Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inköp av kamera utrustning

Featured Replies

Publicerat

Har starka funderingar på att inhandla lite kamera utrustning..

Då jag vet att ni sitter med en hel del kompetens inom detta område blottar jag min okunskap inför er..

Tidigare har jag endast fotat med digital och analog kompakt kamera, men denna gång skulle jag vilja ha en digital systemkamera istället..

Vill gärna hålla mig till dom mer kända (för mig) märkena Canon eller Nikon.

Finns det något vettigt inkl ett bra objektiv för kring 5000? Kan öka på summan lite om jag känner att det är försvarbart..

Skall helst vara enkel att förstå sig på också.. =)

Sen skulle jag gärna ta emot en liten lärdom i allt detta om olika objektiv och vad som även där kan vara en "medel" lösning som inte är allt för kostsam..

Varför jag valt att hålla mig till Canon/Nikon är nog mest för att jag fått för mig att dessa har bra eftermarknads prylar om man vill köpa upp sig i efterhand..

Såå kom gärna med förslag och ideer på vad som är bra och prisvärt.. Internethandel eller Affär spelar ingen roll.

Den typ av bilder jag kommer att ta är:

Natur,

Familje bilder

Djur

Jobb

Alltså både inne men framförallt utomhus bilder..

Tack på förhand och hoppas någon "orkar" hjälpa mig med detta.. Jag lovar att visa upp en del av bilderna vid hjälp..

//Linus

Publicerat

Min rekommendation är nikon D40. Då får du med ett objektiv och som jag lärt mig, så är det inte huset man ska lägga de stora pengarna på, utan objektiven och förutom det medföljande, så rekommenderar jag 55-200.

Fotade denna bild med min D40 och 55-200 idag

080521-1.jpg

Och de fåglarna var tämligen långt bort och flög snabbt dessutom. Jag är skitnöjd med kameran och har beställt ett till objektiv som är bättre zoom på, just för att jag fotar så mycket och många bilder på tämligen stora avstånd.

Publicerat

Tjejen har också en D40 och för en amatör som mig är det mycket kamera för pengarna. Superlätt att använda och ger helt ok bilder. Från början tycker man att bilderna är så bra att man borde få pengar för dem men efter ett tag lägger sig den värsta ivern och man landar återigen på jorden. Men en fin kamera till en vettig peng är det.

Publicerat

Elgiganten tar 8995:- för en nikon D80 me 18-135 obj.

Tror de e rejält oslagbart i både pris o kvallite.

Sen om man hade råd skulle jag byta objektivet till ett "Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED".

Men bara de kostar ca 6500:- :lol:

Kör själv med D80 me 18-135 o de funkar riktigt hyggligt till allt men inte bra till ngt B)

Lite som en kombi <_<

Sen som ngn sa:

"De e inte verktyget som gör konstnären!"

Publicerat
  • Författare

Finns denna D40 i något slags kit? eller måste man köpa allt löst?

Och vad kan den ligga i för prisklass?

Vad är de för skillnad på D40 å D40x?

Hur många "megapixlar" är den på? Har fått för mig att man bör ligga kring 10?

//Linus

Publicerat

Du får D40+ 18-55 objektiv för runt 3000:- 55-200 kostar ungefär lika mycket som det kittet och objektivet som jag har beställt ( 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS ) kostar ungefär lika mycket som kameran + de 2 objektiven :angry:

Och då håller jag mig i de lägre prisklasserna ändå, ännu så länge i alla fall ;)

Det är som sagt på objektiven man ska lägga lite mer pengar än på huset, för jag antar att du inte ska blåsa upp bilder i bautastora format och hänga över halva väggarna?? Då behöver man bättre hus nämligen :)

Publicerat

självklart ska du köpa en nikon i dagens läge mest för pengarna + att det blir bra bilder direkt ur kameran utan att man måste fotoshopa det hela !!

+ att du kan köpa en ny (Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED") billigt av mig som jag tänker lägga på blocket snart för 4900 kr

tex nikon d40 40x d80 d200 samma ljusmätare samma teknik ,sätter samma optik på alla så får ta fram luppen för att söka efter olikheter mellan bilderna men självklart kommer d200 att bli minst lurad av ljusmätning men då gör man det jäkligt surt för kameran för att den ska misslyckas !'

Jag brukar säga att om man fotar rå idag med en nikon kamera så ska man vara jäkligt du duktigt på att misslyckas!

Jag röstar på nikon d40 eller 40x eller sonys nya 350 mkt bra kameror ,ska du fota mer på höga iso + mkt höga kontraster ska du ha en nikon d60 bättre en d80 på höga iso ? kontraster samma teknik som d300 sensor !

lycka till mvh pacco

Publicerat

Har en D200 som jag är mkt nöjd med, skall dock byta mot en D300nu

Publicerat
Har en D200 som jag är mkt nöjd med, skall dock byta mot en D300nu

JA du kommer att bli mkt nöjd ! mina d2xs bytes direkt efter en veckans test med d300 skaffa dig sen en 14-24 nikon så kommer att få ännu roligare !

Publicerat
Finns denna D40 i något slags kit? eller måste man köpa allt löst?

Och vad kan den ligga i för prisklass?

Vad är de för skillnad på D40 å D40x?

Hur många "megapixlar" är den på? Har fått för mig att man bör ligga kring 10?

//Linus

D40 finns som kit med 18-55 objektiv eller med både 18-55 och 55-200. Priser är enklast att kolla på prisjakt.se Stirra dig inte blind på billigast utan handla av någon svensk aktör med gott renome´.

D40 har 6 Mpix och kan ta bilder upp till 2,5 bilder / sek. D40X har 10Mpix och tar bilder upp till 3bps. D40X har dock ersatts av D60 som är som en D40x men med bättre system för dammborttagning på sensorn.

Hur många Megapixlar du ska ha beror på hur stora bilder du tänker göra. Gör du inte större bilder än A4 räcker det med 6 Mpix ska du göra större bilder eller detalförstoringar kan 10 Mpix vara bra att ha.

Publicerat

Personligen tycker jag att mkt pixlar e bra då man vill klippa ut detaljer i bilder!

Men de e ju jag de!

Har haft lite problem med både d40 o d80:an så de ska på service (släkting som har d40:an)

Känner inte av optiken/låser alla funktioner, o de har varit så på båda sen ny, lite då o då / till o från.

Går över efter man tagit ut batteriet o satt tillbaks men såååå irriterande!

Nån som vet varför? mjukvarufel?

Tänkte då de e exakt samma syndrom på 2 kameror.

Nikon kunde inte svara utan att serva först så man får väl vänta och se!

Publicerat
Personligen tycker jag att mkt pixlar e bra då man vill klippa ut detaljer i bilder!

Men de e ju jag de!

Har haft lite problem med både d40 o d80:an så de ska på service (släkting som har d40:an)

Känner inte av optiken/låser alla funktioner, o de har varit så på båda sen ny, lite då o då / till o från.

Går över efter man tagit ut batteriet o satt tillbaks men såååå irriterande!

Nån som vet varför? mjukvarufel?

Tänkte då de e exakt samma syndrom på 2 kameror.

Nikon kunde inte svara utan att serva först så man får väl vänta och se!

ja det är ett bug som visa serier har då ska du skicka iväg den för att få den mjukvareuppgraderat + att man byter en magnetläsaren till den ! och det går på garanti även efter garanti tidensamtidig kan man be dem justera optiken maximal för kameran ! (för maximal skärpa) obs måste bara orginal

mvh pacco

Publicerat
  • Författare

Nu kom det ju ett reklam blad idag från expert.

I detta fanns det en del att välja på

Bla

Nikon D60 inkl blixt samt antingen Nikon 18-55/3,5-5,6G DX VR för 6499:-

Nikon D60 inkl blixt samt antingen Nikon 18-55/3,5-5,6G ED för 5999:-

Nikon D80 + 18-55 för 7499:- plus 500:- för ett batterigrepp

Olympus E510 + 14-42 inkl blixt för 5999:-

Sony A200 KIT + 18-70 för 4799:-

Nått av detta som är prisvärt?

//Linus

Publicerat
Nu kom det ju ett reklam blad idag från expert.

I detta fanns det en del att välja på

Bla

Nikon D60 inkl blixt samt antingen Nikon 18-55/3,5-5,6G DX VR för 6499:-

Nikon D60 inkl blixt samt antingen Nikon 18-55/3,5-5,6G ED för 5999:-

Nikon D80 + 18-55 för 7499:- plus 500:- för ett batterigrepp

Olympus E510 + 14-42 inkl blixt för 5999:-

Sony A200 KIT + 18-70 för 4799:-

Nått av detta som är prisvärt?

//Linus

allt nästan utom olympusen eller sony a200 du kommer att ångra med dem

nikon d60 utan vr optiken mkt bra kit/pris skit i vr på liten en brännvids optik tex 18-55 batteri kapacitet sänks med nästa 30 % med alla kameror som använder stabilisator vissa går ner till 50%

Publicerat
  • Författare

nikon d60 utan vr optiken mkt bra kit/pris skit i vr på liten en brännvids optik tex 18-55 batteri kapacitet sänks med nästa 30 % med alla kameror som använder stabilisator vissa går ner till 50%

VR är alltså inkl bildstabilisator.. ?

Men i övrigt är det samma ?

Publicerat

JAG skulle satsa på en Nikon eller Canon, mest Nikon för att jag har en själv

Både Nikon och Canon's gammla objektiv passar på nyare modeller.

Sen skulle jag lägga mer pengar på ett bra objetiv än på megapixlar

Publicerat

På vad grundar du uppgiften om sänkt batterikapacitet pga av stabilisator.

Publicerat
På vad grundar du uppgiften om sänkt batterikapacitet pga av stabilisator.

Ja

stabilsitator på alla optik drar mkt ström och har man afs motor så gör det inte bättre ! för att stabilisator ska komma igång och funka bra så måste man hålla avtryckaren c2 -3 sekunder och det gör en högre ström förbrukning !!!

tex min kamera sätter jag på 70-200/2,8 VR PÅ fotar jag ca 800 bilder på en laddning och utan vr 1200 bilder sätter jag på 300/2,8 vr på får jag ca 600 bilder utan 900 bilder !

ja och vissa optik av gamla modellens vr drar mkt ström , använder man kameran när et är lite kallt ute tex - grader kan man se på batteri mätaren när du slår på vr eller inte hur den höjds eller sänks! tex den gamla 80-400 vr + 24-120 vr !

sen grundar jag det hela på 11år erfarenhet +/utbildning av nikon samt dagliga samtal/sammarbete med verkstäderna ! för att inte nämna att jag är utbildad av canon sony pentax olympus mm!

och att jag är yrkesfotograf som utbildar andrar fotografer i kamera teknik för dagspressen tex!

killen i fråga ville få ut mest kamera/prestande till så låg pris som möjligt vr anser jag lite onöjdig på en d60 specielt på en 18-55 ! bättre isåfall att lägga pengarna på en bättre blixt!

sen har fördelen att testa allting själv på plats i lung och ro under en lång tid !

Publicerat

Lugn Pacco lugn

Ifrågasätter inte din kompetens på området. Vi håller nog samma standard´. (9 år i butik, fotograf 5 år, tar fortfarande uppdrag vid sidan om mitt nuvarande jobb som inköpare, med foto som specialité, på en av landets större distributörer på hemelektronik.) Vi har troligen träffats utan att veta om varandra. Vad tror du? Den här världen är ju ändå rätt liten.

Orsaken till min fråga var att jag genomfört liknande tester på Canonoptik med både fast och zoomoptik och inte upplevt samma stora batteriförbrukning utan en skilnad på 10-15% i sämre batterikapacitet. Där syntes det oxå som om mindre objektiv har lägre strömförbrukning på stabilisatorn. Har du samma erfarenhet på Canon?

Publicerat
Lugn Pacco lugn

Ifrågasätter inte din kompetens på området. Vi håller nog samma standard´. (9 år i butik, fotograf 5 år, tar fortfarande uppdrag vid sidan om mitt nuvarande jobb som inköpare, med foto som specialité, på en av landets större distributörer på hemelektronik.) Vi har troligen träffats utan att veta om varandra. Vad tror du? Den här världen är ju ändå rätt liten.

Orsaken till min fråga var att jag genomfört liknande tester på Canonoptik med både fast och zoomoptik och inte upplevt samma stora batteriförbrukning utan en skilnad på 10-15% i sämre batterikapacitet. Där syntes det oxå som om mindre objektiv har lägre strömförbrukning på stabilisatorn. Har du samma erfarenhet på Canon?

ursäkta om jag lät upprör eller sånt men det var inte mening isåfall!! (förslåt det absolut inte mening) :rolleyes:

ja det skulle faktis inte förvåna mig om vi har träffas (roligt isåfall) som du sa världen är ändå liten !! helt rätt med canons stabilisatorer dem drar markant mycke mindre ström ! .då tycker jag att vi kan slå ihop våra skallar/erfanrenhet och hjälpa dem på traven just om lite kameror tyvärr ser man många bli lurad eller blir missnöjd !

och hoppas att dem andra hjälper oss när vi har frågor !

sen för mig är inte känslig vårt dem köper sina grejer ba dem får en bra service ! jag är ju bara anställd !

vi kan pm lite med varandra om hjälp eller frågor tester eller sånt!

mvh pacco

Publicerat
  • Författare

Har nu grubblat på detta lite till å så.. Dock inte kommit fram till någe ännu.. Bara mer frågor.. =)

Skulle jag uppleva såå stor skillnad mot min Nikon Coolpix S500 ? (kompakt digitalkamera)

Eller blir jag bara besviken i så fall?

Kompaktarn är ju som så smidig att ha med sig överallt (läs på jakt).. =)

//linus

Publicerat

Jag köpte en D40 då jag bestämde mig för att det räckte med 6,1 Mpix. Orkar sällan ställa in manuellt utan det blir mest Auto... Dock så är det STOR skillnad mot min tidigare kompaktkamera på 5 Mpix. Men som du säger, storleken är ett bekymmer vid viss jakt.

Publicerat

Jag köpte i januari förra året en Nikon D70s med en 18-70 i kitpaket från Ebay i Tyskland. Som ett impulsköp några veckor senare köpte jag här hemma ett 55-200. Båda objektiven är Nikkor (Nikons), men av deras billigare serie. Jag har även kompletterat med Nikons lilla blixt SB400.

Att kameran "bara" har 6MP har jag aldrig upplevt som något problem och att objektiven har sämre ljusegenskaper än deras dyrare släktingar har jag kunnat leva med. Blixten är liten och smidig och kan sitta på hela tiden (inomhus) utan att det känns klumpigt. Den inbyggd blixten ser jag mer som ett hjälpmedel i nödfall.

I familjen har vi även en Canon PowerShot SD800IS (amerikansksåld Ixus810IS) vilken är på 7MP och tar väldigt bra bilder. Den är otroligt snabb vid uppstart och får ofta föja med vid skidåkning, cykelturer eller andra mer rörliga aktiviteter när en större kamera känns hindrande.

Ska jag jämföra kamerorna, så är ingen bättre än den andra, men man kan säga att de är bra på olika saker. Pocketkamerans enkelhet, kompakthet och snabbhet gör att den är med och används. Ska jag däremot ta en bild där jag vill "skapa", är systemkameran mycket enklare eftersom de flesta funktioner finns på någon knapp eller ratt, medan pocketkameran är mer krånglig att ändra tex bländarkompensering eller vitbalans. För det mesta kör jag systemkameran i läge P eller S och ändrar därifrån så jag får de inställningar jag söker.

Om det är något jag skulle komplettera med ytterligare, är det en större blixt med fler inställningsmöjligheter (roterbar i sida, inte vara vertikalt) och bättre ljustal samt en längre telezoom för "roligare" naturbilder. Jag funderade ett tag på att köpa en telekonverter, men avstod pga att mina ljussvaga objektiv skulle bli ännu sämre och inte medge några variationsmöjligheter gällande bländare/slutartid. Till nästa sommar kommer det troligtvis ett 100-400 eller liknande (eller vad ekonomin nu tillåter).

Jag tycker absolut du ska köpa en systemkamera. Det är helt enkelt roligare att fotografera då. På jakt får man fundera på vilken kamera som fungerar bäst och vad man ska föreviga. Är det viltet som smyger förbi passet utom skotthåll eller det fällda bytet efter jakten? Jag packar ned en mindre kameraväska (bara kameran, inga tillbehör) i ryggsäcken när det är passkyttejakt och pocketkamera när jag ska smygjaga eller gå med hund.

Mvh Trapper

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag var i samma sits när jag skulle uppgradera mig för 2 år sedan. Valet stod mellan en kompaktkamera med typ 10x zoom eller en systemkamera. Tillslut föll valet på en D50 med 18-55 +55-200, trots att det paketet var ~3000 dyrare än motsvarande kompakt. Tänkte också att den skulle bli klumpig att ha med sig, och visst, i vissa lägen tycker man den är klumpig, men ändå känns det värt att jag köpte den. Men visst, ska man ha med sig ex. ett 70-200 f/2.8 så får man ju vara medveten om att den blir rätt stor... Men det beror också vilken typ av jakt man håller på med? Sitter man på älgpass känns det som att det spelar inte så stor roll, man har ju ändå massa grejer med sig :(. Men är man mer inne på smygjakt etc. så kanske en sån här är ett mycket bättre alternativ: Panasonic FZ18, men då får du inte någon vidvinkel.

Dock så har jag andra intressen än jakt som jag vill fota, och för de tillfällena så tycker jag att kameran är alldeles underbar :D. Så ska man bara fota jakt så kanske man inte behöver en systemkamera, just eftersom den kan upplevas "ivägen" vid vissa tillfällen, ex när man har "fel" objektiv på osv...

Som jag ser det så är de främsta fördelarna med en systemkamera att du dels kan köra med högre ISO för att kompensera för de mindre ljuskänsliga objektiven, samt att du får ett mycket kortare skärpedjup pga. den större bildsensorn (vilket iofs inte är så intressant om du ska fota mycket vidvinkel, då är det snarare tilll kompaktkamernas fördel)

Sen så är det ju inte bara pixlarna som avgör heller, en systemkamera på 6Mpix har ju bättre kvalité än en kompakt med 6Mpix, eftersom kompaktkameran har fler pixlar på en mindre sensor, vilket skapar brus.

Som nån var inne på här så är en D40 med kitobjektivet + 55-200 VR inte alls en dum setup att börja med (Jag har ju som sagt kört med det i 2 år), och dessutom för det priset så är det ett fynd ...

Men ett råd är att åka runt på affärer och klämma på kamerorna ifall du tycker att det blir för stort med ex. en D40.

Lycka till med köpet!

• 3 weeks later...
Publicerat
Men ett råd är att åka runt på affärer och klämma på kamerorna ifall du tycker att det blir för stort med ex. en D40.

Lycka till med köpet!

En sak som bör nämnas i samanhanget är att D40, D40x & D60 inte har inbyggd focusmotor utan kräver objektiv med inbyggd motor för att inte bli manuellt focuserande. Därför blir mitt råd att hitta en beg. D80 eller D200 (eller D50/70 om 6mp räcker) i fint skick för då blir utbudet av optik betydligt större.