Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

TJT, avkomma från hitlers expriment?

Featured Replies

Publicerat

Jag fick höra av en av mina kollegor som har just en TJT, han säger att alla han haft är nära besläktade med Hitler, med en släng från Belsebub.

Är det verkligen en så hård ras som man hört? Visst det är en terrier, dom är lite knäppare/envisare än andra raser...

Finns det vettiga alternativ till tysken, funkar foxterriern osv bra?

Publicerat
:D;):D:D
Publicerat

Man undrar ju nästan ibland.. :D

Publicerat
  • Författare

Hehe, jo men har nån svaret? ;)

Publicerat

Beror ju mkt på var du jagar. Här i Skåne använder jag Borderterriers med stor framgång. Dom är ju lite kortare i sitt drev men man har dom med sig till nästa drev. Jag jagar ju iof i såtar på 30-70 Ha. Är det större område funkar nog Hitlers avkommor bättre. Som grythundar håller jag nog Bordern som klokare. DVS skaffar sig inte så mkt skador som avkommorna från Hitler/Belsebub ;)

Publicerat

beror juh på vilka linjer man väljer,det finns knäppgökar i alla raser och ett gott grundarbete genom stam tavlor och telefon samtal så brukar man kunna hitta bra. dom flesta terrier`s jagar bra och är lättlärda sedan finns juh bättre å sämre

Publicerat

min är världens snällaste hund.. Däremot inte när det handlar om jakt. Då blir hon nog som belsebub himself. Men annars jävla rar hund.. Kom ihåg att dom blir vad man gör dom till också. Har man fördomar när man skaffar en tysk och tror att dom är ena jävlar .. Då blir dom ju det.. Min är mera som en knähund, tills man kommer ut på äventyr o terrierskallen i henne tänder till.. då finns det inget stopp.

Men man får nog trots allt lättare fason på dom flesta andra terriers skulle jag tro.. Tysken är ju en jaktmaskin utan pauser när dom lägger den sidan till...

Publicerat
min är världens snällaste hund.. Däremot inte när det handlar om jakt. Då blir hon nog som belsebub himself. Men annars jävla rar hund.. Kom ihåg att dom blir vad man gör dom till också. Har man fördomar när man skaffar en tysk och tror att dom är ena jävlar .. Då blir dom ju det.. Min är mera som en knähund, tills man kommer ut på äventyr o terrierskallen i henne tänder till.. då finns det inget stopp.

Men man får nog trots allt lättare fason på dom flesta andra terriers skulle jag tro.. Tysken är ju en jaktmaskin utan pauser när dom lägger den sidan till...

Snällaste ???????????????? Tyckte du skrev ngnstans att hon bet dig ;)

Publicerat
  • Författare

Det är just det där med terriern, att det klickar till vid jakt. Min svåger tog hand om en Border Terrier, världens mysigaste knähund. Nästen som en lobotomerad aborre. När hans då 4årige som kom springande & snubblade han över hunden, den vänder sig bara om & hugger honom i ansiktet men tappade taget så han tar ett nytt grepp för att sedan ruska om pojken i hans kind som om det vore ett ekorrskinn! Det gäller att de där klicken inte kommer i fel tillfälle... Jag säger absolut inte att alla terriers är sånna, men dom har mer kämparglöd & muskler till storleken, detta medför mer ansvar som ägare till hunden.

Den hunden levde ca 15min efter det... Pojken fick en hel del stygn i ansiktet, men även en rädsla för hundar.

Publicerat
Det är just det där med terriern, att det klickar till vid jakt. Min svåger tog hand om en Border Terrier, världens mysigaste knähund. Nästen som en lobotomerad aborre. När hans då 4årige som kom springande & snubblade han över hunden, den vänder sig bara om & hugger honom i ansiktet men tappade taget så han tar ett nytt grepp för att sedan ruska om pojken i hans kind som om det vore ett ekorrskinn! Det gäller att de där klicken inte kommer i fel tillfälle... Jag säger absolut inte att alla terriers är sånna, men dom har mer kämparglöd & muskler till storleken, detta medför mer ansvar som ägare till hunden.

Den hunden levde ca 15min efter det... Pojken fick en hel del stygn i ansiktet, men även en rädsla för hundar.

Hej.

Jag har haft sex TJT, men har nu hittat en lämplig hundras med min Radagst Siril, gå in på http://www.grytparson.com/ där finns valpar efter duktiga föräldrar. Tycker Parson är lite mildare i sättet. Har nu skjutit 66 rävar för min parson tik och hon kan alltid jaga räv i gryt flera dagar irad när vi kan tokjaga efter räv, d.v.s när det är fint före med snö varje dag.

Vi sköt 9 rävar på 6 dagar för henne en gång..

Det kunde jag aldrig med mina TJT, tyvärr för jag tyckte ändå om dem... ;)

Publicerat

Har en tysk nu som har rätt mentalitet skällt grävling i fyra timmar men inga skador att tala om

Men sen är det här med ut kallning som är omöjlig men det är nog husses fel som inte har kört lydnad ;)

Hon är lös på gården men under husses vakande öga kan även ha dörren öppen ut utan att hon går ut så nån hitler hund är hon inte i mina ögon i allafall :P

Publicerat

måste tillägga att frågan om vad du ska jaga spelar in,vissa terrier skallar inte på spår tex min och foxterrier brukar oxå vara väldigt duktiga på vara tyst..

sen är en terrier en hund som alltid ska dämpas,man behöver aldrig egga den på nå vilt,sen att dom får blockar tex sitta i ett skinn 5min utan att släppa är tecken på en tok,sånt ska man verkligen inte uppmuntra tycker jag,min kan man då jaga med flera dagar i stäck,nån gång hare hänt han fått vila som ung,men en terrier är en jaktmaskin..inte för inte man blir frälst i en PARSON ;)

Publicerat
Jag fick höra av en av mina kollegor som har just en TJT, han säger att alla han haft är nära besläktade med Hitler, med en släng från Belsebub.

Är det verkligen en så hård ras som man hört? Visst det är en terrier, dom är lite knäppare/envisare än andra raser...

Finns det vettiga alternativ till tysken, funkar foxterriern osv bra?

Tjt:n vidhåller jag för den terrier som har mest jaktlust bland jagande terriers här i sverige. En terrier överlag behöver en fast hand, därmed inte sagt en elak ägare, men så att den från början vet vad som gäller i hemmet. En hund blir oftast som husse/matte gör den :P;) . Finns en uppsjö av duktiga TJT och andra terrier raser med kanon mentalitet i landet. Smaken är som baken så börja leta terrier efter föräldradjur som har bra mentalitet & jaktegenskaper som passar dig!!!

Mvh grävUppland........ :D

Publicerat

first clas. det där med "sitta fast i skinnet" känner jag igen som fan.. Börjar få ordning på det nu dock. Någon beskrev det som "ljuset tänt men ingen hemma" här på forumet. Hon börjar bli lite mer hemma nu och lyssnar faktiskt när man säger "loss" "sitt" o "stanna" före hon får ta det hon så mycket vill ha. Allt utom vilt så skiter hon i om jag tar. Men t.ex skogsmården som jag använder till spårträning så blir hon "blockad" av. Men det har som sagt tränats mycket nu och hon blir bättre o bättre på att lyssna på mina kommandon fast hon har grepp om den.. Jag tror att allt går att träna bort. Inte jaktlusten dock. Den sitter nog för djupt inpräntat i skallen på en tysk. Men inkallning under grytjakt är mitt mål. Men det kommer att kräva svett o tårar, det vet jag redan nu.

Ursäkta att jag skriver utan styckesindelning.

mvh C-A

Publicerat

jag träna rätt mycket med ljust dämpa hunden då den var som hetast,funkar rätt bra då man kan kalla ut han 9 av 10gånger under full jakt, sedan har jag aldrig kastat boll eller pinnar åt han då dom stessar väldigt mycket och då infaller terrier ljust ner <_<

jaktlusten sitter inte i att hänga fast i ett skinn utan idioten..helst ska dom skita i döda ting,men där har jag misslyckats iaf :rolleyes:

Publicerat

Kastar mycke boll med min nu tycker det är bra att aktivera henne med det

Men när hon var ung så fanns det inge lek eller annat bus det började jag med när hon var ca två år

Man behöver inte uppmuntra dom direkt till att morra och annat tok har aldrig tilllåtit att hon morrar har funkat bra med mitt yrväder

Rör aldrig katterna våra men någon annans katt då blir det åka av :)

Publicerat

Är man tveksam över om man skall ha en tjt eller inte, så ska man förmodligen Inte det.

Jakt-terriers, och då menar jag riktiga sådana - i stort sett bara tjt -, skaffar man när man vet vad man vill ha, och anser att en terrier passar ändamålet.

Förstår inte alla dessa människor som kämpar förtvivlat för att "få bort" terrier-humöret i sin terrier..? Om jag gillar brevduvor, så köper jag väl inte en kanariefågel och ägnar resten av den stackars fågelns liv till att försöka träna upp den till post-tjänst?

Och ilskna hundar av alla sorter skall bara bort, men i 99 fall av 100 så blir nästa hund i samma ägares regi också opålitlig.

Publicerat
Är man tveksam över om man skall ha en tjt eller inte, så ska man förmodligen Inte det.

Jakt-terriers, och då menar jag riktiga sådana - i stort sett bara tjt -, skaffar man när man vet vad man vill ha, och anser att en terrier passar ändamålet.

Förstår inte alla dessa människor som kämpar förtvivlat för att "få bort" terrier-humöret i sin terrier..? Om jag gillar brevduvor, så köper jag väl inte en kanariefågel och ägnar resten av den stackars fågelns liv till att försöka träna upp den till post-tjänst?

Och ilskna hundar av alla sorter skall bara bort, men i 99 fall av 100 så blir nästa hund i samma ägares regi också opålitlig.

Håller med BäckaBengtson! Terriers är och förblir terriers, och man får nog finna sig i deras egenheter.

Till terrierns försvar ska väl sägas att vi som äger och brukar dem många ggr är lite udda och av säregen art.............. :rolleyes:

Mvh grävUppland.............. :P

Publicerat

insiktsfulla inlägg här nu. speciellt ditt grävuppland :P

Publicerat
Till terrierns försvar ska väl sägas att vi som äger och brukar dem många ggr är lite udda och av säregen art.............. :huh

Det här kan man ju inte annat en hålla med om. :P

Tyvärr så är det rätt vanligt med övertro på den egna rasen också. :D

Publicerat

vadå övertro...? min ÄR ju bäst...!

Publicerat

Du BB du vet inte riktigt vad du pratar om här. Du brukar ha rätt klart för dig men ang att "riktiga" jaktterriers är istort bara TJT, där är du ute o cyklar på tunn is min vän. :P

Publicerat

riktiga terrier är följsamma och bangar aldrig på jaga,då är nog en tysk inte en jakterrier pga alla sjukdagar <_<<_<;)

Publicerat

klart att de är lite tokiga men det är det jag gillar...vi tränar konstgryt och viltspår och grytapportering med död grävling så de kan ta ut den åxå..det finns ju en del i ett prov om grytapportering..

Men nu får det bli höst snart..

Publicerat

jo appotera ska dom göra,men stå å bita i döda ting och hetsa upp sig över det när det är skjutet å beröm från husse kommit,ska det vara nog tycker jag iaf, har problem med min att ibland är den döda grävlingen roligare än att söka igen, missade några mårdhundar pga det tyvärr,