Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Månadscuptävling i skytte på 300m?

Featured Replies

Publicerat

Hur många här är intresserade av att deltaga i en månadscuptävling på 300m?

Alla kalibrar tillåtna,alla vapentyper och alla former av stöd.

/Micke

• Svar 83
  • Visningar 8,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Skulle vara riktigt kul. Nu är det så att min eminenta studsare har en pipa som är i AKUT behov av byte. Träffar inget över 30 m med den just nu. Men i framtiden ska jag med glatt hjärta ta mig an er. <_<

Publicerat

I'm in!

Träffbilder då eller? 3x5 skott?

Publicerat

För fan...jag är med!

Inte än dock....har ju precis fått hem bössan, måste lära känna den först :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Träffbilder känns väl vettigt,och varför inte två tavlor om fem skott vardera.

Förslag föressten :rolleyes:

Två tavlor beskjuts på 200m med fem skott vardera.

Två tavlor beskjuts på 300m med fem skott vardera.

Träffbilderna skall sitta så centralt som möjligt gentemot riktpunkten,avvikelsen från riktpunkten kan därmed få större betydelse för eventuell vinst än själva träffbilden.

/Micke

Publicerat

Vem ska kolla ?????????

Publicerat
Träffbilder känns väl vettigt,och varför inte två tavlor om fem skott vardera.

Förslag föressten <_<

Två tavlor beskjuts på 200m med fem skott vardera.

Två tavlor beskjuts på 300m med fem skott vardera.

Träffbilderna skall sitta så centralt som möjligt gentemot riktpunkten,avvikelsen från riktpunkten kan därmed få större betydelse för eventuell vinst än själva träffbilden.

/Micke

Nu skulle det suttit snyggt med att ha 6,5:an kvar men jag är med det får bli med 9,5:an :o så hoppas vi att tid och avstånd inte krockar för mycket.

Ps. det sitter en leupold på just nu jag vill inte glädja mr.mauser att den är delaktig i segern :D

20 pärlor blir man sponsrad :rolleyes: verkar bli ett samtal till mr konrad krut och koppar för sponsring!

Det där med helt fritt väcker ju lite märkliga tankar, kanske kommer med något annat :D

Publicerat
  • Författare
Vem ska kolla ?????????

Kolla vad?

Förslagsvis blir Henrik domare.

Alla träffbilder dokumenteras med bildbevis.

/Micke

Publicerat

OK jag ville bara kolla vad som skulle gälla. Jag kan inte komma ifråga själv förän jag bytt pipa på min eminenta SAKO. Mne sen djävlar ska ni få problem , jag lovar er. :rolleyes:

Publicerat
OK jag ville bara kolla vad som skulle gälla. Jag kan inte komma ifråga själv förän jag bytt pipa på min eminenta SAKO. Mne sen djävlar ska ni få problem , jag lovar er. :rolleyes:

<_<:o:D

Mvh.

Publicerat
OK jag ville bara kolla vad som skulle gälla. Jag kan inte komma ifråga själv förän jag bytt pipa på min eminenta SAKO. Mne sen djävlar ska ni få problem , jag lovar er. <_<

See you loser jag är där :rolleyes:

Publicerat

Jag är ju givetvis med men väntar tills min nya bössa är färdig :rolleyes:

Mvh.

Publicerat

Ska skicka min till Åland och en bänkskytte nisse. Sen ska ni få se på fan :rolleyes:

Publicerat

Här och nu, kom igen nu chicks, helst igår :rolleyes:

Publicerat

Jag är med!

Varför inte poäng istället för träffbild det tycker jag är mera jägarmässigt :rolleyes:

Mitt förslag är 5skott på 100,200 samt 300 på poängtavla denna tex. http://www.benchrest.nu/targets/Kat_brtarget_vinterligan.pdf

Publicerat

Detta kan bli skoj, har aldrig avlossat ett skott på 300 meter.

Men tävla är skojj,,,ev måste ju någon av er förklara vad för skytte ni menar, är lite osäker ibland på vad ni menar,,,

men det kommer vi till

Publicerat
Detta kan bli skoj, har aldrig avlossat ett skott på 300 meter.

Men tävla är skojj,,,ev måste ju någon av er förklara vad för skytte ni menar, är lite osäker ibland på vad ni menar,,,

men det kommer vi till

Bäst vinner och allt är tillåtet, formen för det hela kan vi spekulera om, själv tycker jag 5 skott på 200 och 300 med bäst poäng vinner.

Publicerat

Govänner,

detta var i sanning ett berömvärt initiativ! Förmodligen har vi lite olika syn på hur detta skytte skall gå till men jag tror att nyckeln till att få med så många skyttar som möjligt är det skall vara enkelt att skjuta och väldigt enkla regler. Mitt förslag är att man skjuter på en 10 ringad tavla (t ex den Lars länkade till) på ett enda avstånd och då förslagsvis 300m. Det fins faktiskt en hel del skjutbanor som inte ger möjlighet till skytte på alla tre avstånden 100,200 och 300m. Förslagsvis skall man ha med tre tavlor med fem skott på varje tavla och vi räknar då bara poängen. Jag har inte kollat storleken på ringarna på den tavlan Lars länkade till.

Förslagsvis går det till så att man skapar en tråd där de som är sugna lägger upp sina resultat med bild på tavlan och en kort rapport om hur man gått tillväga när man skjutit sina serier.

Eftersom jag själv brinner för det "praktiska långhållskyttet" ser jag gärna att man i reglerna utesluter serier skjutna i bänk men det är väl upp till forumet att fundera på. Det finns ju redan en del liknande bänkskytte tävlingar och efetrsom de allra flesta som frekventerar detta forum väl snarare är jägare tycker jag att det vore på sin plats att bara tillåta "jägarmässiga skjutställningar" och jag känner få jägare som släpar med sig betongbänkar ut i skogen...

För vad det är värt,

Henrik

Publicerat

I´m in ;) 260:n börjar bli inbreakad o klar. Fast nu ska man ju på jobb i två veckor :D

Publicerat

Om vi hamnar lika vad är det som skiljer då, kaliber eller grains :D

Kanke talar i egen sak men nån skillnad måste det vara, hur bedömmer vi hål i hål?

En träff skule klargöra varje tvivel, tror fler än jag kan fixa en sån, men stller mig till förfogande,har ett antal banor i min närhet som jag är säker på ställer upp.

Publicerat

Man får väl ta sig en runda till skjutbanan med 308:an och 8 mm rem. mag. och testa vilken som går bäst och om man har något att hämta i detta skytte. :D Liggandes och utan stöd tycker jag så blir det lika för alla! ;) Jag har nämligen inga benstöd och tänker inte köpa några. :P

Publicerat

Instämmer att hålla reglerna så enkla som möjligt, och det var bra att poängskytte togs upp - det är ju ingen bänkskyttetävling vi skjuter. Det brann i huvudet på mig när jag skrev "träffbilder". Går på automatik - kan icke hjälpas :D

Detta med vem som är domare tycker jag är mindre intressant. Om man mot förmodan försöker fuska sig till en vinst här genom att skjuta på 10 meters håll - ja då får man väl göra det. Men vilken glädje skulle man ha av det?

Så det som återstår är alltså:

- Avstånd

- Vilken typ av tavla vi skjuter på

- Hur vi gör med provskott etc.

- Skjutställning. Valfri förutom bänk? Enbart liggande?

Jag är inte rätt person att skaka fram svaren på dessa frågor, men jag tycker definitivt att 300 meter känns som det mest intressanta avståndet, och att skytte från bänk ej tillåts.

Publicerat

Vi kanske ska köra 2 race ... ett för er som är styva på detta o vet vad ni gör...

o et för oss vanliga dödliga,

300m för er och 200 för oss

Publicerat
Vi kanske ska köra 2 race ... ett för er som är styva på detta o vet vad ni gör...

o et för oss vanliga dödliga,

300m för er och 200 för oss

Får jag köra på 100 meter då? :D

Publicerat

Jag är självklart med :) tycker skurebos förslag var rätt så bra bara att alla skjuter på 300