Publicerat April 2, 200818 yr Älgskav med lök och kantareller 1 gul lök hackad 1 burk (ca 200g) kantareller, champinjoner 250 gr älgkött, älgfilé, innanlår 2 msk smör salt o peppar 2 tsk vetemjöl 1dl grädde + svampspad, vatten Stek löken och bryn kantarellerna, Bryn därefter älgköttet tärnat i bitar. Krydda. Blanda ner lök och kantareller. Strö över mjöl och späd med svampspadet. Låt stuvningen koka några minuter och tillsätt grädden Rönnbärs och Vinbärsgelé till Färska Pärer el Mos Går att tärna vilken bit av älgkött som helst, det finns ju kniv så Jag gör små bitar av älgfilé Smaka så jäkla goooott!!!!!! Grytor är så goda och så lätt att göra..
Publicerat Maj 6, 200817 yr Låter mumsigt! Eftersom det är en skav-tråd så lägger jag till ett oerhört enkelt recept här; Ta ut valfri stek/bogstek/vad som helst egentligen ur frysen, låt tina lagom mycket det beror helt på biten. Tälj/skav loss älgskav, bryn i smör i varm panna och salta efter smak. Grädde. Klart! Servera med potatis i någon form och lingon.
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Är det någon som testat att ta putsbitar från styckningen och fryst dom i ett paket för att sedan skära skav av? Vet inte vart jag läste tipset, men det är ju helt klart ett alternativ till köttfärs eller hundmat.
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Älgskav med lök och kantareller 1 gul lök hackad 1 burk (ca 200g) kantareller, champinjoner 250 gr älgkött, älgfilé, innanlår 2 msk smör salt o peppar 2 tsk vetemjöl 1dl grädde + svampspad, vatten Stek löken och bryn kantarellerna, Bryn därefter älgköttet tärnat i bitar. Krydda. Blanda ner lök och kantareller. Strö över mjöl och späd med svampspadet. Låt stuvningen koka några minuter och tillsätt grädden Rönnbärs och Vinbärsgelé till Färska Pärer el Mos Går att tärna vilken bit av älgkött som helst, det finns ju kniv så Jag gör små bitar av älgfilé Smaka så jäkla goooott!!!!!! Grytor är så goda och så lätt att göra.. Låter ju riktigt gott det där.
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Ett tips är att använda kalvfond till eran skav En god fond gör det där lilla sista till en maträtt...vilken den nu är (nästan..) Fuska med att köpa Bong´s fonder som jag vet av egen erfarenhet funkar
Publicerat Augusti 4, 200817 yr En annan skav variant är att ta köttet och blanda med ngn Glaze, som används vid grillning. Vitlöks varianten funkar bra. Blanda med glazen, stek ganska hårt och servera i pitabröd som kebab, med sallad, gurka, tomat, lök.. vad man vill. :)Riktigt gott!
Publicerat Oktober 10, 200817 yr En annan skav variant är att ta köttet och blanda med ngn Glaze, som används vid grillning. Vitlöks varianten funkar bra.Blanda med glazen, stek ganska hårt och servera i pitabröd som kebab, med sallad, gurka, tomat, lök.. vad man vill. :)Riktigt gott! Har du något extra vatten för att späda glazen? Skall den reduceras nåt eller bara i på slutet? Verkar vara ett spännande recept väl värt att pröva!