Publicerat Juni 5, 200817 yr Författare Fan Kråkan, fortsätter du skjuta sådär så blir det dyrt Japp, är rädd för det, får måla fler prickar på säcken i stället, det är billigare med färg än pilar..
Publicerat Juni 5, 200817 yr Författare Snyggt skjutet Crowfear!.. .. å mega grattis på sej!.... bara å spara att hänga på väggen!... Mvh Mamre!.. Tackar tackar! Ja va fan, min första bågjaktstrofeé ju! Klart den ska upp på väggen, på en snygg ekplanka.
Publicerat Juni 5, 200817 yr Författare Det är juh så.Första gången så är det kul, sedan så börjar det kosta pengar. Vet inte hur många "nästan" Robin Hood's jag gjort, men jag har säket bränt 2000:- genom åren för att jag varit dum o skjutit fler pilar på varje prick" Men, det kostar att ligga på topp. Japp, dessutom är det fränt...åtminstonde första gången...som sex då alltså..sen blir det bara dyrt och drygt..
Publicerat Juni 5, 200817 yr Japp, dessutom är det fränt...åtminstonde första gången...som sex då alltså..sen blir det bara dyrt och drygt.. Been there, done that, and bought the t-shirt
Publicerat Juni 5, 200817 yr Grattis till träffen! Jag har gjort 2 stycken sådana iår. Har sparat de 5 bästa under min karriär som bågjägare. En som jag lyckades med på 50 meter för några år sedan. Det roliga var att jag hade en kompis med mig och jag sa att nu ska vi göra en hole-in-one och smack så satt den i den andra pilen. Hans min var garanterat värt en lusentapp för att få se igen. Jag har slutat skjuta fler än en pil per prick. Det blir så dyrt annars. Nu finlirar jag med nya bågen och skjuter mest jaktspets inför afrikajakten om 3 månader. Då ska vårtsvinen, kudu, och zebra passa sig lite.
Publicerat Juni 6, 200817 yr Författare alltså vad är det för prickar ni pratar om att ni skjuter på? Helt vanliga prickar på måltavlan/säcken, eller vad du nu har som pilfång, som du målar dit själv med en tuchpenna eller en sprayburk, storleken på dom får man bestämma själv, mina är i en snusdosas storlek ungefär, och målade på jutesäckar fyllda med gamla madrasser.. Snikversion av måltavla alltså..
Publicerat Juni 6, 200817 yr Helt vanliga prickar på måltavlan/säcken, eller vad du nu har som pilfång, som du målar dit själv med en tuchpenna eller en sprayburk, storleken på dom får man bestämma själv, mina är i en snusdosas storlek ungefär, och målade på jutesäckar fyllda med gamla madrasser..Snikversion av måltavla alltså.. ' Om du nu skjuter som Robin Hood och jag kommer o hälsar på i höst innebär det att jag måste träna mer för att inte bli bortgjord tror du?
Publicerat Juni 6, 200817 yr Författare 'Om du nu skjuter som Robin Hood och jag kommer o hälsar på i höst innebär det att jag måste träna mer för att inte bli bortgjord tror du? Tjaa..du kan ju alltid vara broder Tuck annars...
Publicerat Juni 6, 200817 yr Tjaa..du kan ju alltid vara broder Tuck annars... Robbin å tuck e redan upptagna!... han får vara marion!,,,, MVh
Publicerat Juni 6, 200817 yr Författare Robbin å tuck e redan upptagna!... han får vara marion!,,,, MVh
Publicerat Juni 6, 200817 yr Robbin å tuck e redan upptagna!... han får vara marion!,,,, MVh Grrr....
Publicerat Juni 6, 200817 yr Grattis! Snyggt skjutet! Det är inte så ofta som man lyckas, men det händer då och då. Jag är glad att det är trespot inne och personlig tavla på 30m, annars hade det varit pilcrash på hög nivå...
Publicerat Juni 6, 200817 yr Författare Tackar! Ja, jag avstår gärna från såna träffar i framtiden, det räcker med en.
Publicerat Juni 6, 200817 yr Grattis!Snyggt skjutet! Det är inte så ofta som man lyckas, men det händer då och då. Jag är glad att det är trespot inne och personlig tavla på 30m, annars hade det varit pilcrash på hög nivå... Tackar!Ja, jag avstår gärna från såna träffar i framtiden, det räcker med en. Trespot nästa! Vänta bara tills du skaffar X10'or med tungstensspetsar... 1100 för samma bedrift Men det är ju lite kul att göra dem samtidigt som det svider i plånboken
Publicerat Juni 6, 200817 yr Hehe.... grattis Kråkan... fan en sån träff vill man ju lyckas med nån gång !!
Publicerat Juni 6, 200817 yr Författare Trespot nästa! Vänta bara tills du skaffar X10'or med tungstensspetsar... 1100 för samma bedrift Men det är ju lite kul att göra dem samtidigt som det svider i plånboken Tror jag passar där..
Publicerat Juni 6, 200817 yr Författare Hehe.... grattis Kråkan... fan en sån träff vill man ju lyckas med nån gång !! Ja va fan! Du ligger efter nu, du har ju skjutit båge längre tid än mej!
Publicerat Juni 6, 200817 yr en kompis var över ikväll och jag pratade endast pilbågar och i rena farten så var jag ju tvungen o berätta hur impad jag var över kråkans bravader här.. FAN vad arg jag blev. för det första så var han riktigt envis med att hävda att det är helt enkelt OMÖJLIGT att lyckas med det... visst oddsen är låga men omöjligt är det bevisligen inte.... Sen så började han kränka bågjakten helt o hållet.. o jag som läst på nu senaste veckorna o pratat med erfarna människor så tycker mig besitta såpass mycket kunskap att det är egentligen mer kräm i en båge än i ett gevär. "jag tar en 338 och du din båge då och så skjuter vi på en 2cm plåt o ser vem som kommer igenom".. plåt? sa jag då.. inget djur har väl fan 2 cm plåt innanför skinnet. Vi tar 2 sandhinkar istället o testar vilken projektil som kommer längst.. Men det är väl så att han aldrig sett vad en båge kan åstadkomma.. Personligen tror jag att en båge ger mera förblödning om man träffar på samma ställe som med kula i jämförelse..
Publicerat Juni 7, 200817 yr Författare en kompis var över ikväll och jag pratade endast pilbågar och i rena farten så var jag ju tvungen o berätta hur impad jag var över kråkans bravader här.. FAN vad arg jag blev. för det första så var han riktigt envis med att hävda att det är helt enkelt OMÖJLIGT att lyckas med det... visst oddsen är låga men omöjligt är det bevisligen inte....Sen så började han kränka bågjakten helt o hållet.. o jag som läst på nu senaste veckorna o pratat med erfarna människor så tycker mig besitta såpass mycket kunskap att det är egentligen mer kräm i en båge än i ett gevär. "jag tar en 338 och du din båge då och så skjuter vi på en 2cm plåt o ser vem som kommer igenom".. plåt? sa jag då.. inget djur har väl fan 2 cm plåt innanför skinnet. Vi tar 2 sandhinkar istället o testar vilken projektil som kommer längst.. Men det är väl så att han aldrig sett vad en båge kan åstadkomma.. Personligen tror jag att en båge ger mera förblödning om man träffar på samma ställe som med kula i jämförelse.. Statistiskt sett är inget omöjligt, hälsa honom det. Jag hade för en vecka sen ungefär samma diskution med en av mina bästa vänner. Han är emot all nöjesjakt, det visste jag sen tidigare, och när jag sa att jag och Anna ska börja med bågjakt, så trodde jag att han skulle självantända! Alla argumenten han hade har man hört förut, det var enbart baserade på fördomar om bågjakt, detta dessutom från en kille som haft två riktiga coumpondbågar själv.. När jag dessutom förklarar min syn på jakt för honom, att all jakt förutom skyddsjakt och eftersök, är ren nöjesjakt....ja jävlar.... Tills slut kröp det ju fram att han vägrade bli övertygad om bågens pontens som jaktvapen, oavsett vad jag lade fram för bevis om det, ja då var det ju bara att lägga ner diskutionen, den vart ju meningslös då, men jag var ju tvungen att klämma till med att jag hade inte heller något egenintresse i att övertyga honom om att bågen duger till jakt, huvudsaken är att jag vet vad den och jag klarar tillsammans, det räcker för mig. Jodå, vi är fortfarande vänner...
Publicerat Juni 7, 200817 yr en kompis var över ikväll och jag pratade endast pilbågar och i rena farten så var jag ju tvungen o berätta hur impad jag var över kråkans bravader här.. FAN vad arg jag blev. för det första så var han riktigt envis med att hävda att det är helt enkelt OMÖJLIGT att lyckas med det... visst oddsen är låga men omöjligt är det bevisligen inte....Sen så började han kränka bågjakten helt o hållet.. o jag som läst på nu senaste veckorna o pratat med erfarna människor så tycker mig besitta såpass mycket kunskap att det är egentligen mer kräm i en båge än i ett gevär. "jag tar en 338 och du din båge då och så skjuter vi på en 2cm plåt o ser vem som kommer igenom".. plåt? sa jag då.. inget djur har väl fan 2 cm plåt innanför skinnet. Vi tar 2 sandhinkar istället o testar vilken projektil som kommer längst.. Men det är väl så att han aldrig sett vad en båge kan åstadkomma.. Personligen tror jag att en båge ger mera förblödning om man träffar på samma ställe som med kula i jämförelse.. båda dessa tekniker är så olika att det är svårt att gämnföra dom!... och båda är bra på sitt sätt!.. med pil får man en mycket snabb avblödning.... även om man inte skulle få en 100% perfekt träff så har det visat sej att djuren ej går så långt!.. och det finns det flera skäl till! den viktigaste är kanske att man inte skrämmer djuret, och att den inte rusar i panic, detta gör att den inte springer så långt och blir offta stående en bit bort å fundilerar på vad som verkligen hände.. sedan har vi de där med avblödning!... chock inträffar just när det blir ett snabbt blodtrycksfall och de är precis de som händer när man skjuter med en pil med jaktspets... dessa rakblad skär sej igenom djuret och lämnar väldigt fina snitt.. då drar inte blodkärlen i hopp sej så fort detta gör då att vi får en snabb avblödning!... läkare dom använder fint fint tandande saxar när dom jobbar inne i buken på em mäniska detta just för att inte få så fina snitt så kärlen drar i hop sej snabbare... det är bara att tänka till själv!.. vilket sår läker snabbast???... ett skärsår från en mattkniv eller ett skrubbsår!... när man skurit sej på en riktigt vass kniv vet man juh själv hur lååång tid de tar att de läker!... du får helt enkelt ta me din vän ut och låta han testa... kör sandhink testen med han!.. så kommer han förstå att kraften i pilbågen finns!... förklara dock att de verkligen är två olika tekninker och att en kula och en pil jobbar på olika sätt!... eller så kan du visa honom filmen från träffen vi hadde här i Iggelbo... http://www.youtube.com/watch?v=ZMusi8q_QMQ MVh Mamre!,,,