Publicerat April 17, 200818 yr Har en skadad råget som haltar omkring. Höger bakben är av strax ovanför klöven. Har haft djuret inom skjutavstånd en gång dock utan kulfång så den fick gå den gången. Har ringt och kollat med polisen och fått klartecken för avlivning. Nu har det gått en dryg månad, jag har försökt få tag i djuret några gånger utan resultat. Så i morse såg jag det igen. Funderar nu på var gränsen går? Detta djuret verkar inte lida av det nu och kan sprätta iväg med bra fart. Hur skadat ska t.ex. ett rådjur vara för att man ska av djurskyddskäl enligt 40 a § JF avliva det?
Publicerat April 17, 200818 yr Jag skulle inte tveka att ta bort henne. Bara för att hon verkar röra sig obehindrat, så är det ju ingen garanti för att hon inte lider av det. Det kan ju även bli andra komplikationer som följd av detta benbrott. Mvh
Publicerat April 17, 200818 yr Om foten är av så tycker jag man ska försöka avliva det även om det skuttar omkring. Så med min välsignelse så är det bara du fortsätter med "jakten" på henne.
Publicerat April 17, 200818 yr alla dagar i veckan så ska du ta bort djur som har ben avbrutna. absolut! mvh
Publicerat April 25, 200818 yr Jag tror att det både juridiskt och moraliskt är det klart att du får avliva djuret. Frakturer faller rimligen under "djurskyddskäl". Andra skäl skulle kunna vara stora sårskador, skabb eller kraftiga infektioner. Om räven får tas bort pga skabben bör du få ta bort ett rådjur som brutit benet.