Publicerat Juli 1, 200818 yr http://www.alandstidningen.ax/article.con?...743&iPage=1 Förslag på att innföra skjutprov när man tar jägar exsamen, tycker det är en bra sak, varför inte årliga skjutprov vid all vapen jakt ?
Publicerat Juli 1, 200818 yr ja o dom som röstar nej på dedär ska inte ha jägarexamen för dom kan inte skjuta... har sett så mycke skitungar som inte kan skjuta dom senaste åren som far o jagar o skadar 95% av de dom skjuter på. men 83% som röstar ja. Trodde jag inte faktiskt.
Publicerat Juli 1, 200818 yr Ser inte varför det inte skulle kunna göras även i svearike. Har tagit upp det som förslag i vårat älglag men har blivit ned röstad pga att det skylls på att många äldre inte vill gå till skjutbanan. Kan hålla med om att det är så , men jag tror att den verkliga anledningen till att de inte vill komma till skjutbanan är för att dom inte skjuter nog bra. Jag är inte någon "sniper" skytt som många här inne på forumet kanske är, men jag klarar utan svårigheter att skjuta 4 skott i träffområdet på älgen på 80m, hårdare krav behövs kanske inte. I vårat lag hyr vi skjutbanan en gång/år för att alla ska kunna komma dit o träna träffas o skjuta under lugna förhållanden, jag har ju där sett hur mycket illa vissa skjuter, dock är det inte alltid samma personer som skjuter illa från år till år. Vad detta beror på kan ju vara olika men ofta så när det bommas för djävligt så yppar gubbarna någon om att de inte ser tavlan skarpt eller liknande, året därpå kasnke med nya glasögon eller en starroperation senare så skjuter de riktigt bra, så skyttet funkar bara man ser vad man ska skjuta på. En äldre man i min närhet som har åtskilliga milljoner på banken brukar vilja låna min frus vapen för kikaren är så bra på den, (belyst rödpunkt i siktet), jag brukar pika honom om att han kan köpa ett likadant men då hör han mycket dåligt åxå. Fram för mera skytte på banan så slipper man reda upp dåliga träffar i skogen, är säker på att det skulle spara mycket. Och jag menar inte att man måste skjuta 100 tals skott varje säsong på banan bara för det.(Fast jag gärna gör det)
Publicerat Juli 2, 200818 yr tycker oxå de skulle vara årlig uppskjutning i Swe... vissa har bara bössorna står hemma hela året för att sedan tas fram till älgjakten.. inte ett enda skott e skjutet me det innan!.. å så kan de varit i flera år!.. å när man sett vissa på älgbanan så blir man mörkrädd... Mvh
Publicerat Juli 2, 200818 yr tycker oxå de skulle vara årlig uppskjutning i Swe... vissa har bara bössorna står hemma hela året för att sedan tas fram till älgjakten.. inte ett enda skott e skjutet me det innan!.. å så kan de varit i flera år!.. å när man sett vissa på älgbanan så blir man mörkrädd... Mvh Instämmer broder!