Publicerat Juli 5, 200818 yr Hej, Kan inte dra mig till minnes att jag nånsin sett eller ens hört talas om nån Sako 75 i vare sig 222 eller 223 till salu. Är det jag som är kass på att leta eller finns det måhända nån annan anledning till detta?
Publicerat Juli 6, 200818 yr Bössan har ju onekligen tillverkats i dessa kalibrar http://www.sako.fi/pdf/specs/75Hunter.pdf Kanske gjorde den svenska gen-agenten ett medvetet val att inte ta in 222/223 i mod 75..... De kanske inte var så poppis då när 75:an kom, men har nu ev. fått en liten renässans tack vare forumet..... /Må
Publicerat Juli 7, 200818 yr Författare Låter rimligt. Jag har skjutit en del med min Brno 22 Hornet nu och den representerar egentligen allt jag inte gillar hos en bössa, sånär som på att den skjuter ganska bra faktiskt. Kruxet är att den är ganska liten och "vispig" och den är ett par nummer för petit för mig. Efter några serier med 270:n, ffa igår då vi sköt på rävfigur på avstånd upp till 160 meter, så var det tydligt att en bössa med Sako 75:ans för mig suveräna ergonomi skulle vara ypperlig. Nu införskaffades förvisso Brnon med i första hand nötskrikor och liknande på menyn, men jag kan inte låta bli att tänka på hur träffprocenten skulle gå upp med en Sako 75 i 222. T.o.m. Vixen är lite för nätta för mig - speciellt för högerhanden. 222 är egentligen lite overkill för tänkt vilt, men borde å andra sidan sitta som en smäck när räven dyker upp på 160 meter. 22-250 är inte alls aktuellt och ej heller 243. Nä, en 222, 223, eller ännu hellre 221 Fireball vore perfa...
Publicerat Juli 7, 200818 yr varför inte en i 220 swift? men den kanske inte finns att få tag i längre..
Publicerat Juli 7, 200818 yr Tror jag kan ha sett nån till salu nån gång men dom växer nog inte på trän direkt. Angående Sako 75ans utformning så kan jag bara bifalla, min 75 Hunter ligger som en hagelbössa och det känns inte som att anlägget kan bli fel. Den dagen du lessnar på din 270, som jag förövrigt hånglat med, så underrättar du mig. Den skulle komplettera min 9.3x62 som mumsfilibaba. Skulle jag mot förmodan snubbla över en 75a i 222/223 så ska jag omedelbart höra av mig. //Micke
Publicerat Juli 7, 200818 yr Författare varför inte en i 220 swift? men den kanske inte finns att få tag i längre.. På tok för mycket blås för nötskrikor. Dessutom har jag ju en 28" rostfri LW-pipa i 6mm-284 vilken kommer tjänstgöra som snuskigt hårdslående långhållsrigg så en 220 Swift vore lite väl nära, både i overkill och pipslitage
Publicerat Juli 7, 200818 yr hm. aa alltså har du din 6-284 på g snart då? inte har du den väl färdig redan heller? o vem ska fixa pipan åt dig? börjar bli sugen jag me lite smått men bågen tar mycket av mitt intresse just nu. 220 swift osv.. finns det nåt som heter overkill på nötskrikor o kråkor odyl? ju mer fjädrar i luften desto skojigare? eller ska du äta dom?
Publicerat Juli 7, 200818 yr Författare "Stygge" Stigge i Lule gör jobbet, men vi får se när pipan dimper ner - han beställde nämligen inte mindre än 25 pipor på en gång...
Publicerat Juli 7, 200818 yr Jag käner bara till två Sako 75:or i 222 rem på våra breddgrader men norr om dalälven borde det finnas några till. De jag känner till används i huvudsak för att vaka räv. Jag vet inte om en enda Sako 75 i 223 rem även om den givetvis fanns på programmet. Även om jag känner till din förkärlek för Sako 75:or kan det kanske vara värt mödan att fundera på en Vixen varmint i 223? Jag känner till en som nog snart dyker upp till försäljning Henrik
Publicerat Juli 7, 200818 yr Varför inte en rostfri 75'a i 22PPC? Kan bli en till salu om inte licensdamen är på humör. / Johan
Publicerat Juli 8, 200818 yr Författare Henrik: som jag skriver längre upp så är greppet på en Vixen lite för "puttenuttigt" för mig, även om det är bättre än på Brnon. Annars tycks ju Vixen vara en av de vettigaste och mest prisvärda 222:or man kan komma över. garage: det låter helintressant - nästan Jag har för mig att syntetstocken saknar handutfyllnad? Däremot är patronen i sig mer eller mindre som klippt och skuren, och det torde finnas viss förutsättning för en tätskjutande bössa (förutsatt att det inte finns några inneboende fel nånstans). Du får gärna höra av dig hur det går med denna pjäs.
Publicerat Juli 8, 200818 yr Om varmint versionen är intressant så såg jag en Sako 75 varmint rostfri/laminat i 223 rem hos Svante Nilssons i våras, den kanske är kvar.... /Mr Bängelsson
Publicerat Juli 8, 200818 yr Men Vixen Varmint är ju inte alls lika nätt som en vanlig vixen, borde nog funka tycker jag. Ett pm till Mr Mauser så står du iaf i kö? Min sista .243 var av varmintmodell och den var på intet sätt nätt och lätt utan hade en rätt rejäl tyngd. Gick otroligt bra att skjuta frihand tycker jag även om jag sällan gjorde det mot vilt utan bara på bana. En bekant och tämligen känd rävlockare håller på att bygga en 204 Ruger för sin lockjakt.. flackskjutande som f-n men ska enligt uppgift inte äta pipa lika mycket som övriga nämnda kalibrar.. kan det vara ngt? Dock en fundering, är tom 22H smått overkill för nötskrikor??? En elak och trångsint människa skulle kunna hävda att du håller på och bygger upp en grund för ett nytt vapenbyte Nu är ju jag ingen människa med dessa egenskaper så jag tror ju själv inte på det Mvh!
Publicerat Juli 8, 200818 yr Författare Men Vixen Varmint är ju inte alls lika nätt som en vanlig vixen, borde nog funka tycker jag. Ett pm till Mr Mauser så står du iaf i kö? Hade inte tänkt mig en varmint i första hand, utan en "vanlig" bössa En bekant och tämligen känd rävlockare håller på att bygga en 204 Ruger för sin lockjakt.. flackskjutande som f-n men ska enligt uppgift inte äta pipa lika mycket som övriga nämnda kalibrar.. kan det vara ngt? Could be. Dock en fundering, är tom 22H smått overkill för nötskrikor??? Tror jag inte. En elak och trångsint människa skulle kunna hävda att du håller på och bygger upp en grund för ett nytt vapenbyte It's the never ending story...
Publicerat Juli 8, 200818 yr Författare Kanske bör förtydliga att en varmintbössa egentligen inte är aktuell då jag redan gått ner i det träsket tillräckligt många gånger. Min tes är att en standardbössa borde räcka till alldeles utmärkt så länge ergonomin och balansen finns där. Det är klart att en tyngre bössa ger bättre förutsättningar att träffa små mål, men det ska gå att bära den oxå.
Publicerat Juli 24, 200817 yr Författare Det verkar som den här nöten håller på att knäckas Med lite tur kan jag posta resultatet här inom snar framtid. Ett resultat som överstiger t.o.m. mina högt uppskruvade förväntningar och krav på en slik bössa
Publicerat Juli 24, 200817 yr Författare Jag vill vara säker på att affären går igenom innan jag slår på stora trumman
Publicerat Juli 24, 200817 yr Författare Här är lösningen på denna tråd: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=13310
Publicerat Juli 24, 200817 yr Aha! Orolig att ngn härifrån ska beröva dej möjligheten? Du tänker sunt, dröj inte för länge bara! Jobbar hela natten i natt och lär häcka här en hel del vilket innebär att jag i frustration kan spamma denna tråd något förjävligt om vi inte får något besked om vad det är för klipp du avser göra Ska försöka behärska mej dock! Mvh!
Publicerat Juli 24, 200817 yr Författare Jobbar hela natten i natt och lär häcka här en hel del vilket innebär att jag i frustration kan spamma denna tråd något förjävligt om vi inte får något besked om vad det är för klipp du avser göra Verkar som att du redan jobbat ett antal nätter i rad Se länken jag tryckte in ovan...
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Tänkte bara meddela att jag igår beställde en Sako 85 Hunter i .223 Remington med 1/8" räffelstigning. Så snart (förhoppningsvis innan augusti nästa år..) så kommer det iaf finnas en 85:a i .223. Har inte lyckats se en dylik i butik och det intressanta är att vapen med XS-lådan som erbjuds i .204 Ruger, .222 Remington och .223 Remington, är 3 hg lättare (2,9 vs 3,2 kg) än motsvarande bössa med den korta (S) lådan för .243W, .308 etc. Låter som en nätt och fin bössa, ska bli mycket spännande att känna på den när den väl kommer... Gosade lite med kindstödet på en .30-06:a igår, och det är nog en av de vackraste bitarna på 85:an:
Publicerat Augusti 11, 200817 yr Tänkte bara meddela att jag igår beställde en Sako 85 Hunter i .223 Remington med 1/8" räffelstigning. Så snart (förhoppningsvis innan augusti nästa år..) så kommer det iaf finnas en 85:a i .223. Har inte lyckats se en dylik i butik och det intressanta är att vapen med XS-lådan som erbjuds i .204 Ruger, .222 Remington och .223 Remington, är 3 hg lättare (2,9 vs 3,2 kg) än motsvarande bössa med den korta (S) lådan för .243W, .308 etc. Låter som en nätt och fin bössa, ska bli mycket spännande att känna på den när den väl kommer... Gosade lite med kindstödet på en .30-06:a igår, och det är nog en av de vackraste bitarna på 85:an: Bra att du är förberedd att vänta. Jag har beställt min 85 L/S Varmint .223 Rem 1/8" räffelstigning den 8/2-08 och ännu fins det ingen som vet när den kommer. Tror att sako går ut och letar järnmalmen när dom fått en beställning och sedan börjar tillverkningen ut ifrån stenen. Brukar det alltid ta så här lång tid? Och varför vet inte sako nått om vad dom gör, nå borde dom kunna ge ett svar i alla fall om den kommer om ett år eller om 3 månader.