Publicerat Mars 13, 200818 yr Hej en till tråd om sjöfågel jakt Är det nån som vet hur man jagar alfågel bra??Jag har precis tagit jägarexamen och fått lov på 2 alfåglar LoL Men var ska man sitta?Hur ska man sitta?Hur ska man lägga ut vettarna??Har fått ärva en hel sopsäck med alfågel vettar.Så snälla berätta. Edit 1.0 Jag har bytit namn på tråden eftersom jag ej behöver mera tips. Så nu kan ni som ej kan någgge om sjöfågeljakt lära er.
Publicerat Mars 13, 200818 yr Alfågeljakt är jag totalt rudis på, "vanliga" sjöfåglar fungerar med: Vettarna i lä. Brukar använda 2-3 ihopknutna (på rad) vettar på varje "ankare", blandar lite honor och hanar (detta är nog lite artberoende) Brukar köra med U-formation, med botten på U:et mot mig, bortre ändarna på staplarna på 25 meter ca. Detta brukar kunna bli lite hursomhelst, det viktiga är att det finns någonstans för fågeln att landa. Har skjutit mycket fågel med vinden in 90 grader oxå.... När fågeln kommer, skjut när den är på väg att landa, med landningsstället ute.....liten träffyta efter landning! Viktigt är att sitta still bakom "skåren" samt att ha bra skydd bakom sig så att inte silhuetter sticker upp, har skjutit fågel bakom stenskåre ca 1 meter hög samt mha gammal grå presenning och lite trävirke då vi hamnat på öar utan skåre. En sak till - ta dig tid att kolla hur hagelbössan går med choker och ammunition på de avstånd som kommer att gälla. Har du tur dyker det kanske upp någon alfågelsexpert - det dröjer ju till hösten innan alfågeln blir skjutbar igen (iallafall i Sverige) Raggarö
Publicerat Mars 13, 200818 yr E ju expert på ämnet, jagat alfågel EN gång Det var i ytterskärgården i finska viken, vet att vi såg helt sjuka strålkastare från Estlänska gränsbevakningen då vi gick ut i mörkret på morgonen.. Hur som, man ska så långt ut som möjligt. Vi satt på en liten flisa mitt i havet och hade vettarna som vanligt lite i lä. Inget skydd eller något utan finnarna hävdade att alfågeln inte brydde sig. De hade jagat alfågel rätt mycket så det var ju bara att köpa det. Sköt vi några alfåglar? Nej.. fel väder, vi såg dem långt ut. Haft alfågel inne på vättarna ute på Väddö men kom mej inte för att skjuta, kändes helt meningslöst då de simmade in hur tama som helst och så var de löjligt små. Väderberoende som fan, fel väder så fladdrar de omkring mitt i havet likt lärkor över vågtopparna. Vid vilket väder man ska jaga har jag inte en susning om.. Mvh!
Publicerat Mars 13, 200818 yr Hej en till tråd om sjöfågel jakt Är det nån som vet hur man jagar alfågel bra??Jag har precis tagit jägarexamen och fått lov på 2 alfåglar LoL Men var ska man sitta?Hur ska man sitta?Hur ska man lägga ut vettarna??Har fått ärva en hel sopsäck med alfågel vettar.Så snälla berätta så du bor på åland grabben ^^ vem är du då? Du jagar alfågel precis som andra sjöfåglar. sätt dig på läsidan på en ö. och lägg ut vettarna sådär naturligt som dom sitter o sen kómmer det alfågel så det bara brakar! Viktigt kan vara att du väljer en holme som det sträcker allor förbi. Dom kan vara lite svåra att få in mot vettarna ibland. Jagar du på lågskär o dom holmarna? Kommer gärna med isåfall!
Publicerat Mars 13, 200818 yr Vindstilla är att föredra om man ska ut till Sundskären iallafall. Man kommer ju inte dit annars.
Publicerat Mars 13, 200818 yr Dimma, dis eller lätt regn är bra allväder enligt min erfarenhet. Sitter man på rätt holme kunna(kan) man skjuta ganska mycket. Men ha dom bestämt sig för att int komma flyger dom förbi bara, ibland på retligt nära håll. Mycket vettar e bra, gärna 15-17st. Otroligt rolig jakt (läs fan ta EU), fina fågler med mycket ljud för sig.
Publicerat Mars 13, 200818 yr ja allor o svärtor e grejer det! Tolle vad kostar kursen föfan?!o var e den??
Publicerat Mars 14, 200818 yr lite of topic; men kursen kommer att kosta motsvarande 500kr och blir på Björsbyskola i Jomala. Annons som visar var och hur man anmäler sig kommer i båda tidningarna.
Publicerat Mars 15, 200818 yr Det får du göra när annonsen kommer till personen som står som anmälningsmottagare. Det är enklast och mest ordning så. Välkommen på kurs iaf!
Publicerat Mars 18, 200818 yr Författare Jag jagar i eckerö skärgård.Man hör allorna på morgon när man ska ut och pissa.Ehh jo jag är 12 år heter Christoffer Blomqvist .Jag bor i hammarland.Vet nån var finbo ligger??där jagar jag.Och tack för allla tips men kommentera gärna mera.
Publicerat Mars 18, 200818 yr Författare Alfågeljakt är jag totalt rudis på, "vanliga" sjöfåglar fungerar med:Vettarna i lä. Brukar använda 2-3 ihopknutna (på rad) vettar på varje "ankare", blandar lite honor och hanar (detta är nog lite artberoende) Brukar köra med U-formation, med botten på U:et mot mig, bortre ändarna på staplarna på 25 meter ca. Detta brukar kunna bli lite hursomhelst, det viktiga är att det finns någonstans för fågeln att landa. Har skjutit mycket fågel med vinden in 90 grader oxå.... När fågeln kommer, skjut när den är på väg att landa, med landningsstället ute.....liten träffyta efter landning! Viktigt är att sitta still bakom "skåren" samt att ha bra skydd bakom sig så att inte silhuetter sticker upp, har skjutit fågel bakom stenskåre ca 1 meter hög samt mha gammal grå presenning och lite trävirke då vi hamnat på öar utan skåre. En sak till - ta dig tid att kolla hur hagelbössan går med choker och ammunition på de avstånd som kommer att gälla. Har du tur dyker det kanske upp någon alfågelsexpert - det dröjer ju till hösten innan alfågeln blir skjutbar igen (iallafall i Sverige) Raggarö Jag har en ganska öppen Hagelpump kaliber tjugo
Publicerat November 6, 200817 yr Författare men nu skulle de behövas lite hjälp för nu såg ja första allflocken
Publicerat November 6, 200817 yr Författare Snälla jakt e ju bäst speciellt sjöfågel.Ska ut imorgon ovh jaga hela helgen!!!!Oj de ska bli kul.
Publicerat November 6, 200817 yr Författare Snälla alla som vet något överhuvud taget om sjöfågel jakt kan väl fixa något tips,För min gamla farfar som lärde mej grunderna orkar inte jaga själv längre men han älskar fågelstek
Publicerat November 6, 200817 yr Det lilla jag tror mej veta är att ju längre ut i skärgården desto bättre samt ju mindre öar/hällar desto bättre. Såvitt jag fattat så är allorna inte speciellt noga med att man måste vara skyddad, en liten häll och en pressening över dej så får du dem att slå förutsatt att vättarna ligger på rätt ställe. Vad rätt ställe är vet jag inte utan det handlar åtminstonde när det gäller knipa om rätt botten där de kan käka.. Lägg i lä och var rädd om dej, hala klippor o jävelskap kan ställa till det. Tipset är att du jagar i sällskap med någon. Mvh!
Publicerat November 6, 200817 yr Författare Men så mycket vet jag att försiktig ska man alltid vara på sjön
Publicerat November 6, 200817 yr Snälla alla som vet något överhuvud taget om sjöfågel jakt kan väl fixa något tips,För min gamla farfar som lärde mej grunderna orkar inte jaga själv längre men han älskar fågelstek Nå om din farfar själv har jagat sjöfågel i tiderna kan du väl fråga honom om mera tips?
Publicerat December 8, 200817 yr Dessutom har du ju inte tagit de där bilderna själv Finns på flera ställen på internet. Så huruvida dom där allorna vid finbo existerar eller inte tvivlar ja lite på.
Publicerat December 9, 200817 yr Om bilderna inte är dina jakttoffe tänk på detta. http://sv.wikipedia.org/wiki/Upphovsr%C3%A4tt_i_Sverige