Publicerat Juni 30, 200817 yr Tänkte dela med av lite djup åländsk desig hemligheter Ska bygga en första prototyp av ett hemma gjort jakttorn (för bågjakt) Ni få ursäkta den något torftiga "ritningen" men det är mest en skiss på hur den funkar. Matrial: 30x30mm fyrkants stål/rör 2 mm gods, ca 8 meter totalt 20 mm järnrör ca 4 meter (för stegpinnar) Bredden på stegen blir 60 cm, valde rör för stegen för att det är billigare, jag kommer att platta ut rören i endarna för att få mera gods att svetsa i mot själva benen. Benen blir 3 meter, dvs höjden på platformen som har måtten av 60x70cm sen blir det någon form av skiva eller galler på platformen, stol görs på något annat sätt och fästes runt trädstammen (mer om det sen) Ska pyssla lite med stödstagen när jag e klar med stege/platform, men som ni ser är själva platformen V formad för att kila emot stammen, sen 2 öglor för spännremmen. Nu lånar jag en el svets, samt gör en enkel trä jigg för att löda i hop allt sammans, ska bli spännande och se om man kommer ihåg hur man svetsar Varför i helvet då !!?? undrar nu alla Enkelt, gämfört med att köpa en färdig lösning, som kostar från 1200Kr och uppåt kostar detta inte mer en ca 700kr i matriel, visst timmarna att göra skiten är inte inräknade, men det bjuder jag på så att säga. jag räknar med att göra ca 5 stycken på en helg (give or take) Vill man sen höja stegen till tex 4 meter, ja då gör man bara en ny 1 meters steg bit,,skarvar på osv... förslag välkommna ! Ps/ Glömde att säga, jag väljer att svetasa all i ett stycke, istället för IKEA varianten, bara för att jag märkt på liknande "bult o skruv" modeller, blir det lätt gnissel o skit vid bultarna (när man rör på sig altså
Publicerat Juni 30, 200817 yr den där blir väll bra!... ska du ha den som mobilt eller blir den kvar där du tappar den????... Mvh
Publicerat Juni 30, 200817 yr Författare den där blir väll bra!... ska du ha den som mobilt eller blir den kvar där du tappar den????... Mvh Nja mobil o mobil, de ska nog sitta där jag sätter dem, men konstruktionen medger att man kan flytta/montera själv. Annledningen till att jag inte gjort den i sektioner är det att jag inte behöver tänka på dyra transporter osv, får lätt plats på takräcket. För det andra så noterade jag på de kinesiska tornen vi har idag, med en skarv på mitten... nå de viker sig lätt med trasiga knän o händer som följd
Publicerat Juni 30, 200817 yr förslag välkommna ! Varför bockar du inte bara den delen som sitter mot trädet i ca samma radie som du har på tredett/träden som den skall sitta vid så får du en bättre passform. Om du sedan svetsar eller på annat sett monterar hullingar på den bockade biten så biter den tag i trädet bättre, kasnke inte är något problem, men jag är ju lite tysk så jag gillar både hängslen o livrem.
Publicerat Juni 30, 200817 yr Författare Varför bockar du inte bara den delen som sitter mot trädet i ca samma radie som du har på tredett/träden som den skall sitta vid så får du en bättre passform.Om du sedan svetsar eller på annat sett monterar hullingar på den bockade biten så biter den tag i trädet bättre, kasnke inte är något problem, men jag är ju lite tysk så jag gillar både hängslen o livrem. Jo, ska titta lite mer på detaljer när första är klar, dock försöker jag göra den så enkel jag kan, mest för att jag saknar verktyg för att bocka/böja delar, vilket i sig också försvagar delar ibland, Hullingar kommer att finnas på den V formade delen mot stammen, men tack vare V formen och spännbandet kommer den sitta väldigt hårt, det är min erfarenhet av likande konstruktioner av trä samt mina klätter torn
Publicerat Juni 30, 200817 yr Jo, ska titta lite mer på detaljer när första är klar, dock försöker jag göra den så enkel jag kan, mest för att jag saknarverktyg för att bocka/böja delar, vilket i sig också försvagar delar ibland, Hullingar kommer att finnas på den V formade delen mot stammen, men tack vare V formen och spännbandet kommer den sitta väldigt hårt, det är min erfarenhet av likande konstruktioner av trä samt mina klätter torn Ok låter som du har bra koll på projektet,,, jag har ju aldrig byggt ett liknande torn så ta mina tips som precis vad de är, tips och inget annat.
Publicerat Juni 30, 200817 yr Hej Roger! Konstruktionen påminner mycket om de hemmagjorda tornen vi jagade från I danmark i mitten av -90 talet. Funkar utmärkt och står stadigt. Det enda jag kan oponera mig lite mot är att plattformen kan upplevas en aning liten med 60x70. I staterna jagade vi från plattformstorn med generösare utrymmen och en båge framtill så du kunde t.o.m luta dig emot den. Det gav mer känsla av säkerhet och gjorde att du upplevde vistelsen bekvämare i tornet. Som sittplatta kan man ha en frigolitsits. Värmer gott om baken. Halktejp kan vara en idé att använda. Enda nackdelen är att den är lite dyr. Lycka till med tillverkningen. Vi kommer nog och testar dem i höst!
Publicerat Juli 1, 200817 yr Författare Hej Roger!Konstruktionen påminner mycket om de hemmagjorda tornen vi jagade från I danmark i mitten av -90 talet. Funkar utmärkt och står stadigt. Det enda jag kan oponera mig lite mot är att plattformen kan upplevas en aning liten med 60x70. I staterna jagade vi från plattformstorn med generösare utrymmen och en båge framtill så du kunde t.o.m luta dig emot den. Det gav mer känsla av säkerhet och gjorde att du upplevde vistelsen bekvämare i tornet. Som sittplatta kan man ha en frigolitsits. Värmer gott om baken. Halktejp kan vara en idé att använda. Enda nackdelen är att den är lite dyr. Lycka till med tillverkningen. Vi kommer nog och testar dem i höst! Får väl svetsa lite extra hårt på ditt torn då Jo plattformen kan vara liten, dock gämfört med de köpta tornen blir den faktiskt större samt mindre än de trä torn vi har idag 90x90cm vilket är tryggare men lite väl generöst med, ska göra en "hang on" stol som hängs på stammen så man inte behöver sitta på platformen. Som sagt, för att göra dem enkla att bygga med förhållandevis lite matriel och verktyg (saknar mek verkstad) så är det svårt med bågar med mera, funderar även att lägga en större trä plattform ovanpå, och bara använda tornet som stege/stöd men men det är ett test projekt med mycket utrymme för modifikationer. En sak som retat mig på de köpta tornen är det att stegen går in under fot plattformen, så man måste "häva" sig runt den för att komma upp på plattformen, så på min design kliver man direkt upp utan att vara akrobat
Publicerat Juli 1, 200817 yr Får väl svetsa lite extra hårt på ditt torn då En sak som retat mig på de köpta tornen är det att stegen går in under fot plattformen, så man måste "häva" sig runt den för att komma upp på plattformen, så på min design kliver man direkt upp utan att vara akrobat Passar oss bra!.. vi som tycker runt är en fin å läcker form!... .. vi får väll testa de i höst!... Mvh
Publicerat Juli 3, 200817 yr Författare Uppdatering! Ok, jävlats med en usel svets mest halva dan, mem nu börjar det ta form har fler bilder om ni vill se
Publicerat Juli 3, 200817 yr Uppdatering!Ok, jävlats med en usel svets mest halva dan, mem nu börjar det ta form har fler bilder om ni vill se Ser ut som om du försöker att svetsa rostfritt i vanligt blötjärn, inte helt lätt. Jag vet att du inte gillar bulltade steg men jag tror att det borde funka om man kör 2 bullt i varje fäste, gärna med en låsmutter på med. Bilr inte de stegen hala om et är blött ute, jag hade nog satsat på halktejp även där. Ska se om jag har på jobbet
Publicerat Juli 3, 200817 yr Författare Ser ut som om du försöker att svetsa rostfritt i vanligt blötjärn, inte helt lätt.Jag vet att du inte gillar bulltade steg men jag tror att det borde funka om man kör 2 bullt i varje fäste, gärna med en låsmutter på med. Bilr inte de stegen hala om et är blött ute, jag hade nog satsat på halktejp även där. Ska se om jag har på jobbet Ha ha , nej då inte rostfritt inte heller galvat, bara en lite väl klen svets och allt för många år sen jag svetasade, inte snyggt men sitter som berget, planen är att på stegen när jag målar den sista vändan är att kasta sand på dem och måla en gång till på stegen. Men jo då jag använder runda rör blir de något halare än med fyrkants rör, men man får väl hålla i sig
Publicerat Juli 3, 200817 yr Författare ser rakt o fint ut, vinkel kan du i allafall hantera fan pitten funkar bra som vinkel Jiggen gjorde att det blev rakt o fint, trots att svetsen bara orkar 2 steg åt gången sen dör den av värmeslag !!
Publicerat Juli 3, 200817 yr Ha ha , nej då inte rostfritt inte heller galvat, bara en lite väl klen svets och allt för många år sen jag svetasade, inte snyggt men sittersom berget, planen är att på stegen när jag målar den sista vändan är att kasta sand på dem och måla en gång till på stegen. Men jo då jag använder runda rör blir de något halare än med fyrkants rör, men man får väl hålla i sig Mycket bra ide det där med sanden, visst ju det men tänkte inte på det fan pitten funkar bra som vinkel Jiggen gjorde att det blev rakt o fint, trots att svetsen bara orkar 2 steg åt gångensen dör den av värmeslag !!
Publicerat Juli 4, 200817 yr Författare Och saker i ting framskrider, prov klättrat,, står fint och inga brutna ben eller armar.
Publicerat Juli 4, 200817 yr Författare Plattformen får en skiva av vatten fast plywood, som jag sen begläder med denna gummi matta som är mjuk även i minusgrader tyst att röra sig på samt halksäker
Publicerat Juli 4, 200817 yr lagar du detta torn till fördel för B-sundsmarkerna eller blir det änmer lokalt än så? Ser förbaskat fint ut! Om jag lyckas ta ibep o får igenom bågjakten i Ö-by så får du tillverka några såna åt mig så du får in vanan ;) mvh
Publicerat Juli 4, 200817 yr Författare lagar du detta torn till fördel för B-sundsmarkerna eller blir det änmer lokalt än så? Ser förbaskat fint ut! Om jag lyckas ta ibep o får igenom bågjakten i Ö-by så får du tillverka några såna åt mig så du får in vanan ;) mvh Jo detta ska till vårt jaktområde, det är en första prototyp så jag vet hur man skall göra dem snabbast, matrial kostnad är cirka 60€ nu (tiden inte räknad förstås) visst kan jag tillverka några, dock blir det dyrare då för jag måste ta betalt för tiden. Det tar cirka 5-8 timmar per torn om alla bitar e kapade och allt går som det ska. men bra blir det
Publicerat Juli 4, 200817 yr är dom inte ganska lätta också domdär? dom är väl fullt möjliga att flytta om man märker att platsen man placerade det på inte var nå vidare? givetvis får du ju pröjs för tiden också om de blir aktuellt !
Publicerat Juli 4, 200817 yr Författare är dom inte ganska lätta också domdär? dom är väl fullt möjliga att flytta om man märker att platsen man placerade det på inte var nå vidare? givetvis får du ju pröjs för tiden också om de blir aktuellt ! Jag har inte vägt detta en, men 12-15kg tror jag, men jag använder grövre matrial än nödvändigt, hela iden bygger just på att du ska kunna sätta upp det själv, men lite tungt att bära är det dock mer mobilt än ett trätorn. Nästa modell kommer att vara i 2 sektioner, mao lättare att bära (2 vändor förstås) Hade jag en TIG svets kan man göra dem i Alu förstås...dyrare men lättare
Publicerat Juli 4, 200817 yr inte illa inte illa. 12-15 kg orkar man ju iallafall hiva upp på takräcket om de skulle behövas! de var ungefär det jag ville få veta. Perfekt och stadig vikt dessutom. Undrar om inte alu skulle bli vingligt och skramligt även fast det var svetsat?
Publicerat Juli 4, 200817 yr Författare inte illa inte illa. 12-15 kg orkar man ju iallafall hiva upp på takräcket om de skulle behövas! de var ungefär det jag ville få veta. Perfekt och stadig vikt dessutom. Undrar om inte alu skulle bli vingligt och skramligt även fast det var svetsat? Jo, helt rätt denna står mycket av sin Egen vikt