Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Granskningsnämndens svar ang illegal björnjakt

Featured Replies

Publicerat

Inslag i Rapport om illegal björnjakt :huh:

SB 97/08

SVT1, 2007-10-07

Inslaget inleddes med filmbilder där skoterburna jägare förföljde och sköt en björn. Rapport-redaktionen hade fått filmen av en naturfilmare och enligt reportern var bilderna tagna någonstans i norra Sverige av jägarna själva. Hon beskrev hatet och rädslan för björn i norra Sverige eftersom den konkurrerar med människan om jaktbyte och tamdjur och sa att det varje år dödades ”40–50, ja kanske 60” björnar illegalt. En intervjuad polis sa att det ofta saknades vittnen till jaktbrotten och att de inblandade skyddade varandra.

Enligt anmälarna framgick det av skotrar, vapen och kläder att jaktbilderna inte var inspelade i Sverige. Reporterns uppskattning om illegalt dödade björnar var enligt dem också osakligt, och en anmälare kritiserade att ingen från Jägareförbundet fick komma till tals.

Granskningsnämnden fann inte anledning att ifrågasätta saklighets¬kontrollen när det gällde ursprunget för filmbilderna från skoterjakten och ansåg inte att reporterns uppskattning av antalet illegalt dödade björnar var osakligt. Inslaget innehöll enligt nämnden inte sådan kritik mot en klart utpekad part som kräver ett bemötande, och därför stred det inte heller mot kravet på opartiskhet.

Redaktör: webbmaster@grn.se Uppdaterad/granskad: 2008-02-25

http://www.grn.se/grn/pages/ResolutionSummary____4346.aspx

Publicerat

Där dog Granskningsnämden i mina ögon...fy fan! :huh:

Publicerat
  • Författare
Där dog Granskningsnämden i mina ögon...fy fan! :huh:

Inte ger man mycket för den granskningsnämnden. ;):):)

Publicerat
Inte ger man mycket för den granskningsnämnden. :huh:;):)

Nä, man undrar ju hur dom kommit fram till att reporterns inlägg om antalet illegalt skjutna björnar "inte var osakligt"..

Har jag missat nått, eller står det någonstans i nån rapport, ex vis BRÅ:s?

Men nog faaan luktar det öststaterna lång väg, av bilderna att döma.

Det innebär ju att den sk naturfotografen far med förbannad lögn! :)

Vilket jävla trams...

Publicerat
  • Författare
Nä, man undrar ju hur dom kommit fram till att reporterns inlägg om antalet illegalt skjutna björnar "inte var osakligt"..

Har jag missat nått, eller står det någonstans i nån rapport, ex vis BRÅ:s?

Men nog faaan luktar det öststaterna lång väg, av bilderna att döma.

Det innebär ju att den sk naturfotografen far med förbannad lögn! :huh:

Vilket jävla trams...

Jag har inte läst igenom allt på BRÅ:s och alla andra hemsidor men man kan verkligen undra. "40 - 50 kanske 60 björnar skjuts illegalt." Hahaha! Den siffran tror jag så mycket jag vill på.

Visst luktar det östat lång väg. Ja, det måste han göra! ;)

Publicerat

Jag tror inte att siffrorna 40-50 björnar per år som skjuts illegalt är så tokig. Om jag skulle tippa så ligger det minst på 30 björnar.

Publicerat
Jag tror inte att siffrorna 40-50 björnar per år som skjuts illegalt är så tokig. Om jag skulle tippa så ligger det minst på 30 björnar.

Och vad har du för belägg för det?

Publicerat
Och vad har du för belägg för det?

Inga riktiga bevis, men det jag hört från lapparna och historier om lapparna runt jockmokks kommun.

Men det är inget jag vidare vill gå in på när vi skriver på ett öppet forum.

Handlar artikeln, som lsjonsson postade, om illegal jakt i hela Sverige eller i Norrbotten?

Publicerat

Okej, nä det kanske vi ska lämna därhän, hur mycket som är sanning och hur mycket som är skröna läre vi nog inte få reda på tyvärr..

Det framgår inte riktigt om det rör sig om hela landet, eller om det bara rör Norrbotten, kommer inte ihåg heller vad som sas i inslaget.

Publicerat
  • Författare
Okej, nä det kanske vi ska lämna därhän, hur mycket som är sanning och hur mycket som är skröna läre vi nog inte få reda på tyvärr..

Det framgår inte riktigt om det rör sig om hela landet, eller om det bara rör Norrbotten, kommer inte ihåg heller vad som sas i inslaget.

Jag minns inte om det var hela landet där björn finns el. bara Norrbotten. Jag tvivlar ändå på dom siffrona som näms i inslaget. :lol: Visst är det lätt att spåra björn på snö på vårkanten men med tanke på hur stor yta som landets björnar är utspridda på och nog måste dom som begår detta brott tillryggalägga en hel del mil på sina skotrar. :rolleyes:

Den dagen dom lägger upp bevis samt alla lik efter tjuvskjutna björnar så tror jag på dom, men inte innan dess. :D

Publicerat

Det spekuleras mycket om siffror hit och dit, undrar var man får allt ifrån? Vad skulle vara motivet att skjuta björn från skoter? Pengar? knapast svår sålt. Rolig jakt? nja inte det. Björn hatare tror jag är ganska ovanliga. Risken borde vara mycket stor att åka dit med stränga straff som följd. Jag tror att flera siffer uppfinnare vet väldigt lite om glesbygd, björn, tjuvjakt, helikopter spaning. Risken att åka dit på snö är otroligt mycket större änn på bar mark och på bar mark är det betydligt svårare att tjuvjaga björn.