Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

avfånga hare och div fåglar??

Featured Replies

Publicerat

:D hej alla trevliga

jag hoppas på en tråd full av olika bra, mindre bra och rent av bättre sätt att avfånga hare och diverse fåglar... ;)

kom igen nu och dela med er av tips och historier :D

vänligen nils

Publicerat

Tjena!

Välkommen till Jaktsidan och Jaktsnack!

Skriv gärna en presentation av dej själv under medlemsarean.

Sen skulle jag vilja veta varför du frågar, detta är ditt första inlägg här på forumet och krasst sett så skulle du kunna vara vilken jaktmotståndare som helst typ..

Ursäkta min paranoia men presentera dej så ska du få alla tänkbara tips!

Mvh!

Rikard

Global Moderator

Publicerat
  • Författare

hehe

tack för det.

nix ingen motståndare här inte.

håller på att ta examen på egen hand och man läser både de sju från studiefrämjandet samt de två från abf...

inte riktigt samma attityd mellan de två linjerna så att säga-intressant läsning dock.

har flyttat upp till kiruna och tänker bredda mitt naturintresse med jakt, mest småvilt antar jag ripa, tjäder, hare, räv, kråka typ.

eftersom jag inte har någon jägare i släkten så måste jag fråga mej fram på annat håll.

men om någon vill vara anomym så går det bra att pm:a eller varför inte mejla mej på hallonraden@yahoo.se, men nog tror jag att det finns fler som skulle tycka att frågan är intressant att dryfta offenligt här på forumet ?

vänligen nils

Publicerat

Även om det var en jaktmotståndare som ställt frågan förtjänar även denna ett vettigt svar, detta är inget som vi behöver smyga med då vi dödar vårt vilt så fort som möjligt till skillnad från t.ex. den filmade björnen som äter på en levande älg.

Hare jagar jag så sällan eftersom jag inte har egen hund så samtliga harar jag skjutit har varit döda när jag kommit fram till dem.

När det gäller fågel så har jag vid jakt från gömsle en specialpåk med mig som ändar samtliga fåglars lidande med ett rappt slag. Under t.ex. skogsjakt tar jag helt sonika närmaste käpp eller knackar fågelns nacke i närmaste hårda föremål.

Publicerat

Hare avlivas snabbas med ett rappt slag med en käpp bakom öronen ner mot huvudet när man håller haren i bakbenen, fåglarna har du redan fått svar på.

Att notera är att en hare som blir skadeskjuten, kan låta hjärtskärande illa, i dessa fall skjuter jag ett skott till så snart jag kan.

Publicerat
  • Författare

hej

jag tackar för era svar.

nån med bra teknik för ripa?

vänligen nils

Publicerat

Ursäkta min paranoia men jag vart lite skeptisk initialt..

Vid fågeljakten så har jag en kraftig kniv med som jag använder som klubba. Greppar bladet och knackar fågeln i skallen med skaftet och tja det är effektivt helt klart.

Änderna är lite speciella, de är oftast ruggigt sega för att inte tala om gäss.. Testat att klubba även dem men insett att det inte fungerar, de tål helt enkelt otroligt mycket! Har ngr riktigt otrevliga exempel på just det men nja, skiter nog i att beskriva dem.

Det som funkar bäst utan tvekan är att snurra änderna. Greppa huvudet och snurra fågeln ett varv hastigt och med kraft. På så sätt så går nacken av och allt kortsluts snabbt och effektivt. Ska du snurra änder så måste du nog kolla med någon som kan det samt se och lära för om du inte fixar det dirket så är det rätt obehagligt och anden lär fara rätt illa.

Hare har du redan fått veta hur du gör.

Mvh!

Publicerat

fan hippen de va ett bra tips om änderna! fattar precis hur du menar. själv brukar jag ta dom i fötterna o slå dom med huvudet före i båten.. inte så snyggt på båtens utsida efter en jaktdag dock.. så jag ska testa det lite i framtiden.

Publicerat

Hare har jag bara slagit ihjäl 1, ett "karateslag" i nacken sen var den livlös.

Kråka/kaja antingen som hippen beskiver med handtaget på kniven eller tar jag i benen/bakre delen av kroppen och "snärtar" mot en sten eller ett träd.

Av erfarenhet vet jag det även går att stammpa på huvudet, detta är dock inte varken trevligt eller snyggt, fågeln blir inte sig lik :rolleyes: .

Publicerat
fan hippen de va ett bra tips om änderna! fattar precis hur du menar. själv brukar jag ta dom i fötterna o slå dom med huvudet före i båten.. inte så snyggt på båtens utsida efter en jaktdag dock.. så jag ska testa det lite i framtiden.

Sett så sjukt många dåliga exempel på just detta förfaringssätt :D :D :D :D

Vet inte hur många gånger jag varit med om att änder som legat på div flak och släpvagnar helt sonika satt upp skallen och börjat tassa iväg. Ett av de värre exemplen bevittnade jag och min hustru på en andjakt i en dypöl vid Åkersberga.

Efter jakten så la vi upp änderna på någonslags samlingsplats och någon av hundkärringarna hade då i vanlig ordning stått och klubbat anka med sån här moj som man avlivar fisk med. Då vi stod där så tittade en and upp och drog fort som fan iväg.. Hustrun skickade sin labbe som tog anden direkt varpå hustrun som verkligen kan detta tog och snurrade anden. Allt frid och fröjd även om stämningen sjunker påtagligt efter en sån här grej, det är inte lite lidande man åsamkar viltet om man inte fixar att avliva snabbt och effektivt :P

Iaf så lägger hustrun anden bland de andra, fullkomligt stendöd, men dock sprattlande då de helt enkelt gör så efter att man avlivat dem. Då stiger en riktig jägare fram, givetvis en man, och tar den fullkomligt döda anden och börjar banka den mot en staketstople. Han ansåg inte att min blonda späda hustru förmådde döda anden uppenbarligen och då den rörde sig så var den bevisligen vid liv. Det kunde bara gå på ett sätt, då anden var död och nacken helt av efter hustruns avlivning så tappade anden givetvis huvudet till följd av hans vevande. Den nu mera huvudlösa anden las bland de andra och den sprattlade fortfarande lika mycket.

Med detta vill jag ha sagt att det finns så in i helvete mycket klåpare ute på andjakterna så det är skrämmande och denna stora starka man hade ingen koll men var ändå genetiskt programerad att "hjälpa" den späda blonda kvinnan som uppenbarligen inte hade någon koll. Jag undrar om idioten hade vett att skämmas efteråt?

schaman! Ett hett tips är att du tar en stendöd and eller knipa eller vad du nu skjuter och greppa den i skallen. Snurra den sedan kraftigt och bestämt ett varv. Därefter känner du på koterna i halsen om de är hela, är de hela så har du inte lyckats. På detta sätt kan du på en fullkomligt död fågel "förfina" tekniken så den sitter den dag du ska avliva en skammad fågel. Trut och små gäss fungerar det på även medan kråkor och duvor går sämre. Hönsfåglar är obra att snurra, där är det klubba eller käpp som gäller då de tappar skallarna tämligen lätt. Det kan man iofs acceptera men jag tycker det känns lite knepigt att "ställa till" viltet i sådan grad då det rimmar lilla med den respekt man känner för fågeln.

Mvh!

Publicerat

Förut använde jag en bit av ett kvastskaft för att avliva fågel med men änderna fick man slå ordentligt för att få ihjäl. Nu har jag ett ca 40cm långt metallrör som är perfekt till ändamålet. Funkar även på gäss. Att snurra dom har jag aldrig lärt mig, men rätt utfört så funkar det bra.

Det värsta jag har sett var en kille som skulle avliva en skadad gås. Istället för att låta mig skjuta ett välriktat huvudskott så skulle han promt vara macho och springa ikapp gåsen och ta den av daga med kniv. Resultatet blev en lång och plågsam kamp där blodet sprutade och gåsen skrek. Rent ut sagt för jävligt!!

Det var första och sista gången jag jagade med det sällskapet.

Publicerat

Då jag mest jagar skogshöns så har jag en sånhär i snabbkoppling i bältet

314242_X_2007-02-20_083911_475.jpg

den är lagomt tung i klumpen utan att bli otymplig i bältet

det går med en pinne oxå men att springa och leta pinnar känns fel, snabbt ska det gå

Publicerat

Efter att ha förstört armen med gåssnurrande ett antal gånger är mitt råd att bara använda snurrmetoden på fågel under gåsstorlek. Men jag håller metoden för sämre än ett slag med en rejäl påk.

Knivskaft och övriga småpryttlar tycker jag gör sig bäst vid älven när en liten harr skall tas av daga.

Att snurra duva är som sagts helt förkastligt då man nio gånger av tio står där med ett duvhuvud i handen, vilket iaf inte jag tycker är etiskt tilltalande.

Bifogar en bild på min påk, ingen fågel har hittills vaknat till igen efter en smäll med den. Längden är drygt 70cm.

post-1554-1216249804_thumb.jpg

Publicerat

ja alltså så som jag också brukar göra med sjöfåglarna förutom att slå dom i båten är typ hipshots metod. snurr ett varv. men jag lägger också till ett knyck i rörelsens slut så att säga.. snurr-knyck. så att nacken riktigt far i bitar. har dock misslyckats på vissa arter av fåglar. lättare fåglar= svårare.

tråkig historia förresten hip. inget man önskar sig den dagen man gästjagar på en storjakt precis.

Publicerat

Faktum är att gässen går rätt bra att snurra de med, man måste inte veva runt fågeln i luften helt och hållet..

Dock, en för ändamålet avsedd klubba torde vara snäppet bättre bara man klarar av att hålla reda på den.

Har varit på skånsk gåsjakt en gång då hunden kom in med en vingad kanadagås.. Det var innan jag fick kläm på detta att snurra. Herrejävlar va desperat man blev då man inte fick livet ur gåsstackarn! Fanns inget att slå med och att knäcka skallen gick inte i leran.. Slutade faktistk med en hagelsmäll i skallen på den, inte speciellt vackert, men jag såg faktiskt ingen annan utväg..

Mvh!

Publicerat
Slutade faktistk med en hagelsmäll i skallen på den, inte speciellt vackert, men jag såg faktiskt ingen annan utväg..

Mvh!

Påminner mig om mitt första fällda rådjur. Rakt sidoskott på 25 meter, lite högt. Kiddet blev på platsen men låg kvar och sparkade lite i snön samt skrek så man fick kalla kårar. Fick panik då hunden kom ikapp och stog och naffsade i kiddet samtidigt som man inte gärna ville dra på en smäll när hunden stod så nära. Kniven hade man i bältet men vart skulle man sticka? Ja i teorin verkade allt så lätt män i praktiken med ett skrikande rådjur var det desto svårare. Slutade dock att jag bokstavligt talat sköt bort huvudet från kiddet. Då handladde det inte om att göra det snyggt utan bara att få död på djuret. Fått en del flashbacks på händelsen med...

All fågel jag jagar snurrar jag, duvor däremot slår man till i nacken med ett lämpligt rör eller liknande.

Publicerat

duva,rapphöns och liknande storlek brukar jag kväva till döds om det behövs.

Man tar och ett bra grepp inför rygg och trycker ihop lungorna,då somnar de in snabbt och oblodigt.

änder får ett slag över skallen om de inte är för stora/för stort antal för kvävning

kanin och hare -karateslag i nacken.

Nu förutsätter jag att man har djuret i näven alltså. Kan ju faktiskt vara så att ett extra skott behövs ibland

Mvh

Publicerat

Två metoder som jag brukar använda.

Mindre fåglar: järpe,ripa,kricka,duva

Samma metod som Ivan använder

Pressa ihop lungorna med att pressa ihop tummen och pekfingret ovanför bröstmuskulaturen.

Fågeln somnar mycket snabbt och inte så geggigt som att slå och skruva. Definitivt att föredra om Du har en icke jägare med. Ser inte alls våldsamt ut och täck gärna huvudet på fågeln med den fria handen.

Gräsänder och dylikt:

Ryck loss den starkaste vingpennan och tryck in under skallbenet i nacken, snabbt och elegant och inte heller så geggigt.

Gråtrut: Lägg fågeln på marken och backa över med din jaktbil och gasa lite när drivande hjulet är på fågeln.

Skämt åsido, jag har ingen elegant metod för trutar

Publicerat

Denhär tråden får mig att tänka på en av frågorna (den enda jag kommer ihåg) på provet.

Du skjuter en fågel men den lever fortfarande, vad gör du?

a ) lägger fågeln på backen och slår den med baksida kolv

b ) slår den i huvudet med en lämplig pinne

c ) kastar iväg fågeln 30 meter och skjuter ett skott till

Publicerat

Är det en riktig fråga i nya provet? Alla alternativ löser ju faktiskt problemet, och plockar man ur pluggen för alt. (a) samt kastar fågeln i ofarlig riktning i alt. (c ) så är alla alt. fullt möjliga om än mycket olämpliga. På min tid var alltid två alternativ tokomöjliga/livsfarliga.

edit: ändrade b till c, men det var väl uppenbart :angry:

Publicerat

Ibland taskigt med pinnar när man har vadat ut till vasskanten och spanar efter änder.

Vasstråna är lite veka att slå med, men själva fågeln bjuder på vingpennan och spetsen är alltid vass.

Metoden fungerar dessutom även när du inte är på en jakt med medhavd utrustning utan måste agera spontant(t.ex hittar en stackars and som någon har vingat dagen innan)

Ibland kan man ta några av jägarexamensfrågorna med lite nypa salt.

Men allvarligt talat: jag har en julklappsönskning redan nu, nämligen den avlivningsmojängen som finns med i denna tråd.

Publicerat

rätt svar var med pinnen.

gjorde provet 94

Publicerat

Du skjuter en fågel men den lever fortfarande, vad gör du?

En lämplig formulering av svaret borde vara:

Avlivar den så humant, snabbt och etiskt det är möjligt med de för tillfället tillgängliga medlen.

Hakar nog mest upp mig på jägarexamens ordval: Pinne, pinnar är sådana som barn sticker in i kottar för att göra djur av dem.

Käpp, påk, klubba eller gren hade varit bättre.

Alla med lite hjärna förstår ju visserlingen att man skall ha en tillräckligt kraftig "pinne" men tyvärr så är begåvningsreserven en otroligt stor grupp människor, som Hippens exempel visar.

Ett annat tips, som inte direkt har med avlivning att göra men med köttkvalitet. När jag har gäss som inte är döda i skottet, utan kräver ett slag med käppen så skär jag av halspulsådern efter slaget (i mån av tid). Köttet i dessa fåglar får en markant kvalitetshöjning eftersom köttet innehåller mindre blod (gåskött är ju ganska blodrikt annars). Skär man strax under huvudet och sedan kör ner det i jorden när man lägger ut dem i bulvanbilden så blir det inget blod på själva kroppen.

Publicerat
Men allvarligt talat: jag har en julklappsönskning redan nu, nämligen den avlivningsmojängen som finns med i denna tråd.

Förbannat skeptisk till de där pinnarna generellt då de oftast är anpassade för att nacka gädda eller abborre typ..

Själv har jag två grövre knivar/huggare med mej ut alltid. Ska det knackas kråka så använder jag antingen skaftet eller baksidan av bladet och drar i skallen på kråkan. Skitsmidigt och tja kniven använder man ju även till annat så den är ju med ändå.

Mvh!

Publicerat
Två metoder som jag brukar använda.

Gräsänder och dylikt:

Ryck loss den starkaste vingpennan och tryck in under skallbenet i nacken, snabbt och elegant och inte heller så geggigt.

Måste instämma i detta, vi hade besök av Ungerska jägare som visade oss och det fungerar över förväntan - bortsett från att det ser lite underligt ut på viltparaden med indian-änder - om man låter dem sitta kvar :lol:

Vill även tipsa om knycken som nämndes ovan på änder, liten snur och ett kort ryck för att dra kotorna ur led. För säkerhets skull brukar jag känna efter om det är några nervtrådar som kan tänkas vara kvar och hela - i så fall försiktigt dra loss dem, utan att skinnet riskerar att spricka. Troligen bara nojjigt, de är nog heldöda redan, men det känns ju lite bättre

/Johan