Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad jagar ni med ?

Featured Replies

Publicerat
Hej angående jaktpatroner man behöver inte några magnum till jakt själv jagar jag med trapammo hare o fågel hela jaktsäsongen o det går lika bra rådjur behöver du treor till  det är ju antalet hagel som dödar eller hur och inte storleken

Jag ser inte vitsen med att skjuta rådjur med treor. Är de vinterpälsade skadar det inte med ettor eller tvåor. Klenare hagel skjuter inte jag med iaf.

• Svar 54
  • Visningar 9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Ett mycket sant ord det lärde min morfar mig när jag var 10-11 år ;)

Och vad hjälpte det ?  ;D

Publicerat
Hej angående jaktpatroner man behöver inte några magnum till jakt själv jagar jag med trapammo hare o fågel hela jaktsäsongen o det går lika bra rådjur behöver du treor till  det är ju antalet hagel som dödar eller hur och inte storleken

Ehhh NOT.... större hagel = större anslagsenergi = bättre genomträngning....

3:or på rådjur funkar, men kanske inte att rekommendera i alla lägen, blir hållet för långt och det är full vinterpäls så blir det svårare att få ett lyckat skott..

Trapammo till hare och fågel.... Äter du det vilt du fäller ? och fågel så räknar du väl knappast in gäss.

Det du syftar på gällande antalet hagel som dödar är väl chockeffekten där haglen träffas så många nerver på en gång så att djuret dör ? Visst det ligger en hel del sanning i detta, men överlever djuret träffen ex. ett rådjur så är det bara fysisk skada som stoppar det djuret.

Publicerat

Det där om chockverkan existerar inte enligt dom nyaste undesökningarna. Knall-fall verkan uppnås bara när en kraftig nervbana träffas tex helskotpelaren, finns dock fler mindre men dock vitala delar i nervsystemet som är direkt dödande. För högsta sannolikhet behöver man därför ett antal hagel i rätt område och med tillräcklig penetration.

Angående penetration så har det testskjutits på gelatin i flera tidningar bla VT, alla jag har läst har konstaterat att 3:or har bäst penetration. Om du vill ha statistik kan du läsa mitt föregående inlägg i detta ämne.

Om hagelantalet blir ett problem beror först och främst på vilken jaktform man använder. Jag själv jagar med stående hund vilket innebär att det oftast blir mer eller mindre frånskott, då är det inga problem med mycke hagel. Vid sjöfågeljakt eller ännu värre klappskytte kan det däremot vara annorlunda. Om man upplever det som ett problem är nog individuellt.

Publicerat

Tycker överlag att grova hagel verkar användas. Skjuter som regel med US 7 - US 6 (ofta UK 6), 23,5  - 30 g beroende på vapen. Viltslag: skogshare, sjöfågel och skogsfågel.

Publicerat
Tycker överlag att grova hagel verkar användas. Skjuter som regel med US 7 - US 6 (ofta UK 6), 23,5  - 30 g beroende på vapen. Viltslag: skogshare, sjöfågel och skogsfågel.

Beror väl en hel del på vad vi jagar, jagar själv med 1-3:or då vi jagar 95% rådjur eller gås, och när räven eller grävlingen hälsar på under jakten.  Jagar vi däremot hare, duva, sjöfågel så blir det 5-7:or.

Publicerat

Det är riktigt Mats, men de sista 20-25 åren har jag skjutit de allra flesta hararna med US 6/30 g (läs: Gyttorp Fasan) och aldrig haft några problem upp till 40 m. Jag tror de flesta underskattar haglens förmåga till inträngning. Rådjur och gås har jag ingen erfarenhet av, men upp tom hare behövs inte grövre än US 6 och inte mer än 30 g oavsett årstid. Men det viktigaste är en jämn täckning.

• 1 month later...
Publicerat

Har just nu bara ett hagelgevär en Remington 870 Wingmaster.

Är en pump männsika och kommer alltid att förbli.

• 1 month later...
Publicerat

I Husqvarnan brukar jag använda Gyttorp Röda 5:or som allround..3:or eller 1:or specifikt till rådjur. Till duvor lite olika men generellt sett 6:or..I Beretta A300:an brukar jag köra med Eley Alphamax 3:or som allround..Rottweil Waldmansheil är också en trevlig patron som jag använder då och då..

• 1 month later...
Publicerat

Till trut o kråka använder jag... den plugg som tippen förser oss med  ;D Det är lite märkligt, där upptäkte vi en skilland mellan pluggen sist! Innan så sköt vi Gafabs Grose eller vad de heter, 32 grams laddade us 5 och de var ruggigt bra faktiskt. Jag o Ripjägarn listade ut att vi tog de lite längre trutarna *varje* gång då vi sköt samtidigt.. Hur som, med de pluggen så funkade det hur bra som helst.

Sen sköt vi slut på dem och fick 1500 nya plugg. Denna gång S&B Fortuna 36 grams laddade us 5 och shit vilken skillnad! Flera klockrena mackor som bara skulle tokdött vart kraftigt skammade och krävde fler skott samt letande medelst hund  >:( Jätteskillnad till det sämre med S&B faktiskt.. Tur att man har ngr lådor Grouse liggandes i skåpet..

Vad jagar jag med då?

Precis sålt, den finns iofs hemma ffa, en sån här sidolås bössa SbS.. skitfin sprättbössa som skall norrut på ripjakt nu. Ska behålla resten, tänkte sälja min gamla bock men den får vara kvar. Fabarm Gamma heter den, haft den sen -88 eller nåt.

Precis köpt en Beretta 687 modell V som jag börjar bli lite polare med samt då en Benelli Centro som jag dessvärre inte är speciellt sams med nu, ändrat lite på kolven och bökat men inte lyckats hitta rätt.. Funderar på att förlänga den nästan..

Ringduvor, kaniner, en hel del kråkor vid uven funkar med en bra trappatron..

Mvh!

Publicerat

S&B Fortuna använde jag på sjöfågeljakten förra hösten... men jag säger då det: aldrig mer!! värdelösare patroner har jag aldrig skjutit med, gräsänderna nästan skakade haglen ur fjäderdräkten fast hållet var kort. 2-3 skott på en and fick man skjuta innan man var säker.  :-X till hösten vet jag inte vad man skall testa. Winchester har jag testat, de funkar bra. Men jag har hört mycket positivt om Rc patroner, så det blir till att testa dem i höst.  :)

Publicerat

AndreaS.. Rc är helt ok utan tvekan, skjutit mycket med dem på jakt. Kolla även om du kan få tag på Rio plugg. De gillar jag, får en känsla av att de går lite fortare avseende utgångshastighet än andra plugg. De finns att få tag på billigt med..

Det pestiga med Fortuna är att vi måste göra av med skiten, har svårt att tro att vi får nya plugg innan dessa är slut  >:(

Mvh!

Publicerat
AndreaS.. Rc är helt ok utan tvekan, skjutit mycket med dem på jakt. Kolla även om du kan få tag på Rio plugg. De gillar jag, får en känsla av att de går lite fortare avseende utgångshastighet än andra plugg. De finns att få tag på billigt med..

Det pestiga med Fortuna är att vi måste göra av med skiten, har svårt att tro att vi får nya plugg innan dessa är slut >:(

Mvh!

Då har man två olika sorter att testa då i höst... fin fint! :) Annars dethär med utgångshastighet. Winchester Super Speed har väl ganska hög hastighet. Men vad är det för fördelar med hög utgångshastighet?

Publicerat

Lite mer anslagsenergi i haglen..

Dock, dessa tungt laddade pluggen brukar sällan gå speciellt fort. Utan att ha något som helst belägg för det så skulle jag gissa att Rio pluggen går fortare än Winchester Super Speed...

Mvh!

Publicerat
Lite mer anslagsenergi i haglen..

Dock, dessa tungt laddade pluggen brukar sällan gå speciellt fort. Utan att ha något som helst belägg för det så skulle jag gissa att Rio pluggen går fortare än Winchester Super Speed...

Mvh!

Är villig att håla med

Rio 30g är dom jag använder oftast vid kråkjakt och övning plus att jag byter utt haglen mot slug för övning

Min pipa är portad så jag är tvungen att använda ammo med liknade ladning för att inte påvärka pipuppslaget

Av dom 28 och 30g ladningar som jag provat är Rio den som stämer bäst överens med mina andra tyngre ladningar

Publicerat

Nikko + vanliga Gyttorps röda till det mesta.

Publicerat

kör med GAFAB 28-32 gram 6or och 7or till kråka, skata, kaja, fiskmås och trut och de kommer ner. Dock tycker jag täckningen är lite dålig så jag kör med full choke. Tyvärr har jag inte hittat något lika billigt alternativ och tex Torsbo skickar inte ammunition.

Publicerat

dp.. testa att dra iväg ngr us 5 av god kvalité så kommer du att upptäcka att truten trillar säkrare på längre håll..

Mvh!

Publicerat

mmm men då va de detta med ammokostnaden. 5 or har jag inte hittat för max 2,50/skott. Inte i nån butik här i närheten i alla fall.

tror det blir mer att köra 32 grams 6or i framtiden.

Publicerat

1-3 på räv,rådjur & sånt......35-40 gram.

Sen 7,or på alltting annat uppblandat med nån 5:a som andraskott.

Oftast 32-36 gram.

Sen har jag en noja att gå med färgkodade skott.....svart 1-3....blå 7:or.....röd 4-5.(just nu)

Tippen eller kråka kvittar det....med färgerna.....tror ni fåglarna bryr sig ? ;)

Publicerat
mmm men då va de detta med ammokostnaden. 5 or har jag inte hittat för max 2,50/skott. Inte i nån butik här i närheten i alla fall.

gyttorp har upp till 3:or vad jag har hittat hittils i 100 pack, för 1,5-2,0 kr smällen

Publicerat

Har knappt aldrig trängre än 1/2 choke vid jakt.

Till räv och rå brukar jag ha 5:a i första pipan och 3:a i andra. Aldrig mer än 36gram men helst 30-32.

Till övrigt vilt 5-7 och högst 32gram.

Brukar också göra som Partys, ha olika färg för olika hagelstorlek.

Publicerat

gyttorp har upp till 3:or vad jag har hittat hittils i 100 pack, för 1,5-2,0 kr smällen

Ok, men då är det beställningsvara, ingen handlare här ahr dem hemma, inte för det priset.

Publicerat

där jag handlar så har han nästan alltid hemma 6:or 5:or 3:or i 100 pack för priset jag skrev...

Publicerat

Du får gärna berätta var jag hittar 3or och 5or minst 32 gram i priset 100st för 150 kronor. Vi kom inte ens ner i de priserna när vi gick ihop och beställde direkt från agenten.

Han du köper av skickar han även? Vem är han?