Publicerat April 20, 200818 yr Har varit och hämtat en grävlingsfälla idag. Min mor o hennes gubbe har fått en grävling under altanen, och då är det givetvis upp till mig att lösa problemet Vad är bäst att agna fällan med? har hört att havregryn ska vara bra? Är det något man bör tänka på? MVH// Kent
Publicerat April 20, 200818 yr Gräv ned fällan något lite och kör i jord och löv och vad som nu finns så grävlingen inte kliver på gallret. Beta på med vad som helst, hundmat, havregryn, kattmat, knäckebröd indränkt med honung... en kreativ grej är en tampong indränkt i honung.. När du fångat grävlingen så vippa upp fällan så du får se magen på grimbart, om det är en hon och hon har ungar under kåken så vill du inte fimpa grävlingen. Ungarna dör då och himelska dofter sprider sig i huset Fångat några som jag tvingats släppa in under huset de kom ifrån till husägarnas förtret. När man påtalar konsekvensen av att avliva så brukar de snabbt hålla med om att det är det rätta att göra Mvh!
Publicerat April 20, 200818 yr vars bor du? se detta inte som ett problem utan ett gyllet tillfälle Bor i västervik. Vi har otroligt mycket grävling här, dom försökte låna en fälla ifjol av kommungubbarna, men alla deras fällor var utlånade. Det är andra året irad som dom har grävlingar under altanen...men nu jädrar ska de bli andra bullar ;D Tackar för tipset Hippen
Publicerat April 20, 200818 yr Gräv ned fällan något lite och kör i jord och löv och vad som nu finns så grävlingen inte kliver på gallret. Beta på med vad som helst, hundmat, havregryn, kattmat, knäckebröd indränkt med honung... en kreativ grej är en tampong indränkt i honung.. När du fångat grävlingen så vippa upp fällan så du får se magen på grimbart, om det är en hon och hon har ungar under kåken så vill du inte fimpa grävlingen. Ungarna dör då och himelska dofter sprider sig i huset Fångat några som jag tvingats släppa in under huset de kom ifrån till husägarnas förtret. När man påtalar konsekvensen av att avliva så brukar de snabbt hålla med om att det är det rätta att göra Mvh! Satan Hipshot vad du är duktig, är imponerad av dina jakt/viltkunskaper! Lycka till med grävlingen.
Publicerat April 20, 200818 yr västervik har jag aldrig varit å jagat i men har ni otroligt mycke grävling kommer jag otroligt gärna och hjälper till seriöst så hade det varit runt 20mil plus minus från stockholm äre snabbt gjort,dock brukar juh man vilja kunna komma under vars grävlingen ligger så allt med betong brukar vara fälla som gäller,testa med fälla eller så pmar du mig så jag ska fram en hund så kan ni stå å dricka en kaffe medans problemet försvinner
Publicerat April 20, 200818 yr västervik har jag aldrig varit å jagat i men har ni otroligt mycke grävling kommer jag otroligt gärna och hjälper till seriöst så hade det varit runt 20mil plus minus från stockholm äre snabbt gjort,dock brukar juh man vilja kunna komma under vars grävlingen ligger så allt med betong brukar vara fälla som gäller,testa med fälla eller så pmar du mig så jag ska fram en hund så kan ni stå å dricka en kaffe medans problemet försvinner Tackar för intresset! jag gör så
Publicerat April 21, 200818 yr Bor i västervik.Vi har otroligt mycket grävling här Om ni har så mycket grävling så får du gärna höra av dig till hösten. Så kan du få prova på jakt med en riktig grävlingshund. Och då menar jag inte en sån som de får gömma under mark.
Publicerat April 21, 200818 yr kom ur garderoben, riktiga jägare jagar med terrier inte med gnagar knorrsvansar
Publicerat April 21, 200818 yr Var det inte du som bodde mellan Västervik och Valdemarsvik? Synd jag tog hem fällan, annars så är de inte så dyra! Jag köpte min i järnaffären i Valdemarsvik 700 pix tror jag det var. Jag skulle kunna kolla om det är släppbart i grytet nu när jag åker ner under valborg. //Roggman66
Publicerat Maj 19, 200818 yr I natt så gick grävlingen i fällan. Fick reda på det alldeles nyss, så jag får ta lite kompledigt från jobbet.
Publicerat Maj 19, 200818 yr de tog då länge,nästan en månad Ja, det har sprungit en massa ungar kring fällan så jag har varit tvungen att ändra placering. Hade ju som tänkt att ge det denna vecka oxå innan jag plockade bort fällan. För ca två veckor sedan försvann herr grävling och min styvfar passade på att mura igen ingången under altanen förra veckan. I morse hörde morsan att det var ett jädra liv utanför, så hon kollade fällan o där satt han bättre sent än aldrig antar jag? Betade fällan med havregryn och honung, så nu vet man att det funkar oxå
Publicerat Maj 19, 200818 yr hojja man slipper juh allt de roliga med sånna där fällor skönt du fick tag på den iaf och såg det var en han oxå,skönt
Publicerat Maj 22, 200818 yr hojja man slipper juh allt de roliga med sånna där fällor skönt du fick tag på den iaf och såg det var en han oxå,skönt Kan ju inte annat än hålla med dig. Även om du har en del att lära än när det gäller grävlingjakt. Men jag ska nog få dig att förstå förr eller senare...
Publicerat Maj 23, 200818 yr Kan ju inte annat än hålla med dig. Även om du har en del att lära än när det gäller grävlingjakt. Men jag ska nog få dig att förstå förr eller senare... frågan är väl när du ska bli man nog att våga ta steget ner och 2meter närmare kina men jaga med en duktig ställande är nog just efter stövar jakten på räv.
Publicerat Juni 12, 200817 yr Ni kommer inte att tro detta! Morsan ringde nyss...dom har fått ytterligare en grävling under altanen Blir till o sätta ut fällan till helgen med andra ord
Publicerat Juni 12, 200817 yr Ni kommer inte att tro detta!Morsan ringde nyss...dom har fått ytterligare en grävling under altanen Blir till o sätta ut fällan till helgen med andra ord Skicka pm till f_c, han kör gärna 25 mil för att rasta hunden.
Publicerat Juni 13, 200817 yr Ett tips är att försöka förändra byggantionen så grävlingen inte vill in, är altan mysig för grävlingen så kommer hon alltid att ha problemet där. Raka väck jord o skit som ligger där och försök öka "takhöjden" under altan alt knacka i armeringsjärn eller något så de inte kan gräva sig in. Mvh!
Publicerat Juni 13, 200817 yr Ett tips är att försöka förändra byggantionen så grävlingen inte vill in, är altan mysig för grävlingen så kommer hon alltid att ha problemet där. Raka väck jord o skit som ligger där och försök öka "takhöjden" under altan alt knacka i armeringsjärn eller något så de inte kan gräva sig in.Mvh! Är det något fel att skjuta dom, brukar jag göra Har dom fått för sig att bostadshus är funkis tar dom sig alltid in oavsett vad du gör, dom kan ställa till med oerhört med jävelskap under ett torpargrund, och det fort. Numera med en lös Wachtel på gården existrerar inte detta problem längre.
Publicerat Juni 13, 200817 yr Ett tips är att försöka förändra byggantionen så grävlingen inte vill in, är altan mysig för grävlingen så kommer hon alltid att ha problemet där. Raka väck jord o skit som ligger där och försök öka "takhöjden" under altan alt knacka i armeringsjärn eller något så de inte kan gräva sig in.Mvh! Min styvfar "murade" igen hålet, men det hjälpte ju föga. Kan det vara så att den nuvarande grävlingen kände att det luktade grävlingskompis? är det därför altanen är så attraktiv?
Publicerat Juni 13, 200817 yr ta dom med fälla är bara dumt,ta dit en grythund å gör rätt från början,då vet du att det inte finns nå kvar iaf,plus det blir gjort på riktigt sätt,fälla är för dom lata sen vad mkj säger vill dom in gräver dom sig in,lösningen är att dom inte vill in