Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket vapen/kaliber använder du mest?

Featured Replies

Publicerat

Vilket vapen/kaliber använder du mest?

Själv har jag en merkel kombi i kaliber 308/12 med en helia 1,5-6x40. Den jag använder till allt från älg till fågel. Det är helt klart det vapen som jag använder mest. Sen blir det ju en hel del skytte med 22lr men när det gäller jakt så är det oftast kombin som får följa med.

Publicerat

Tveklöst kombin. Det tar väl lätt 90% av jaktdagarna i anspråk. Jag tror inte ens det räcker....

Publicerat

jaaaa......Måste nog säga att på förhösten används min Benelli Comfort till 90% av tiden....sen där mitten av september och frammåt används min Tikka T3 Light i kaliber 22-250 mest...

Publicerat

Min drilling i 12-12/7x57R. den följer mig ca 50% av jakterna.

243/308an 20%

9,3an 20%

Hagelbocken 10%

Men flest skott skjuter jag med 22an :D

Publicerat

Helt klart mest vilt skjuts med 22lr många fåglar på ett år. :D

Sen får det nog bli hagelbocken som iaf får flest jaktdagar.

å sen blir det nog 308:an skulle jag tro.

Publicerat

Hagel Husgvarna 12/70 sida sida

Husgvarna 30 - 06

Ska införskaffa en kombi senare hoppas jag har en innan den 25 aug :D

Publicerat

22an april till augusti.

9.3x62 augusti till mars.

Publicerat

Hej,

som de flesta andra skjuter jag överlägset flest skott med 22 LR och dessutom överlägset flest vilt med den. Men då handlar det om skyddsjakt och om att hålla efter skräpfåglarna hemmavid.

Därefter skjuter jag mest vilt med hagelbössan trots att denna ganska sällan används men när det jagas med den så är det fågeljakt och då kan det bli ganska många fåglar varje gång. Numera är det mest duvor som stryker med eftersom jag skyddsjagar duvor hos en ärtbonde. Förr blev det många fler fågeljaktsdagar men labben börjar bli till åren och därför jagar vi inte alls lika mycket änder som tidigare (konsekvenserna av stålhagelinförandet gjorde också att andjakten tappade en del av sin tjusning).

Trots det skulle jag vilja säga att 308 win är den kaliber som jag använder mest, i vart fall i den meningen att det är den bössn som jag oftast tar till skogen på "riktig jakt".

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Då jakterna är till 90% på älg, björn och vildsvin så är det 375H&H som hänger med. har en kombi som jag helst bär på kort och trevlig till övrig jakt om det inte är kulförbud då blir det någon hagelbrakare.

Publicerat

6,5x55an tätt åtföljd av pumpen.

Publicerat

AZ 6,5*55 toppad med en Helia 3-12*56 till vak och smygjakten. (kanske byter upp mig i kaliber ,men älskar just denna påk)

Kombi 12 / 7*57R toppad med ett VX II 1-4*20 till hundjakt / alljakt. (grymt bra drevjaktsglugg)

Hagel kal. 20 till hageljakten. (byter snart tillbaks till kal 12 pg av ammo och piplängd) "kanske !"

Min hemma jaktmark har total ändrat sig.! För fanns bara rådjur och mindre + nån älg.

Nu ser jag mer kron och gris spår i marken än rådjurs spår. Så mitt kaliber val kanske måste ändras oxå !?

Publicerat

Den bössa som går mest är tveklöst 22LR:en, mycket övning och kråkfågel på åteln.

Som no:2 är det hagelsprutan, kråkfågel för uven och för rävbulvaner.

.22 Horneten och 308:an, dessa delar nog 3:platsen, Hornet till rävvak och kråkfågel på åteln, och 308 till älg, pysch på rå, toppfågel, rävlock.

Publicerat

Använder .308 och .223 95%av tiden i skogen, fäller ungefär samma antal vilt med bägge på lika många dagar.

/Micke

Publicerat

Eftersom det blir mycket fågel får jag nog säga att 12/70 50% av tiden resten åker HVA 8*57 med ut.

Mvh David

Publicerat

308 win+hagel tolvan

Publicerat

Min gamla Hva torparbössa till jaktligt värv, annars är det 22:an som får jobba mest..

Publicerat

Mest blir det nog Berettan kal. 12-hagel

Sen är det nog 9,3´an

Och sen 222´an och sist 22´an

Publicerat

Tveklöst använder jag mest hagelbocken, sedan 22lr

Publicerat

22lr mängd träning o rensa byn från skräpfågel så det är väll lill betan som jag kör mest med sen stor betan 243an på riktig jakt :D

Mvh.

Publicerat

30-06 och kombin är dom som får följa med mest ut i skogen. Vem som får vara ute flest gånger beror ju på hur det går på dom ordinarie älgjakterna. Ju mera efterjakte ju mer får ju kombin vara hemma. 6,5:an och 22 är ju dom som det klart skjuts mest skott med. Hagelbössan står faktiskt mest och sammlar damm, men jag försöker ju att varje år att lufta den på någon rävklapp eller när man blir inbjuden på någon ren harjakt.

Publicerat

drilling i caliber 20/76-7x57....95 % .

Jagar mest hagelvilt....och för mig som ska växa ihop med drillingen har det blivit den bössa jag använder klart mest senaste året.

Innan det var det hagelbössorna.

8x57 kommer fram vid en del älgjakt och pyrsch men det blir väl bara en tiotalgånger /år.

Sen är revolvern med nästan varje jaktdag...men används ju inte så ofta.

Publicerat

Mest jaktdagar har utan tvekan mina hagelbössor i allmänhet och sannolikt comfortautomaten i synnerhet. Den får tjänstgöra även på några grisjakter men då med slug i magasinet. Men trots att 22:an är något av ett tjänstevapen så tror jag att Finnlighten kommer före den, svårt att se två-tre timmars pluppande en sen kväll som en jaktdag eller vad jag ska säga. Roligast är i alla fall utan tvekan jakten med hagel!

Mvh!

Publicerat

hagelbössan till 70% av alla jakter

vid purch och älgjakten blir det 9,3an

men det kommer att bli ändtingar :D

Publicerat

Drilling 12/12/7*57R blir det för det mesta. CarlGustaf 2000 med en belyst Zeiss Victory 3-12*56 till vakjakten och älgjakten.

Publicerat

Ruger K77 Varmint 5,7x48 Shirstone 4-12x56

Används för det mesta.

Siktet ska bytas...När???? Ekonomifråga.

Sako 75:an Zeiss 3-12x56 åker med på älgjakten.

Kanske någon enstaka småviltsjakt.

Hagelbocken Husqvarna Classic används mest av frugan som e rätt grym...

Kul tråd

Lennart