Publicerat Maj 14, 200817 yr Denna uppmaning kommer för att mårdhunden kan vara bärare av både rabies och den för människor farliga bandmasken Echinococcus multilocularis. http://www.jagareforbundet.se/news/hall_utkik_efter_mar.asp
Publicerat Maj 14, 200817 yr Denna uppmaning kommer för att mårdhunden kan vara bärare av både rabies och den för människor farliga bandmasken Echinococcus multilocularis.http://www.jagareforbundet.se/news/hall_utkik_efter_mar.asp Dags att röka ut F-Cs lya alltså, undrar hur många mårdisar som gömmer sig där?
Publicerat Maj 14, 200817 yr usch och fy, hade besök av en i förra veckan på lantstället ute i skärgården!
Publicerat Maj 16, 200817 yr Sannolikheten att en mårdhund i sverige skulle ha rabies e' obefintlig iom att vi inte ens i Finland har haft rabies på ca. 20 år. SVA och Jägarförbundet tycks ha tryckt på panikknappen. Om forskare i sverige vill veta mera om mårdhunden så skulle dom spara mycket pengar med att fråga kollegerna i Finland. Undrar hur Åhlen blivit mårdhundsforskare?
Publicerat Maj 16, 200817 yr Sannolikheten att en mårdhund i sverige skulle ha rabies e' obefintlig iom att vi inte ens i Finland har haft rabies på ca. 20 år. SVA och Jägarförbundet tycks ha tryckt på panikknappen. Om forskare i sverige vill veta mera om mårdhunden så skulle dom spara mycket pengar med att fråga kollegerna i Finland. Undrar hur Åhlen blivit mårdhundsforskare? Håller helt och hållet med Hector, om vi i Finland sköt nästan 99000 mårdhundar under 2007 så borde vi ju nog ha lite koll på hur många personer som dött av den farliga bandmasken eller hur många som fått rabies......kom igen ....däremot så är dom mästare på att sprida skabb.
Publicerat Maj 16, 200817 yr Swecul! Att du bor mellan Åkersberga och Norrtälje vet vi, däremot inte vart ditt landställe ligger vart i skärgården och vilken skärgård? //Roggman66
Publicerat Maj 18, 200817 yr Swecul! Att du bor mellan Åkersberga och Norrtälje vet vi, däremot inte vart ditt landställe ligger vart i skärgården och vilken skärgård?//Roggman66 Ha ha, näe det är sant... landstället är ute på Djurö (värmdö)
Publicerat Maj 18, 200817 yr Vi hade faktiskt landställe på värmdö för ett gäng år sedan! (Bullandö) Hur säker är du på att det var en mårdhund? Själv TROR jag att jag såg en för ett 10-tal år sedan i uppland, men det gick så fort så det är svårt att vara säker. Vet du om nåt gryt eller tillhåll den kan ha på Djurö? Får du jaga där? Vi kan ju kolla med jycken om det skulle behövar och tillstånd medgives. //Roggman66
Publicerat Maj 18, 200817 yr Sannolikheten att en mårdhund i sverige skulle ha rabies e' obefintlig iom att vi inte ens i Finland har haft rabies på ca. 20 år. SVA och Jägarförbundet tycks ha tryckt på panikknappen. Om forskare i sverige vill veta mera om mårdhunden så skulle dom spara mycket pengar med att fråga kollegerna i Finland. Undrar hur Åhlen blivit mårdhundsforskare? det sägs juh om mårdhunden kommer till mälardalen har vi den förevigt då finns det ingen återvändo.. man kan juh alltid hoppas...panik knappen var det,p-a finns nog här på forumet och vi kan juh hoppas på förklaring,han skämmer juh oss
Publicerat Maj 18, 200817 yr Vi hade faktiskt landställe på värmdö för ett gäng år sedan! (Bullandö)Hur säker är du på att det var en mårdhund? Själv TROR jag att jag såg en för ett 10-tal år sedan i uppland, men det gick så fort så det är svårt att vara säker. Vet du om nåt gryt eller tillhåll den kan ha på Djurö? Får du jaga där? Vi kan ju kolla med jycken om det skulle behövar och tillstånd medgives. //Roggman66 hmm... jag är inte så säker på´t då jag personligen inte såg den, men grannar och övriga som såg den i familjen säger att det var en mård... Det är det enda jag vet och jag får inte jaga där... det är i en sommarstugby.
Publicerat Maj 18, 200817 yr skulle det varit en mårdhund hade man nog fått skjuta den eftersom en inte tillhör faunan och beskrivs som nya digerdöden
Publicerat Maj 29, 200817 yr Lite till i ämnet ifrån dagens NSD. Mårdhunden på frammarsch - hotar både människor och djur LULEÅ. Mårdhunden är ett rovdjur som innebär ett hot mot fåglar och även sprider farliga sjukdomar som rabies. Mårdhundar har hittats på Haparanda-Sandskär och enligt Per-Anders Åhlén, SLU, innebär det ett dråpslag mot det unika fågellivet i nationalparken om mårdhunden får fäste där. Per-Anders Åhlén vid Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå är djupt oroad över mårdhunden (se faktaruta) och riskerna för att det märkliga djuret ska invandra från Finland och få fäste i Sverige. Han berättade om mårdhunden vid ett besök på länsstyrelsen i Luleå på onsdagen. - Om vi inte gör någonting nu så kommer mårdhunden att bli ett av de största hoten mot naturvården i framtiden, säger han. Normalt har mårdhunden svårt att klara de stränga vintrarna i norr. Men de senaste årens milda vintrar har gjort att arten rört sig längre norrut. Första föryngringen 2006 påträffades en kull mårdhundar på Haparanda-Sandskär, nationalparken i Haparandas skärgård. Det var den första dokumenterade föryngringen av mårdhund i Sverige. Sammanlagt har 15 mårdhundar dödats på Haparanda-Sandskär. - Mårdhunden har en fantastisk reproduktionsförmåga. Och den är extremt glupsk. Jag har själv öppnat magsäcken på döda mårdhundar och hittat massor av sand. Om en död säl har flutit i land och ruttnat på stranden har späcket lösts upp och runnit ner i sanden. Då äter mårdhunden upp sanden, säger Per-Anders Åhlén. Han är rädd att det unika fågellivet på Haparanda-Sandskär ska slås ut om mårdhunden får fäste där. - För sällsynta fåglar som rördrom, skäggmes och svarttärna skulle det innebära en katastrof. Mårdhundens naturliga livsmiljö är våtmarker och den kan slå ut mer än hälften av fågelpopulationen i ett område, säger Per-Anders Åhlén. Motarbeta spridning Genom olika internationella konventioner har Sverige förbundit sig att motarbeta spridningen av djur som mårdhunden eftersom arten inte ska finnas här naturligt och den utgör ett hot mot den biologiska mångfalden. - Dessutom sprider mårdhunden rabies, trikiner och echinococcer (se faktaruta). Om vi får hit echinococcer kan vi inte äta bär och svamp som plockas i skogen utan att allting kokas ordentligt först. Då riskerar vi att drabbas av en dödlig sjukdom bara genom att vistas i skogen på vanligt sätt. I Finland och Norge satsas stora pengar på att reducera stammen av mårdhund. - I Finland dödas cirka 100 000 mårdhundar per år i jakten, dessutom dödas cirka 160 000 i trafiken. Ändå är stammen livskraftig, berättar Per-Anders Åhlén. Hans förslag är att redan nu sätta in effektiv jakt, helst yrkesmässigt, med fällor och åtel för att utrota de mårdhundar som finns här och sedan hålla noggrann uppsikt för att upptäcka om fler exemplar kommer hit från Finland. Av Ulf Persson ulf.persson@nsd.se FAKTA Mårdhund En art i familjen hunddjur. Den blir 50-70 cm lång, med en 13-25 cm lång, yvig svans därtill, och kan väga uppemot tolv kilo. Den är gul- till gråbrun med svarta ben och svart, tvättbjörnslik ansiktsteckning. Arten förekommer naturligt i östra Asien. Den kan sägas vara en slags korsning mellan grävling och räv. På engelska kallas mårdhunden raccoon dog - det vill säga tvättbjörnshund. Jämte fjällräven är mårdhunden det hunddjur som har den bästa reproduktionsförmågan. En kull innehåller vanligen tio valpar men kullar med över 20 valpar förekommer. Mårdhunden har införts till västra Sovjet, över 9 000 individer planterades in under åren 1936-1956, för pälsjakt och har därifrån spritt sig till Skandinavien. Mårdhunden sprider rabies, trikiner och dvärgbandmask (echinococcus) som orsakar dödliga cystor i levern hos människor. Mårdhund är ett uppskattat jaktvilt på grund av den långhåriga pälsen, och arten domesticerades redan i forntiden i bland annat Japan. Där har farmning varit omfattande från början av 1900-talet. Källa: Nationalencyklopedin och Per-Anders Åhlen, SLU. http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3769631
Publicerat Maj 29, 200817 yr Kan ju inte annat än hoppas att vi lyckas hålla de borta så länge det går.
Publicerat Maj 29, 200817 yr Undrar vilka stora pengar det e' frågan om som satsats på att reducera stammen i Finland. Jag har då inte fått någon lön eller bidrag för ett enda dött mårdhund .
Publicerat Maj 29, 200817 yr Undrar vilka stora pengar det e' frågan om som satsats på att reducera stammen i Finland. Jag har då inte fått någon lön eller bidrag för ett enda dött mårdhund . Inte jag heller har sett några pengar, det enda ekonomiska stödet vi jägare fått, som jag vet om, är att man fick ansöka om gallerfällor ifjol från Finska Jägarförbundet.
Publicerat Maj 29, 200817 yr Undrar vilka stora pengar det e' frågan om som satsats på att reducera stammen i Finland. Jag har då inte fått någon lön eller bidrag för ett enda dött mårdhund .Samma tanke här.....vi har då inte sätt till några pengar !!! Men visst satsas det på vissa hålla stora summor ur egna fickor för att hålla nere mårdhundsstammen.ps....fast jag själv tycker ju att stammen är alldeles för liten ännu....
Publicerat Maj 29, 200817 yr ja alltså.. sjukdomar o skit behöver man inte oroa sig för det minsta. snarare att dom verkligen plockar sönder skogsfågelstammarna TOTALT! Samt övriga fågelarter där den uppehåller sig. Det där djuret är en satans avkomma o hör hemma där den kom ifrån, ingen annanstans. Dom som önskar in arten i Sverige vet inte vad dom önskar.
Publicerat September 9, 200817 yr Här på Åland får man 8€ per svans.. kanske är dom pengarna dom menar? vadfan om jag skulle få 8 eulo päl svans skulle jag vara en miljonär om jag skulle ha 12500 svansar tajm to ninja gear up and flytta to the promise ö off åland
Publicerat September 10, 200817 yr Det har funnits mårdhund längs norrbottenskusten i snart 20 år. Bara några år sedan jag såg en livs levande i kallax by strax utanför luleå. Runt lövskär så finns det också ett antal.
Publicerat September 10, 200817 yr Det har funnits mårdhund längs norrbottenskusten i snart 20 år. Bara några år sedan jag såg en livs levande i kallax by strax utanför luleå. Runt lövskär så finns det också ett antal. Det är bara 21 år (vintern -86-87) sedan jag såg min första Mårdhund mellan Huskvarna-Gränna efter en grusväg.
Publicerat September 24, 200817 yr Hmm 21 år sedan? Och NU ska utrotningsinsatsen sättas igång.. Jaja bättre sent än aldrig men jag tror det är dömt att misslyckas.
Publicerat September 24, 200817 yr Hmm 21 år sedan? Och NU ska utrotningsinsatsen sättas igång..Jaja bättre sent än aldrig men jag tror det är dömt att misslyckas. Jepp! Bättre sent än aldrig! Den är mer utbredd än vad måna tror redan här i landet.