Publicerat Mars 25, 200818 yr Enkelt men gott recept på rådjurssadel. Skär loss ytterfilerna från benet och skär även bort hinnan. Skär sedan filerna i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg sedan dessa i en marinad av någon fin olja, fransk senap och timjan i några timmar. Stek sen skivorna i het panna salta och peppra, var dock lite försiktig sa att det inte bli bränt för skyn ska användas till såsen. Vispa ur pannan med lite vatten och häll över i en gryta sen tillsätter man vispgrädde, buljongtärning, redning, kanske en skvätt whiskey osv. efter tycke och smak. Serveras med t.ex. klyftpotatis och ett gott rödvin. Ps. Tänk vilket fantastisk kött en rådjursadel är, tänker på det var gång jag steker en sadel. Ds. Har för mig att jag sett receptet på TV där en viss uppskattad professor här på sidan, lagade denna rätt i programmet från Fagerhult!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.