Publicerat Juni 1, 200817 yr Vart finner man en uppfödare av Labrador med bra meriter inom jakten? Tycker att jag kollat på deras sida osv, men tycker att det var pest att måsta sitta & kolla alla feta, svart labbar med höftproblem.
Publicerat Juni 1, 200817 yr Gå in på www.ssrk.se och kolla resultatlistorna på jaktproven. Iofs säger det inte mycket om hur de är på jakt men de som tävlar på jaktproven är oftast de som har dugliga hundar på jakten. Sedan kan du alltid forska på Rasdata.se när du hittat en intressant hund.
Publicerat Juni 1, 200817 yr Rasdata är en guldgruva i sammanhanget, men jag lägger in några länkar till några erkänt bra jaktkennlar: www.searover.nu www.carmals.se www.streamlights.se www.meadowlark.nu www.moormans.nu Mvh
Publicerat Juni 2, 200817 yr Författare Ska jag ha en likbärare så ska jag ha en som inte står & stäppar med frambena så att man själv blir stressad & nervös.
Publicerat Juni 2, 200817 yr Varför en labbe när det finns FLATTAR? Somna om gubben, han frågade om jakthund precis som sax så förtjänstfullt framhöll Vi har en tik från Carmals och tja vi är inte missnöjda. Bästa kenneln är dock Caliburns men Caliburns har inga valpar på G Finns du i norra delen av södra sverige så är Conovers rätt bra med, de har en grym kennelverksamhet med träningar och valpträffar som är helt sjukt stora! Mvh!
Publicerat Juni 2, 200817 yr Jag har inte heller ngt på g. Annars vore mina hundar det naturliga valet. Inga pappersmeriter att tala om men en massa nöjda valpköpare som JAGAR
Publicerat Juni 2, 200817 yr Jag har inte heller ngt på g. Annars vore mina hundar det naturliga valet. Inga pappersmeriter att tala om men en massa nöjda valpköpare som JAGAR Jagar vadå??? Utställningsrosetter eller?
Publicerat Juni 2, 200817 yr *häller upp en bärs och lutar mej bekvämt bakåt tillsammans med chipsskålen vid ringside* *ser hur skurebo dansar in i ringen klädd i stringtrosor och bh med en skyt med siffran 1 på* mVH!
Publicerat Juni 2, 200817 yr Nej Nej,, har bara ställt ut en gång o jag är inte en merit att ha med sig i ringen kan jag säga.. Tror att det är Hippen som kan springa runt i ringen med tofsen dinglande,, Kanske även går att få honom att gå o sitta fint .... Skoj o se när dommaren känner efter om alla stenar är på plats
Publicerat Juni 2, 200817 yr Slänger på mer ved! Finns inget gosigare än en jaktgolden och mysa med i soffan när jaktdagen är slut. Päls skall vara päls.
Publicerat Juni 3, 200817 yr Författare Jag har inte heller ngt på g. Annars vore mina hundar det naturliga valet. Inga pappersmeriter att tala om men en massa nöjda valpköpare som JAGAR Det skulle vara kul med hundar som kan jaga utan papper! Det gillar jag, finns många hundar som har massa papper & rosetter som inte kan ett uns av vad många kan utan rosetter. Hojta om du ska ha valpar så hör jag av mig!!!! Slänger på mer ved!Finns inget gosigare än en jaktgolden och mysa med i soffan när jaktdagen är slut. Päls skall vara päls. Men om jag då ställer frågan: JaktLabbe vs. JaktGolden? För det jag egenligen vill ha är en hund som kan spänna av & vänta på att hämta sjöfågel i huvudsak & när jag jagar så kan man måsta sitta stilla LÄÄÄNGE! Sen är det bara ett plus om dom klarar annat. Jag har som sagt redan en Vorsteh som kan allt.... Förutom att ligga stilla.
Publicerat Juni 3, 200817 yr Men om jag då ställer frågan: JaktLabbe vs. JaktGolden?För det jag egenligen vill ha är en hund som kan spänna av & vänta på att hämta sjöfågel i huvudsak & när jag jagar så kan man måsta sitta stilla LÄÄÄNGE! Sen är det bara ett plus om dom klarar annat. Jag har som sagt redan en Vorsteh som kan allt.... Förutom att ligga stilla. Kolla in denna uppfödaren http://www.kenneldoubleuse.com/ Jag är ingen rasfanatiker själv, skulle bara ha en apportör och fick reda på att det fanns valpar av en bekant som har en hund från samma uppfödare. Men den apporteringskurs jag går leds av en jaktgoldenuppfödare som gått kurser hos ovan nämda uppfödare så därför har man blivit lite färgad. Jaktlabbar har jag inte stött på så många och iofs inte heller jaktgoldens innan jag skaffade en själv.
Publicerat Juni 4, 200817 yr Lustigt nog så fixar faktiskt även "pappershundar" att fungera utmärkt på jakterna och våra tillhör den sorten. Dvs samma sort som Caliburns och Carmals som båda är kennlar som jagar "allt och mycket" med sina pappershundar. Varför skaffa något halvdant med hundar som inte klarar "allt" när man kan få hundar som klarar allt från samtliga former av jaktprov till effektivt arbete på de praktiska jakterna. Vi ska ha valpar i vår.
Publicerat Juni 4, 200817 yr Det skulle vara kul med hundar som kan jaga utan papper! Det gillar jag, finns många hundar som har massa papper & rosetter som inte kan ett uns av vad många kan utan rosetter.Hojta om du ska ha valpar så hör jag av mig!!!! Men om jag då ställer frågan: JaktLabbe vs. JaktGolden? För det jag egenligen vill ha är en hund som kan spänna av & vänta på att hämta sjöfågel i huvudsak & när jag jagar så kan man måsta sitta stilla LÄÄÄNGE! Sen är det bara ett plus om dom klarar annat. Jag har som sagt redan en Vorsteh som kan allt.... Förutom att ligga stilla. Jag säger som så,.. att efter att ha haft 4st Golden,.. (både sk jaktgolden och dp) och efter att ha haft 2st jaktlabbar,.. sett en hel hög av dessa på olika jakter och kurser mm så är valet LABBE klart övervägande. Visst har ofta en jaktgolden vissa fördelar i vissa sitiuatoner men generellt sätt så är labbarna bäst.
Publicerat Januari 8, 200917 yr Kolla in www.jaktretrieverklubben.nu gillar dem bättre än SSRK. Du kan kolla in uppfödarlista hos dem,
Publicerat Januari 8, 200917 yr Kolla in www.jaktretrieverklubben.nu gillar dem bättre än SSRK. Du kan kolla in uppfödarlista hos dem, Ge mig en enda anledning varför???????????
Publicerat Januari 8, 200917 yr Here we go Rätt less på alla dessa klubbar och deras outtömliga rivalitet.. Maken till skitsnacks verkstad får man leta efter. Bästa jyckarna kommer ifrån Caliburns kennel och näst bäst från Carmals möjligen i konkurrens med någon mer kanske Goggla på jaktlabrador så får du se Mvh!
Publicerat Januari 8, 200917 yr Here we go Rätt less på alla dessa klubbar och deras outtömliga rivalitet.. Maken till skitsnacks verkstad får man leta efter. Bästa jyckarna kommer ifrån Caliburns kennel och näst bäst från Carmals möjligen i konkurrens med någon mer kanske Goggla på jaktlabrador så får du se Mvh! Behöver inte vara olika klubbar för att snackas skit. JAG snackar inte skit bara fakta Mr Hipshot. När man av ordf. i en klubb får sig till livs att citat: Vi bryr oss inte om huruvida en hund ser ut som den ska eller har höfter som är ok bara den jagar; slut citat. Hur tror du att man som seriös uppfödare av en ras bör ställa sig till det ????????? Du är en intelligent man Hippen . I know.
Publicerat Januari 8, 200917 yr Ge mig en enda anledning varför??????????? Jag har fått förtroende för dem, samt beställt en valp av en uppfödare som jag fick kontakt med via dem... Så kan du nu vara snäll och ge mig ett motargument??? Är lite små förvirrad, varför denna fientlighet mot jaktretriverklubben?
Publicerat Januari 8, 200917 yr Behöver inte vara olika klubbar för att snackas skit. JAG snackar inte skit bara fakta Mr Hipshot. När man av ordf. i en klubb får sig till livs att citat: Vi bryr oss inte om huruvida en hund ser ut som den ska eller har höfter som är ok bara den jagar; slut citat. Hur tror du att man som seriös uppfödare av en ras bör ställa sig till det ????????? Du är en intelligent man Hippen . I know. Hamnade i en diskussion kring labbarna och deras hälsa på Elmia för några år sen. En ytterst känd potentant inom någon av klubbarna stod och till viss del försvarade avel på jyckar med anmärkning på höfterna. Måste säga att han hade goda argument för det så tja inget är väl helt svart eller vitt? Sen avsåg jag på intet sett just dej Amakulu med ovan inlägg om skitsnacket. Får min beskärda del av det genom anderiet och folk i min omgivning som det är redan idag Min personliga uppfattning i frågan är att utseendet är helt sekundärt, de ska vara friska och ha massor med jakt i sig sen är jag nöjd Du såg ju vår tik tror jag, hon har inte ett skit att hämta i någon utställningsring Mvh!
Publicerat Januari 8, 200917 yr Crow.. Hunderivärlden är liten.. Jaktretriverklubben är väl en utbrytar klubb från den stora etablerade klubben Svenska Spaniel och Retriverklubben. Den stora klubben SSRK organiserar alla typer av jyckar även utställningshundar och utställningsfolket får via klubben mandat att ha en massa åsikter om jyckarna trots att de inte jagar med sina hundar. Detta gjorde arbetet svårt för de som uteslutande jagade med sina jyckar varpå en liten skara bröt sig ur och skapade JRK.. De har ett lite annorlunda provreglemente tex sker väl i stort sett alla deras prov under praktisk jakt förutom det första apporteringsprovet. SSRK harvar på med kallvilt som det kallas och det finns en ruskig massa utställningshundar som fixar provmeriter genom nötning, förr eller senare så har de en bra dag samt tur med domare. Var skytt på ett prov där en domare led alla helvetes kval då hunden som var under prövning gjorde allt rätt men utan någon som helst uppmärksamhet på föraren samt i sitt eget tempo milt sagt, det var kort och gott en skithund. Domaren kunde dock inte göra annat än ge jycken ett första pris. Den jycken hade inget i avel att göra och den hade inte haft en sportsmössa på ett markprov inom JRK. Själv vet jag inte, jag har sett så in i helvete bra hundar inom båda klubbarna så jag känner mej helt neutral eller nåt. Det som jag ifos gillar med JRK är att alla deras prov sker under jakt, finns inget bättre sätt att prova en jakthund.. men samtidigt så ska en bra jycke kunna köra igenom ett SSRK prov med oavsett om det är kallvilt eller ej.. Finns precis hur mycket som helst att älta i denna fråga, har ärligt talat inte stenkoll på något egentligen.. Mvh!
Publicerat Januari 8, 200917 yr kan inte annat än hålla med. En jakt hund har ett "jobb" att utföra. Då spelar utseende inte så stor roll. Sedan finns de som säger typ "Men en grythund måste se ut på ett visst sätt för att få plats i ett gryt". Självklart... Men en för stor hund kommer inte heller att bli en bra gryt hund. jag är själv uppfödd med border collie. på SVAK's hem sida kan man läsa följande: "Det finns en rasbeskrivning, men om det utseendemässiga ej påverkar vallningsegenskaperna, så spelar det inget roll. Den ska var frisk och harmoniskt byggd med smidiga rörelser. De kan se mycket olika ut; lång/korthårig, häng/ståndöron, 13-30 kg, mest vit/mest svart, trefärgad osv. Uppfödarna ser till vallningsförmågan när de väljer avelsdjur. " Varför kan inte jakt hundar bygga på samma sunda inställning. Om jag vill köpa en hund som skall klara att apportera vilt så spelar utseendet mindre roll bara den klarar sin uppgift. Tror att jakt hundar har mycket att lära av hur avel på border collie fungerar. Kanske är det så att denna typ av avel också lett till att Stanley Corens rankat just denna ras till världens smartaste hund... kanske inte så snygg men de avlas på vad de kan. kanske vi bör införa liknande krav som border collien har på avel: 1. Border collie med okända föräldrar skall ej kunna registreras. 2. Båda föräldradjuren skall ha avlagt lägst godkänt lokalprov för att avkomma skall kunna registreras. Detta gäller dock inte föräldradjuren till importerade hundar. Vid moderlivsimport, seminering med sperma från utlandet eller betäckning utomlands skall modern ha avlagt lägst godkänt lokalprov för att avkomman skall kunna registreras. 3. Border collie skall, som hittills, endast kunna registreras i SKK:s vallhundsregister som ej är öppet för andra raser. 4. För att få delta i vallhundsprov eller vallhundstävling skall border collies vara ID-märkta. 5. Kravet på höftledsröntgade föräldradjur för att avkomman skall få registreras kvarstår oförändrat liksom tidigare avelsbestämmelser rörande PRA.