Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad gör ni med räven/grävlingen/minken/mfl, efter skottet?

Featured Replies

Publicerat

Av ren nyfikenhet så undrar jag bara vad ni gör med en räv tex som är skjuten nu i aug månad?...skinnet är det inte nått värde alls i ( inte ens på vintern mer eller mindre, mest mindre)...gräver ni ner den eller?

Publicerat

Bondens gödselstack där slänger jag mina räv/grävlingar :-

Publicerat

Rävarna har jag de senaste åren gett till en vorstheägare i byn ....dom tränar apport med dom då kan det ju också vara bra att börja med en lättare räv.....(ungräv).(Jag får låna deras kanot hur mycket jag vill)

Men nu har jag blivit erbjuden 100 kronor/ räv så dom två jag hade i frysen såldes illa kvickt(samma syfte som ovan)

Sen får jag hundra kronor av en konservator för fullpälsad vinterräv....oflådd.

Men nu håller jag på att lära mig konsten att flå och ta rätt på skinnen själv så man hamnar i en intressekonflikt....

Grävlingen flår jag för att använda till grythundsklubbens aktiviteter.....fettet har jag sparat en del och provat koka skosmörja av (blev helt okey).(Håller på med generation två.....i dagarna)

Grävlingskrotten hänger jag upp i runt mårdfällorna till gagn för småfåglar och lock för mård(och räv....häng HÖGT).

Minkarna blir flåprojekt.....

Publicerat

De rävar jag skjuter tidigt på hösten hamnar i gödselhögen...men när de blir fullpälsade så brukar jag antingen flå dom

själv eller så lämnar jag bort dom till konservatorn...tyvärr får man knappt ett öre betalt. Jag har nog blivit lite slöare

med åren...och nu gallrar jag bort de vinterrävar som inte ser riktigt bra ut..såna löns ej att flå...

Att flå dom själv tycker jag inte är särskilt svårt...man börjar ju ha tränat på ett par stycken nu, det jag däremot inte

behärskar är att bereda skinnen ordentligt så därför brukar jag bara låta dom hänga på tanan ganska så länge och sedan tvättar jag upp skinnet ordentlig och tanar det igen...för att sedan få hänga ganska luftigt ännu en period. Har än så länge inte haft

några problem med detta. Måste faktiskt säga att jag tycker att de rävar jag flått själv hänger snyggare än de man lämnar in för beredning...tycker de har en tendens att bli slakörade..vilket jag inte gillar. Därför brukar jag försöka vara ganska noggrann när jag tanar räven och fixar till öronen då. Men...de man lämnar in för beredning blir ju självklart mjukare i skinnet...men ska de bara hänga på väggen så går ju utseendet före mjukhet...tycker jag...

Partys...får du alltid 100kr/räv oflått på vintern?..i såna fall lönar det ju sig för mig att köra upp nån sväng per vinter...

Grävling hamnar nog i gödselhögen oxå...

Publicerat

Gödselstacken ;D ;D

Publicerat

Rävarna använder jag som apport träningsvilt för mina hundar, en del rävar ger jag bort till andra vorstehägare i apporterings syfte.

Har även flått någon ( Vinterräv ), men skinnen sammlar bara damm i bodan så nu flås det inga fler :-

Grävling har jag aldrig fått så.....?

Publicerat

Jo men det är nog bäst att slå en signal först.....så han inte har fullt.....150-250 kronor för mård....

Fullpälsade och fina ska dom vara annars kan du lämna till han och använda som betalning .....han är grymt duktig och seriös.

• 2 weeks later...
Publicerat

Räven kastas på åteln och samma sak med grävlingen

Man får för dåligt betalt för att bereda skinnen själv...och lämnar man bort den så går man ju miste om ett par kilo med åtelmaterial.

Publicerat
Infoga citate

Räven kastas på åteln och samma sak med grävlingen

Man får för dåligt betalt för att bereda skinnen själv...och lämnar man bort den så går man ju miste om ett par kilo med åtelmaterial.

Använder du räv och grävling till åtel för räv???

Funkar det?

Mvh Pär

Publicerat

MIna rävar lägegr ja ut på en sten sen är dom uppätna någon dag senare så nog funkar det allt.

Publicerat

får man önska sig ett rävskinn till kråkjakten??

nån som har ett billigt??

Publicerat
Använder du räv och grävling till åtel för räv???

Funkar det?

Mvh Pär

Jajamän...funkar finfint...var lite skeptisk själv faktiskt, men det tar bara nån natt så e dom uppätna!

Publicerat

Visst kan du få det...har dock inte skjutit nån än..men jag jobbar på det 8)

Billigt= gratis om du kommer å hämtar ett eventuellt skin

Publicerat

Så du flår den åt mig och torkar skinnet?

Publicerat
Så du flår den åt mig och torkar skinnet?

njaaa...kanske jag kan ;)...beror ju på om man får nån räv i år ???...men förhoppningsvis så blir det väl nån räv

Publicerat

räv och grävling ger jag bort till vorsthe ägare samt en som håller viltspårs kursen används till apportering och eftersöks träning...

Publicerat

ja köper bara ett skinn, inte en hel räv, e inte så hajj på att flå och fixa skinnet nämligen :-

Publicerat
ja köper bara ett skinn, inte en hel räv, e inte så hajj på att flå och fixa skinnet nämligen :-

Aja dé löser sig.... om jag får nån räv så ska jag nog kunna fixa ett skin åt dig!!

Publicerat

Kanon, ut å jaga ve dä!

Publicerat

hehe....ska å skjuta in mej imorrn...å då j**lar lever rävarna farligt ;):P

Publicerat

Hur många vill du ha? Har nog nåt gammalt fult som hänger nånstans som du kan få...annars så räknar jag med att det blir ett gäng nu i höst/vinter....

Publicerat

Jag behöver bara 1 skinn, ska testa vippbräda på kråkor tänkte jag, den som inte testar vet inget  ;D

Bor du i piteå?

Frakten står jag annars för, men dra ett mail till mig dptrapper@yahoo.se

Publicerat
Jag behöver bara 1 skinn, ska testa vippbräda på kråkor tänkte jag, den som inte testar vet inget  ;D

Bor du i piteå?

Frakten står jag annars för, men dra ett mail till mig dptrapper@yahoo.se

Jag bor 2 mil norr om Skellefteå...så det är ju inget stort avstånd.

Publicerat

Sant men ja tror fanimej de blir billgare å skicka än att köra 12 mil, beror på vad frakten är hmm, kanske skicka med bussgods??

Eller så hämtar jag om det puttrar kaffe på spisen?  ;D

Publicerat

jag flådde en rävskalle igår, tänkte koka och bleka den idag...får sitta i skåpet som en annorlunda trofé...vad tror ni om det?