Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tidig jakt

Featured Replies

Publicerat

har nu hamnat i flera diskutioner om båda mina hundar som vissa tycker jag är knäpp för jag ser hund/arna som individer och börjar jaga rätt så tidigt helst.med måtta...

men iaf så var jag vid finnstövar ståndet och babbla lite och visa stövarn,3 vart riktigt sura när jag berätta jag var rätt mycket ute med han och han redan vid 3 månders ålder skällt inte drivet räv enligt mig(15min knackligt med backup första 5min)

dom sa låt den vara valp och jaga med den först vid 1års ålder...

jag sa att han får göra som han vill,jagar han nu så jagar han nu, mellan pinnarna/snigel ätandet,bryter direkt när han verkar tycka det är tråkigt,men nu man formar hans intresse på vilet inte jakten,ska sitta i ryggmärgen och förhoppnings vis kommer han inte jaga rådjur så satans mycket,att det ska dröja 3år innan han är en rävhund vad allt nu det innebär,rådjurs ren är inte lätt men inte omöjligt hoppas jag. släpper man inte han bland dom förskjuter man problemet!dock ännu tidigt för göra nått åt saken,men han ska kunna jobba bakom fiendes linjer lite ;)

sedan var det om "vi" rävjägare ska vara lite macho/skrytiga vilket jag kan hålla med om när så få verkar göra barmarks prov på räv... men iaf att hunden ska tycka det är en belöning att få driva vilket jag oxå tycker och att fya en 3 månaders valp på rådjur/hare var nått jag aldrig skulle göra,dock tok prägla hunden till räv

men hur ställer ni er? låter ni hunden stå fast den verkar på g?träna lydnand och växa sig mentalt??

enligt mig så är min hund inte på långa vägar klar nu, men visat oerhört intresse på jaga,söka ut och ibland tycka det är kul att komma till husse fast det kryllar av lukter,

jag ser dock ingen poäng att vänta med en hund som visar dessa egenskaper? vad tycker ni??

samma var med grythundar då jag var lika knäpp att skjuta grävling för en 7 månaders terrier :)

dessa herrar var runt 60år och vet säkert bättre,men tiden går framåt och vi får bättre hundar tror jag,sen att alla hundar inte är lika snabba eller mogna som andra vet jag,individer och fingertopps känsla tror jag på,sen får det ta den tid det tar!

vad tror ni ?????

sen tror jag ni kan få läsa en rätt trevlig sak i min jaktdagbok senare ikväll ;)

Publicerat

Ja du FC. rent generellt så tror jag att så länge du inte ställer några högre krav på hunden så låt den hållas. Problemen kommer om du ställer krav i allt för tidig ålder.

Publicerat

Ja tidig jakt är ju inte fel, men samtidigt så ska man inte vara för mkt med valpen i skogen å "jaga" risk att den blir less å då är det kört men helt klart förespråkar då jag tidig jakt, finns ju vissa som snackar om sin valp å den fyller 3 år :) att snart lossnar det för den. Men helt klart så ska man inte ha för stora krav i början då brukar det bli bra.

Publicerat
  • Författare

jo man måste juh kolla på hunden hur den beter sig,är det inte kul eller verkar bli väldigt jobbigt så äre hem som gäller.

sen kraven just nu finns inte,när ska en hund kunna sitta? lite så känns kraven men vet stövare är väldigt sena mot andra,men jaga kommer dom göra men när den är 1år ska det juh börja hända saker,och sånna som beskrivs som unghunden på 3 år är inte min melodi

måste lägga till att jag personligen tror +att om hunden jagar lite så kan man tappa väldigt mycket oxå så som kontakt och andra band,sedan om man inte ser detta som ren-bouns så är man illa ute,för nog kommer man få gå många vändor om igen för prägla,bakspåra osv :)

Publicerat

jaa intressant tråd o hoppas det kommer en hel del synvinklar i den ...

aldrig fel att hålla igång hunden. om man själv inte är kapabel att se då d inte gangnar valpen mera så kan det väl gå snett.

finns en mängd grejer man borde skriva om ...

men tex angående lydnaden så säger vi att valpen tar an ett rådjur o ägaren ser det . har man tränat lydnad o vet att det ligger i så har man klart en fördel o får troligtvis stopp på spektaklet. har du däremot inte tränat lydnad, valpen fått komma o gå lite i egen takt o stöter på ett rådjur... tror man som ägare ligger i en sämre position där..

o att vara mentalt mogen så varierar väl en hel del från individ til individ, men vi utgår från att valpen har en hel del kvar på den sidan att utveckla.. valpen en vacker dag stöter på nåt jäävligt skrämmande (som valpar brukar o det kan vara i princip vad som helst) under sina strövtåg kan igen resultera i mindre önskade följder.

har läst o hört många som talat högt om tidig jakt mm.. jagar inte hunden då den är x-månader gammal så o så länge så är d bara skit bla bla

själv ser jag det inte har så stor skillna om hunden har ett anlag för tidig jakt men jag väljer att sparsamt använda hunden tex under det första "valp- året" o istället satsa på då tex lydnad o kör igång mera på alvar då jag vet att allt borde vara ok, hunden är inte "valp" längre mm. tror hunden inte lider nåt av det jaktmässigt.

men som sagt det är aldrig fel att hålla igång unghunden så länge man har koll på det hela. o alla sätt är bra så länge man får ett önskat resultat o är nöjd med rackan.

Publicerat

Enligt mitt sätt och se det så är det timmar i skogen som gäller skogs vana är viktigt tycker jag

Så kör hårt du så tar vi dom till hösten B)

Publicerat

Isf borde jag vara minst lika knäpp, så skönt att jag då har ännu en, att hålla i handen.. B)

Individ till individ.. sådan husse sådan hund, typ :angry:

Att lyssna på veteraner är svårt, man skall välja dem med omsorg har jag hört :mellow: för alla går vi i, eller vill gå i någons fotspår..

Tycker helt klart att uppmuntra det intresse å den instingt som valpen visar tidigt är bra, kanske nästan ett måste, men det är så jag ser det, mest för att de hundar som aldrig "tyckes" komma igång, när vissa av dessa väl bytt ägare och miljö i senare ålder, sedan rent jaktligt blommat ut rejält, därav ligger min "tro" mycket till ett väldigt AKTIVT miljöval.. och helt klart sätter rasens generna vissa gränser, trots att taxen tar sig an ett björnspår har den som ställande björnhund ju sina svårigheter..

Förutsatt med tid i skogen visa att vatten är kallt å inget farlig utan skall passeras med glädje, kottar å bär gör inget motstånd, boskapsdjur är lika med elstängsel etc. Så att prägla min valp väldigt tidigt så vissa lukter är var-dag med extra mycket spänning, för att sedan möta drevdjuret in real life, så har jag upplevt att de vid första tillfället bara "taggat" de få hundar jag haft/har ännu mer, visar då drevdjuret ett visst motstånd blir hunden ännu "hetare" att ta tillbaka kontrollen..

vh

Publicerat
  • Författare

jo lydnad är juh alltid nått som glöms bort när man tror man jagar med unghunden,men idag tex var jag lite kaxig och visste att buster skulle ge sig i kast med skälla på räv,och så han gjorde det jag är tårögd ägare med 30min knakligt vind som våg drev B):mellow::angry::angry::angry: mer i min jaktdagbok,,mer synvinklar tycker detta är jätte intressant att diskutera då man kan lära väldigt mycket av varandra!

Publicerat

Fan va fint Erkki! Jag håller med tidigare inlägg här, att det är timmarna i skogen som gör hunden, sen är det inte jakt man håller på med med en 3-4 mån valp, tror absolut inte nån hund kan ta skada av att vara mycket i skogen, tilllomed bo i skogen. I så fall skulle väl alla vilda djur vara jävligt less sitt liv o hoppa ner för första bästa klippa ;):D om det var skadligt va i skogen!

Men framför allt! Gör som du själv känner är bäst, lyssna inte så mycket på vad andra säger, eftersom alla säger olika efter egna erfarenheter, skaffa dej dina egna erfarenheter istället!

Publicerat
  • Författare

tänker väl mest på alla jag känner jagar juh rätt så tidigt med sina hundar.och lägger ner väldans tid iofs,men juh mer man funderar på gamla skränor som jaga in rävhunden först vid 1år osv..

älghundar och svin/björnhundar är juh mer en sak om livet,då bör man nog vänta pga olyckor vid kontakt.vad vet jag är hunden ung så kanske det möter viltet mjuk? är den äldre kanske den går på för hårt????

nå personligen är jag nog rätt kräsen på vad hunden ska göra i skogen för vara godkänd så blir nog runt 2 år man kan börja säga bu eller bä!

Publicerat

Så är det vid ca 2-2,5 år då ska det ha visat nåt annars så är det nog liten risk att det blir nåt.Sen helt klart mycket med valpen i skogen så den får jaga småfåglar bära lite kottar men absolut inga krav.

Publicerat

Viktigt i denna diskussion är att skilja på ras och ras!

Drivande hundar som ligger mig varmt om hjärtat behöver få vara valp utan krav, mkt tid i skogen och mkt kontaktövningar.

Personligen ser jag ingen orsak att "väcka" hunden på ngt vilt i tidigt stadie, instinkten finns nedärvt så det kommer med tiden, ingen man behöver

lära en hund.

En hund behöver mogna långsamt för att blir en "klok" hund som fattar att den jagar tillsammans med föraren annars kommer husse snart fatta hur

matcho det är att sitta halva natten och vänta framför brasan :P .....alt åkandes med pejlen på fönsterbrädan i hopp om att få kontakt!

Been there, done that ...to many times ;)

Vid 5 års ålder, give and take skulle jag vilja påstå att hunden är som bäst, då kommer inga överraskningar eller ögonbrynshöjande snesteg, då

är man ganska säker på hunden och dess egenskaper!

Sen skall man nog som Ni redan sagt inte lyssna så mkt på alla andra, hitta en vettig grundlinje utifrån andras erfarenhet inom rasen och sedan köra på den, har hört alldeles för mkt nonsens från passkyttar som endast sett eller hört bråkdelar av man själv vet om drevet och hunden!

Good Luck

/K

Publicerat

Ja du Erik....funderar på hur din uppfödare har gjort...låter han sina stövare bli ett år innan de får testa på skogen eller får de börja "direkt" :lol:

Verkar ju som om mamman till din valp jagar ok ;)

Själv tror jag att det bara är att köra på så länge valpen tycker det är roligt. Har mött hunadar som aldrig blev något efter det att de fick börja jaga sent, men aldrig någon som "jagats sönder i för unga år"..åtminstonde inte någon stövare. Tror dock att viss risk finns att valpen din kan bli "lite självständig" :P

Publicerat

Ja, jag gillar ju tidig jakt och är ute så mycket som möjligt med valpar/unghundar. Maken sköt ju första älgen för jämthanen i fjol när han var 9 månader. (Gjorde samma med hans far) och kommer att vara ute även med tikvalpen mycket i skogen i höst.

I unghanens kull är det 5 av 7, som det blev skjutet älg för när de var under året. De 2 som inte sköts för var de båda tikarna, varav en löpte och sedan var tilldelningen slut. Hon skällde dock älg under fjolhöst och den andra tiken släpptes inte alls, eftersom någon "expert" menat på att de då skulle förstöra tiken för tid och evighet, så hon släpps lös på skogen nu i höst, när hon nästan blivit 2 år ;):lol:

Jag har dock aldrig några större krav eller förväntningar på hundarna i den åldern. Jagar de, så jagar de och jagar de inte så behöver de mer tid på sig.

Även jag har fått höra att jag är "knäpp" som släpper hundarna på skogen så tidigt, men hey; det funkar utmärkt för mig och mina hundar :P

Publicerat
Ja du Erik....funderar på hur din uppfödare har gjort...låter han sina stövare bli ett år innan de får testa på skogen eller får de börja "direkt" :lol:

Verkar ju som om mamman till din valp jagar ok ;)

Själv tror jag att det bara är att köra på så länge valpen tycker det är roligt. Har mött hunadar som aldrig blev något efter det att de fick börja jaga sent, men aldrig någon som "jagats sönder i för unga år"..åtminstonde inte någon stövare. Tror dock att viss risk finns att valpen din kan bli "lite självständig" :P

Jaaaha !!!! Vad ska jag då säga !!! Joo mina valpar får vara med otroligt mycket redan från ca 2 månader och jag har ännu inte haft någon hund som blivit förstörd av det...snarare tvärt om !

Men tror det är viktigt att komma ihåg att dom är valpar och ta det mera på deras villkor.

Men som du skriver "Stojjan" så finns det en risk att du får en valp som inte lyder dig...utan den blir för självisk. Men om man bara kör lydnad från dag ett då valpen hämtas (Ca 8 veckor) hem...,så blir det knappas några problem med lydnaden heller.

För då sitter lydnade då jaktintresset tar över .

Publicerat

Har rätt liten injagnings erfarenhet gentemot många andra här...men sedan jag hade min senaste drever som förvisso jagade väl men aldrig följde med hem (om du inte sköt och kunde kroka honom) lovade jag mig själv att aldrig fuska med lydnaden igen.

Min nuvarande wachtel har jag aldrig lämnat skogen utan någongång, trots allt blev det väl 50 tillfällen kanske i fjol. Oavsett vad han sysslar med kan jag alltid ropa in honom, en otroligt skön känsla. Kanske blev han lite senare, på framförallt gris, tack vare detta men det går uppenbarligen att reparera. Att försöka lära en gammal hund sitta är som bekant betydligt svårare.

Att sedan jämföra en wachtel med en stövare är ju inte heller korrekt, men principen med lydnad är ju densamma. Buster har jag ju träffat och tycker du har rätt god pli på honom faktiskt, du vet riskerna och är inte dum i roten så skit i vad gamla stötar säger och använd ditt eget omdömme i dialog med uppfödaren.

MVH

Publicerat
  • Författare

jo tycker det verkar konstigt å vänta på en jakt sugen hund,iaf en som tycker det är mer intressant ute i skogen än i en rast plats för hundar,, sen skrivs det väldigt mycket vettigt här,tror för första gången dom flesta förstår mina plotter texter :angry: dock trodde fler skulle vara anti,skulle vara kul å höra ! kommer nog inte ha några krav fram till vintern,dock tycker jag nog inte om att hunden ska ralla okring och inte ledas in på rätt spår,så många små mål,haft några kanon grejer av hunden och några riktigt usla,men inte fått känslan av att inte ge upp än,utan helt sonika gett upp och farit hem eller skitigt i att det gått en räv 5min innan å hunden inte vill,så tror jag man är schyst mot hunden och sig själv

igår hade vi en räv som for över vägen tex,jag fick gå med som stöd innan han for iväg på den kollade pejeln och postade vid en väg,räv sedan hund 5 min efter och snurrade,fårhagen blev stopp,sen gick jag hem då han verkade trött/obrydd.

sen tycker jag en duktig hund som lyder är en bra hund,en duktig jakt hund som inte lyder är en dålig kamrat i skogen! sen tycker jag det inte riktigt går å se igenom örona längre <_< kontakten är väl inte hundra,men duglig då vi inte tränat lydnad utan gör allt från bilen ut och in och dörren,maten kopplet som en övning med sitt och skaffa ögon kontakt..

mer synpunkter å tankar gärna av en så kallad gam grillare!

Publicerat

Jag håller helt klart med, sen skiljer det ju sig extremt mellan valparna. Min äldre jagade ju vid 6månader (alltså han tog nattspår mitt på dagen) sen att han inte skäller osv är ju en annan fråga men han jagade rätt tidigt. Den yngre har en helt annan utväcklings kurva. vid 6-7månader sökte han väl en del men det skulle vara färskt för att han skulle vara intresserad alls. Drev gjorde han väl nån kort stund om han sprang på nån räv/hare. Däremot nu i våras då jag släppte han så var det betydligt mer JAKT i skallen på han ca 1år gammal. Som tur är så skallar han på drev den yngre.... Och dessutom tror jag han kommer få ett bra skall då han sjunger ut!! Tror du jag var nå nöjd då han drog igång efter att ha jagat med tysta faran i 3 år?? :o:o:o:D:(

Det du säger om att inte ställa krav på han förän till vintern osv tycker jag däremot är helt fel. Man kan inte ställa krav på en hund som är under året. absolut inte en som ska jobba så pass självständigt som en rävhund måste kunna. Sen om han jagar bra är ju grymt kul men ställa krav kan man inte göra förän tidigast andra hösten tycker jag. (talar väl lite från erfarenhet med Rokki, man blir mest bara irriterad om man börjar ställa krav för dom är så extremt ojämna i den där åldern oftast... Dessutom blir det lätt att man jagar för mycket om man börjar ställa krav och det med en hund som inte är färdigväxt på långa vägar)

Hoppas det var lite av diskussionsämnet du letade efter även om mycket är rimligt enligt mig :D

Publicerat

Här var det en positiv tråd - och det är ju bra. Man skall inte vara elaka mot varann.

Det verkar som om alla jakthundar som visar tidig jakt blir bra, bara man låter dem jaga så fort de vill. Så varför gnäller alla "gamla gubbar" då? Vi som jagat in nära tresiffrigt antal hundar?

En Riktig jakthund visar tidig jakt! Och det har de Alltid gjort! Det är inte något nytt, något "bevis" på att hundmaterialet idag skulle vara så mycket bättre än förr - det är en självklarhet. Däremot går folk omkring med en massa olika raser i skogen idag, där det är ett sant lotteri om det skall råka bli en jakthund eller sällskapshund av dem, så folk tror att de fått en riktig jackpot om de råkar få tag i en hund som faktiskt bär anlag för jakt.

Det går säkert alldeles utmärkt med att starta tidigt för dessa jakthundar i ordets rätta bemärkelse i de flesta fall, men vad de"äldre herrarna" menade på när de kritiserar valp-jakt - alltså husses/mattes försök till att faktiskt jaga (hunden lös och förväntas i akt och mening följa en spårlöpa med skall) med en hund under 6 månaders ålder - är att det finns en mängd olika saker som kan bli väldigt fel för hunden. Vissa saker kan ta tid att få ordning på, och en del kanske inte går att få rättat till alls.

En så ung hund, som förspringer sig i skogen t ex, kan få men för livet. Har man då en valp som visat tidig jakt = normala anlag och bra mod, så kan man förvandla den till ett osäkert nervknippe för resten av sitt liv på en enda förmiddag. Annat som kan gå åt h----e är rent fysiska skador av den outvecklade kroppen t ex muskel och senor som kan få mycket stora skador, unghundar och valpar som vi talar om här råkar mycket lätt ut för dehydrering, alltså de torkar ut, och de kan lätt få besvär med mage och matsmältning (ni ger väl 3-4mål om dagen fortfarande? Och hur kombineras detta med så hög aktivitet?) vid allt för mycket arbete som i sin tur kan skada hundens utveckling så den blir Väldigt mycket Efter sin annars normala jaktstart.

Så, mina vänner.

Var tacksamma för att era valpar klarat av att starta upp så tidigt, och visst kan ni köra samma system nästa gång ni skaffar hund - men har ni så bråttom att få en fungerande jakthund, så tycker inte jag att ni skall köpa en valp alls nästa gång, utan köp en injagad hund i stället.

För Om det går fel - och det Kan det göra - så är det inte värt det. Jag har aldrig stuckit under stol med, här på Jaktsnack, att jag grävt ned en hel del dåliga jakthundar, men det ska jag säga - att jag har i början av min "karriär" även förstört Bra hundar av okunskap och otålighet från ibland mig och ibland andra hundägare - och Det kan jag inte ursäkta! Och jag har i 20 års tid försökt att sona mina ungdomssynder med att Aldrig förstöra en Bra hund igen genom att chansa på dumheter, men jag skäms ändå för de jag skadat, även om de för länge sedan gått ur tiden, och det är oförlåtligt.

Lyckas du med en hund som du startar före ett års ålder är det Trots dig - inte Tack Vare, och så tackar jag vår herre å hundens vägnar och gratulerar dess uppfödare. Misslyckas du...så är det Bara ditt fel, och Inte hundens, och du kan inte komma och skylla på "taskiga anlag" hos hundens uppfödare, för de dåliga anlagen finns hos Dina föräldrar.

Publicerat
  • Författare

intressant

krav måste man ha tycker jag,dock väldigt låga juh yngre hund det är,när han är 1år tycker jag ha ska söka ut 10 min iaf,han gör det nu lågt ställt krav tror jag,sen begär jag inte mycket mer,kommer inte kräva specilet mycket,kanske att han tar vara på sina chanser på räv nu,innan jag går in i fas bli en räv hund(kalla spår) dock har jag inte bråttom alls,tid har jag och ork i 3 års tid då jag hoppas bitarna är på plats å vi kan komma överns om resultat :angry:

bb tror låter man valpen vara ute å ralla å göra lite som han själv vill i hans tempo hoppas jag inte han tar nån skada, att dom förvvirar sig i skogen tror jag är för lite tid i skogen,mina hundar är med överallt och hoppa över bäckar och under träd är vardags mat,sånt lär dom sig inte hemma,skulle vilja säga stövarn trivs bättre utomhus än nån annanstans,kanske bilen är konkurrent, men sätta krav är nog inte melodin,men ge dom chansen att misslyckas eller ge en bild vars vi är i utvecklingen bör ske i skogen,

sen om musklerna och vidare,skulle iaf inte min specefika knäppgök få skogs tid skulle jag å terriern få gömma oss, han är tokig som 10! fart och energi är bara förnamnet, stilla en sekund finns inte kanske när han sover,spelar nog ingen större roll vars han får vara ut ska den och skogen får det bli för min

sen nästa grej som kanske inte är enligt regelboken,men jag ger han då inte valpfoder,det sägs att det är lätt smält osv men hunden växer för snabbt tror jag,sen har jag hittat ett foder som är bra,enligt 2st vetrinärer och dussintalet jägare och nån uppfödare är helt med min tanke gång om fodret,3 gånger om dagen får han mat,sen vill han inte ha det uppblöt utan väljer dricka sina liter vid behov

ja kul när disskutionen är igång,för inte kan man skylla på nått om det går snett,hunden är rakt igenom en rävhund,skulle vara en skam å ha en harhund då :D dock märker man att intresset för räv är större än nått annat,och jag har provat då jag är nyfiken på hur jaktlusten ter sig,sen goda råd från uppfödaren som haft hund säkert hela sitt liv,jag är bara i början på mitt hundliv, men tror inte där det sitter utan hur man tar till sig råd och väljer att följa dom ;)

Publicerat

Men vi får ju nu testat om "TIDIG JAKT" är skadligt för stövare....med din (f_c s) valp !!! :P

Men jag håller iaf på tidig jakt....tills jag sett något annat bättre !

För jag har ännu INTE sett eller hört om någon hund som tagit skada av tidig jakt...men jag känner tilll hur många hundar som hellst som varit totalt värdelösa som inte jagat tidig.

Så kör på f_c ...så vi får se vad det blir av honom.

Ps...du får skylla på dålig avel om det inte blir till något !!! :D

Publicerat
  • Författare

valparna är nog sveriges bättre skulle jag tro i stamtavlan ,jag är iaf mer än nöjd med min varje gång vi går ut förbättrar han sig,sen med tider är inget man kan göra nå åt ,igår lägger vi till 2 drev igår på vardera 5 till 10min och nu är han 4 månader,ett i gryt där han gafflade ett stund innan han lessna,andra såg jag inte djuret men upptaget kom vid en ny slagen fasan, :P känns som det kommer bli kanon av de här :D

Publicerat

Når det gjelder støvere så har jeg også startet tidlig med mine , men valpen / unghunden må få utvikle seg i sitt eget tempo. Min første Finne , som jeg har nå , er den tidligste støveren jeg har hatt , men hun har fått være med på sine egne premisser. Hun er 1 år nå og til høsten blir det litt mer alvor for henne. Jeg ser imidlertid at hun kanskje er blitt litt mer egenrådig enn det jeg setter pris på , så innkallningen blir noe å jobbe med i sommer.

Men den største utfordringen neste sesong blir å få henne hareren , har ikke fyet henne på hare ennå , men til høsten blir det nettopp det......fying på hare , så får vi se hvordan den unge damen takler det.

Publicerat

Jag ska inte börja klaga och det kanske inte riktigt hör hit men efter att ha sett bilderna på astro tråden så tycker jag att vilde bill ser aldeles för mager ut. Eftersom han anstränger sig så mycket och dessutom ska växa måste han nog ha lite mer mat. En valp ska man inte se revbenen på och en så markerad midja är åxå ett tecken på att han behöver mer näring... Det är väl i slutändan där skon klämmer när det gäller hur hårt man kan jaga med en valp.. Den ska ju utvecklas och växa också och får den inte nog med näring som valp och växer som den ska så är det ju som kört sen, tillväxtperioden kommer inte tillbaka, :D men jaktbar ålder kommer hunden ha till kanske 10-15år om man har tur.... :D

Publicerat
  • Författare

han her i sig näramre 1 kilo på 3 måltider,men han är rätt tunn för det, svårt å bygga han lite större då det verkar försvinna snabbare än kvickt,dock har han blivit mer bitig än vad som var förra veckan,sakta men säkert,men revbena lär nog få synas ett tag till

:D