Publicerat Maj 22, 200818 yr En typisk svensk ko släpper nämligen på grund av "idisslandet" ut minst hundra kilo metan per år, . Metan har 21 gånger starkare växthuseffekt än koldioxid, vilket gör att kons andning släpper ut lika mycket växthusgas som en vanlig bil som går 1000 mil per år. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8949...amp;lpos=rubrik hur mycke släpper en älg ut då? är ja miljövänlig som älskar att jaga älg??? intressant läsning på www.klimatbalans.info visst ska vi ju vara rädda om miljön.... men hur ska de här sluta....????
Publicerat Maj 25, 200818 yr Stolligheterna vet inga gränser i vår underbara värld. Jag kan ju säga att jag kör miljövänligt, eftersom jag skjutit 4 idisslare detta år så har jag "tjänat" in mina utsläpp med bilen Vad kommer härnäst, människor utandas som bekant koldioxid
Publicerat Maj 25, 200818 yr Att kor och andra idisslare släpper ut mängder med gifter pga sitt idisslande är ju inte något nytt. Men hur stor del av gifterna kommer från viltet?? Den stora boven är ju bönderna med sina kött och mjölk-kor.
Publicerat Maj 25, 200818 yr Antalet nötkreatur i sverige 2004 var 1 628 464 st Antalet älgar räknas väl i talen kring 400 000 st Alltså är älgar rent teoretiskt en fjärdedel så stort problem som nötkreaturen. Men tänk vilken miljöinsats nybyggarna i staterna gjorde när de nästan utrotade bisonoxen.
Publicerat Maj 26, 200818 yr Antalet nötkreatur i sverige 2004 var 1 628 464 stAntalet älgar räknas väl i talen kring 400 000 st Alltså är älgar rent teoretiskt en fjärdedel så stort problem som nötkreaturen. Men tänk vilken miljöinsats nybyggarna i staterna gjorde när de nästan utrotade bisonoxen. Ja, vad hade vi gjort utan dom? Världen hade säkert inte funnits då.....................
Publicerat Maj 26, 200818 yr Slötitade på Miljöpartiets kongress igår Där diskuterade dom detta, förslagen var att minska på köttätandet bla bla. VAr nästan som att en del ville förbjuda nötkreatur för dom var ju en sån miljöfara.
Publicerat Maj 26, 200818 yr Vansinnet slår olika...och ska man blint gå på allt som alla forskare kommer fram till så skulle vi nog alla ha cancer beroende på allt vi ätit...eller inte ätit. Visst släpper säkert nötkreatur ut gaser men vi har nu mindre mjölkkor i Sverige än tidigare och samtidigt så får vi ut mer mjölk per ko och därmed torde vi dra vårt strå till stacken med minskat utsläpp. Det man som konsument ska tänka på är att vi i Sverige har en betydligt högre tillväxt på våra köttdjur än de har på många andra ställen i världen...pga tex torka så släpper varje djur ut mindre gaser under sin livstid här i Sverige.Så dra erat strå till stacken och handla svenskt. Sen tycker jag att det är ganska så märkligt att man nu har hakat upp sig på det här när det finns mer onaturliga typer av utsläpp.Hur mkt släpper våra flygplan ut...och hur nödvändigt är det egentligen att flyga mellan Luleå och Sthlm bara för att medverka på en konferens å mingla lite? Såg för en tid sen ett debattprogram om just detta med nötkreatur och dess gaser.Någon tyckte att vi helt skulle sluta med köttproduktion och mjölkproduktion och hålla oss till grönsaker och liknande.Hmm...visst...men vad ska vi då gödsla våra grödor med? Visst bör vi väl tänka på miljön men ibland tycker jag att man inte tänker längre än vad näsan räcker...om ens det....
Publicerat Maj 27, 200818 yr Vansinnet slår olika...och ska man blint gå på allt som alla forskare kommer fram till så skulle vi nog alla ha cancer beroende på allt vi ätit...eller inte ätit.Visst släpper säkert nötkreatur ut gaser men vi har nu mindre mjölkkor i Sverige än tidigare och samtidigt så får vi ut mer mjölk per ko och därmed torde vi dra vårt strå till stacken med minskat utsläpp. Det man som konsument ska tänka på är att vi i Sverige har en betydligt högre tillväxt på våra köttdjur än de har på många andra ställen i världen...pga tex torka så släpper varje djur ut mindre gaser under sin livstid här i Sverige.Så dra erat strå till stacken och handla svenskt. Sen tycker jag att det är ganska så märkligt att man nu har hakat upp sig på det här när det finns mer onaturliga typer av utsläpp.Hur mkt släpper våra flygplan ut...och hur nödvändigt är det egentligen att flyga mellan Luleå och Sthlm bara för att medverka på en konferens å mingla lite? Såg för en tid sen ett debattprogram om just detta med nötkreatur och dess gaser.Någon tyckte att vi helt skulle sluta med köttproduktion och mjölkproduktion och hålla oss till grönsaker och liknande.Hmm...visst...men vad ska vi då gödsla våra grödor med? Visst bör vi väl tänka på miljön men ibland tycker jag att man inte tänker längre än vad näsan räcker...om ens det.... Man blir faktiskt mörkrädd när det handlar om politik! Hur fan kan man motivera att flygbränslet är helt miljöskattebefriad? Det är ju för helvete bara sätta in skatt på detta likt det som finns på vanligt bränsle eller kanske sänka bensinskatten med samma peng som flygskatten höjs!!! Skulle man enbart sätta in 6-7kr i skatt på flygbränsle så skulle det komma in sjuka mängder pengar till stadskassan. För hur det än är med alla skatter så verkar det mest vara för att få in nog med pengar dom finns.. Att fara ner till Stockholm från Luleå bara för ett möte osv i dagsläget då det finns videokonferens utrustning i varenda svenskt hem i princip är ju LÖJLIGT!! Sen kan dom ju använda dessa pengar till att plantera ut mer varg som dräper alla koldioxidmonster till älgar och varför inte alla renar!! Eller skottpengar på nötkreatur eller köttförbud på våra matvaruaffärer. Eller varför inte skicka en armada med hjälparbetare till gränstrakterna kring öknarna som sprider sig och plantera en djävla massa träd!!! Som sagt tidigare, inte ens så långt som näsan räcker!!
Publicerat Maj 27, 200818 yr Vet att det låter lite destruktivt, men det känns som att vad vi än gör i sverige, har det ingen betydelse när länder som Kina, Indien bara ökar och ökar sin konsumtion. Visst, lilla söta sverige har alltid haft en förkärlek att leka broder duktig, men vad spelar det för roll om vi är överlägset bäst på allt vad miljö heter, och även om ALLA svenskar gör allt som står i våran makt för att minska utsläppen, när ett år i sverige motsvarar några timmar i utsläpp i tex Kina. Även OM, vi skrotar allt vad förbränningsmotorer heter, slaktar alla nötkreatur och skjutar av vartenda idislande vilt vi har i vårt lilla land, kommer det likförbannat inte att märkas.