Publicerat April 9, 200818 yr Uppringd på jobbet idag vid 14 tiden. Rådjur påkört. Föraren körde bara vidare men tack o lov så ringde bakomvarande bilist polisen som sen ringde....som sen ringde... jaja tillslut mig då. Ut till platsen, vovve, byssa, passkyttar osv. Frun gick med hund och jag med bössa. Efter ca 300 meter fann vi den under en gran, den var just på väg att resa sig i min ögonvrå, men jag hann skjuta. Här hade den lagt sig Men hunden och min hagelbössa medelst buckshot och slug fann en. ( Buckshoten fungerade utmärkt, skjöt på bara 5 meter ) Stackars sate, bakbenet var helt av Dessutom var det en riktigt fin bock Mig veterligen så fick ingen tag i regnr på bilisten som smet
Publicerat April 9, 200818 yr Gott jobb! Buckshot fungerar som sagt om inte hållet är för långt. Fungerar iofs på lite längre håll oxå men spridningen är förödande. Gör gärna några test på pappskiva så lär man sig vilket avstånd svärmen håller sig hyfsat samlad. Rent för dj**vligt att folk smiter, hoppas de får problem när/om något ska lagas med försäkring o sånt. Höll själv på å få åka iväg idag o leta upp en ponny... med tillhörande sulky. Nu jobbade jag så en polare gjorde det något annorlunda eftersöket. Hästen blödde visst lite så det löste sig. Han hittade hästskrället o sulkyn mm. väl pakerat lååångt in i en granplantering. Ekipaget i sken och borta sen 17.00 igår. SMSade o frågade om han behövde hjälp att ta ur och dra men skämtet uppskattades inte av hästägaren...
Publicerat April 9, 200818 yr Grattis till ett lyckat eftersök! Synd att en så fin bock ska läggas till trafikdöd-statistiken.
Publicerat April 9, 200818 yr Uppringd på jobbet idag vid 14 tiden. Rådjur påkört. Föraren körde bara vidare men tack o lov så ringde bakomvarande bilist polisen som sen ringde....som sen ringde... jaja tillslut mig då.Ut till platsen, vovve, byssa, passkyttar osv. Frun gick med hund och jag med bössa. Efter ca 300 meter fann vi den under en gran, den var just på väg att resa sig i min ögonvrå, men jag hann skjuta. Här hade den lagt sig Men hunden och min hagelbössa medelst buckshot och slug fann en. ( Buckshoten fungerade utmärkt, skjöt på bara 5 meter ) Stackars sate, bakbenet var helt av Dessutom var det en riktigt fin bock Mig veterligen så fick ingen tag i regnr på bilisten som smet Det är förbannat ansvarslöst att smit iväg på detta sätt ifrån påkört vilt. Jag hoppas verkligen att det var en nyare bil så att han fick punga ut med pengar för rep. från egen börs. Någon buckla måste det har blivit. Det var vanligt söderut med smitare från rådjursolyckor. Synd om bocken och med dom fina anlagen på horn som höll på att växa ut på honom.
Publicerat April 9, 200818 yr Bravo, kul och läsa om lyckliga slut även om upprinnelsen naturligtvis var tråkig. Som gammal bockjägare imponeras jag av hornen då jag vet var du huserar, fina tagganlag.
Publicerat April 9, 200818 yr Författare Det börjar bli riktigt gott om rå här uppe, speciellt vid kusten. Har sett fina bockar flera gånger men inte växer de på träd inte. Baskat synd att den blev trafikskadad Tänkte faktiskt ta rätt på troffen, går det fast basten är kvar?
Publicerat April 9, 200818 yr Grattis till e-söket alltid kul att läsa om lyckliga slut synd att en sån fin råbock vart påkörd
Publicerat April 9, 200818 yr Det börjar bli riktigt gott om rå här uppe, speciellt vid kusten. Har sett fina bockar flera gånger men inte växer de på träd inte. Baskat synd att den blev trafikskadad Tänkte faktiskt ta rätt på troffen, går det fast basten är kvar? Jo nog tror jag det, en jägar kompis i älglaget sa till mig att färgen kan bli lite ljusare, än normalt
Publicerat April 9, 200818 yr Författare Ok Hur ska man få bort basten? sitter som berget. Kan man koka loss det?
Publicerat April 9, 200818 yr Gott jobbat Dp!!! Hoppas att polisen gör ett lika gott jobb med att ta reda på puckot som smet. Undrar just hur mångå vilt som bara lämnas till sitt öde på detta vis.
Publicerat April 10, 200818 yr Gott jobbat å Grattis till ett lyckat eftersök!... alltid bra med folk som ställer upp å göra detta jobb, när sånt händer!... hoppas bilen som ringde tog reggnummret på den som smet å gör en annmälan!.. Mvh Mamre!..
Publicerat April 10, 200818 yr OkHur ska man få bort basten? sitter som berget. Kan man koka loss det? Tycker du ska låta basten vara kvar.
Publicerat April 10, 200818 yr Man har väl kokt av några bockhorn men inget med bast va jag kommer ihåg. Men har ett liggande i frysen, det var en get med bast/perukhorn. Ser ut som en spetsbock i hornuppsättningen ungefär. Vet inte heller hur jag ska ta tillvara den. Konservartor? Att bara koka av och låta basten sitta kvar bör väl göra att skadedjur/pälsätare/fläskänglar käkar på basten. Hängde i min ungdom upp torkade rävskinn i pojkrummet.. j-vlar va morsan vart sur när de for rävhår överallt o stora skalbaggar damp ner i golvet med jämna mellanrum.. Skulle va trevligt i hänga upp gethornet, sköt den när lillgrabben stod bredvid o imponerades...
Publicerat April 10, 200818 yr Författare Gott jobbat å Grattis till ett lyckat eftersök!... alltid bra med folk som ställer upp å göra detta jobb, när sånt händer!... hoppas bilen som ringde tog reggnummret på den som smet å gör en annmälan!.. Mvh Mamre!.. Redan rivit loss basten på ena hornet Dock var det kämpigt så lättare sätt önskas på andra hornet samt rosenstockarna
Publicerat April 10, 200818 yr Bra jobbat Dp. Synd att en så fin bock gick bort såhär, hade varit bättre att få skjuta till hösten va
Publicerat April 10, 200818 yr Då jag jagar bock i Maj också händer det att någon liten har basten kvar ibland. Vill man ha den kvar är ugnstorkning nån timme det billigaste receptet, annars har hudflängarna nåt speciellt medel som dom sprutar in. Gör man inget så ruttnar det och ramlar av. Dom bleka hornen är det bara att betsa lite så får dom fin färg. MVH
Publicerat April 11, 200818 yr Författare Redan rivit loss basten på ena hornet Dock var det kämpigt så lättare sätt önskas på andra hornet samt rosenstockarna Jo fasen det hade varit bättre att få träffa på den till hösten. Just denna bock befann sig i ett skogsparti nära samhället, ett parti vi inte jagar i så den hade kanske klarat sig undan kulorna till hösten om den fått leva. Nåväl jag har ju trofen så ja kan väl låssas om inte annat
Publicerat April 12, 200818 yr Författare Kokning och drickande pågår. Handsågade efter några vinglas. Ska bli spännande att se kan meddela att basten trilla av vid kokningen. Kråkjakt imorrn igen, Fortsättning följer..........................................................................
Publicerat April 13, 200818 yr Författare Åsså lite fler bilder. Testar lite. Imorgon ska skallen blekas och hornen betsat lite.
Publicerat April 14, 200818 yr Författare Klar! Blev lite för mörk men det ljusnar kanske när den torkat lite mer. Slusater då.... * Det går utmärkt att såga en skalle rakt på frihand efter 4 vinglas och 2 öl * Jag flådde skallen och sen frös jag ner den innan sågning. Perekt och inget kladd vid sågningen * Eventuell Bast lossnar lätt vid kokning * Sätt inte i tvättmedel i vattnet vid kokning. Det blir rent som fn men det verkar som et fårben att vittra ja rent torka sönder. * Peroxid svider på fingrarna * Mörk ek är lite för mörk, ska ni betsa så testa en ljusare best typ valnöt kanske