Publicerat Maj 19, 200817 yr hur brukar ni göra med era hundar innan ni ska å jaga, vi säger att ni ska å jaga på morronen..typ samling 06:00. tar ni hunden direkt från hundgården å in i bilen å iväg eller kliver ni upp före f*n går ut å rastar hunden, ger lite mat å färskt vatten och låter den vila en stund innan ni släpper den? ärligt talat hur gör ni?? själv så bryter ja mig upp tidigt går en lite sväng så hon får göra sitt sen får hon lite uppblött foder... läste en artikel om detta med utfodring före jakt, det tar ca 2h innan hunden har tillgodo sett sig vattnet den dricker. tips på att få hunden att dricka extra på morgonen va att blanda ut lite fläskfärs i vattnet...hmm va gott brukar ni ge nått vid tex kaffe rasten? fattar inte hur man kan ge hunden korv å rökt saltigt fläsk under pausen...man vet ju själv hur törstig man blir... hur gör ni?
Publicerat Maj 19, 200817 yr Precis som vanligt. Däremot brukar ju hundarna begripa att det är jakt på g, och då äter de sällan innan de är ute i skogen. Jag har hundmat med mig på jakten.
Publicerat Maj 19, 200817 yr jag vet nog inte exakt hur jag ska göra ännu. men vatten skadar ju inte direkt. Däremot mat så vet man ju själv. tänk dig att du just ätit en fet hamburgare o är stinn o spring sedan direkt 5 kilometer (räcker säkert med 100 meter för att förstå vad jag menar ) Behöver jag berätta hur du mår efter den löpturen? Så jag tror jag kommer att vara ganska måttlig med maten både före och under jakten, dock lite om hon vill ha(ej troligt) utblandat med vatten. Och efteråt när hunden varvat ner så får den käka sig mätt. Vattnet dock obegränsat. att jag säger vad jag SKA göra beror på att jag inte börjat jaga med min ännu. Håller med om att korv och saltiga saker ej hör hemma i hundmagen. Däremot det där med köttfärs i vattnet o kanske ett ägg(taget ur luften).. kan jag tro att är bra energi samtidigt som magen inte krampar så lätt??
Publicerat Maj 19, 200817 yr Alltid bara mat på kvällen och börjar det närma sig jakt så ökar jag fodermängden ett par dagar innan och även vätskan, kör på ganska fettrik mat och ger man kolhydrater under jakten så skiftar hunden energi upptagning som inte är liak lätt att ställa om när kolhydraterna är slut, de bränns mycket fortare än fett om någon undrar. Kan som ex ge 10 dl foder och 15 dl vatten, skulle man som till början på säsongen vilja ge extra vatten så färs och vatten till frukost, men för att vattna upp hunden så börja några dagar innan, att börja samma morgon är som att träna ett pass innan marathon, lite sent och ganska onödigt
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare jag vet nog inte exakt hur jag ska göra ännu. men vatten skadar ju inte direkt. Däremot mat så vet man ju själv. tänk dig att du just ätit en fet hamburgare o är stinn o spring sedan direkt 5 kilometer (räcker säkert med 100 meter för att förstå vad jag menar ) Behöver jag berätta hur du mår efter den löpturen? Så jag tror jag kommer att vara ganska måttlig med maten både före och under jakten, dock lite om hon vill ha(ej troligt) utblandat med vatten. Och efteråt när hunden varvat ner så får den käka sig mätt. Vattnet dock obegränsat. att jag säger vad jag SKA göra beror på att jag inte börjat jaga med min ännu. Håller med om att korv och saltiga saker ej hör hemma i hundmagen. Däremot det där med köttfärs i vattnet o kanske ett ägg(taget ur luften).. kan jag tro att är bra energi samtidigt som magen inte krampar så lätt?? ahh hamburgare vet ja inte om de den bästa frukosten.. fattar va du menar... man lär ju märka hur mycke hunden orkar under dagen... provade att blanda färs i vattnet några timmar innan cykelturen..de sa bara slurp så de slut i skålen... men att ge torrfoder innan jakt är nog ingen hit... uppblött ska de va..+ xtra vatten
Publicerat Maj 19, 200817 yr ahh hamburgare vet ja inte om de den bästa frukosten.. fattar va du menar... man lär ju märka hur mycke hunden orkar under dagen... provade att blanda färs i vattnet några timmar innan cykelturen..de sa bara slurp så de slut i skålen... men att ge torrfoder innan jakt är nog ingen hit... uppblött ska de va..+ xtra vatten Tänk på att rejält uppblött foder passerar magen på väldigt kort tid och hinner inte brytas ner ordentligt innan det hamnar i tarmarna och det sliter onormalt på tarmsystemet, hunden har max prestanda 24 h efter utfodring.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Precis som vanligt. Däremot brukar ju hundarna begripa att det är jakt på g, och då äter de sällan innan de är ute i skogen. Jag har hundmat med mig på jakten. Samma här. Uppblött foder ratas obönhörligen av våra jyckar, så det är ingen ide att försöka med det, utan dom får käka sin mat som vanligt... om dom nu vill... Vatten dricker dom också som vanligt, man har ju vattenflaskan med sig i ryggan som backup, men dom hittar vatten mest överallt på våra marker.
Publicerat Maj 19, 200817 yr jaktfoder med mycket fett på kvällen och i ryggan lite recoverymat på burk. ärligt så varierar uppgången hur dagen innan var. men kiss paus får de och fläskfärs blandat i vatten innan de åker iväg för det brukar vara samling nån timme innan jakten å då har de tagit åt sig färs/vattnet. men tiken hon äter inte mat om man inte trugar henne. hon vill inte ha mycket mat under jakten. men äter gärna kött vid fällning. stövaren har vi varit lite oroliga för har hört detta om tarmvred på ryssar, men vi inbillar oss att det handlar om för mycket mat på morgonen, men är det någon som vet så slipper vi vara oroliga, även andra stövare har visst haft de problemen.
Publicerat Maj 20, 200817 yr Vatten,vatten o åter vatten är va en hund behöver innan jakt. Läste i nån jakttidning här i vår om nån hund vetare som utaladesig om det där o han menade på att man skulle föärsöka få i hunden mycket vatten ett par timmar innan jakt, han blandade hellt enkelt ut köttfärs i vatten och det gorde att hundarna orkade mycket mer under jaktdagarna
Publicerat Maj 21, 200817 yr Eftersom mina äter när de vill och får nytt vatten varje dag, så är det inget problem här Däremot, så kliver vi upp tidigare och ser till att hunden/hundarna är rastade och lite uppvärmda innan vi sticker till skogs och de släpps inte direkt, utan det blir en promenad först, så att de blir lite uppvärmda igen. Efter jakt, så blir det oftast någon form av rått kött, nervärmnig och lite stretching. Gillar att minimera muskelbristningar etc. Har iom detta heller aldrig haft en skadad/muskelpåverkad hund någonsin.
Publicerat Maj 21, 200817 yr Eftersom mina äter när de vill och får nytt vatten varje dag, så är det inget problem här Däremot, så kliver vi upp tidigare och ser till att hunden/hundarna är rastade och lite uppvärmda innan vi sticker till skogs och de släpps inte direkt, utan det blir en promenad först, så att de blir lite uppvärmda igen. Efter jakt, så blir det oftast någon form av rått kött, nervärmnig och lite stretching. Gillar att minimera muskelbristningar etc. Har iom detta heller aldrig haft en skadad/muskelpåverkad hund någonsin. Precis Jämta! Vi stretchar och masserar våra hundar ofta, och då det är jakt blir det både morgon och kväll. Dels så tycker jyckarna att främst massagen är såååå skönt, dessutom så är det ju ett ypperligt sätt att upptäcka småskador och fästingar t ex. Sen förstärker det samhörigheten med husse och matte och ytterligare en positiv del är ju att det blir så mycket lättare de gånger man ska till vet. med hunden, det är inte främmande för den att man är och klämmer överallt på den. Därav så har vi som rutin att borsta tänderna på våra hundar, detta för att det ska bli odramatiskt att kolla den i munnen hos vet. och på utställningar t ex. (Vad vore livet utan hundar och ungar? Enkelt och billigt men fan så tråkigt.. )
Publicerat Maj 21, 200817 yr Tänk på att rejält uppblött foder passerar magen på väldigt kort tid och hinner inte brytas ner ordentligt innan det hamnar i tarmarna och det sliter onormalt på tarmsystemet, hunden har max prestanda 24 h efter utfodring. Så du menar att det är bättre att inte svälla hundfodret innan man ger hundarna? Jag har hört att många menar att hundarna lättare får tarmvred(som nån skrev i ett tidigare inlägg) om de motioneras hårt direkt efter maten.Hundar med djupare bröstkorg skulle ligga sämre till oxå enligt utsago.Om detta stämmer har jag ingen aning om...jag har iaf gett mina stövare mat så fort jag vaknat på morgonen...sedan äter jag frukost å tar på mig jaktkläderna.Ioch med att hundarna oftast går på slag i början så bli tempot inte max direkt..och det kan väl kanske bidra positivt...vad vet jag?!?
Publicerat Maj 21, 200817 yr Så du menar att det är bättre att inte svälla hundfodret innan man ger hundarna?Jag har hört att många menar att hundarna lättare får tarmvred(som nån skrev i ett tidigare inlägg) om de motioneras hårt direkt efter maten.Hundar med djupare bröstkorg skulle ligga sämre till oxå enligt utsago.Om detta stämmer har jag ingen aning om...jag har iaf gett mina stövare mat så fort jag vaknat på morgonen...sedan äter jag frukost å tar på mig jaktkläderna.Ioch med att hundarna oftast går på slag i början så bli tempot inte max direkt..och det kan väl kanske bidra positivt...vad vet jag?!? Det är inte tarmvred som är det du beskriver jag tror att du menar magomvridning och sker det så är det akut blåljuskörning till veterinären, annars är det godnatt och drabbar som du bekriver hundar med djup bröstkorg och att magsäcken har helt enkelt snott sig ett varv p.g.a tyngden av maten i magsäcken. Jag blöter aldrig upp maten utan kulor och vatten serveras direkt i samma skål så allt kommer i och så ger jag endast mat på kvällen.
Publicerat Maj 25, 200817 yr Författare Precis Jämta! Vi stretchar och masserar våra hundar ofta. Crowfear. har du nå bra tips på stretching å massage...för hundar alltså! nån sida me bilder typ? Mvh/johan
Publicerat Maj 25, 200817 yr Dagen innan jakt ger jag en större giva på kvällen (torr mat plus vatten) för att sen på morgonen bara ge nån deciliter med en massa vatten minst en timme innan första släppet. Sen har jag med mig en stor flaska med vatten och köttkross i för energipåfyllnad lite då och då under dagen. Jagar vi flera långa dagar i rad så har jag det så. Är det endast jakt en dag och sen vila brukar jag bara ha med mig vatten som jag ser till att hon får i sig då och då. Jag har alltid en sån flaska med "napp" på, inte skruvkork alltså. Då är det bara att sticka in pipen i mungipan på hunden så den dricker. Bland de stående fågelhundarna så är magomvridning inte alltför ovanligt. Jag är väldigt noga med att aldrig ge mat direkt innan aktivitet, har hunden fått en normal fodergiva så väntar jag två timmar innan fysisk ansträning (typ träning, jakt, springa bredvid cykel etc). Efter är det inte lika känsligt men jag väntar tills hunden helt varvat ner/inte är flåsig längre etc. Minst en halvtimme iaf. Jag ger alltid två mål mat om dagen, ibland tre om det är jakt dagen efter. Att bara ge ett mål skulle inte fungera här tror jag. Dels blir givan så väldigt stor (8-9 dl) och dels har jag en hund som spyr galla om hon går med tom mage en hel dag. För att minska risken för magomvridning så är det rekomenderat att ge maten jämt uppdelad över dagen. Ju mer mat i magen hunden har om den springer desto mer ökar risken för magomvridning. Hundar som inte har lika djup bröstkorg är inte lika drabbade av detta som de med djup sådan men jag skulle ändå följa dom riktlinjer som är rekomenderade om jag hade en hund av en ras där det inte är så vanligt med magomvridning.
Publicerat Maj 29, 200817 yr Så här gör vi altid oavsett tid för samling mm,.. Stor portion mat kvällen innan... Sen en halv portion mat minst 2 timmar eller längre före samling på morgonen. Vid lunchfika osv så får hunden några torrfoderknortar väl uppblött eller ett par matskedar med färskfoder uppblött i några dl ljummet vatten. Det ger en tillfällig "återställare" och så det viktigaste av allt,.. vätska. Hunden vilar under den tid vi äter osv och den lilla mängden mat är ingen fara för magomvirdningar osv. Sen efter jaktdagens slut så ges en till återställare precis som vid lunch,.. sen får hunden resten av maten två timmar efter jaktens slut och då i form av en vanlig portion mat. Tycker att det är viktigt att hundarna är väl laddade med bra foder i god tid innan jaktsäsongen börjar och att man alltid är mkt noga med att just se till att hundens återhämtning blir bra och effektiv med dessa återställare. Mvh PW
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Kvällen före får han lite större matportion, jaktmorgonen en halv normalgiva ungefär - så tidigt som möjligt för att magen ska få vila ca 2 timmar innan arbetspasset. Under kafferast får han smaka en smörgåsbit. Dricker gör han ordentligt i skogen så det är aldrig problem. Vet att Royal Canin förut hade små "energibars" till hundar att sticka till dem i pausen under en krävande jaktdag. Någon som vet om de finns kvar eller finns något liknande?
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Ni som har svårfödda hundar hur får ni dom att äta när det är jakt??? Jag får ta min i nacken och annvända tratt
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Författare Ni som har svårfödda hundar hur får ni dom att äta när det är jakt??? Jag får ta min i nacken och annvända tratt prova blanda i lite färs i de blöta fodret...slurp
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Ni som har svårfödda hundar hur får ni dom att äta när det är jakt??? Jag får ta min i nacken och annvända tratt hahahaah får kramper i magen hahahaa herregud!!
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Med tanke på att jag inte kan ha fickorna fulla af hundfoder när vi går ut. Så undrar jag om ni har några tipps på grejor man kan ha med som han kan äta?
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Med tanke på att jag inte kan ha fickorna fulla af hundfoder när vi går ut. Så undrar jag om ni har några tipps på grejor man kan ha med som han kan äta? Det hunden inte ätit innan jakten behöver du försöka få in under jakten, däremot enhalvtimme efter jakten
Publicerat November 28, 200817 yr våran hund äter inte när den ser att vi har på oss jaktkläder. den blir för uppspelt. men. lagom är bäst. vi brukar inte öka maten tiill hunden. kanske vi ökar maten när jaktdagen är slut.
Publicerat Augusti 21, 200916 yr Författare Har nyss rullat lite "TURBO BULLAR" 1kg blandfärs...dom hade inte enbart fläskfärs så nöt/gris får duga,tror de var en 20-23%fett. Brukar ge tiken en bulle med mkt vatten samt en liten giva foder typ 2h innan jakt. ibland toppar ja med en äggula, brukar även ha med mig en bulle i ryggan som hon kan få under dagen vid ex lunch rast.