Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Framtidens Markägare

Featured Replies

Publicerat

Blev i dag varse om de omtalade skogsinköpen av juridiska personer, och....

Ja...jag länkar till inlägget i min blogg. Det blåser förändringarnas vindar över Sverige. Och likt vinden, så går det fort - väldigt fort.

http://www.jaktsnack.se/index.php?automodu...mp;showentry=73

Publicerat
Blev i dag varse om de omtalade skogsinköpen av juridiska personer, och....

Ja...jag länkar till inlägget i min blogg. Det blåser förändringarnas vindar över Sverige.

Jag är delad i detta dilemma,, visst har du mycket rätt i vad du säger men verkligheten är svårare en så.

I vår värld så är det ju pengar som styr, så är det och kommer alltid att vara, om inget annat kommer att spela större roll en pengar, te,x vatten. då kommer den som har vatten att styra, så vi kan ju säga att kapitalet styr.

Personligen tycker jag att det är lätt o säga att inte bolag eller liknande ska få köpa mark, men om jag ägde mark o ksulle sälja den, så ville jag ju ha så många penningar so möjligt för den,, om det då stod ett företag o bjöd 1 mille över alla andra så är saken ganska lätt.

jag har inte råd att säga nej till så mycket mer för det jag säljer, bara för att mina principer säger emot.

Vissa tror jag tycker att vi redan idag har kommit så långt i utvecklingen att man inte har råd att jaga, o visst det är väl inte ovanligt att en del i ett arrende kostar ca 10´000.

På tok för mycket för många.

Men titta på vad det kostar o ha en eller två söner eller döttrar som spelar ishockey eller vill hålla på med motorsport, det är inte för var o en det heller.

det kommer alltid att finnas personer som inte har råd att göra vissa saker, tyvärr..

En förhoppning om hur det blir med våra villebråd är att markägare kommer att göra mycket bra saker för att kunna hålla en hög vilstam och kunna sälja jakt till personer utan mark, ok dyrt att jaga men mycket villt,,, titta bra på de stora godsen, det är ju så idag där,, ingen har väl mera jaktbart vilt en vad de har... inte är det för att de har så mycket bättre marker utan för att de sköter om viltet så mycket mera, för att på så sett kunna tjäna pengar,, inget annat..

Att de sedan har en viltmästare eller liknande som brinner för djur o natur är bara positivt, men pengar styr även där, han skulle inte ha ett jobb om det inte vore så att de skulle tjäna pengar på det han gjorde..

En aldrig så liten bit ägandes mark, kommer kanske att få betydelse igen...

Visst är det så,,,,,,,,,, men tyvärr så kommer ju den dagen när sonsonen eller liknane tycker att de inte har nytta av stället o säljer för att de får så bra betalt...

Tillgång o efterfrågan...

Nu har jag klankat ner på det du sa en lång stund,,,

Men jag kan inte annat en att hålla med dig om att det vore underbart om det inte var så stora pengar i detta, vore mycket "gemytligare" om alla kunde ha sin egen lilla oas o vara på o ta hand om.

Jag köpte en gård för ca 3 år sedan o jag drömer om att kunna ta hand om den, tyvärr så har det ju stormat en hel del och allt måste göras i nuet, så jag hinner inte göra det som jag nu drömmt om i 10 år.

sköta skog o mark, har en fantasi att kunna vara hemma en hel del på hösten o jaga , sälja jakter, och så vidare,,, kunna göra viltförebyggande på vår o sommar,

gud vad underbart..

Som det nu är så jobbar jag på mitt "pengajobb" ca 50 tim i veckan, sedan tar vindfälleen o planteringar en faslig tid,, familjen bli eftersatt ch man blir helt slut.

Blir då lat i någon vecka o vill inte göra ett skit, inte ens träna hunden eller panga .22lr, orkar bara inte,,

Vi gör vad vi kan alla för att stå emot, men kapitalet kommer nog att segra denna gångne med,,,

mvh lasse

Publicerat
  • Författare

Först och främst, så inte ser jag det som att du "klankat ner" på vad jag sagt. :rolleyes:

Du konstaterar faktum. Det faktum som även jag ser.

Jag har själv ägt ett antal gårdar, och även sålt sådana, och visst säljer man till högstbjudande. Jag lägger inga moralkakor i detta, men ser ändå vart det bär.

Vad jag försöker påvisa i min blogg, är likheten med historien.

Allt det vi ser idag, har hänt igår.

Jag lyfter också fram lite av de skillnader som finns idag mot förr, t ex att massmedia har ett stort inflytande över bolagen. Detta var inget som Kungsfors Väfveri AB tog någon notis om i början på 1900-talet.

Jakten i sig var inte heller den ifrågasatt som företeelse på den tiden, som den är idag.

Vidare ondgör jag mig över alla de tvister som förekommer bland jägare av olika slag idag, och är det något av det jag nämner i mitt inlägg som jag skulle vilja få en direkt ändring på, så är det just att få ett slut på stridigher mellan jägare. Vi ser oss som olika "bra" eller "stora", men icke jagande allmänhet ser oss som ett - och så borde vi agera gentemot dem också!

Det är bara trevligt att höra dina reflektioner över ämnet, och jag hoppas innerligt att du skall finna det du en gång sökte på din alldeles egen, ägendes mark!

/BB

Publicerat

Först och främst, så inte ser jag det som att du "klankat ner" på vad jag sagt. :D

Du konstaterar faktum. Det faktum som även jag ser.

Jag har själv ägt ett antal gårdar, och även sålt sådana, och visst säljer man till högstbjudande. Jag lägger inga moralkakor i detta, men ser ändå vart det bär.

Vad jag försöker påvisa i min blogg, är likheten med historien.

Jag lyfter också fram lite av de skillnader som finns idag mot förr, t ex att massmedia har ett stort inflytande över bolagen. Detta var inget som Kungsfors Väfveri AB tog någon notis om i början på 1900-talet.

Jakten i sig var inte heller den ifrågasatt som företeelse på den tiden, som den är idag.

Vidare ondgör jag mig över alla de tvister som förekommer bland jägare av olika slag idag, och är det något av det jag nämner i mitt inlägg som jag skulle vilja få en direkt ändring på, så är det just att få ett slut på stridigher mellan jägare. Vi ser oss som olika "bra" eller "stora", men icke jagande allmänhet ser oss som ett - och så borde vi agera gentemot dem också!

Det är bara trevligt att höra dina reflektioner över ämnet, och jag hoppas innerligt att du skall finna det du en gång sökte på din alldeles egen, ägendes mark!

/BB

Detta stämmer nog väldigt bra, jag läste din blogg en en gån o ser fler o fler likheter med förr.

Allting går ju i cykler och varför skulle inte så även detta göra det, tyvärr så vet jag inte hur vi ska kunna påverka det i annan riktning.

Ett som du tar upp viktigare ämne tror jag är just vi jägare,,,

Detta faktum att just "jag" eller för den delen vi i ett jaktlag är de som vet bäst och ska kunna göra som vi själva vill är ett stort problem, jag ser detta varje gång det diskuteras omm jakten.

Precis som du säger så ett lag som jagar på 500ha tror sig ha mera att säga till om en ett som "bara" jagar på 400ha, vad detta beror på vet jag inte men de känner siog nog större o bättre tror jag.

En annan aspekt på det hela blir ju när man går samman i ett störrre lag te.x älg lag, men kanske tre olika mindre lag i samma licens,.

För att få någon rätida på diskutioinerna så kommer det ofta att bli så att det största laget med mest mark kommer att bestämma mera för att de sitter på större mark o har mer att dra bort , elternativt så föder deras mark mera älg och således ska de bestämma mera.

Rätt eller fel vet jag inte om detta resonemang.

Ett stööre lag viker sig ju inte gärna för ett mindre........

Synd att inte alla kan se på saker o ting som de är utan prestige...

Det vore mycket bättre för djuren.