Publicerat April 7, 200818 yr http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/24209 Jag tycker att det är synd att den sköts och jag tror att det är till nackdel för jägare överlag att det nu på relativt kort tid skjutits 2 vargar i länet.
Publicerat April 7, 200818 yr Av det som framkommit så här långt i detta fallet, så gjorde skytten i fråga helt rätt. Sen får vi ju se om det kommer fram mer i fallet. Men jag håller inte med dig där Jämta, om att det skulle vara någon nackdel för jägarna detta, då det ju inte var en jägare som sköt vargen, utan en renägare. Om sedan någon lastar jägarna för detta, då visar detta bara att den personen är oseriös, och inte för sin debatt på ett sakligt vis. Men jag förstår hur du menar. Mvh
Publicerat April 7, 200818 yr Författare Renägaren (?) lär ju vara jägare, eftersom han bevisligen har vapen = alla jägare dras över den berömda kammen..
Publicerat April 7, 200818 yr Jag tycker det är rätt självklart att försvara sina djur vilket denna renägare verkar gjort och han har mitt fulla stöd. Sedan om det är bra eller dåligt för oss jägare vet jag inte men det kan man inte väga in då en varg angriper dina djur tycker jag helt rätt av skytten hoppas det går bra för honom!
Publicerat April 7, 200818 yr Författare Är ju bara att läsa kommentarerna under artikeln för att se åsikten om jägare vs vargen.. Jag har inte påstått att han gjort fel, om det nu gått till som det står i tidningen och det lär ju visa sig under utredningen vad som hänt.
Publicerat April 7, 200818 yr Ja så fort det är något om vargen i tidningen blir det massor av kommentar det verkar uppröra mer än allt annat elände man läser om det kan jag inte fatta. Nu är nog dem som krigar för vargen är redan motståndare till allt som har med jakt att göra och att försöka diskutera med dem är meningslöst. För det blir genast väldigt trångsynt nivå på debatten och sedan spelar det ingen roll hur bra argument man har för det biter inte på dessa människor slutar oftast med att dem drar ned oss till sin låga nivå och spöar en med sin stora rutin där
Publicerat April 7, 200818 yr I Jakt & Jägare finns denna artikel med div. kommentarer. Bullmarksvargen sköts under attack på renar 2008-04-07 Bullmarksvargen i samband med att den försågs med sändare. Hanen har skjutits av en renskötare under en attack mot en renflock. Bullmarksvargen, som sedan en tid varit på vandring i Västerbotten och Jämtland har skjutits. Den sändarförsedda hanen fick ett dödande skott i halsen. Det skedde på kvällen söndagen den 6 april vid Utteråvägen mellan Gålberget och Stor-Uttersjön i Örnsköldsviks kommun. Polisen säger sig veta vem skytten är.– Vi vet vem som avlivat vargen, det finns något som kallas nödvärn, bekräftar förundersökningsledare Christer Sundelin vid Örnsköldsvikspolisen, för Västerbottens Folkblad. På söndagsmorgonen attackerade vargen två renar, en dödades och en skadades. Jagade en renflock Den som sköt såg hur vargen jagade en flock renar i ett rengärde endast 20 meter från Utteråvägen. Vargen sköts för att stoppa angreppet på renarna, vilket är tillåtet enligt paragraf 28 i jaktförordningen. Miljöåklagare Christer Jarlås är inkopplad på fallet. En förundersökning ska påbörjas. Polis och åklagare utreder regelmässigt om det var grovt jaktbrott eller ett godkänt paragraf 28-fall. Vargens kropp har transporterats till SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt i Uppsala. Den treårige hanen vägde 52 kilo. Att vargen är skjuten gör att myndigheterna inte längre har möjlighet att studera dess beteende i renskötselområdet. Bullmarksvargen har visat sig föredra älgkött före ren. Tog hellre älg än ren – Det var oväntat. Här har ju funnits gott om ren, men Bullmarksvargen tog främst älg så vitt vi kunnat se. Vargen kom ju söderifrån och det hade varit intressant att se om tillgången på ren häruppe hade förändrat matvanorna. Nu har vi mist den möjligheten, säger Michael Schneider, rovdjursansvarig på länsstyrelsen i Umeå, till Västerbottens-Kuriren. http://www.jaktojagare.se/
Publicerat April 7, 200818 yr Såg på Rapport nyss, och där var det en inslag som sa ungefär: "En skjuten varg har hittats och polisen misstänker tjuvjakt"...?? Det var ju flera timmar sen som tidningarna kom ut med nyheten, och då betydligt mer informativt än vad det var på TV. Undrar hur många anti-jaktmänniskor som hinner gå upp i spinn och självantända av det, innan det kommer fram hur det egentligen gick till.. Där har vi något som kan skada jägare.
Publicerat April 7, 200818 yr Såg på Rapport nyss, och där var det en inslag som sa ungefär: "En skjuten varg har hittats och polisen misstänker tjuvjakt"...?? Det var ju flera timmar sen som tidningarna kom ut med nyheten, och då betydligt mer informativt än vad det var på TV. Undrar hur många anti-jaktmänniskor som hinner gå upp i spinn och självantända av det, innan det kommer fram hur det egentligen gick till.. Där har vi något som kan skada jägare. Stämmer exakt med min omedelbara reaktion på Rapports meddelande. Lokalmedia beskriver det hela (som vanligt) mycket bättre, t o m en bild på en vargdödad ren (ÖA). Vore något för rapport att visa.
Publicerat April 8, 200818 yr Stämmer exakt med min omedelbara reaktion på Rapports meddelande. Lokalmedia beskriver det hela (som vanligt) mycket bättre, t o m en bild på en vargdödad ren (ÖA). Vore något för rapport att visa. Vore ju hemskt att visa svenska folket att vargen faktiskt är ett rovdjur som dödar.. Nej, nu lät jag bitter, men det är ju det här som kan skapa snedvridning i debatten.
Publicerat April 8, 200818 yr En varg mer eller mindre. Vem bryr sig? Media gör som vanligt en höna av en fjäder.
Publicerat April 8, 200818 yr Såg en intervjuv med en samme om detta med Bullmarksvargen och varg i övrigt. Han sa jag har inget imot Vargen. Det är bara problem när den river ren.
Publicerat April 9, 200818 yr Debatt: Bullmarksvargens död starkt vinklad i media Av Calle Seleborg 2008-04-09 Bullmarksvargens död har belyst några sjuka saker kring medias syn och rapportering och forskarnas brist på verklighetsförankring. Man visste från början att vargen skjutits under direkt angrepp på renar av en renskötare efter flera dagars besvär och dödade renar. En händelse som ögonblickligen rapporterades till polisen framställdes starkt vinklad. Någon var misstänkt för att ha skjutit vargen. Skytten var känd. Man framhöll gärna att det skulle utredas av specialåklagare under rubriken grovt jaktbrott. Däremot undvek man att berätta att i de allra flesta fall att vid ett rovdjurs död en formell undersökning alltid ska göras oberoende av omständigheterna. Resultatet kunde avläsas i läsarkommentarer i tidningarna. Väckte hat mot renskötare Kommentarer där hatet mot samerna som tog sig friheten att skydda sina djur frodades. Av intresse är att också läsa Västerbotten-kuriren där man säger att forskarna saknar reservplan. http://www.vk.se/Article.jsp?article=179933 Det här är forskning som måste betraktas som ett totalt slöseri med skattepengar. Skyddade rovdjur och frigående tamdjursbesättningar kan aldrig, och har aldrig kunnat, samexistera. Samerna har generationers erfarenheter av rovdjur. Vilken ny kunskap tror sig forskarna kunna hitta? De kan ju börja med att läsa Yngve Ryhds bok "Varg och Ren". http://www.jaktojagare.se/