Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har du spaniel?

Featured Replies

Publicerat

Mitt stolpskott kommer från Hjortjägarens Kennel och funkar till det mesta.

• Svar 50
  • Visningar 17k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Bara lite nyfiken på vilka som har ESS (Engelsk Springer Spaniel) här

och vad ni gör med dem?

Själv har vi 4 st som vi kör jakt, bruks, lydnad, spår, agility, samt

nån utställning med...

Här e jag med odågorna!

post-2286-1210791389_thumb.jpg

Jag har tagit över en 4,5 år gammal Ess , en tik . Tog över henne i början på Juni och har kört lite Viltspår, Gk anl. och sedan en 1a Ökl. Sedan har jag tränat apport med dummies och det fungerar bra.

Har skjutit Fyra gäss, och ett par Kajor, men dom vill hon inte apportera, hon bara markerar. Någon som har förslag på hur man ska få henne till det. Har tränat med vingar och det fungerar också.

Publicerat

Ett hett tips kan vara att dra en nylonstrumpa över fågeln. På så sätt upplever hunden inte att den är lika "äcklg" på något vis.

När hunden väl apporterar fågeln med strumpan på drar du av strumpan en liten bit så en del av fågeln sticker fram och tillslut när strumpan är helt av har du en har du en vovve som gladeligen hämtar fågel.

Använd frächt apportvilt, gärna nyskjutet.

Lite perverst med nylonstrumpa på en död fågel kan tyckas men alla medel är tillåtna och detta funkar :P

Publicerat
Ett hett tips kan vara att dra en nylonstrumpa över fågeln. På så sätt upplever hunden inte att den är lika "äcklg" på något vis.

När hunden väl apporterar fågeln med strumpan på drar du av strumpan en liten bit så en del av fågeln sticker fram och tillslut när strumpan är helt av har du en har du en vovve som gladeligen hämtar fågel.

Använd frächt apportvilt, gärna nyskjutet.

Lite perverst med nylonstrumpa på en död fågel kan tyckas men alla medel är tillåtna och detta funkar :D

Tackar för tipset, det ska jag prova.

Publicerat

Publicerat

No problems!

Förresten...vad är det för typ ft dp eller utställning?

Kom gärna med raporter om hur det går!

Lycka till!!!

Publicerat
No problems!

Förresten...vad är det för typ ft dp eller utställning?

Kom gärna med raporter om hur det går!

Lycka till!!!

Är ju nybörjare själv på Spaniel så jag vet inte så noga :unsure: , tog ju över henne nyligen, men i stamtavlan är det: Winner Ghost`och Cleavehill. Nåt du vet nåt om kanske?

Är mer hemma på Drever ;) Har 2st och det är väl dom som är huvudsysselsättningen. Så där vet jag lite mer.

Publicerat
Är ju nybörjare själv på Spaniel så jag vet inte så noga :mad: , tog ju över henne nyligen, men i stamtavlan är det: Winner Ghost`och Cleavehill. Nåt du vet nåt om kanske?

Är mer hemma på Drever :D Har 2st och det är väl dom som är huvudsysselsättningen. Så där vet jag lite mer.

Winner Ghost är en svensk gammal, icke längre aktiv DP-kennel, innehavare Hans & Susanne Ericsson, Cleavehill är en av Storbrittaniens mest välrennomerade DP-kennlar, inte heller denna längre aktiv sedam Mrs Jean Taylor gick bort för några år sedan efter en näranog 50-årig uppfödargärning.

Publicerat
Winner Ghost är en svensk gammal, icke längre aktiv DP-kennel, innehavare Hans & Susanne Ericsson, Cleavehill är en av Storbrittaniens mest välrennomerade DP-kennlar, inte heller denna längre aktiv sedam Mrs Jean Taylor gick bort för några år sedan efter en näranog 50-årig uppfödargärning.

Ok! Det var Intressant o kul att höra!

Pappa heter Cleavehill LLoyd`s Spirit och mamma Winner Ghost`Cream Caramelle om det säger nåt.

Publicerat

Ok. Är det en Dp du har borde det finnas skapligt med jakt i den. Har du testat strumptricket?

Publicerat
Ok! Det var Intressant o kul att höra!

Pappa heter Cleavehill LLoyd`s Spirit och mamma Winner Ghost`Cream Caramelle om det säger nåt.

Då vet jag med säkerhet att din hund är svart/vit!

Har själv använt Tom som Lloyds Spirit kallas till två kullar, hans pappa har jag träffat på kenneln i Yorkshire och han var en stor favorit. Mamman är efter en riktigt bra DP-springer, Fairley Hills Lucas som på sin tid fick ut sitt championat genom bevisad arbetsförmåga och dessutom rastypisk rent exteriört. Tiksidan i mammans stamtavla innehåller mycket gammalt fint DP-blod så du borde få god nytta av din hund!

Publicerat
Ok. Är det en Dp du har borde det finnas skapligt med jakt i den. Har du testat strumptricket?

Nej jag har inte provar än, har tyvärr inte haft så mkt tid att träna på ett tag, men det kommer.

Publicerat
Då vet jag med säkerhet att din hund är svart/vit!

Har själv använt Tom som Lloyds Spirit kallas till två kullar, hans pappa har jag träffat på kenneln i Yorkshire och han var en stor favorit. Mamman är efter en riktigt bra DP-springer, Fairley Hills Lucas som på sin tid fick ut sitt championat genom bevisad arbetsförmåga och dessutom rastypisk rent exteriört. Tiksidan i mammans stamtavla innehåller mycket gammalt fint DP-blod så du borde få god nytta av din hund!

Japp hon är svart/vit!

Det var trevligt att få veta lite bakgrund, och hon har ju tydligen bra härstammning, så det hänger mkt. på mig nu ha ha.

Har ju som sagt ingen erfarenhet av rasen, inte ens liknande raser.

Men blivit lovad att vara med ett kompisgäng med fågelhundar, mest stående hundar. att träna apport bla.

Hon har ett enormt vattenintresse och apporterar hej vilt dummies i vatten.

sen är hon ju duktig på viltspår, tog ju 1a Ökl utan att tränas alltför mkt.

Har funderat på att försöka ha henne som stötande också, rådjur framför allt. men det har jag inte provat än.

post-4119-1253127996_thumb.jpg

Publicerat

Nu har jag provat strumptricket, och det fungerade bra, nu apporterar hon fågeln utan strumpa ;)

Publicerat
Nu har jag provat strumptricket, och det fungerade bra, nu apporterar hon fågeln utan strumpa ^_^

Kul!!! Grattis!

Det är ibland enklare än vad man tror att få till saker och ting och skönt är väl det :D

Nu är det bara att kämpa vidare med dirrigeringar osv.

Lycka till mvh//Freddan

Publicerat
Kul!!! Grattis!

Det är ibland enklare än vad man tror att få till saker och ting och skönt är väl det :D

Nu är det bara att kämpa vidare med dirrigeringar osv.

Lycka till mvh//Freddan

Hur tränar man dirigeringar på bästa sätt?

Gick förresten Viltspårprov med henne idag, 1:a maxpoäng 42ep och HP. kan ju inte bli bättre :huh:

Publicerat
Hur tränar man dirigeringar på bästa sätt?

Gick förresten Viltspårprov med henne idag, 1:a maxpoäng 42ep och HP. kan ju inte bli bättre :huh:

Jag använder kroppen för att styra min lilla tjej.

Jag vill att hon skall titta på mig och läsa mitt kroppsspråk när vi stöter eller apporterar.

Lutar jag mig åt höger skall hon springa höger osv, dessutom använder jag hand/arm-signaler på olika nivåer beroende på vad jag vill att hon skall göra.

Se till att inte ha för mycket, eller för lite, känslor när du tränar. Annars kan man få en jakttok, och det kräver mycket jobb för att träna bort :P

Grunden i min och Ellens träning är Barbro Börjessons koncept och det har fungerat mycket bra! (med undantag för koppelträningen... hehe...)

Dock vidhåller jag som förstagångsägare till spaniel att lita på instinkten (hundens genetik) och om det blir fel så är det oftast föraren och inte hunden som har gjort fel. Var rakryggad (huvudet högt) och en stark ledare till din hund så följer hon minsta vink sen!

Lycka till. :D

Publicerat
Jag använder kroppen för att styra min lilla tjej.

Jag vill att hon skall titta på mig och läsa mitt kroppsspråk när vi stöter eller apporterar.

Lutar jag mig åt höger skall hon springa höger osv, dessutom använder jag hand/arm-signaler på olika nivåer beroende på vad jag vill att hon skall göra.

Se till att inte ha för mycket, eller för lite, känslor när du tränar. Annars kan man få en jakttok, och det kräver mycket jobb för att träna bort ;)

Grunden i min och Ellens träning är Barbro Börjessons koncept och det har fungerat mycket bra! (med undantag för koppelträningen... hehe...)

Dock vidhåller jag som förstagångsägare till spaniel att lita på instinkten (hundens genetik) och om det blir fel så är det oftast föraren och inte hunden som har gjort fel. Var rakryggad (huvudet högt) och en stark ledare till din hund så följer hon minsta vink sen!

Lycka till. :unsure:

Tackar för tipsen!

Hon är väldigt uppmärksam på mig , o lyssnar på minsta signal, så jag får prova efter bästa förmåga och känna mig för, är precis som du säger rädd att lära fel, för jag vet att sånt är svårt att rätta till.

Ska kolla in Barbro Jönsson.

• 2 months later...
Publicerat
Bara lite nyfiken på vilka som har ESS (Engelsk Springer Spaniel) här

och vad ni gör med dem?

Själv har vi 4 st som vi kör jakt, bruks, lydnad, spår, agility, samt

nån utställning med...

Här e jag med odågorna!

post-2286-1210791389_thumb.jpg

Hej snart får jag hem den här lilla raringen mage016.jpg

har tidigare bara jagat in irländsk setter och finsk spets när det gäller fågelhundar, så det kommer bli spännande...

hoppas jag kan få många tips här -_-

Publicerat

Nyss hemkommen från skogen med mitt stolpskott

post-269-1260303779_thumb.jpg

Publicerat
Nyss hemkommen från skogen med mitt stolpskott

post-269-1260303779_thumb.jpg

Hallåååå! det verkar vara stendött i den här tråden :):D;)

Publicerat
Hallåååå! det verkar vara stendött i den här tråden :):D:D

Nej då men vi ESS ägare har så aktiva hundar att vi inte hinner skriva om dem här ;)

Publicerat
Nej då men vi ESS ägare har så aktiva hundar att vi inte hinner skriva om dem här B)

Sant :D

Min lilla har en fantastisk motor som tar sin lilla tid att trimma in.

Mkt nöjd sköt jag en morkulla över henne för en tid sedan,ett litet tecken på att det fungerar.

Så nästa sässong blir det provstarter med henne om hon nu allt fungerar.

post-429-1260725741_thumb.jpg

• 5 months later...
Publicerat

Jag har nyligen tagit över en 2 årgig engelsk springer spaniel. Är min första hund över huvud taget.

Vi kör på sakta men säkert och nöter in grundlydnadsmomenten så dessa sitter först.

Han är duktig på att greppa apporten på komando när jag håller i den, men det går sämre från backen eller en bit bort.

Sen är han en sjujäkel på att springa iväg efter första bästa fågel om han är okopplad och slår helt för storöronen när jag försöker kalla in honom. Har ni något tips för hur jag ska träna för att han inte ska springa iväg när han är okopplad. Utan störningsmoment i for av fåglar kommer han direkt på inkallning.

Publicerat
Jag har nyligen tagit över en 2 årgig engelsk springer spaniel. Är min första hund över huvud taget.

Vi kör på sakta men säkert och nöter in grundlydnadsmomenten så dessa sitter först.

Han är duktig på att greppa apporten på komando när jag håller i den, men det går sämre från backen eller en bit bort.

Sen är han en sjujäkel på att springa iväg efter första bästa fågel om han är okopplad och slår helt för storöronen när jag försöker kalla in honom. Har ni något tips för hur jag ska träna för att han inte ska springa iväg när han är okopplad. Utan störningsmoment i for av fåglar kommer han direkt på inkallning.

Mitt tips är att öka på störningen gradvis, och under kontrollerade former. Inkallning utan störning går uppenbarligen bra, då kan du lägga till en lätt störning, t.ex. mat (jag antar att din spaniel älskar mat =). Ha gärna en medhjälpare som kan ta bort den ifall hunden inte lyder på inkallning. Ifall hunden inte lyder är störningen för svår, öka då exempelvis avståndet till störningen, eller ta en lättare störning.

Nästa steg kan vara att kalla in från en tennisboll, sedan en tennisboll i rullning etc. Se dock alltid till att kunna ta bort störningen ifall hunden inte lyder om du inte är 100% säker på att hunden kommer till dig, t.ex. med en medhjälpare. Annars är det lätt hänt att du har förstärkt att hunden inte lyder på inkallning.

Personligen tycker jag att korrigeringsträning fungerar väldigt dåligt under inkallning, eftersom att om du ger en korrigering lär hunden inte bli mer villig att komma till dig. Ifall hunden inte lyder, bli inte arg på den, utan koppla bara upp den, stanna upp och tänk efter vad du gjorde fel, och vad du kan göra för att undvika det igen, under tiden ignorerar du bara hunden. Koncentrera dig istället på att belöna hunden MYCKET när den gör rätt, på vilket sätt du nu tycker att du vill belöna.

Det är väldigt viktigt att öka störningarna gradvis, det finns många steg mellan störningsfri miljö och fåglar. På detta sätt har vi fått en hund som kommer på inkallning även fast kajorna flyger runt som galningar i trädgården, men det har tagit en del tid.