Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viltskadorna på skog skall minskas

Featured Replies

Publicerat

Regeringen har tillsatt en utredning på hur älgstammen skall förvaltas. Jaha en ny utredning. Hoppas att skogstryrelsen inte får styra denna utredning för mycket, dom vill typ utrota älgen.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3391...=rubrik_1093051

Publicerat

Lite oroande är det, tycker jag... :lol:

Visst är det tråkigt när man som markägare ser älgarnas framfart i ungskogen, men aldrig att jag skulle vilja vara utan älgen.

Det känns som att regeringen/skogbolagen/skogsstyrelsen endast ser detta ur ett sammhällsekonomiskt perspektiv,sen får dom linda in det i vilka fina ord om flora och fauna som dom vill, jag tror inte ett smack på detta.

Publicerat
  • Författare

MAn blir oroad när man hör Skogstyrelsen och andra prata om hur stor skada älgen gör. Men ska man se allt i pengar eller ska man se ur faunans perspektiv? Jag ser gärna att det finns älg i våra skogar. Jag vill att våra barn och barnbarn skall få en chans att få se vilda Älgar i framtiden inte bara på en djurpark.

Jag är livrädd att regeringen kommer att springa skogstyrelsen ärenden och återigen vika sig.

Publicerat
MAn blir oroad när man hör Skogstyrelsen och andra prata om hur stor skada älgen gör. Men ska man se allt i pengar eller ska man se ur faunans perspektiv? Jag ser gärna att det finns älg i våra skogar. Jag vill att våra barn och barnbarn skall få en chans att få se vilda Älgar i framtiden inte bara på en djurpark.

Jag är livrädd att regeringen kommer att springa skogstyrelsen ärenden och återigen vika sig.

Man kan ju vrida och vända detta en hel del. Men i slutänden blir det lite som med vargfrågan; Ska vi ha dem här, så ska alla vara med och betala.

Jag är ju både för älgen och mot skogsskador. Jag vill inte vara utan älgarna och jag accepterar en viss mängd skador, men jag vill även kunna påverka min egen situation.