Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har du spaniel?

Featured Replies

Publicerat

Bara lite nyfiken på vilka som har ESS (Engelsk Springer Spaniel) här

och vad ni gör med dem?

Själv har vi 4 st som vi kör jakt, bruks, lydnad, spår, agility, samt

nån utställning med...

Här e jag med odågorna!

post-2286-1210791389_thumb.jpg

• Svar 50
  • Visningar 17,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Själv har jag en jaktspaniel. Fixar bilder när jag har lite mer tid.

Publicerat
  • Författare

Ok, det verkar inte som att det finns speciellt

många spaniels här överhuvudtaget...

tråkigt...

Publicerat
Ok, det verkar inte som att det finns speciellt

många spaniels här överhuvudtaget...

tråkigt...

Sök på jaktspaniel ska du se,finns fler.

Är född och uppvuxen med jaktspaniels.

Har en liten stjärna på 5mån(född 21 dec-07) som jag är mkt nöjd med såhärlångt.

mvh!

Publicerat

Här kommer en bild på min ettåriga fodertik Zelda från www.hjortjagarens.se

Jag vill att hon ska fixa enklare apporter på såväl land som vatten och stöter klövvilt med skall några minuter.

Som det ser ut så uppfyller hon mina önskemål rätt bra.

Sök på youtube efter Zelda skäller så kan du se en snutt på hur hon beter sig med grisskinn.

//Micke

post-269-1210918703_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Här kommer en bild på min ettåriga fodertik Zelda från www.hjortjagarens.se

Jag vill att hon ska fixa enklare apporter på såväl land som vatten och stöter klövvilt med skall några minuter.

Som det ser ut så uppfyller hon mina önskemål rätt bra.

Sök på youtube efter Zelda skäller så kan du se en snutt på hur hon beter sig med grisskinn.

//Micke

Vilken cool bild!!

Skulle vara kul å se själv hur ens egna reagerar på vildsvinskinn!

Göra en egen jaktlig MH-beskrivning med gris istället för "dumpe"!

ha ha

Publicerat

Så, nu är jag hemma och kan lägga ut några bilder till.

Bilderna är från i måndags.

Jag gjorde ett dö-sök med henne på en gris jag skjutit som gick undan ca 120 meter. När vi hade 50 meter kvar gick det inte att hålla henne så jag koppla loss henne. När jag kom fram hade hon ett stadigt bett över ryggen på grisen och försökte låta häftig med hela munnen full av grisragg.

//Micke

post-269-1210943683_thumb.jpg

post-269-1210943714_thumb.jpg

post-269-1210943770_thumb.jpg

post-269-1210943783_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Sök på jaktspaniel ska du se,finns fler.

Är född och uppvuxen med jaktspaniels.

Har en liten stjärna på 5mån(född 21 dec-07) som jag är mkt nöjd med såhärlångt.

mvh!

Fick bara två träffar på "jaktspaniel"... ?

Jag har iaf en tik som jag tänkte försöka komma på jaktprov med...

men vi får se hur det går med den biten, vattenprovet är avklarat men

hon tycker inte att det är så jättekul att apportera dummies vilket

gör det lite svårt att träna...

Publicerat
Fick bara två träffar på "jaktspaniel"... ?

Jag har iaf en tik som jag tänkte försöka komma på jaktprov med...

men vi får se hur det går med den biten, vattenprovet är avklarat men

hon tycker inte att det är så jättekul att apportera dummies vilket

gör det lite svårt att träna...

Ja det är kul med spaniels,hm när jag sökte så fick jag fler träffar,kanske jag sökte på jaktspringer el dyl då.

Bifogar en bild på min lilla stjärna. Mvh

post-429-1211396016_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Ja det är kul med spaniels,hm när jag sökte så fick jag fler träffar,kanske jag sökte på jaktspringer el dyl då.

Bifogar en bild på min lilla stjärna. Mvh

Häftig bild, att du fick med fasanen!! B)

• 4 weeks later...
Publicerat

Min råkade på en grävling i förrgår och ställde den 5-6 minuter innan jag tog bort henne :lol: Stolt husse :)

//Micke

• 2 months later...
Publicerat

Hur går det med era spaniels?

Själv går jag å klurar om jag ska starta på unghundsfält eller inte,

liten chansning men varför inte,iofs så e hon väldigt ung så jag kanske passar.

Annars är det träning träning som gäller,hade 10 spaniels här hemma igår för lite fältträning tillsammans.Hade både fasan,rabbis och hare på benen

Kul att inspirera varann om inte annat!

Publicerat

Har en spaniel jag med, ingen klassisk men han är större än Ivans jycke iaf..

Min är dessvärre mer och mer olydig och beng, gjort ngr vråltabbar här under andjakterna.. Tex så skickade jag honom på en apport, en fullständigt död anka som damp 30 m framför näsan på honom och han såg nedslaget utan bekymmer. Vad gör puckot? Hittar förmodligen anden men släpper den och dyker i viltvattnet 10 m längre bort och börjar gräva i vassarna efter skammade änder :D

Stört jävla omöjligt att få honom att jobba på land om det finns vatten i närheten. Men han har en styrka där jag ännu inte sett ngn jycke som slår honom.. Han är grym på eftersöken i vatten! Sist jag var iväg så körde han åtminstonde 4 timmar i vass efter skammat och apporterade samt reste en hel del fågel. Han fryser och far illa så ögonen går i kors och kommer in till båten med en and. Man lyfter och sätter honom i båten för att jycken ska få vila..tjena! Han smyger iväg direkt och slänger sig i och simmar in i vassen igen.

Jag kan alltså inte ens närma mej en vassrugge med båt utan att ha honom kopplad!

Hans andra största intresse är något som Ivan pysslar med lite nu och då.. Kanin! Det tog bara 10 minuter i bra kaninmarker innan hundfan listade ut hur han skulle göra sen var det rock´n roll kan jag lova. Man gick bara i markerna mot vinden och höll honom hyfsat nära så kutande han slentrianmässigt förbi buskarna och sniffade lite. Fanns där kanin så tog han sats och dök in i skiten och när kaninen reste började jycken yla då han helt enkelt var för stor för att ta sig igenom hagtornsbuskarna. När man sen sköt så backade han ut och rundade busken och letade upp den döda kaninen ;)

Så löjligt kul att se hela hunden utstråla en sjuk lycka, han verkligen älskar de små kaninerna. Sen brydde han sig inte ett skit om att man senare efter jakten fick ägna en timme åt att plocka hagtornstaggar ur kroppen på honom..

Han börjar bli lite till åren nu så fan vet hur jag ska göra framöver, har svårt att se hur jag skulle klara mej utan honom faktiskt. Tror mitt dreamteam består av 2 wachtlar, minst en labbe samt en spaniel..

Mvh!

post-241-1221037306_thumb.jpg

Publicerat

Skönt att höra att Hamilton är lika sjuk i vatten som mitt mössfoder. I fredags var det andjakt, har väl gått hyggligt med dummisar på landbacken...

Väl på plats skulle vi släppa hundarna för ett uppflog ;) Två labbar sprang runt vattnet och gjorde som dom skulle, sen var det EN idiot som bokstavligt talat dök i plurret och DREV änderna med skall, runt runt runt runt... I dryga 20 minuter var det inte ett tappt :blush: När jag väl fick upp henne var det dags för vatten nr 2. Släppte henne när vi passerat och skulle mota upp några som dök in i salixen, men hon vände efter en anka och vips så var drevet igång. GAH!!!

På kvällstrecket fick hon sitta kopplad. Gick bra tills en sneseglare landade 20 meter bakom oss på stubben. Hjärncellen hon förfogar över blev terminated och den skulle hon bara döda, mitt knä höll konstigt nog när kopplet sträcktes :blush:

Så nu under höglöpet så får hon nog vara hemma och ta det lugnt.

Har tagit två förstapris på viltspår i sommar, annars har det varit lugnt.

Publicerat

nej jag har inte en spaniel.

wow vad jag tillförde mycket till denna tråd :rolleyes:

Publicerat

Dagens skörd

post-429-1221504373_thumb.jpg

Publicerat
Bara lite nyfiken på vilka som har ESS (Engelsk Springer Spaniel) här

och vad ni gör med dem?

Själv har vi 4 st som vi kör jakt, bruks, lydnad, spår, agility, samt

nån utställning med...

Här e jag med odågorna!

post-2286-1210791389_thumb.jpg

Har tre stycken! Två från Fågeljägarens och en valp från Elderdales. Det är mest sambon som jobbar med dessa hundar men jag tränar jakt och fys med mellanhunden då och då.

Tjejen både jagar och kör agillity med vovvarna. Måste säga att jaktspanniels är riktigt trevliga, kloka och sammarbetsvilliga hundar med motor så det räcker och blir över.

Förhoppningsvis blir det en kull vapar här nu under vintern.

Finns endel bilder på vovvarna på www.teamhugo.se...

Publicerat
Har tre stycken! Två från Fågeljägarens och en valp från Elderdales. Det är mest sambon som jobbar med dessa hundar men jag tränar jakt och fys med mellanhunden då och då.

Tjejen både jagar och kör agillity med vovvarna. Måste säga att jaktspanniels är riktigt trevliga, kloka och sammarbetsvilliga hundar med motor så det räcker och blir över.

Förhoppningsvis blir det en kull vapar här nu under vintern.

Finns endel bilder på vovvarna på www.teamhugo.se...

Coolt! Ska ni till gotlandsprovet? Det runt den 25 okt.

• 3 weeks later...
Publicerat

Tror inte det. Nästa tävling hon ska på är SM. Kommer inte ihåg var det skulle vara men det går nog i november om jag inte är helt ute och cycklar...

Ganska dålig koll just nu....

Publicerat

Har tre, en gammal hane, Rollie, efter Vekabodas Cockie SM mästarina -94 (?) som det är fällt allt från kanin till Älg för (ca 3-400 vilt).

En tik (Assi) efter Emil & Rumba som bara fungerar riktigt bra som apportör men där är hon riktigt bra.

Deras valptik (Alba) som används som stöthund på klövvilt som endast skallar vid direktkontakt men hon far runt som en virvelvind i skogen med sin pingla och trycker ut det mesta. Hon jobbar i lag med min Wachtel/cocker som inte behöver nån pingla. Tillsammans är de ansvariga för 30-40 vilt.

• 1 month later...
Publicerat

Var ute med grannens raket,6 rapphönskullar och 6 fasantagningar på 1,5timme.

Fick förmånen att fälla jyckens första vilt idag,finns det föresten nåt roligare än en bra spanieljakt?

Spar min lille raket på vilt nu,hon har verkligen turbo så nästa höst blir det riktig rockn roll.

post-429-1226940672_thumb.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag har 3 st jaktspaniel som det jagas med mycket, oftast på det klassiska sättet men har även min gammel tik till att stöta rådjur +hjort

tycker för övrikt att det var konstigt att spaniel gruppen kom under apportörer när de arbetar före skott(hoppas att det går att ändra)

• 8 months later...
Publicerat

Har för tillfället en welsh (av utställninglinjer) som inte duger till annat än att värma fötterna och gå promenader. :rolleyes: (han är dock mkt söt och högt älskad)

Men planerar inköp av ESS valp som min första jakthund! Vill ha en okomplicerad allround hund som funkar till spanieljakt, eftersök och lydnadstävlig. Sen har jag också tänkt att det kunde vara kul att trava ngt varv i utställningsringen också och iaf inte åka ut med en trea... Har därför inte tänkt mig en sk jaktspringer utan en "klassisk" ESS.

Nu blir jag lite fundersam när närapå alla i tråden verkar ha jaktvarianten... Är det omöjligt att hitta en kennel som föder upp ESS som funkar till allt?!

(Tips på kennlar mottages tacksamt)

Publicerat
Har för tillfället en welsh (av utställninglinjer) som inte duger till annat än att värma fötterna och gå promenader. :rolleyes: (han är dock mkt söt och högt älskad)

Men planerar inköp av ESS valp som min första jakthund! Vill ha en okomplicerad allround hund som funkar till spanieljakt, eftersök och lydnadstävlig. Sen har jag också tänkt att det kunde vara kul att trava ngt varv i utställningsringen också och iaf inte åka ut med en trea... Har därför inte tänkt mig en sk jaktspringer utan en "klassisk" ESS.

Nu blir jag lite fundersam när närapå alla i tråden verkar ha jaktvarianten... Är det omöjligt att hitta en kennel som föder upp ESS som funkar till allt?!

(Tips på kennlar mottages tacksamt)

Ja, det är ju i alla fall vad jag vill tro...

Har valpar nu, knappa veckan gamla efter en fransk importhane från en av Frankrikes allra bästa dualpurpose-kennlar som jag parat med en egenuppfödd tik (stöthund och viltspårschampion) vars pappa jag importerat från England och en av de få dualpurposekennlarna där. För övrigt innehåller tikens stamtavla "good, honest working dogs", bl.a skottskt dualpurpose-blod.

Valparna är en linjeavel på en av mina absoluta favoriter vad gäller DP-ESS, inga överdrifter, massor av "will to please" och praktiskt arbetande hund - har jagat över henne själv i England. Hon skulle kanske komma upp i "etta med CK" på utsällning men är frisk och sund med frisk och sund stamtavla.

Sorry, det känns som en köp & sälj tråd nu men... Kolla gärna min hemsida och välkommen att höra av dig!

Publicerat

Hur kunde jag missa denna tråden...

Jag har en Engelsk Springer Spaniel av jakttyp. (ursprungsras)

Hon heter Workingwess Amazing Port Ellen -_-

Hon är efter Thornycourt Fireflicker och Fågeljägarens Ärla ochhar visat sig vara en riktig kanonhund!

post-2639-1251142348_thumb.jpg

Freddan78 med Sambo gav mig det förtroendet och vi tränar och leker massor men har redan testat på "lite" jakt.

Hon är ruskigt duktig på att knallapportera men har dragit i handbromsen på henne för ett tag sedan då hon visade sig vara lite jakttokig (som husse kanske -_- )

Spårträning går som en dans även det så det kommer att bli en riktigt bra jaktkompis!

Dessutom funkar hon riktigt bra med ungarna och djuren på gården, även om det är lite kul att jaga unghönsen ;)

Se vad detta forum kan resultera i! Hippen ordnade introduktionen till rasen, Freddan fixade resten!