Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Renovering av en Oneida Black Eagle

Featured Replies

Publicerat

Tänkte Renovera min gamla trotjänare.

Bågen är en Oneida Eagle 60# den sköt sin sista pil 1991.

Ska göra ett allvarligt försök att få den skjutbar igen?

Ni som är lite insatta vet att det är ganska många rörliga delar som måste skruvas ihop

Det som skiljer Oneida från konventionella bågar är att istället för Cammar (hjul) som sköter utväxlingen, så är det Lemmarna som böjs vid utväxling.

När jag var grabb så sköt jag klassiskt instinktivt skytte (utan release och sikte).

Jag kommer...om Gud tillåter mig att få ihop aset, att skjuta med fingersläpp och sikte.

Skulle vara tacksamma om ni kommer med lite tips och synpunkter.

Vad som kommer att göras är följande:

1 Demontera allt, och hoppas att det inte saknas något som inte går att åtgärda.

2 Blästra samtliga metall delar.

3 måla och lacka (antingen själv eller leja någon) har ni tips o förslag ang målning, färg eller cammo mönster, så var inte blyga, bara att föreslå.

4 montera (ett moment som oftast är svårare än att demontera *S*).

5 Investera i sikte, pilhylla, stabbe mm (även här uppskattas tips o förslag).

Detta är ett projekt som troligtvis kommer ta lite tid, men kommer att uppdateras med bilder under tiden utvecklingen fortskrider (förhoppningsvis?).

Ska plocka med mig bågen till klubbträningen idag för att få lite tips, på hur jag ska gå tillväga.

Skickar en länk till Oneidas Hemsida, så ni får ett hum om hur bågarna ser ut.

MVH// Kent...en stolt och något förvirrad medlem i 1000bitars klubben :)

http://www.oneidaeaglebows.com/products/eaglebows.html#jtc

post-1646-1210150819_thumb.jpg

Publicerat

hej, tänk på att använda kameran ofta typ efter varje del du plockar bort!, då borde du få ihop den i gen

mvh, samme

Publicerat

Huvva...jag är inte ett dugg avundsjuk på det projektet.. :angry:

Går du bet så får du ta med den är du kommer förbi i höst, så plockar Samme ihop den på en tjillevipp, medans du och jag fikar. :lol:;)

Publicerat
Huvva...jag är inte ett dugg avundsjuk på det projektet.. :angry:

Går du bet så får du ta med den är du kommer förbi i höst, så plockar Samme ihop den på en tjillevipp, medans du och jag fikar. :lol:;)

Ha ha det låter bra det! el vad säger du samme?

Och ja det har slagit mig att använda kameran extremt mycket under detta lilla projekt.

Jag har en förmåga att rusa in o skruva oftast, men jag tror nog jag måste lägga ner en hel del tid?

Publicerat

ska bli intresant å se resultatet!.

MVh Mamre..

Publicerat
ska bli intresant å se resultatet!.

MVh Mamre..

Kanske bara blir en slangbella av den till slut... :angry:

Publicerat

hrmmm, kan jag dom bågarna? näää men jag fikar järna medans du kråkan fixar till den för jag vill lära mej det oxå :rolleyes:

men vill du ha hjälp med bågen så kanske vi kan fixa det men jag tar inget annsvar för den ,om man är 2 så brukar det ordna sig

mvh, samme

Publicerat

En kompis till mig sprutade olika färger i ett vattenbad och doppade bågen, fick på så sätt ett häftigt camomönster.

Publicerat
En kompis till mig sprutade olika färger i ett vattenbad och doppade bågen, fick på så sätt ett häftigt camomönster.

Det där lät väldigt intressant.

Vad använde han för färger?

Publicerat
hrmmm, kan jag dom bågarna? näää men jag fikar järna medans du kråkan fixar till den för jag vill lära mej det oxå :D

men vill du ha hjälp med bågen så kanske vi kan fixa det men jag tar inget annsvar för den ,om man är 2 så brukar det ordna sig

mvh, samme

Skulle man göra en miss o förstöra skrället, så är det ju ingen fara iaf.

Men som sagt det bli jädrigt kul o få se om man kan få den skjutklar, ska fota o skruva ner allt nu i början av veckan, då jag tyvärr jobbar hela helgen.

återkommer med bilder då detta är klart :D

Publicerat

Vanliga sprayburkar från macken, grå, svart och grön.

Det finns mycket på youtube oxå http://www.youtube.com/watch?v=6q6D7Njvedo t.e.x

Löv ger fina effekter.

Publicerat

Vanliga sprayburkar från macken, grå, svart och grön.

Det finns mycket på youtube oxå http://www.youtube.com/watch?v=6q6D7Njvedo t.e.x

Löv ger fina effekter.

Publicerat

skruvat isär allting idag.

Det blev en hel del kan jag lova, bifogar en bild

post-1646-1210594784_thumb.jpg

Publicerat

ser ut du har lite å göra framför dej!.. :mellow: ... kommer säker bli skit bra!.. :rolleyes:

Mvh

Publicerat

Byt alla kablar och stränge när du ändå har plockat isär råttfällan, det är ingen idè att renovera den och sen sätt tillbaks

det gamla.

Jag kommer alldrig att äga en Oneida igen alldeles för mycket mek och för lite skjutande för min smak, ( iof var min båge upp dragen i 88# och så sköt jag lätta pilar), men ändå!!!! alla andra bågar pallar det.

Publicerat
Byt alla kablar och stränge när du ändå har plockat isär råttfällan, det är ingen idè att renovera den och sen sätt tillbaks

det gamla.

Jag kommer alldrig att äga en Oneida igen alldeles för mycket mek och för lite skjutande för min smak, ( iof var min båge upp dragen i 88# och så sköt jag lätta pilar), men ändå!!!! alla andra bågar pallar det.

Strängen är borta sedan länge, kablarna har jag gått igenom och dom är i strålande skick.

Var lite orolig att det kanske skulle bli svårt med reservdelar.

Jag skickade en förfrågan till Oneida, och efter ca fem minuter får jag ett mail där dom förklarar att det absolut inte är något problem.

Så då är det ju ett litet oros moment mindre :P

Publicerat
Strängen är borta sedan länge, kablarna har jag gått igenom och dom är i strålande skick.

Jag skickade en förfrågan till Oneida, och efter ca fem minuter får jag ett mail där dom förklarar att det absolut inte är något problem.

Så då är det ju ett litet oros moment mindre :rolleyes:

Ja ja ja...du ska få ihop den igen också... :D:D

Publicerat

Så då är det ju ett litet oros moment mindre :)

Annars har Anders G på scandinavian bowhuntingprylar till dom.

http://www.scandinavianbowhunting.com/

• 8 months later...
Publicerat

Sickboy hur gick det med Oneida projektet?

Sorry, jag vet att det är en gammal tråd men är nyfiken.

Jag har även gamla manualer i pdf om du vill ha! :) Det blir ju så mycket lättare då!

Publicerat

Vattenfärger !! ha ha ha kunde inte låta bli

Publicerat
Sickboy hur gick det med Oneida projektet?

Sorry, jag vet att det är en gammal tråd men är nyfiken.

Jag har även gamla manualer i pdf om du vill ha! :lol: Det blir ju så mycket lättare då!

haha, det var som tusan, projektet ligger lite på is, men manualer mottages tacksamt :lol:

Utan manualer tror jag att det blir svårt? *S*

:rolleyes:

Publicerat

Sickboy du har pm! -_-

Publicerat
Sickboy du har pm! -_-

Tusen tack kompis! :P

Publicerat

Inga problem! ;)

Publicerat

Har du kollat serienummret på din Oneida, då kan vi ta reda på vilken modell det är. Det ska stå på en lapp på undre lemmen.