid.

Publicerat
  • Författare

Det låter ju inte helt ointressant :) Hur är dessa hundar, den hunden jag brukar jaga med Foxhoun/Schiller brukar som sagt var få in räven rätt kvickt i gryt. Jag fick nyss veta att han fick in 2 st igår, medan den renrasiga schillern sköts det för, för en 15 minuter sedan efter strax över 2 timmars drev. Den renrasiga har ett lugnare drevsätt och ett taktfastare skall och det verkar lugna räven.

Medan Blandisens jaktsätt är mer hetsigt och verkar vilja komma ifatt till varje pris, därför verkar räven vilja gå ner kvickare.

En hund som driver räven länge är nog roligare om man är på en mark med många passkyttar så de får höra jakten, medan en hund som fort får in räven kanske är mer för det lilla sällskapet med grythundar.

//Roger

Publicerat
Det låter ju inte helt ointressant :wacko: Hur är dessa hundar, den hunden jag brukar jaga med Foxhoun/Schiller brukar som sagt var få in räven rätt kvickt i gryt. Jag fick nyss veta att han fick in 2 st igår, medan den renrasiga schillern sköts det för, för en 15 minuter sedan efter strax över 2 timmars drev. Den renrasiga har ett lugnare drevsätt och ett taktfastare skall och det verkar lugna räven.

Medan Blandisens jaktsätt är mer hetsigt och verkar vilja komma ifatt till varje pris, därför verkar räven vilja gå ner kvickare.

En hund som driver räven länge är nog roligare om man är på en mark med många passkyttar så de får höra jakten, medan en hund som fort får in räven kanske är mer för det lilla sällskapet med grythundar.

//Roger

Det ända som du ska tänka på i val av stövare är att föräldrarna ska ta sig an alla nattslag om så skulle behövas.

På vilket sätt dom sen driver spelar mindre roll då problemet är att att få upp räven.

Och en sak som sällan diskuteras då man avgör hur pass bra rävhund var och en har... är tillgången på räv... att få en hyfsad rävhund där det kryllar av räv är ju väldigt lätt.

Men då man skjutit bort dom lätta rävarna så då kommer man ingen vart med dåliga rävhundar då dom svåra skygga rävarna ska tas.

.

Vi kan få köra vissa dagar 10-20 mil för att hitta rävspår och då krävs det något extra i hundväg eller tur för att få upp räv.

Så a och o då du ska välja rävstövare är att ta valpen undan föräldrar som går på alla nattspår...då har du iaf dom rätta förutsättningarna att få en rävhund.

Och vad jag sett och upplevt så verkar just detta att gå på nattslag vara mycket arvbart.

Vilken ras av stövare då då ska välja är ju upp till dig...men jag skulle INTE välja en korsningshund. Av den anledningen att dom för inte rasen och dom fina egenskaper dom har för ändamålet vidare.Och vi som jägare borde ju föregå med gott exempel och hjälpa till så långt man kan för att föra jakthundsraser vidar i utväcklingen.

Schiller,Finskstövare eller Amerikansk rävhund är väl någon av dom raser jag skulle rekommendera !!! :rolleyes: ...av vad hört !!! ...av det jag sett så finns ju bara en ras !!!

Publicerat
  • Författare

Fasen! Ju mer man läser och hör desto osäkrare blir man......Alla är ju saliga i sin egen tro. Själv är min egen erfarenhet HÖGST begränsad.

Så samtliga inlägg av er med erfarenhet tas tacksamt emot.

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

Jag glömde dock: Klart är att jag insett att effektiv rävjakt göres bäst med yin & yang, Stövare OCH Grythund.

//Roggman66

Publicerat

Jeg VET ikke hvilken rase som er best , det er jo store forskjeller innad i de forskellige rasene også. Jeg mener det kommer mye an på hvor , hvordan og hva.

- Hvor du jakter

- Hvordan du jakter

- Hva du jakter.

Jeg stiller nok med en del andre forutsetninger enn det mange andre gjør pga terrenget. Jeg slipper ytterst sjelden på et spor , hunden søker selv spor. Jeg er da avhengig av å ha en klovvilt ren hund , men ALLER viktigst er at hunden er hare ren. Mange som muligens hadde blitt overrasket over revehunden sin om de hadde fått prøve et slipp i de tette hareterrengene mine her. Og her finnes ikke harejegere. Jeg har jo min første Finne nå , blir 1 år i april. Så jeg vet nok mer angående hennes fremtid som revehund etter neste sesong.

Finner du rett Foxhound så tar den både nattslag og søker som en Skandinavisk støver. Men den største fordelen med Foxhounden er at den er født både hareren og klovviltren.

Uansett hva du ender opp med så har du igjen for det arbeidet du legger ned i forkant av valg av foreldre til din fremtidige revehund !

Publicerat
  • Författare

Ja en klövviltren hund måste man ju ha.

Linjerna ska ju också vara så harbefriade det bara går att hitta.

Vilken terräng jag kommer jaga i vet jag inte riktigt, men alls inte så bergig som din i alla fall :lol: utan det blir nog den normala mellansvenska terrängen som är blandat med skog och åkrar, men kan vara nog så bergig på sina ställen också.

Vad jag ska jaga är räv räv och kanske annat rovvilt.

Hur jag kommer jaga vet jag inte ännu, men det blir nog som med allt annat...............Man kan bara räkna med sig själv.

De flesta passkyttar är vana vid rådjursjakter med snabba upptag och buktande drev. De har alltså inte det tålamod som krävs.

//Roggman66

Publicerat

Jo givetvis är det som du säger foxkiller med kalla slag...och det kommer givetvis allt eftersom.

En del av injagningen är ju sån att men inte vet vad hunden driver...(när den är ung och det är brmark).

Därför tror jag en del på präglingen.

Idag är det väl så att ingen av våra nordiska stövare några generationer tillbaka kan sägas vara klövrena rävspeciallister...

Intressanta disskussioner har vi haft med foxhound och hans inblick i foxhounden och hur den har avlats....slättlandshund....bergshund...vinklar på ben osv.

Samma avelsarbete verkar ha gjorts med plotten som ju har en lättare typ i kanadas berg än i södern.

Själv vill jag ha en stövare med 80 cm långa ben, väger 22 kg, tassar av titan klor av diamant jaktlust som mig själv :rolleyes: .

Tycker om vad jag sett av plottarna hitintills kroppsmässigt...lätta i typen.

Publicerat
Jo givetvis är det som du säger foxkiller med kalla slag...och det kommer givetvis allt eftersom.

En del av injagningen är ju sån att men inte vet vad hunden driver...(när den är ung och det är brmark).

Därför tror jag en del på präglingen.

Idag är det väl så att ingen av våra nordiska stövare några generationer tillbaka kan sägas vara klövrena rävspeciallister...

Intressanta disskussioner har vi haft med foxhound och hans inblick i foxhounden och hur den har avlats....slättlandshund....bergshund...vinklar på ben osv.

Samma avelsarbete verkar ha gjorts med plotten som ju har en lättare typ i kanadas berg än i södern.

Själv vill jag ha en stövare med 80 cm långa ben, väger 22 kg, tassar av titan klor av diamant jaktlust som mig själv ;) .

Tycker om vad jag sett av plottarna hitintills kroppsmässigt...lätta i typen.

Du kan få sagt det du Partys , likte din beskrivelse av ideal hunden :blink:

Publicerat

Helt klart är att du säkert ska satsa på en finsk stövare.

Blandras är säkert jättebra, jag har en sådan tik själv som är kanon duktig.

Men som regel så är finsk stövare nog det man ska rekomendera. Det är nordens största stövarras och du har ett stort utbud.

Har själv haft två finnar som varit duktiga på räv.

Publicerat

Jagar mycket på Gotland där rävjakten med stövare är den "stora" jakten. Många gotlandsjägare jagar nästan bara räv så det finns många riktigt bra rävhundar på ön. Kanske kan vara en idé att slå en signal till den lokala stövarklubben. Dock är det mycket vanligt med blandraser på ön, främst hamilton/schiller.

Publicerat

Om inte det spelar roll att hunden är krypt, så vet jag av en finsk stövare med bra stam och som har alla förutsättningar att bli en bra jakthund. Priset lär inte vara högt heller pga avsaknaden av kulor. Pm:a om du vill veta mer :blink:

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag i alla fall en 11 veckors Schillervalp hemma! Inkallning och enklare lydnadsträning är redan igång.

Mycket kontaktövningar och fördelen är att jag kan ha honom på jobbet.

Spännande som fasen, och imponerande vilken skillnad i sätte de använder nosen mot terriern.

Vi får väl se hur han utvecklas under hösten.

Semester inplanerad mot slutet på året och efter nyår.

MVH

Roggman66

Publicerat
Nu har jag i alla fall en 11 veckors Schillervalp hemma! Inkallning och enklare lydnadsträning är redan igång.

Mycket kontaktövningar och fördelen är att jag kan ha honom på jobbet.

Spännande som fasen, och imponerande vilken skillnad i sätte de använder nosen mot terriern.

Vi får väl se hur han utvecklas under hösten.

Semester inplanerad mot slutet på året och efter nyår.

MVH

Roggman66

Grattis till nyförvärvet!

Visst är det kul med valp. Framförallt att se hur dom utvecklas.

Publicerat
  • Författare

Jo det är kul med att se utvecklingen, men jag hade gärna hoppat över själva valpstadiet.

Det är lite för mycket spring i benen och upptåg.

Jag har ju en del hjälp av terriern, i alla fall med inkallningen.

MVH

Roggman66

Publicerat

Schillern ska vi väl försöka ge alla möjligheter i värlen att bli en kanonhund på räv, visst är du ledig i veckorna?