Publicerat Juni 3, 200817 yr Hej alla! Har inte hunnit presentera mig än. Har först för nån vecka sen hittat till detta forum genom tips från JS. Kul med en helt egen avdelning kring bågjakt! Blev introducerad av en kompis till bågjakt och tog IBEP förra sommaren i Trollhätten (samma kurs som sickboy). Totalt biten! Har haft den enorma turen att redan första hösten få bågjaga genom två oslagbara resor till Nordamerika. Båda tillsammans med Ka_swe. En björnjakt i Ontario. Sköt en hane på 14 m. Pilen hade full genomträgning och hittades 15 meter in i skogen fastnaglad i ett träd. Björnen la sig 30 m från skottplatsen. Bara två månader senare blev det jakt på vitsvans i Wisconsin. Fantastiskt! Fick en mindre bock. Ska tillbaka i höst. Nu till frågan... Har nån av er varit på Åland och jagat rådjur? Bor i Uppland så närheten lockar. Man kan ju till och med sticka över en helg. Gärna förslag på bra gudier/markägare och om ni har nån koll på priser. Kanske samla ihop ett gäng och dra tillsammans? Sickboy, du måste ju få vädra den nya bågen nån annanstans än på 3D-djur... Mvh, Zolli
Publicerat Juni 3, 200817 yr Hej alla!Har inte hunnit presentera mig än. Har först för nån vecka sen hittat till detta forum genom tips från JS. Kul med en helt egen avdelning kring bågjakt! Blev introducerad av en kompis till bågjakt och tog IBEP förra sommaren i Trollhätten (samma kurs som sickboy). Totalt biten! Har haft den enorma turen att redan första hösten få bågjaga genom två oslagbara resor till Nordamerika. Båda tillsammans med Ka_swe. En björnjakt i Ontario. Sköt en hane på 14 m. Pilen hade full genomträgning och hittades 15 meter in i skogen fastnaglad i ett träd. Björnen la sig 30 m från skottplatsen. Bara två månader senare blev det jakt på vitsvans i Wisconsin. Fantastiskt! Fick en mindre bock. Ska tillbaka i höst. Nu till frågan... Har nån av er varit på Åland och jagat rådjur? Bor i Uppland så närheten lockar. Man kan ju till och med sticka över en helg. Gärna förslag på bra gudier/markägare och om ni har nån koll på priser. Kanske samla ihop ett gäng och dra tillsammans? Sickboy, du måste ju få vädra den nya bågen nån annanstans än på 3D-djur... Mvh, Zolli Det låter intressant Zolli, klart man skulle vilja vädra nybågen på annat än 3-D Det enda förhider torde vara ekonomi samt ledighet, men det löser sig säkert. Jag är intresserad
Publicerat Juni 3, 200817 yr Tjenare Zolli, och välkommen! Roligt att se en sån rivstart på bågjaktslivet,....om jag är avis? Javisst!! Alltid kul med fler bågskyttar. Ska själv ner till JS på Torsdag fm och hämta lite målmtrl. Om Åland har jag inget att komma med, men en resa dit skulle vara intressant! ( man slipper ju flyga dit... ) Vi har ju alltid våran egen ålänning Schaman som kan kolla runt lite åt oss, det gör han så gärna så! Mvh Janne
Publicerat Juni 3, 200817 yr jag kan försöka ta reda på lite jo. idag kom lönen.. bara att vänta in liiiite pengar till så är bågen min
Publicerat Juni 3, 200817 yr jag kan försöka ta reda på lite jo. idag kom lönen.. bara att vänta in liiiite pengar till så är bågen min Vi förväntar ju oss naturligtvis att du ska vara med på den bågjakten, C-A. Inte så att du ska känna någon panik för att du inte har fått hem bågen än, men jag kommer antagligen att mobba ihjäl dej om vi kommer ner och kör en bågjakt, och du inte har nån båge än...
Publicerat Juni 3, 200817 yr nå eran jakt lär ju bli i september isåfall antar jag.. om inte än senare. och bågen lär komma inom en vecka om mamre sköter sitt. Sen ska man lära sig skjuta också fast man har ju bågtalanger så det kommer nog inte att bli nåra problem självklart kommer jag med när ni kommer. kan vi ha gruppsmyg på rådjur.
Publicerat Juni 3, 200817 yr nå eran jakt lär ju bli i september isåfall antar jag.. om inte än senare. och bågen lär komma inom en vecka om mamre sköter sitt. Sen ska man lära sig skjuta också fast man har ju bågtalanger så det kommer nog inte att bli nåra problem självklart kommer jag med när ni kommer. kan vi ha gruppsmyg på rådjur. ... Mamre sköter sej alltid!... men de underlättar om jag vet va den ska skickas!... ... eller känner alla dej på Åland?? .. skulle sj kunna tänka mej en lite tripp över för lite jakt... men de får bli senare i höst.... tror inte lilla frun skulle uppskatta om jag åkte dit direkt när ja kommer hem från Afrika!.. .... Mvh
Publicerat Juni 3, 200817 yr Författare Åland tog fart! Undrar om det är resan dit som lockar mest? Hösten är nog enda alternativet för mig. Schaman, är jakttiderna på rådjur liknande på Åland? Verkar som intresset är stort. Så det är väl bara att börja kolla runt. Boendet är väl relativt billigt, framförallt på hösten. Viktigast är ju att man får bra jakt på mark som kan nåt kring bågjakt... En snabb google-vända: http://www.jakt.ax/abh.html http://www.visitaland.com/se/page.con?iAdp=7599 (9000 kr för 4 jägare exkl. trofeér)
Publicerat Juni 3, 200817 yr jakttider: rådjursbock 15-sista augusti. Alla rådjur 1Sep-sista december. Aa och hyrstugor finns det ju lite här o där. Vi har ju hyrstugor på jaktmarkerna också som våra gästjägare brukar använda. Får se dock om jag lyckas övertala jaktlaget om bågjakten, då kan ni komma till våran by och jaga med båge. Dock kostar det fällavgift. Guidning kan jag bjuda på av eget intresse. Men något av detta spikar vi inte. Ska ta upp bågjakt på mötet i juli först. mvh
Publicerat Juni 3, 200817 yr Hej alla! Jodå, jag har varit till Åland på 4 jakttillfällen. Hade en närkontakt på 14 meter med ett smaldjur, men det blev aldrig läge att släppa pil. Man är lite handikappad med båge. Hade jag kört gevärsjakt så hade det blivit rådjur på alla pass. Har bott på Svinö stugby och jagat på Torstens marker och i närheten av Eckero hos Roger. Båda markerna håller bra bestånd av rådjur och mårdhund. Priserna är överkomliga och med rätt gäng så blir vistelsen otroligt gemytlig. Men tänk på att ni måste ha IBEP provet gjort och ett skjutprov ska klarars av innan du kan ge dig ut på jakt där. Jag åker över säkerligen ett parsvängar i höst efter min afrikajakt i september. JS
Publicerat Juni 7, 200817 yr Hej Om du vill komma till Åland och jaga kan du höra av dig till mig, det mesta informationen hittade du säkert på länkarna tidigare i denna tråd, Jakt.ax sidan är långt ifrån klar det va något som jag skulle ha gjort tyvärr ägs den av Ålands Naturvårdare som inte har pengar att betala för arbetet, så därför ser den ut som den gör. Alandic bowhunts sidor tillsammans med ABA's sidor genomgår just nu ny design samt flytt till annan webserver så de är inte fullt uppdaterade tyvärr. Generellt så är det 3 stycken på Åland som säljer bågjakt, men sen kan du alltid jaga med någon på deras privata marker, dock måste du fortfarande avlägga skjutprovet innan du får jaga, förutom detta behövs som sagt IBEP eller Danska provet, samt Åländskt jaktkort. Värt att tänka på vi jakt med privatpersoner, kolla noga med det lokala jaktvårdsföreningen, vissa här på Åland har "skapat" egna regler där det av någon underlig annledning inte tillåter båge på deras områden. Dock är det så att om man skjuter något med bågen på dessa områden är det INTE jaktbrott men man kan mista rätten att vara med i jaktlaget, lite härlig lokal politik där minnsan.
Publicerat Juni 7, 200817 yr Värt att tänka på vi jakt med privatpersoner, kolla noga med det lokala jaktvårdsföreningen, vissahär på Åland har "skapat" egna regler där det av någon underlig annledning inte tillåter båge på deras områden. Dock är det så att om man skjuter något med bågen på dessa områden är det INTE jaktbrott men man kan mista rätten att vara med i jaktlaget, lite härlig lokal politik där minnsan. Vilken trist inställning.. Kan det verkligen finnas saklig grund för att utesluta någon ur ett jaktlag, när denne fäller vilt med en laglig metod? Är det så att föreningarna helt bestämmer reglerna själva, och därför har makten att kicka ut nån som jagar med båge? Vet inte hur det funkar här i Sverige, när det gäller det, har inte stött på problemet tidigare med uteslutning, annat än nått enstaka fall av fylla under älgjakten, illa nog iofs. Vi får väl se hur det blir när bågjakten återinförs i Sverige, det läre säkert knorras lite när det går upp för en del att det finns några bågjägare som konkurerar om rådjuren.. Men en Ålandsresa blir det nog nästa år, när skjutskickligheten är större, och IBEP:n är klar.
Publicerat Juni 7, 200817 yr Men en Ålandsresa blir det nog nästa år, när skjutskickligheten är större, och IBEP:n är klar. .... ska du vänta sååååååå länge!.. .... IBEP i sommar jakt på Åland i höst!... Mvh
Publicerat Juni 7, 200817 yr HejOm du vill komma till Åland och jaga kan du höra av dig till mig, det mesta informationen hittade du säkert på länkarna tidigare i denna tråd, Jakt.ax sidan är långt ifrån klar det va något som jag skulle ha gjort tyvärr ägs den av Ålands Naturvårdare som inte har pengar att betala för arbetet, så därför ser den ut som den gör. Alandic bowhunts sidor tillsammans med ABA's sidor genomgår just nu ny design samt flytt till annan webserver så de är inte fullt uppdaterade tyvärr. Generellt så är det 3 stycken på Åland som säljer bågjakt, men sen kan du alltid jaga med någon på deras privata marker, dock måste du fortfarande avlägga skjutprovet innan du får jaga, förutom detta behövs som sagt IBEP eller Danska provet, samt Åländskt jaktkort. Värt att tänka på vi jakt med privatpersoner, kolla noga med det lokala jaktvårdsföreningen, vissa här på Åland har "skapat" egna regler där det av någon underlig annledning inte tillåter båge på deras områden. Dock är det så att om man skjuter något med bågen på dessa områden är det INTE jaktbrott men man kan mista rätten att vara med i jaktlaget, lite härlig lokal politik där minnsan. hej på dej!... såg du var nyreggad!... Välkommen till Europas bästa forum.. å framförallt till bågforumet!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Juni 7, 200817 yr Vilken trist inställning.. Kan det verkligen finnas saklig grund för att utesluta någon ur ett jaktlag, när denne fäller vilt med en laglig metod? Är det så att föreningarna helt bestämmer reglerna själva, och därför har makten att kicka ut nån som jagar med båge? Detta är något som jag ska undersöka närmare, ska ha en jurist att titta på detta samt undersöka mera med Lanskapsregeringen, personligen anser jag att de inte har rätt att göra så då det i sig strider emot lagar och förordningar (tycker jag) Vad man däremot kan säga är att jaktlagen har rätt att neka medlemmar som inte sköter sig med mera samt medlemmar som saknar egen mark i gemenskapen. För att jaga rådjur på Åland måste man ha jakträtt på minst 150Ha sammanhängande mark detta gör att i de flesta byarna slår man ihop marken och bildar dessa jaktlag. I mitt egna fall, där jag klev ur jaktlaget, fattade de ett beslut på årsmötet (som jag ej va på ) om att inte tillåta bågjakt, mest gammla stofider som pga saklig information inte begriper vad bågjakt är. Jag skall göra ett sista försök med dem för att se om det går att ändra deras inställning. Men visst sjutton är det trist, särkillt när man har en fin guldbock smyger runt knutarna...
Publicerat Juni 7, 200817 yr I mitt egna fall, där jag klev ur jaktlaget, fattade de ett beslut på årsmötet (som jag ej va på ) om attinte tillåta bågjakt, mest gammla stofider som pga saklig information inte begriper vad bågjakt är. Jag skall göra ett sista försök med dem för att se om det går att ändra deras inställning. du ska se att de blir samma sak här i swe om det blir bågjakt!... du vet hur de är!.. de ska vara som det alltid har varit å något nytänkande de ska man passa sej för!.. de kan juh bli en förbättring å de är juh farligt!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Juni 7, 200817 yr Ja va fan!! Bommade det alldeles... Välkommen välkommen, stämmer även in med Mamres ord om forumet. Du får väl ta Schaman till dej nån dag när han fått sin båge, och förklara att den spetsiga delen på pilen ska vara framåt och så.. Mvh Janne
Publicerat Juni 7, 200817 yr Du får väl ta Schaman till dej nån dag när han fått sin båge, och förklara att den spetsiga delen på pilen ska vara framåt och så.. Mvh Janne :D ... Mvh
Publicerat Juni 7, 200817 yr Detta är något som jag ska undersöka närmare, ska ha en jurist att titta på detta samt undersökamera med Lanskapsregeringen, personligen anser jag att de inte har rätt att göra så då det i sig strider emot lagar och förordningar (tycker jag) Vad man däremot kan säga är att jaktlagen har rätt att neka medlemmar som inte sköter sig med mera samt medlemmar som saknar egen mark i gemenskapen. För att jaga rådjur på Åland måste man ha jakträtt på minst 150Ha sammanhängande mark detta gör att i de flesta byarna slår man ihop marken och bildar dessa jaktlag. I mitt egna fall, där jag klev ur jaktlaget, fattade de ett beslut på årsmötet (som jag ej va på ) om att inte tillåta bågjakt, mest gammla stofider som pga saklig information inte begriper vad bågjakt är. Jag skall göra ett sista försök med dem för att se om det går att ändra deras inställning. Men visst sjutton är det trist, särkillt när man har en fin guldbock smyger runt knutarna... Ja det skulle vara intressant att höra vad som gäller. Nu är ju lagarna olika mellan Åland och Sverige, men det måste ju råda någon form av sunt förnuft i en förening. Om man inte missköter sig i sin jakt, och använder lagliga jaktmetoder, så förstår jag inte hur man ska kunna bli utesluten ur ett jaktlag. Skulle man dra detta inför någon form av myndighet, så skulle det nog inte hålla för jaktlaget med uteslutningen, om det nu skulle gå att processa om en sån sak vill säga, jag har ingen aning. Men det spelar ju ingen roll, hur kul är det att ex vis vinna en sån strid, och sen vara utfryst i jaktlaget, troligen för resten av livet.. Att det är de gamla fornlämningarna som bromsar det förvånar mig inte, det är ju som Thomas säger, livsfarligt att ändra på något, det kan ju bli bättre. Det är nog bäst att vi går tillbaka till mynningsladdare och fångstgropar...
Publicerat Juni 7, 200817 yr Ja det skulle vara intressant att höra vad som gäller.Nu är ju lagarna olika mellan Åland och Sverige, men det måste ju råda någon form av sunt förnuft i en förening. Om man inte missköter sig i sin jakt, och använder lagliga jaktmetoder, så förstår jag inte hur man ska kunna bli utesluten ur ett jaktlag. Skulle man dra detta inför någon form av myndighet, så skulle det nog inte hålla för jaktlaget med uteslutningen, om det nu skulle gå att processa om en sån sak vill säga, jag har ingen aning. Men det spelar ju ingen roll, hur kul är det att ex vis vinna en sån strid, och sen vara utfryst i jaktlaget, troligen för resten av livet.. Att det är de gamla fornlämningarna som bromsar det förvånar mig inte, det är ju som Thomas säger, livsfarligt att ändra på något, det kan ju bli bättre. Det är nog bäst att vi går tillbaka till mynningsladdare och fångstgropar... Det är just det jag ska gräva i, troligen har jaktlagen egna regler och paragrafer, för idag kan de bestämma vilka djur med som får skjutas, I mitt fall äger jag ingen mark i detta område så mina ord väger inte tungt i debatten. Man bör ju tänka på att när det blev lagligt så va det ingen som tänkte på just denna bit och att även jaktlagens regler borde ändras enligt lagbesluet så att säga. Nu vet jag inte hur många jaktlag som resonerar på detta viset, så det är därför jag flaggar för det INNAN någon åker och hammnar i trubbel. Fångstgropar, Hmm de gammla gubbarna är nog för "kloka" för att falla i dem, men jag ska försöka.
Publicerat Juni 7, 200817 yr Fångstgropar, Hmm de gammla gubbarna är nog för "kloka" för att falla i dem, men jag ska försöka. Den var bra!!
Publicerat Juni 7, 200817 yr Hej Roger och välkommen! I önningeby har vi likadant.. Gubbarna har haft bockjakten borta förra året + att man fick skjuta 1 bock ifrån torn. På hundjakten obegränsat(kan det vara för att dom har hundar månntro??) . Bockjakten är med i augusti= att man ska få jaga då. I år röstades det dock fram(jag var inte med på mötet tyvärr för då jävlar) att bockjakten i augusti skulle finnas men fortfarande får vi bara skjuta en bock per jägare ifrån torn under hela säsonen.. Tror detta grundar i att alla är så satans lata att hålla statistiken.. Ser ju inte så farligt ut om man har skjutit en bock på hela säsongen o missat att skjuta geten + 2 killingar. Bekväma av sig helt enkelt. Antalet bockar är ju inte det viktiga utan det är ju statistiken! Samma med bågjakten nu då.. inte heller där var jag på mötet, iochförsig hade jag inte åsikter i den frågan på den tiden. Men där gick chargongerna " Vi vill inte ha massa djur som springer omkring med pilar i sig".... Så bågjakten förbjöds.. "Djuren chockas inte med pil".. Nähä? Chock är en myt, det enda som händer oavsett vad man använder för vapen är blodtrycksfall av olika hastighetsgrader. Alltså inget annat än rent mekaniska skador tar livet av ett djur. Inte ens med hagel. Slå upp ordet chock på wikipedia så får ni veta vad det ordet betyder om ni behöver argumentera för det någon gång. Ja, iallafall jag ska försöka få bågjakt i önningeby i år, jag gissar på hårda krig innan det är färdigt men jag har pratat med Anders Gestberg och han skulle väl eventuellt komma och hålla lite föredrag sådär som överraskning.. Samtidigt tänkte jag att dom gubbar som vill och orkar får prova min båge före mötet så att dom kanske eventuellt med lite tur fattar att det är ingen leksaksbåge av enbuskar och fiskelina som man hade som unge.. Tack för att jag fick avreagera mig. Mvh C-A i stor förväntan på jaktbåge. Om jag inte får jaga i Ö-by så får jag väl snällt betala gästjaktspriserna o fara runt till gästplatserna. Tycker dock att det är idioti att det ska vara på det sättet när jag har 1000ha "egna" jaktmarker redan.
Publicerat Juni 7, 200817 yr Hej Roger och välkommen! I önningeby har vi likadant.. Gubbarna har haft bockjakten borta förra året + att man fick skjuta 1 bock ifrån torn. På hundjakten obegränsat(kan det vara för att dom har hundar månntro??) . Bockjakten är med i augusti= att man ska få jaga då. I år röstades det dock fram(jag var inte med på mötet tyvärr för då jävlar) att bockjakten i augusti skulle finnas men fortfarande får vi bara skjuta en bock per jägare ifrån torn under hela säsonen.. Tror detta grundar i att alla är så satans lata att hålla statistiken.. Ser ju inte så farligt ut om man har skjutit en bock på hela säsongen o missat att skjuta geten + 2 killingar. Bekväma av sig helt enkelt. Antalet bockar är ju inte det viktiga utan det är ju statistiken! Samma med bågjakten nu då.. inte heller där var jag på mötet, iochförsig hade jag inte åsikter i den frågan på den tiden. Men där gick chargongerna " Vi vill inte ha massa djur som springer omkring med pilar i sig".... Så bågjakten förbjöds.. "Djuren chockas inte med pil".. Nähä? Chock är en myt, det enda som händer oavsett vad man använder för vapen är blodtrycksfall av olika hastighetsgrader. Alltså inget annat än rent mekaniska skador tar livet av ett djur. Inte ens med hagel. Slå upp ordet chock på wikipedia så får ni veta vad det ordet betyder om ni behöver argumentera för det någon gång. Ja, iallafall jag ska försöka få bågjakt i önningeby i år, jag gissar på hårda krig innan det är färdigt men jag har pratat med Anders Gestberg och han skulle väl eventuellt komma och hålla lite föredrag sådär som överraskning.. Samtidigt tänkte jag att dom gubbar som vill och orkar får prova min båge före mötet så att dom kanske eventuellt med lite tur fattar att det är ingen leksaksbåge av enbuskar och fiskelina som man hade som unge.. Tack för att jag fick avreagera mig. Mvh C-A i stor förväntan på jaktbåge. Om jag inte får jaga i Ö-by så får jag väl snällt betala gästjaktspriserna o fara runt till gästplatserna. Tycker dock att det är idioti att det ska vara på det sättet när jag har 1000ha "egna" jaktmarker redan. Tack för det Schaman Nå du är säkert bekant med gammel gubbarna och deras som vanligt något envisa hållning till något de redan bestämt sig för, här tror jag det är viktigt att man är varlig i sin framtoning när man snackar med dem. Jag försöker ordna ett möte här i Mellantorps jaktlag där jag ska både visa och svara på frågor. Återstår dock att se om intresse finns, flera i det jaktlaget är helt ok med bågjakt det är bara några som tydligen övertygar andra.. inget nytt under solen alltså. Men om du sitter på 1000ha har du ett vapen att använda förstås, tror inte de vill förlora att jaga på den marken eller
Publicerat Juni 7, 200817 yr Nej alltså ö-by känner du säkert till ganska väl, vi har ju djur så man kan skjuta sig galen om man sitter i torn.. bockarna där(om man vet var man ska leta) är stora o fina. Sköt ju en guldmedalj där för 2 år sen som nu är utställd på museét i eckerö.. Så det är klart att man vill jaga med bågen där man hör hemma.. Annars får man ju ragga in sig i något annat ställe där dom är mindre skeptiska. Vi ålänska bågjägare(jag är ju inte bågjägare ännu iofs) borde starta någon typ av infoklubb/förening så att man lättare kan få flera intresserade.. Intresset är dock dåligt ifrån dom flesta jägare ännu.. Jag var den enda som hört av mig till Anders så jag skulle få privatlektioner bara jag får hem bågen lät det som. Tråkigt att inte fler börjar. Själv ser jag stora möjligheter med bågjakten.. Bara man börjar med det så tror jag att man mindre o mindre kommer att sitta o skjuta ifrån torn.. Det är ju inte direkt någon utmaning och inte är man nervös heller.. Far ut o skjuter ett par djur o far hem ungefär.. Så det är inte lätt att övertyga som du säger.. svårt är bara förnamnet. Verkligen trevligt med en ålänning till här! mvh C-A
Publicerat Juni 7, 200817 yr Nej alltså ö-by känner du säkert till ganska väl, vi har ju djur så man kan skjuta sig galen om man sitter i torn.. bockarna där(om man vet var man ska leta) är stora o fina. Sköt ju en guldmedalj där för 2 år sen som nu är utställd på museét i eckerö.. Så det är klart att man vill jaga med bågen där man hör hemma.. Annars får man ju ragga in sig i något annat ställe där dom är mindre skeptiska. Vi ålänska bågjägare(jag är ju inte bågjägare ännu iofs) borde starta någon typ av infoklubb/förening så att man lättare kan få flera intresserade.. Intresset är dock dåligt ifrån dom flesta jägare ännu.. Jag var den enda som hört av mig till Anders så jag skulle få privatlektioner bara jag får hem bågen lät det som. Tråkigt att inte fler börjar. Själv ser jag stora möjligheter med bågjakten.. Bara man börjar med det så tror jag att man mindre o mindre kommer att sitta o skjuta ifrån torn.. Det är ju inte direkt någon utmaning och inte är man nervös heller.. Far ut o skjuter ett par djur o far hem ungefär.. Så det är inte lätt att övertyga som du säger.. svårt är bara förnamnet. Verkligen trevligt med en ålänning till här! mvh C-A Duger inte Åländska bågjägarförbundet till det då ?