Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Månadscuptävling i skytte på 300m?

Featured Replies

Publicerat

jag ska försöka hinna med några serier.

• Svar 83
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

:) Kul med så stort intresse!

Instämmer med att vi ska hålla det enkelt och jägarmässigt.

Alla typer av stöd som man antingen fäster på vapnet eller BÄR med sig ut i skogen är tillåtna.

Inget skytte från fasta bänkar.

Provskott tycker jag hör bänkskyttet till,märker man att första träffbilden på 300m slår fel kan man alltid justera den till tavla två .

Detta skapar möjligheter förr alla att deltage i typ kraftledningsgata eller stora öppna ytor om man inte har tillgång till skjutbana som har dessa avstånd.

Lars tavla ser riktigt bra ut tycker jag och för mig kan vi köra på den.

Vi gör tre separata tävlingar i Huvudtävlingen då det blir valfritt om man vill eller kan skjuta på alla tre avstånden.

Låter det bra om vi skjuter två serier om fem skott vardera på:

100m

200m

300m

Grensegrare och totalsegrare utses.

Priset för huvudsegraren blir att under en månad få kalla sig: Designated Marksman.

Och för grensegrarna:Range Speciallist.

;)

Hur låter detta?

/Micke

Publicerat

det låtetr bra det.. när ska tävlingen börja då. .så jag vet när jag måste börja göra plugg :)

Publicerat

Här ett förslag hur det skulle kunna se ut!

Jag var på banan idag dock blåste det så kraftigt att det inte kändes meningsfullt att skjuta på 300 så jag stannade på 200vallen det syns på tavlorna att vinden var den svåra motståndare idag då lod spridningen var betydligt mindre än den horisontella

Inskjutningstavla behövdes då jag har hållit på att ta fram en laddning till trädskällarjakten samt serie 1. 43poäng

post-857-1215857962_thumb.jpg

Serie 2 blev fin 16mm men, visar vitsen med poängskytte då den "bara" höll 42 sedan lyckades jag inget vidare med vinden i serie 3. som trots sin storlek på 85mm ändå höll 39poäng

post-857-1215858094_thumb.jpg

Slutligen en bild på bössan en Remington titan i kaliber 7br. laddad med SMK 130

post-857-1215858400_thumb.jpg

Publicerat

Låter fint detta!

Nu får jag skynda mig att hitta en laddning till 6,5x47an så jag har en teoretisk möjlighet att slippa jumboplatsen :)

Publicerat

Lars, har du en vänsterräfflad pipa? Träffbilder i vind brukar ligga mellan kl 10 och 4 annars ju? ( :) )

Publicerat
  • Författare

Perfekt Lars!

Tycker vi kör på detta nu.

Liksom exabit så måste jag ner till laddbänken nu ;)

Månadscupen startar imorgon :)

/Micke

Publicerat

okej så då måste jag vara snabb med att säta upp laddpressen och köpa krut så jag har nån chans :);):D

Publicerat
Lars, har du en vänsterräfflad pipa? Träffbilder i vind brukar ligga mellan kl 10 och 4 annars ju? ( :) )

Nej! jag har Amrekansk korsgäng som tar ut vinden ;)

Publicerat
  • Författare

Föressten.

Vinnaren utses den sista varje månad och har titeln kommande månad.

Bidrag med olika riggar är givetvis tillåtet men ska det vara tillåtet att göra flera bidrag med samma rigg? eller endast ett per månad?

/Micke

Publicerat
Bidrag med olika riggar är givetvis tillåtet men ska det vara tillåtet att göra flera bidrag med samma rigg? eller endast ett per månad?

ETT - följt av en mängd ursäkter :)

Annars kan man ju ligga och skjuta 15 5-skottare på samma dag med sin bössa...

Publicerat

Fan grabbar och gubbar ni verkar lika impulsiva och ivriga som jag :)

Jag tycker att Mr Mauser som är moderator lägger upp en klistrad tråd med reglerna så kör vi :D

Ni får väl använda era riggar bäst ni vill själv ska bjuda upp till kamp med min 2,3kg fjäderviktare ;)

Publicerat

Mr Mauser var orolig att hans närvaro här skulle bli kass ett tag så han hoppade av moderatorsskapet :)

Skriv en ny tråd med regler som ni kommenterar hur mycket ni vill. Då ni uppnått koncensus så klistrar jag den samt raderar allt svammel fram till koncensus. Micke kan väl avgöra när ni ska vara nöjda alt Henrik.. eller vem fan som helst egentligen.

Ok?

En tanke från lilla jag som inte kommer att delta men iaf.. skulle ni skjuta 2x5 på 100-200 samt 300 meter?? Eller missförstod jag det? Tror att ammunitionsåtgången kan få några att avstå från att delta isf.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Okej.

Innan vi klistrar denna tråd så på förekommen anledning:

1x5 skott på respektive avstånd eller 2x5 skott ?

Själv röstar jag för 2x5 men majoritetsbeslut får avgöra.

/Micke

Publicerat

röstar på 2x5 :) men då måsta jag ladda upp med med lite plugg ;)

Publicerat

Jag tycker 15skott totalt räcker 3x5 på 300 eller 1x5 på 100,200,300

30skott blir jobbigt tycker jag och själv har jag bar 28 hylsor som snurrar förnärvarande :)

Publicerat

Tjenare gubbs!

Anmäler mig på studs, skall bara hitta en laddning som funkar sen skall ni få pisk, särskilt Rikard. :)

Tycker Lars har en bra idé där med 1x5 på 100/200/300 alltså fem skott per avstånd.

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

Okej då spikar vi 1st 5-skottserie på resp avstånd 100-200-300m initialt för att få så många som möjligt med,finns inget som hindrar att vi höjer den siffran senare om så önskas.

Hipshot.

Klistrar du nya tråden jag startat.

Jag startar två så inte den klistrade blir fullsmetad med kommentarer.

Tävlingen börjar imorgon :) .

/Micke

Publicerat
  • Författare

Övrig info.

Ringarna innanför den tjocka svarta ringen motsvarar ganska exakt måttet på en standardlerduva.

/Micke

Publicerat

Tänkte bara inflika med en sak. Att få gruppen så nära centrum på tavlan som möjligt bör ej tas med. Beroende på att folk skjuter olika kalibrar= olika vindavdrifter? = orättvist? :P Endast så täta grupper som möjligt ger dom med klenare kalibrar större chans att kvala in på "medaljplats" :).

bara en liten tanke i all välmening.

mvh c-a

Publicerat
Tänkte bara inflika med en sak. Att få gruppen så nära centrum på tavlan som möjligt bör ej tas med. Beroende på att folk skjuter olika kalibrar= olika vindavdrifter? = orättvist? :P Endast så täta grupper som möjligt ger dom med klenare kalibrar större chans att kvala in på "medaljplats" :) .

Vindavdriften har ju med hastighet och BC att göra, inte vilken kaliber ditt vapen är kammrat för.

När avståndet är max 300 m så har inte BC så avgörande roll. T.ex. så skjuter bänkskyttarna "Flat base" kulor på 100 och 200 meter.

Publicerat

Målsättningen för jakten måste väl vara att träffa där man siktar :P alltså är det enligt mitt sätt att se det mer jägarmässigt att skjuta poäng än att skjuta träffbilder.

Många av de klenare kalibrarna saknar helt riktigt kulor med riktigt hög b.c vilket gör dem mer vindkänsliga men detta kompenseras i vart fall delvis av att de har en bytydligt lindrigare rekyl vilket gör dem mer lättskjutna.

Sedan är det väl bra om vi kan ha en liten tävling där man får en chans att lufta jaktvapnet?

Henrik

Publicerat
Målsättningen för jakten måste väl vara att träffa där man siktar :P alltså är det enligt mitt sätt att se det mer jägarmässigt att skjuta poäng än att skjuta träffbilder.

Många av de klenare kalibrarna saknar helt riktigt kulor med riktigt hög b.c vilket gör dem mer vindkänsliga men detta kompenseras i vart fall delvis av att de har en bytydligt lindrigare rekyl vilket gör dem mer lättskjutna.

Sedan är det väl bra om vi kan ha en liten tävling där man får en chans att lufta jaktvapnet?

Henrik

Helt rätt, lite vill man ha igen på sin tyngd :)

Publicerat

kalibrar driver väl VISSt olika beroende på vikt på kula osv osv.. att jämföra BC hit o dit är väl lite fel ändå? o jägarmässigt.. på 300 meter ? kallas 300 meter plötsligt jägarmässigt? :P fan nu e schaman full pojkar!

Publicerat
Tänkte bara inflika med en sak. Att få gruppen så nära centrum på tavlan som möjligt bör ej tas med. Beroende på att folk skjuter olika kalibrar= olika vindavdrifter? = orättvist? :) Endast så täta grupper som möjligt ger dom med klenare kalibrar större chans att kvala in på "medaljplats" :).

Implicerar du att VÄRLDENS BÄSTA RÅDJURSPATRON ALLA KATEGORIER... inte fixar de av dig så ofta förespråkade långhållen? Vad är nu detta? :P