Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gäddfiske!!

Featured Replies

Publicerat
Att klubba en gädda är fiskevårdvård.

Absolut inte, gäddan har alltid funnits i våra vattendrag och är lika viktig som vilken annan fiskart.

Konstigt att vi ens har några andra fiskarter, med tanke på hur länge gäddan har fått leva ostört innan människor som du började rovfiska den :P

• Svar 100
  • Visningar 16,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Gäddan ska man vara rädd om. C&R för hela slanten. annat är oetiskt :P

Publicerat

Bogstek nu får du en benny hill av mig :P gäddan är en fin fin sportfisk :D

Mvh.

Publicerat

vad är en benny hill?

Publicerat
vad är en benny hill?

En smäll på flinten :P:D:lol:

Mvh.

Publicerat
Absolut inte, gäddan har alltid funnits i våra vattendrag och är lika viktig som vilken annan fiskart.

Konstigt att vi ens har några andra fiskarter, med tanke på hur länge gäddan har fått leva ostört innan människor som du började rovfiska den :P

Varit och tittat på ett antal sjöar där saker gått snett (miljöpåverkan), och i de flesta fallen var det vitfisk som var problemet men i en av dem fanns det nästan bara små gädda (tusenbröder, i tusental :D ) kvar. Den sjön tror jag personligen skulle behöva en väldigt hård fångst av gädda för att komma i någon for av balans.

Men där vi inte varit och förstört ska vi givetvis vara rädda om våra fiskar, C&R gör det ju möjligt för oss att fortsätta fiska efter att matfisken är tagen så i mina ögon är det det ända rätta.

Mvh David.

Publicerat

Här fiskas rejält i detta hemmet också, fast just bra gäddfiske konkurrerar ju tidsmässigt med jaktsäsongen. Personligen så fullkomligt älskar jag att angelfiska, fast den största gäddan jag tagit - 11,6kg - tog jag på ett hemmagjort UL-spö med 0,15 lina från båt och en 5-grams vipp-spínnare helgen innan älgjakten ett år. Min kusin, som var roddare, var nog ännu mer medtagen än gäddan när jag tillslut landade det monstret... :lol:

Flugfiska gädda är svårt, men roligt. Man får dock inga krokodiler för då måste man använda tafsar i grovlekar som gör själva flugfisketekniken ganska svår att sköta.

Idag, så är det just flugspöt som åker med då jag sticker ut och fiskar. Har bindstället jämte handladdningsutrustningen nu. En underbar hörna..!

Publicerat

Till er som flugfiskar:

Hur är bästa sättet att lära sig på?

Tar det lång tid att lära.

Vad är en bra utrustning?

Här är det en som aldrig har provat, känner ingen som håller på längre heller :lol:

Men vill lära mig!

Publicerat
Till er som flugfiskar:

Hur är bästa sättet att lära sig på?

Tar det lång tid att lära.

Vad är en bra utrustning?

Här är det en som aldrig har provat, känner ingen som håller på längre heller :lol:

Men vill lära mig!

kolla in denna sidan.

http://www.sexyloops.com/contentspage.shtml

Publicerat
Bogstek nu får du en benny hill av mig :D gäddan är en fin fin sportfisk :D

Mvh.

Ja, men inte som matfisk! :lol: Ben, ben & åter ben! :angry:

Publicerat
Ja, men inte som matfisk! :lol: Ben, ben & åter ben! :angry:

Nja kan hålla med där :D :D

Mvh.

Publicerat
Nja kan hålla med där :(:D

Mvh.

Jag tänkte väl det! :angry::D:lol:

Publicerat

sagt och gjort gav vi oss ut vid 08.00 tiden idag 3 mil söder om jönköping, hade tänkt öla och fiska lite med polarna.....detta resulterade i att 4 man lyckades sätta totalt 5 drag, bryta av ett spö och tappa i ett spö i vattnet........

calle hade mest flyt och drog säsongens första gädda på ett atom den gäddan vägde 3,2 kg, mkt fin gädda sedan fick han ytterligare en på strax över kilot......vad vi andra höll på med låter vi vara osagt.......

bild nr 1: premiärgäddan

bild nr 2: pinsamt nog jag som lyckats tappa i spöt ifrån båten :D

men en förbannat rolig och kanske något suddig förmiddag i småland :P

post-1434-1207404972_thumb.jpg

post-1434-1207404986_thumb.jpg

Publicerat

bild nr 2: pinsamt nog jag som lyckats tappa i spöt ifrån båten :D

men en förbannat rolig och kanske något suddig förmiddag i småland :P

Härligt Jagerstranden!! :lol:

Grattis till fångsterna!

Atom är ett säkert kort, tror du de börjat leken? Lite tidigt än va?

Fick du tag i spöt hehe?

Publicerat
sagt och gjort gav vi oss ut vid 08.00 tiden idag 3 mil söder om jönköping, hade tänkt öla och fiska lite med polarna.....detta resulterade i att 4 man lyckades sätta totalt 5 drag, bryta av ett spö och tappa i ett spö i vattnet........

calle hade mest flyt och drog säsongens första gädda på ett atom den gäddan vägde 3,2 kg, mkt fin gädda sedan fick han ytterligare en på strax över kilot......vad vi andra höll på med låter vi vara osagt.......

bild nr 2: pinsamt nog jag som lyckats tappa i spöt ifrån båten :rolleyes:

men en förbannat rolig och kanske något suddig förmiddag i småland :unsure:

Grattis till fiskafänget! :D

Publicerat

haha ja atom håller fan klass!..........mitt lilla 7 fots spö har gått till de sälle jaktmarkerna :unsure: blir att skaffa nytt :rolleyes:

• 4 weeks later...
Publicerat

Nån som vart ute än?

Nu hugger di som fan gubbar!! :D

kåta gäddslyner hogger på gobbagegg

Publicerat

Premiär igår, drog en 5-kilosgädda och sen var det stopp. Skönt väder var det iallafall!

Publicerat

Var ute i dag men Mango och kollade lite säl, senare for vi förbi och kollade om isen hade börjat lätta i ett av mina fiskevatten. I en å hittade vi dessa mörtar i lämplig storlek som låg halvdöa i strandkanten, dom hade simmat fast sig i en sorts blindgång när dom skulle leka, bara att hiva upp dom på land, perfekta för kommande gäddmete <_<

post-1752-1209916084_thumb.jpg

Publicerat

post-1752-1209916364_thumb.jpg

Publicerat

"Dunkfiskade" lite i helgen.

Kanske inte alla som vet va de är.

Heter väl egentligen flytangel.

Liten igenväxta andsjö, fick 2 gäddor på ett par kilo.

Fiskar med tanke på kommande andungar.

Ett Canadagåspar har ruvat fram ungar i flera år nu men alldrig lyckats fram till flygfärdiga ungfåglar.

Verkar gå en del rejäla madammer som skattar andkullarna o annat hårt.

Nästan varenda älling försvinner.

Lät dunkarna va kvar över natten.

Hur det nu gått till är ju lite osäkert men en petflaska med tillhörande trekroks tackel har pårlöst försvunnit.

Måste det vara en rejäl gädda som dragit ner flaskan.

Kanske fastnat i vass o annat, möjligt att ekipaget gått in under den konstgjorda flytande ön vi har i sjön.

Sjön är inte större än att man lätt ror runt den på 5 min.

Gädda o flaska borde gå att hitta om colaflaskan har ytläge.

Tror jag hade för liten flaska på det anglet, 50 cl.

Hur stor gädda behövs för att kunna dra ner den mängden luft och stanna nere?

Sjön är inte mer än kanske metern djup.

Linan var max 40 cm på anglet inkl ståltafs.

Får väl hålla koll lite titt som tätt o hoppas på att "hajen" någon gång går nära ytan så "bojen" syns.

Undrar om 30-06 oryx räcker för o få livet av sjöodjuret?

Publicerat
Tror jag hade för liten flaska på det anglet, 50 cl.

Hur stor gädda behövs för att kunna dra ner den mängden luft och stanna nere?

Sjön är inte mer än kanske metern djup.

Linan var max 40 cm på anglet inkl ståltafs.

Behövs nog inte mer än en gädda över kilot för de!

Men en över 3kg kan nog stanna nere lääänge med så liten flaska.

Själv skulle jag inte använt ngt mindre än 2,5l saftdunkar.

Publicerat

Kör ni med en och en flaska..? Själv lägger jag en rev på ca 15-20 krok och 10 stora pet-flaskor.

Publicerat

Jo, jag kör med flaska en o en.

Funkar inte med rev när det inte finns 5 kvadratmeter öppet vatten någonstans i sjön.

Blir himla bökigt o få upp insnodda gäddor.

Större sjö med öppet vatten så driver dunkarna iväg o då är ju en rev o föredra.

Gjorde nog misstaget o använda den lilla flaskan, den kom lixom med när jag hade ett tacken kvar o ingen 1,5l petflaska över.

Tänkte att det kunde va extra kul o ro omkring o jaga den lilla flaskan borde bli lite dyk o upp ploppande dunk..

dyk blev det nog men inget som ploppade upp.. :D

Tror förresten inte att en mindre gädda kan dyka o stanna kvar nere med en halv liter luft extra.

De reglerar väl "djupgåendet" med simblåsan med 50 cl extra luft måste de ständigt simma neråt för att hålla flaskan under vattnet.

De borde tröttna ganska snart inte orkar gäddor även av grov kaliber kämpa i all evighet om man får dem på spinnspö.

Minst energiförlust bör ju bli att stå så flaskan befinner sig på ytan.

Då skulle vi hittat den, men om gäddan simmat under ön/flotten så ser vi ju inte flaskan.

Har nog glömt nämna det men vi har en konstgjord Ö mitt i sjön.

Fru gås ligger på ägg där nu.

Möjligheten finns ju att gäddan simmat under där med flaskan.

La anglet ca 20-30 m från ön.

Vill inte störa gåsen, ananrs så kunde man ju röra om med en stör under flotten o skrämma fram colaflaskan med tillhörande gädda om de nu befinner sig därunder.

Publicerat

Hittade flaskan o krok idag men gäddan hade gått loss.

150 m från stället där jag la den o 20 m in i tät vass satt flaskan tillsammans med ett rejält shok vass.

De blev lixom lite anticlimax o ro fram o förväta sig världens kaskad av vatten och fajt med gammelgäddan...

O så hände inget annat än att flaskan snällt följde med upp, inte ens trekrokarna satt fast i något annat än lös vass o näckrosor. :angry: