Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5TCU

Featured Replies

Publicerat

Jaha då var det igång igen. Tankar om att försöka bygga sig en bössa för smygjakten. Min 6mmBR är en tung pjäs och väger en hel del. Jag har fått helt nya förutsättningar på mina marker att smygjaga rådjur på markerna (alla träden har blåst ner och det har blivit väldigt stora hyggen.)

Hur som helst så är jag lite inne på att bygga en bössa med runt 55cm pipa i kaliber 6,5TCU pipprofilen ska vara tunn som ett sugrör. Ja det ska vara en riktig smygjaktsbössa. Maxavståndet kommer att bli 150meter då det går vägar runt alla hyggerna.

Jag hade tänkt göra joobbet själv då jag har oändlig tillgång till svarvar och fräsar + en insatt far.

Mina funderingar är dock att patronen är en Siluett skyttepatron. Med andra ord gjord för pistoler (TC) men dessa har en ganska så kort pipa så jag är lite halvoroad för hur patronen beter sig i en 55cm pipa?

Min andra fundering (som jag inte blir klok på hur många "Gunsmithing books" jag än läser) är ifall det på en vanlig färdig profilerad pipa (som inte har ett patronläge sedan innan) räcker det då med en "finish Reamer"??

Sista frågan är vad man bör ha för räffelstigning på en 6,5TCU om man vill skjuta 110 - 130grs kulor??

Tack på förhand!

MVH/Jocke

Publicerat
Sista frågan är vad man bör ha för räffelstigning på en 6,5TCU om man vill skjuta 110 - 130grs kulor??

Vad jag förstått så är patronen ganska långsam och vanligast i 10 och 14 tums pipor. Om du tänkt använda en 22 tums pipa så kommer hastigheten att öka en bit över de "vanliga" hastigheterna.

Vilken hastighet tror du att du kommer att kunna skjuta 130 grainare i?

Jag tippar att du minst måste ha 1-9" för att säkert stabilisera 130 grainare.

Publicerat

Det räcker med finish reamer! Kör försiktigt och rensa den ofta, ta 1-1,3 mm per skär så går det bra. När du startar med första skäret så se till att skären på rivaren inte har kontakt med räfflorna, lätt att den hugger då. Starta med typ halva piloten synlig.

Publicerat
  • Författare

Tack så hämskt mycket grabbar. Det är sådana här tips som känns väldigt bra!

Detta kommer att bli roligt att göra :rolleyes:

Fler tips mottages gärna.

MVH/Jocke

Publicerat

6,5 TCU är en intressant kaliber var själv lite inne på den innan men jag valde 7br. istället. Mest för att jag skulle använda bössan till trädskällar jakt och där är Sakos 7x33 kungen så jag ville använda den kulan. Här en länk om räffelstigningar http://www.riflebarrels.com/products/caliber_twist_rates.htm

Publicerat
  • Författare

Tackar och bockar för länken!

Ja visst är det en väldigt intresant patron. Jag var först inne på 7mmTCU men tror att den är lite väl tung och krokig i kulbanan. 6,5TCU lär bli en bra kandidat med 130grs kulor i lagom fart. Blir inte farten allt för hög så går det ju att andvända lite mer lättexpanderande kulor för att få till expantionen. Jag vet inte riktigt vilken fart man kan förvänta sig. Vad tror ni?

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Det jag kunde hitta lite snabbt när jag sökte lite i min dator var att med de flesta kruten så ligger en maxladdning runt 2000fps med en 129grs kula. Antar att detta är i en TC pipa så i en 55cm studsarpipa kan man nog lägga på några fps.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Tänkte att jag kan ju lägga in en bild på skönheten också. En väldigt "lagom" patron.

MVH/Jocke

post-2176-1212185017_thumb.jpg

Publicerat

Ang. farten och räffelstigningen så verkar hastigheterna ligga kring 650 m/s för 120 grains kulor med 15" pipa.

Såg också att någon hade skjutit 140 grains kulor med räffelstigningen 1-9.5" i en 15" pipa med lyckat resultat.

Så 1-9" borde du klara dig med. Men har du mest tänkt skjuta 130, 140 grainare så kanske 1-8" skulle vara ett bra val med tanke på den låga utgångshastigheten?

Publicerat
  • Författare

http://www.reloadersnest.com/detail_handgu...&LoadID=703

Denna länken talar nog för sig själv känns det som. En 120grs kula i 2000fps med en 15" pipa. Och en annan viktig aspekt är att jag oftast uteslutande använder VV N-135 till mina andra vapen. Så då slipper jag ha ändå fler krut än jag redan har.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Ang. farten och räffelstigningen så verkar hastigheterna ligga kring 650 m/s för 120 grains kulor med 15" pipa.

Såg också att någon hade skjutit 140 grains kulor med räffelstigningen 1-9.5" i en 15" pipa med lyckat resultat.

Så 1-9" borde du klara dig med. Men har du mest tänkt skjuta 130, 140 grainare så kanske 1-8" skulle vara ett bra val med tanke på den låga utgångshastigheten?

Vad det beträffar vikten så kan nog 1/9" vara den rätta vägen att gå. Då har jag fortfarande chansen att få ut lite mer kräm med lättare kulor ifall man vill det.

650m/s med en 15" pipa skulle väll kunna bli drygt 700m/s med en 55 - 58cm pipa.

MVH/Jocke

Publicerat

Vad är det för låda du ska bygga på?

Publicerat
  • Författare

Det är inte bestämmt ännu. Jag har en Vixen på G för 1000kr, men min kompis är intreserad av den också och jag har sagt att vill han så får han den. Men jag hittar nog någonting så småningom. Detta kommer att bli ett långtidsprojekt. Rivaren skall beställas först. Sedan pipa och sist låda. Jag har tänkt att ifall jag inte hittar något innan så ropar jag in en 222:a på widforss i november.

MVH/Jocke

Publicerat

Är inte vixen lådan i kortaste laget för en 6,5TCU?

Nog borde det gå att få upp farten över 700 med 130gr kula. I min 7br. har jag laddat 130gr. Sierra MK till 830m/s med 50cm pipa och 12" stigning

Publicerat
  • Författare

Kan hända att det blir i kortaste laget med en Vixen i kombination med 6,5TCU, i sådant fall finns ju bara ett annat alternativ ;) Alternativet heter Tikka M55 ;)

Jag har två nya frågor som pappa bad mig att fråga.

1. kör ni rivaren med olja eller torrt?

2. vilket varvtal har ni ungefär på svarven när ni kör?

MVH/Jocke

Publicerat
Kan hända att det blir i kortaste laget med en Vixen i kombination med 6,5TCU, i sådant fall finns ju bara ett annat alternativ ;) Alternativet heter Tikka M55 ;)

Jag har två nya frågor som pappa bad mig att fråga.

1. kör ni rivaren med olja eller torrt?

2. vilket varvtal har ni ungefär på svarven när ni kör?

MVH/Jocke

Kör med Tikka lådan så kan du gasa på lite mer på laddningarna utan att oroa dig för att lådan sviker.

Rivaren SKA ha smörjning, går säkert utan men du kanske vill använda den nån fler gång eller sälja den sen.

Jag ligger på ca 100 v/m

Kolla in min tråd så kan du få lite tips om lådriktning, Kommer mer bilder sen när jag får min rivare. Ska beställa till veckan.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12708

Publicerat

Hej,

jag har varit dålig på att bevaka forumet på sista tiden men sent omsider tänkte jag ändå försöka bidra med lite tankar.

Jag hade utan tvekan valt att satsa på lättare kulor än 120-130 grain om bössan skall användas på rådjur, med utgångshastigheterpå 600 m/s har du nått den nedre gränsen för när en vanlig blyspets expanderar tillförlitligt. skjuter du sedan ett rådjur på över 100m kommer farten att var närmare 500 m/s när kulan träffar viltet. Enligt min erfarenhet riskerar du då en osäker skottverkan med långa flyktsträckor och eventuella eftersök som följd.

Sedan får du såklart ett problem med den fysiska längden på kulorna, en 120 grains Ballistic Tip är dryga 31mm. Av dessa är det bara max 13 mm som sticker fram utanför hylsan om du skall få plats med din TCU i ett vixenmagasin.

En 100 grains Ballistic tip är "bara" 27mm vilket gör att det är 4 mm mindre som hamnar nedanför halsen på hylsan. Dessutom känns en 100 grains BT i närmare 800 m/s som en mycket vettigare rådjurspatron.

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack för länken ooch alla goda tips Eskimo!

Henrik!

Hej vill börja med att säga.

Kom pengarna in på kontot?

Tack för informationen Henrik. Vixen låset är nog inget vi behöver fästa tankarna vid. Tham tar säkert det låset och då är det ur världen. Ytterliggare en M55 hade varit kul på alla sätt då jag vet hur systemet är uppbyggt i detalj nu när jag hafft mina och skruvat och trixat en del med dom. Jag gillar också Tikkas tryck bättre än Sakos. En ren smaksak.

Vad det beträffar kulvikterna så är jag själv också inne på 100grs kulor. By the way så hittade jag laddningar på Robsoft där set var Hornady 100grs SP som var uppflåsade i runt 850m/s vilket låter som en trevlig hastighet att ligga på. Jag vill dock upp lite i vikt och ner lite i fart med BST då jag är rädd för att det kan bli en splitterbomb i rådjuren.

Men som sagt detta är ett långtidsprojekt och vi har gått om tid att ventilera tankar och funderingar med varann.

endast en sak är bestämmt och det är att 6,5TCU blir kalibern.

MVH/Jocke

Publicerat
endast en sak är bestämmt och det är att 6,5TCU blir kalibern.

MVH/Jocke

Mycket hinner ändras när man funderar och bollar ideer med andra, ja vet ;)

Publicerat
  • Författare

Så sant så sant.

Men denna kalibern har jag pratat om ett bra tag och den känns helrätt i ett smygjaktsvapen.

Det enda som jag igenteligen tycker kan matcha är 7,62x39 men den känns inte helt rolig jämfört med 6,5TCU.

MVH/Jocke

Publicerat

Jocke,

baserat på hur 100 respektive 120 grains ballistic tip uppträder i en 6.5x55 så skulle jag inte vara det minsta orolig för att en 100 grains BT skulle agera splitterbomb i farter på strax över 800 m/s. I de allra flesta kalibrarna är de lättare BT mindre splitterbenägna en de tyngre varianterna så länge som hastigheten är den samma. Jag har skjutit en hel del rådjur med både 120 grains BT i farter från 860-900 m/s samt med 100 grains BT i 940 m/s och köttförstöring har varit likvärdig med båda kulorna. Sitter smällen i spjälstaketet så är köttförstöringen marginell men sätter du kulan i bogen kan du kassera den bogen.

Med en kaliber som 6.5 TCU med en såpass liten hylsvolym i förhållande till kulvikten så kommer det att spela stor roll för hastigheten och trycket vilken längd du kan ladda patronen till. Det styr du ju med friflykten, problemet är att du i princip redan på förhand måste bestämma dig för vilken kulvikt du skall använda eftersom kulorna i 6.5 varierar så mycket i längd.

Baserat på mina erfarenheter med 6x45 som i grunden är samma hylsa så skulle jag säga att 850 m/s för en 100 grains kula är nog ganska nära max och en sådan hastighet kräver att kulan inte stjäl utrymme som behövs för krutet.

Vänligen,

Henrik

P.S

Pengarna kom fram som de skulle.

D.S

Publicerat
  • Författare

Hej Henrik!

Dina erfarenheter och tips mottages tacksamt.

Jag har väll inget igenteligen att säga mer än att det får bli 100grs kula. Vilken vet jag ännu inte men helt klart är att med det du har skrivit i denna tråden så är jag övertygad oom att 100grs är rätt väg för en 6,5TCU.

Hornady SP är en annan bra kandidat, även den bör fungera bra i viltet i hastigheter runt 800m/s.

att kulan inte bör ta upp någon störra plats i hylsan det förstår jag ju. Hylsan behöver all plats den kan få åt kulan när det är såpass långa kulor.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått tips om att man inte ska använda brotchar med solid pilot utan bara dom med "flytande pilot" (tror det heter så :) )

Självklart så var det svårt som fan att finna en brotch för 6,5TCU med "flytande pilot". Därför kan planerna bli ändrade.

Då har jag bara ett antal frågor innan jag ändrar riktning.

1. Går det att använda vanliga .30 kulor i en 7,62x39 ifall man brotchar med en 7,62x39 brotch i ett kaliber .30 pipämne?

2. vilken kulvikt rekomenderar ni här? En 125grs BST kanske för rådjuren?

3. hurdan blir rekylen i denna patron? Trots ett litet lätt smygjaktsvapen vill jag ha en mild rekyl. Min 6mmBR tycker jag är trevlig i rekylen, hur ligger 7,62x39 i jämförelse med BR:en?

MVH/Jocke

Publicerat

Köper du en pipa i kaliber .30 funkar givetvis .30 kulor

En länk som sätter nya griller i skallen kanske denna istället då :)http://www.6mmbr.com/30BR.html