Publicerat Juni 9, 200817 yr Hej. Jag håller på med ett fördjupningsarbete i Historia och har valt att skriva om ämnet jakt. Jag har tänkt skriva om olika jaktsätt som idag är förbjudna. Skarjakt på älg t.e.x. en jakt som vi tar avstånd från idag, men våra förfäder ansåg som effekiv jakt. Är det någon som har tips på fler liknande jakter och ver jag kan hitta information om dessa ? Mvh/ Andreas
Publicerat Juni 9, 200817 yr Fångstgropar användes flitigt för älgjakt förr i tiden. Googla så hittar du säkert mycket info om det. // gAsToN
Publicerat Juni 10, 200817 yr Hej.Jag håller på med ett fördjupningsarbete i Historia och har valt att skriva om ämnet jakt. Jag har tänkt skriva om olika jaktsätt som idag är förbjudna. Skarjakt på älg t.e.x. en jakt som vi tar avstånd från idag, men våra förfäder ansåg som effekiv jakt. Är det någon som har tips på fler liknande jakter och ver jag kan hitta information om dessa ? Mvh/ Andreas Du kan ju titta på hur hundanvändningen har utvecklatas inom jakten?
Publicerat Juni 10, 200817 yr Författare Du kan ju titta på hur hundanvändningen har utvecklatas inom jakten? Det var ett bra förslag, men nu har jag redan valt att skriva om olika jaktsätt som våra förfäder använt sig av men som numer är förbjudna. Vissa jakter kunde vara riktigt grymma och där är vi alla överens att förbud är rätt. I ett annat fall finns det folk som tycker att förbudet ska hävas, t.e.x speljakt på tjäder. Själv tycker jag inte att man ska skjuta bort de starka individerna som överlevt den bistra vintern. Är det någon som vet när speljakt på tjäder förbjöds ?