Publicerat Mars 9, 200917 yr Nu lyckas jag vända fågel när jag plockat ner deras kompis! Är spänd på att se om skatpipan är lika giftig! Det jag saknar är en pipa som härmar Kaja !! /Nicke
Publicerat Mars 22, 200917 yr Har oxå införskaffat en FT2 från Milners fru. Snabb leverans må jag säga! Den låter ruskigt bra efter lite träning. Nu undrar jag bara lite hur ni som kan de här gör när ni lockar? vilka olika serier ni lockar med och hur ofta osv.
Publicerat Mars 23, 200917 yr Jag brukar blåsa 2 "hallå" läten i stöten tills fågeln är nära! Sen om det är många fågel som kommer och man tar nån eller några i gruppen så brukar jag köra "Fight call" så har jag fått resten att stanna kvar! Men är det bara 2-4 styck som kommer så har jag kört med två korta läten... det som skulle vara "kom tillbaka" lätet. Mvh Niklas
Publicerat Mars 23, 200917 yr Är spänd på att se om skatpipan är lika giftig!/Nicke Magpie pipan är ruskigt bra, det är nog den mest mångsidiga pipa jag har. Den tar in kråka, skata, korp, nötskrika, kaja och faktiskt räv. Väldigt lättblåst och smidig också. Jag kan rekommendera den starkt.
Publicerat Mars 23, 200917 yr Författare Har du sams skatpipa???Eller har du en annan modell??? /Nicke Känner mig lite skyldig att gå in här... Eftersom Janne är en erfaren jägare inom kråkjakten så har vi bett honom med hjälp att testa magpiecallet innan det kommer ut på marknaden. Tyvärr blir det försenat PGA att Sam har fullt upp med att hinna med tillverkningen av FT2. Han har skaffat hjälp med tillverkningen nu men det tar ändå lite tid innan allt är intrimmat med produktionen. Men Det är på G Mvh
Publicerat Mars 23, 200917 yr Jaha Milner du kan få skicka mej en pipa direkt när dom kommer! Mvh Niklas
Publicerat Mars 23, 200917 yr Jaha Milner du kan få skicka mej en pipa direkt när dom kommer! Mvh Niklas Sorry Nicke.. Skulle ju naturligtvis ha kläckt ur mig att det var en provpipa jag hade.. Men den är bra !
Publicerat Mars 23, 200917 yr Ingen fara!! Visste ju att du är deras lockpipe provare! Bra att den funkar för jag ska ha ett sådant! Har hittills fått ner runt 50-60 fågel med FT2:an Fick polaren att köpa en med så nu sitter vi och pratar med varandra i gömslet! Så det blir fint med en skatpipa! Kompisen och jag lurar lite på en kajpipa! Tar man den pipan som ska härma rävskallen och blåser sten hårda stötar i den så kan man få fram nått som liknar kajflockens läten! /Nicke
Publicerat Mars 23, 200917 yr Ingen fara!!Visste ju att du är deras lockpipe provare! Bra att den funkar för jag ska ha ett sådant! Har hittills fått ner runt 50-60 fågel med FT2:an Fick polaren att köpa en med så nu sitter vi och pratar med varandra i gömslet! Så det blir fint med en skatpipa! Kompisen och jag lurar lite på en kajpipa! Tar man den pipan som ska härma rävskallen och blåser sten hårda stötar i den så kan man få fram nått som liknar kajflockens läten! /Nicke Hmm..jag brukar iofs få in kajor med skatpipan, men sitter och funderar på om man inte kunde få till ett mer renodlat kajläte med den också, måste prova detta, men just nu sover hundarna, och jag läre inte bli poppis hos vare sig hundar eller fru om jag drar igång med detta nu.. Men jag ska testa senare, så återkommer jag med resultat bu eller bä.
Publicerat Mars 23, 200917 yr Man får ju in kajorna med FT2:an med.... Men när jag satt ute en kväll i sommras och grillade så kom det en kaja och satte i ett träd en bit bort och gjorde några korta läten sen tog det inte många sec innan det kom ett gäng kajor! Sen dess har jag provat och letat efter nått som ska likna kajläten. Jag har ju en gedigen samling med lockpipor och har gått igenom alla för att hitta alternativa användnings områden. Har en faulhaber morkulle pipa som jag kan använda som rävpipa... Låter som en ljusare NCB /Nicke
Publicerat Mars 23, 200917 yr Kajorna fixar till och med en lockerianalfabet som jag att dra in, körde crit´n call peewee och blåste ljusa skadade toner.. aslätt, kajorna är otroligt lätta att lura.. trots påskjutningar! Och med det menar jag att man ska nog inte överdriva vetenskapen att locka just kaja. Fixar ni att dra kråkor så blir jag galet nyfiken däremot Mvh!
Publicerat Mars 23, 200917 yr Visst är dom lätta att få in! Min primos reg 10 funkar fint till det med! vid ett pass plockade vi ner 6 av 10 kajor som kom så visst vänder du dom lätt ibland! Hade gärna haft kunskapen att få in kråkorna lika lätt! Vid sista Rävlocks passet räknade jag in 93 korpar som kom när jag skrikigt med min primos!!!!! plus några kråkor...... Nu ligger det en tipp inte många km där ifrån Lite onödigt vetande.... Vänder du på primosen så kan du nog locka gräsänder med den! /Nicke
Publicerat Mars 23, 200917 yr Beställde en FT2a häromdagen. Skall bli grymt spännande och se om den fungerar. Har tröttnat på att använda den egna halsen som lockpipa och av någon anledning antar jag att Sams pipa är bättre Hällde ut 400kg vetrinärbesiktigat slaktavfall i helgen. Potentialen för bra kråkjakt när jag kommer hem framåt fredag är god!
Publicerat Mars 23, 200917 yr Hällde ut 400kg vetrinärbesiktigat slaktavfall i helgen. Potentialen för bra kråkjakt när jag kommer hem framåt fredag är god! Alt grym besvikelse, är det ett hett ställe så går det MYCKET slask per dag! Åtlade ute i skärgården för några år sen, ett antal hundratal korp och kråka, 3-4 havsörnar någon kunsörn samt ett helt moln med trut satte i sig min åtel på två dagar Ska ärligt säga att det inte var några 400 kg jag öste ut så förhoppningsvis så kan du få dej en rejäl högtidsstund till helgen! Mvh!
Publicerat Mars 23, 200917 yr En kompis slänger ut ett lass till på torsdag Tyvärr verkar det ha varit bättre drag för några år sedan. Då trodde man ibland att man kommit in i filmen "Fåglarna". 200kg kunde lätt försvinna på ett par dagar. Alla kråkor drog kajor även om dessa inte tog för sig av åteln
Publicerat Mars 23, 200917 yr En kompis slänger ut ett lass till på torsdag Sedär ja, då är du home free! Förmodar att du har koll på detta men om inte förr så se till att kompisen då även bygger ett asbra skydd om det inte redan finns där så ni inte tvingas förändra någon i närmiljön den dag ni ska jaga.. Rock on, plåta, vill se! Det där kan bli riktigt häftigt!!! Mvh!
Publicerat Mars 23, 200917 yr Hmm, blir nog magert med "plåtandet". Prioriterar Comforten i första hand
Publicerat April 15, 200917 yr det här var fan ingen lek! öppnade paketet med pipan vid fyratiden idag och har redan ont i halsen utan att ha fått fram så mycket som ett kråkläte! vet att det stod att det kan krävas mycket övning men jag tycker det låter likadant när han gurglar på ljudfilen som när jag gurglar utan pipa i käften:S den som kommer med ett tips som leder till ett genombrott får dagens guldstjärna! mvh
Publicerat April 15, 200917 yr det här var fan ingen lek! öppnade paketet med pipan vid fyratiden idag och har redan ont i halsen utan att ha fått fram så mycket som ett kråkläte!vet att det stod att det kan krävas mycket övning men jag tycker det låter likadant när han gurglar på ljudfilen som när jag gurglar utan pipa i käften:S den som kommer med ett tips som leder till ett genombrott får dagens guldstjärna! mvh Vilken pipa är det ?
Publicerat April 16, 200917 yr Jag tycker du ska börja med att öva bara på gurglingen först. Så du lär dej att styra gurglingen Sen gäller det att du inte försöker blåsa samtidigt som du gurglar när du har pipan i munnen! Risken finns att när du lärt dej gurgla och sätter pipan i munnen så försöker du ta i hårdare och då kommer direkt en luftstöt och kråklätet uteblir. Jag kan styra min gurgling till hårdare när jag ska locka in fågel och mjukare när fågeln är på ingång. Kan även köra ljusare och mörkare gurglingar. Mvh Niklas
Publicerat April 16, 200917 yr Jag tycker du ska börja med att öva bara på gurglingen först.Så du lär dej att styra gurglingen Sen gäller det att du inte försöker blåsa samtidigt som du gurglar när du har pipan i munnen! Risken finns att när du lärt dej gurgla och sätter pipan i munnen så försöker du ta i hårdare och då kommer direkt en luftstöt och kråklätet uteblir. Jag kan styra min gurgling till hårdare när jag ska locka in fågel och mjukare när fågeln är på ingång. Kan även köra ljusare och mörkare gurglingar. Mvh Niklas Det var bra beskrivet hur man gör för att få till det. Jag hade också lite styrigt i början med hur det skulle gå till, men efter nån dags träning så satt det där, så hur tråkigt det än låter Sirap, så är det bara att träna på gurglingstekniken. Och man behöver inte ta i speciellt mycket heller, det resulterar bara i att man får ont i halsen, den missen gjorde jag i början, men nu har jag lärt mig.
Publicerat April 16, 200917 yr Författare Det var bra beskrivet hur man gör för att få till det.Jag hade också lite styrigt i början med hur det skulle gå till, men efter nån dags träning så satt det där, så hur tråkigt det än låter Sirap, så är det bara att träna på gurglingstekniken. Och man behöver inte ta i speciellt mycket heller, det resulterar bara i att man får ont i halsen, den missen gjorde jag i början, men nu har jag lärt mig.
Publicerat April 16, 200917 yr okej, så det är bara att nöta på då. är så jävla otålig när det gäller sånt här:D tack för tipsen!