Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björnkontakt i samband m. blårbärsplockning och inspektion av jakttorn

Featured Replies

Publicerat

Jag hade björnkontakt idag i samband m. blåbärsplockning och när jag var ute och inspekterade min passlinja för att se vad som behövde göras. Jag såg den aldrig men hörde den. När en björn har upptäckt att det finns människor i närheten så börjar den vissla, och det var visslandet jag fick höra när jag var vid ett av tornen och kollade till det.

Det är inte första gången jag hör det, men jag har bara fått se en björn i vilt tillstånd.

• Svar 58
  • Visningar 6,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

I ett sådan läge så hade jag gjort mantelrörelse för att göra bössan laddad och skjutklar ifall det skulle behövas! :o

(Om jag hade bössan med då förståss)

Publicerat

Visslande björnar har jag råkat ut för två gånger. En mitt i skogen och den andra då jag gick efter en liten traktorväg. Böt lite lätt närvöst till slugg båda gångerna då jag bara hade Berettan med mig. :o

Publicerat
  • Författare
I ett sådan läge så hade jag gjort mantelrörelse för att göra bössan laddad och skjutklar ifall det skulle behövas! :o

(Om jag hade bössan med då förståss)

Jag gick sakta mot bilen. ca. 5 min. Ingen bössa fanns med.

::)

Publicerat

då kände du hur pulsen steg?

Publicerat

Man får gratulera, de är ganska få förunnat att stöta på en nalle.

Även jag skulle byta til slugs men jag tror att man inte behöver vara särskilt oroad, risken är nog större att en skudmisil på drift träffar dig

Publicerat

Även jag skulle byta til slugs men jag tror att man inte behöver vara särskilt oroad, risken är nog större att en skudmisil på drift träffar dig

varför  bytta till slug då? :P

Publicerat
  • Författare

Det är andra gången som en björn har visslat på mig och vid ett annat tillfälle har jag sett den på vägen mellan Boden och Morjärv. Jag stannade bilen när den hade gått över vägen och följde den länge upp för ett hygge. Det var ett imponerande djur. Jag tog ut mina hundar en bra stund senare för att se hur dom regarade men dom tyckte inte om doften precis. Jag har även sett björnspår flera gånger.

Publicerat
varför  bytta till slug då? :P

man vet aldrig, sen skulle jag vara så dum att ja skulle förfölja den en bit för att få se på den lite

Publicerat

nää just det....du kanske får närkontakt lite oftare om du skaffar en stövare brukar vara bra rovviltsskärpa i dom...

Publicerat
  • Författare
man vet aldrig, sen skulle jag vara så dum att ja skulle förfölja den en bit för att få se på den lite

Bjrörnar är inga dumma djur. Hög IQ.

;)

• 1 month later...
Publicerat

Hur lät visslandet egentligen, om någon skulle kunna besvära sig att beskriva det mer ingående skulle vara kul. Är det någon som har sett björnen samtidigt som den vissalade tex. Frågan kom upp under ett björnseminarium och det visade sig att de medverkande vid björnforskningsprojektet under de 20 år som projektet pågått aldrig har uppfattat att en björn har visslat.

Publicerat
  • Författare

Hej!

Jag har aldrig set hur björnen gör när den får sitt visslande läte, men jag kan tänka mig att detta visslande uppstår när den vädrar och försöker indikera var det finns en människa i närheten. Är det någon annan som vet så får personen gärna rätta mig om jag har fel.

Publicerat
Hej!

Jag har aldrig set hur björnen gör när den får sitt visslande läte, men jag kan tänka mig att detta visslande uppstår när den vädrar och försöker indikera var det finns en människa i närheten. Är det någon annan som vet så får personen gärna rätta mig om jag har fel.

hörde samma förklaring när jag var i kalix...

Publicerat
  • Författare
hörde samma förklaring när jag var i kalix...

Okej!

Hur är det annars med jakten? Går det bra med nöffnöff-grymt el vad säger vildsvinen?

;)

• 2 weeks later...
Publicerat
Okej!

Hur är det annars med jakten? Går det bra med nöffnöff-grymt el vad säger vildsvinen?

;)

jo börjar jaga på torsdag sen e det full fart i 6 veckor framåt, men det verkar vara hyfsat med gris i markerna så vi får väl se vad som händer...

Publicerat
  • Författare
jo börjar jaga på torsdag sen e det full fart i 6 veckor framåt, men det verkar vara hyfsat med gris i markerna så vi får väl se vad som händer...

Det låter bra till nästa år.

:D

• 4 weeks later...
Publicerat
Det låter bra till nästa år.

:D

mm var och gjorde ett stick prov i en gran plantering i tisdags 45 min drev och ståndskall värvat med vartannat...trevligt sådant..

Publicerat
  • Författare
mm var och gjorde ett stick prov i en gran plantering i tisdags 45 min drev och ståndskall värvat med vartannat...trevligt sådant..

Låter bra Linus! Göd dom tills jag kommer nästa år.

:D :D :D :D :D

Publicerat
Låter bra Linus! Göd dom tills jag kommer nästa år.

:D :D :D :D :D

håller på :P

Publicerat
  • Författare
håller på :P

Då har Du fullt upp förstår jag om jag ska få skjuta en riktig galt med fina betar. ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har hört björnvissel några gånger vid älgjakt i jämtland. Bla i höstas trodde jag att jag hörde de när jag stod och tog ur en tjur jag hade skjutit men det visande sig fel.....pust!! Ljudet låter ungefär som när man blåser i en tomhylsa....det är min erfarenhet iaf! Så blås och memorera:)

• 4 months later...
Publicerat

Hej jag har hört att visslingen kommer när dom drar in luften för att vädra vart faran är, själv så har jag oxå hört en Björn som visslade när jag skulle gå ner till bilen i från älgpasset där jag hade suttit.

Det kändes lite små konstigt att bara höra en vissling mitt i skogen men det är svårt att beskriva hur det låter,,, men intressant var det för man visste ju inte om det kom längre fram på stigen där man gick,,, :)

Publicerat
  • Författare
Hej jag har hört att visslingen kommer när dom drar in luften för att vädra vart faran är, själv så har jag oxå hört en Björn som visslade när jag skulle gå ner till bilen i från älgpasset där jag hade suttit.

Det kändes lite små konstigt att bara höra en vissling mitt i skogen men det är svårt att beskriva hur det låter,,, men intressant var det för man visste ju inte om det kom längre fram på stigen där man gick,,, :)

Ja, det kan jag tänka mig att höra en vissling mitt i skogen.

Gjorde Du patron ur när Du lämnade passet el. lät Du bössan vara laddad tills Du kom till bilen? ;) ::)

Publicerat
Ja, det kan jag tänka mig att höra en vissling mitt i skogen.

Gjorde Du patron ur när Du lämnade passet el. lät Du bössan vara laddad tills Du kom till bilen? ;) ::)

Nä jag gjorde patron ur när jag lämnade passet för jag mötte upp en annan jägare sedan längre fram utefter stigen,,,,  :)