Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktlabrador

Featured Replies

Publicerat

Just det!

Kom på en grej som stör mej inom hunderivärlden och där var väl JRK värst initialt men nu har SSRK folket med råge tagit igen försprånget..

Jakt med labbe är alltid det samma som "gå på linje"! Man simulerar en roughshoot med spaniler som reser vilt varpå labbarna apporterar.. Man går med jyckarna på linje och de får inte under några omständighter varken pipa eller knallapportera. Visst, det köper jag, men hur många platser i vårt avlånga land har en viltrikedom där den här jaktformen fungerar?

Sen är det väl som så att spanilerna som reser viltet i alla högsta grad fixar att apportera vilt som är skjutet framför näsan på dem så varför retrivrarna ska dit öht begriper jag inte.. Blir bara ett extra krångligt moment där spanielföraren ska få stopp på sin hund för att en labbe därefter ska sändas från linjen att apportera fälld fågel..

Min tro är att det absolut vanligaste jaktmomentet för retriver är där hunden sitter bakom husse och skickas att plocka in den duva, gås eller kråka som husse precis skjutit dvs enkelt markeringsarbete. Det här linjetravandet känns lite löjligt och överdrivet på något sätt..

Mvh!

• Svar 62
  • Visningar 28,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Just det!

Kom på en grej som stör mej inom hunderivärlden och där var väl JRK värst initialt men nu har SSRK folket med råge tagit igen försprånget..

Jakt med labbe är alltid det samma som "gå på linje"! Man simulerar en roughshoot med spaniler som reser vilt varpå labbarna apporterar.. Man går med jyckarna på linje och de får inte under några omständighter varken pipa eller knallapportera. Visst, det köper jag, men hur många platser i vårt avlånga land har en viltrikedom där den här jaktformen fungerar?

Sen är det väl som så att spanilerna som reser viltet i alla högsta grad fixar att apportera vilt som är skjutet framför näsan på dem så varför retrivrarna ska dit öht begriper jag inte.. Blir bara ett extra krångligt moment där spanielföraren ska få stopp på sin hund för att en labbe därefter ska sändas från linjen att apportera fälld fågel..

Min tro är att det absolut vanligaste jaktmomentet för retriver är där hunden sitter bakom husse och skickas att plocka in den duva, gås eller kråka som husse precis skjutit dvs enkelt markeringsarbete. Det här linjetravandet känns lite löjligt och överdrivet på något sätt..

Mvh!

Lite svårt nu det här för mig Hippen :D vi är överens till 110% om detta. Skulle kunna spaltmil ang. olika "trender" på jaktproven de 25 år jag hållit på. Har tagit upp det du skrev om hur många har möjlighet till sådan jakt med sin retriever när jag träffade ett gäng jaktprovsdomare. Är ju inte för gemene man att ha sådana jakter. Fick till svar att i ENGLAND minsann då användes labben så och då ska en svenska labbe oxå användas/prövas så. Kanske därför jag inte bevistat ett prov på rätt många år nu. Skulle varit skitskoj att få hålla en kurs igen därimot. Tycker det är så skoj att hålla på med unghundar då kan man verkligen se vad som är anlag och inte ngt en driven förare fått till. Sedan anser jag följande : en bra hund kan aldrig ha fel färg eller exteriör så länge det inte menligt inverkar på hundens funktion

Publicerat
Lite svårt nu det här för mig Hippen :) vi är överens till 110% om detta.

Tror jag är lite mer prestiglös än du, har inga som helst problem att vara helt överens med dej :wub:

Grejen med england är ju nästan lite pinsam.. Iofs så sätter de ut tonvis med fasan och skjuter dem som vi skjuter råttor på tipp och det är väl det samt deras "handling" kultur iövrigt som får så många svenska jakthundsägare att få något skumt skimmer i ögonen som vanligtvis hör sängkammaren till..

Helt klart är att de får fram rysligt bra jyckar i England men jag tror att det går att räkna på en hands fingrar hur många såna ställen vi har i landet som kräver dessa jyckar. Det jag är löjligt nyfiken på är hur de här engelska hundarna, som dirigeras varje meter fram mot viltet, fixar en normal efterapportering? Där får jyckarna jobba i tung vass i 3-5 timmar utan något som helst förarstöd i en vattentemperatur på runt 10 grader.. Fullständigt oglamoröst men ack så viktigt och betydligt viktigare än att kunna ta en 150 m markering i öppen terräng!

Mvh!

post-241-1231510442_thumb.jpg

Publicerat

Stackars Comforten :wub:

post-241-1231510727_thumb.jpg

Publicerat
Tror jag är lite mer prestiglös än du, har inga som helst problem att vara helt överens med dej :wub:

Grejen med england är ju nästan lite pinsam.. Iofs så sätter de ut tonvis med fasan och skjuter dem som vi skjuter råttor på tipp och det är väl det samt deras "handling" kultur iövrigt som får så många svenska jakthundsägare att få något skumt skimmer i ögonen som vanligtvis hör sängkammaren till..

Helt klart är att de får fram rysligt bra jyckar i England men jag tror att det går att räkna på en hands fingrar hur många såna ställen vi har i landet som kräver dessa jyckar. Det jag är löjligt nyfiken på är hur de här engelska hundarna, som dirigeras varje meter fram mot viltet, fixar en normal efterapportering? Där får jyckarna jobba i tung vass i 3-5 timmar utan något som helst förarstöd i en vattentemperatur på runt 10 grader.. Fullständigt oglamoröst men ack så viktigt och betydligt viktigare än att kunna ta en 150 m markering i öppen terräng!

Mvh!

Dom fixar det inte Hipshot. Jag vet . har apporterat tillsammans med engelskdrillade hundar tillräckligt mkt för att våga säga det. Tänk dig följande : du står o skjuter änder vid en å på kvällen. Du skjuter kanske 6-7 änder. Kolsvart. Hur f-n ska du kunna ha nytta ev en hund du måste dirigera för att den ska hitta ngt ???????????????

Ang. stackars Comforten : Är det inte det den är bäst på ????? Att agera paddel i en båt med motorkrångel? :)

Publicerat

När det gäller ssrk så har dom inte bara kallviltprov. Faktum är att ssrk har betydligt fler varmviltprov än vad jrk har.

När det gäller dom engelska proven/hundarna så är den vanliga missuppfattningen att hundarna inte behöver kunna jobba självständigt. Rent skitsnack enligt mig.

Engelsmännen lägger stor vikt vid sökarbete och hundarnas egna initiativförmåga. Skillnaden mot svenska förhållanden är att engelsmännen vill att hunden ska söka på anvisat område, dvs inte springa runt vind för våg och störa mark i onödan.

Sen behöver inte det ena utesluta det andra som Amakulu verkar tro. För att skryta lite så har jag själv en tik som tog en 1CK på A-prov i höstas, men samtidigt är väldigt säker på det fria sökarbetet och kommer i regel aldrig in tom så länge som det finns vilt att hämta.

Det finns dessutom åtskilliga hundar som är jch på både A och B-prov samt att det finns ett antal importerade Ftch som klarar våra B-prov med dess fria sök utan problem.

Vi ska slutligen komma ihåg att labben kommer från england och det är i hemlandet vi får facit på hur hundrasen ska användas.

Den storsökande labben är väldigt användbar i många sammanhang, men avelsarbetet måste vara till för att bevara och förstärka rasens ursprungliga egenskaper. Inte för att skapa en svensk retrivervariant.

Jämför tex med hur vorsthen prövas i hemlandet tyskland och hur den prövas i Sverige.

Publicerat

Tack för det Sax, kände att jag var ute och spekulerade lite väl hårt kanske :D

SSRK har givetvis A-prov, skjutit på några stycken, men deras huvudsakliga provverksamhet är väl ändå kallvilt/dummys.. Inget ont om det kanske man ska tillägga..

Att SSRK har fler varmviltsprov beror nog uteslutande på att JRK ännu så länge är rätt liten..

Äsch, känner att jag egentligen inte ska uttala mej så kategoriskt i dessa spörsmål, har helt enkelt för dålig koll..

Mvh!

Publicerat

Visst är kallviltproven dominerande i ssrk, vilket inte är så konstigt eftersom det är svårt att få till platser på A-prov. Fördelen med B-proven är ju just det att dom är förhållandevis enkla att arrangera och det går att pröva ett stort antal hundar på lika villkor.

Publicerat

Förresten, angående Jrk så har jag för mig att det var utbrytare ur ssrk som bildade Jrk pga av ssrks dåliga jaktfokus. Detta ledde i sin tur att ssrk gjorde en omvärdering av sin verksamhet och lät jakten få nytt fokus vilket i sin tur ledde till att A-proven kom till.

Jrk har trots sitt begränsade medlemsantal bidragit till mycket till utvecklandet av varmviltsprov inte bara i den egna föreningen utan också hos ssrk, vilket är mycket bra!

Publicerat
Ang. stackars Comforten : Är det inte det den är bäst på ????? Att agera paddel i en båt med motorkrångel? :D

Så sprack den harmonin :P

Må du sätta whiskyn i fel strupe!

Mvh!

Publicerat

Hip

Då borde väl veta vad Amakulu går för vid det här laget. Hur kunde du tro nåt annat??????? :D:P

Publicerat
Visst är kallviltproven dominerande i ssrk, vilket inte är så konstigt eftersom det är svårt att få till platser på A-prov. Fördelen med B-proven är ju just det att dom är förhållandevis enkla att arrangera och det går att pröva ett stort antal hundar på lika villkor.

..samt att det går åt mycket apporteringsvilt :o:P:(:wub:

Förresten, angående Jrk så har jag för mig att det var utbrytare ur ssrk som bildade Jrk pga av ssrks dåliga jaktfokus. Detta ledde i sin tur att ssrk gjorde en omvärdering av sin verksamhet och lät jakten få nytt fokus vilket i sin tur ledde till att A-proven kom till.

Jrk har trots sitt begränsade medlemsantal bidragit till mycket till utvecklandet av varmviltsprov inte bara i den egna föreningen utan också hos ssrk, vilket är mycket bra!

*Host* tror det var ungefär just det som du skriver i första stycket som jag skrev någonstans ovan :lol: Har alltså Liite koll :( Och visst har du rätt, SSRK fick ju på allvar upp ögonen för varmviltsproven i samband med JRK. Kul tycker jag, lite roligare att vara skytt på A än B prov.. Dock så kommer SSRK aldrig att kunna styra undan från sina medlemmar där väldigt många har tyngdpunkten på DP jyckar med mera..

Då borde väl veta vad Amakulu går för vid det här laget. Hur kunde du tro nåt annat??????? -_-:)

Nope, mannen myten legenden är åter aka Amakulu :D

Mvh!

Publicerat

Jaja, vem fan har tid att läsa hela tråden :D . Själv läser jag bara amakulus inlägg och försöker hitta en massa felaktigheter, vilket är ganska lätt.... :P

Publicerat
Jaja, vem fan har tid att läsa hela tråden :D . Själv läser jag bara amakulus inlägg och försöker hitta en massa felaktigheter, vilket är ganska lätt.... :wub:

Tror jag var på mitt första SSRK "varmviltprov" 1987. Långt innan ngn hade hört om pajasarna i JRK. Tror det var på retrievermästerskapet. Trampa på en tå på min Edvin och domarn stod tillräckligt nära för att höra hans protest. han var dansk så han förstod inte hundsvenska. Just nu är det tur att du inte är inom räckhåll Sax :wub: Hippen hade jag men han var hal som en ål. Smöra utav h-e när han var i Skåne. Tror kanske han vågar sig nedåt igen ngn gång :)

Publicerat

Har säkert funnits varmviltsprov länge, men A-proven blev ju officiella först 2003....

Och hade det inte varit för dom öl jag har druckit så hade jag satt mig i bilen direkt och kört ner till skåne så kunde vi ha gjort upp en gång för alla!!!!!!!!!! :D:wub::wub:

Publicerat
Har säkert funnits varmviltsprov länge, men A-proven blev ju officiella först 2003....

Och hade det inte varit för dom öl jag har druckit så hade jag satt mig i bilen direkt och kört ner till skåne så kunde vi ha gjort upp en gång för alla!!!!!!!!!! :D:wub::wub:

Du är välkommen när som min vän. Här finns riktiga labbar .

, öl o brännvin samt mat så det räcker i veckor :)

Publicerat

Jag kommer Amakulu var så säker :wub:

Har du träffat Susse Meurling? Har svårt att få henne till någon slags pajas ärligt talat.. Tror att "sanningen" är att du finner pajasar i båda klubbarna utan tvekan..

Sen Amakulu, även om du uttrycker dej med stor säkerhet eller vad jag ska säga här så är du bara för jävla snäll när man väl träffar dej för att man ska känna oro inför att möta dej live :D

Mvh!

Publicerat
Jag kommer Amakulu var så säker :wub:

Har du träffat Susse Meurling? Har svårt att få henne till någon slags pajas ärligt talat.. Tror att "sanningen" är att du finner pajasar i båda klubbarna utan tvekan..

Sen Amakulu, även om du uttrycker dej med stor säkerhet eller vad jag ska säga här så är du bara för jävla snäll när man väl träffar dej för att man ska känna oro inför att möta dej live :wub:

Mvh!

Träffat henne många gånger. Pajas nej, däremot otroligt skicklig hundförare/tränare.Skulle dock inte vilja ha hennes engelskdrillade dirigeringshundar. Har för mkt bruk av en självständigt arbetande hund. Typ andjakt på kvällssträck. Man kan dock inte förringa Susses framgångar på prov.

Blir lite generad av Hipshots "betyg" på en allmänt sett vresig typ. :D

Publicerat

Ha, när jag startade på A-provet så var det i skåne och likförbannat spöade min skaraborgska hund alla andra hundar utom en som var från stockholm..... Det jag såg av era skånska hundar var en helt underbar knallning, tror att både du och hipshot känner skåningen ifråga, Bosse Ferm, har för mig att han är omtalad i nån annan tråd. Trevlig som fan var han ialla fall.....

Men nä, skåningarna bör hålla sig till det dom kan bäst dvs mat och sprit!!!! :o:P

Publicerat
Ha, när jag startade på A-provet så var det i skåne och likförbannat spöade min skaraborgska hund alla andra hundar utom en som var från stockholm..... Det jag såg av era skånska hundar var en helt underbar knallning, tror att både du och hipshot känner skåningen ifråga, Bosse Ferm, har för mig att han är omtalad i nån annan tråd. Trevlig som fan var han ialla fall.....

Men nä, skåningarna bör hålla sig till det dom kan bäst dvs mat och sprit!!!! :o:P

Varför blev du inte Skaraborgsmästare förra året då ????????? Tror faktiskt det var en Amakulu uppfödning som blev det. AD HOC´S Lavendel med förare Helena Boström. Stiff it up :P

Publicerat

Skaraborgsmästare??????

Är inte det nåt som labbeklubben ligger bakom? I så fall så är det inget för mig. Jag har jakthundar och ägnar mig åt jakt, till skillnad från labbeklubben som leker skönhetstävling med gödsvin. :o

Publicerat
Skaraborgsmästare??????

Är inte det nåt som labbeklubben ligger bakom? I så fall så är det inget för mig. Jag har jakthundar och ägnar mig åt jakt, till skillnad från labbeklubben som leker skönhetstävling med gödsvin. :o

Snacka om att kasta pärlor för svin :P Där rök din middag med tillhörande dricka före , under och efter :P:P:P

Publicerat

Ja, men vem är pärla och vem är svin??? :o

Visste inte att jag var bjuden ens.....

Själv är jag inte så småaktig, du är välkommen alla dagar i veckan, trots din uppenbara kunskapsbrist. :P:P

Publicerat
Ja, men vem är pärla och vem är svin??? :o

Jag o de mina anser sig stå över allt annat. Sedan får du själv dra slutsatser utifrån det :P Nåja du är trots allt välkommen om du känner för det :P