Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Månadscuptävling i skytte på 300m?

Featured Replies

Publicerat

vi sköt i vintras en liknande "tävling" maddog var uppe och visade vart skåpet ska stå :)

poäng låter bättre än träffbild, för har du en bra träffbild och den är vart du siktar torde du få väldigt bra poäng, eller hur? :P

• Svar 83
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
kalibrar driver väl VISSt olika beroende på vikt på kula osv osv.. att jämföra BC hit o dit är väl lite fel ändå?

Kulvikten i sig har ingen betydelse för avdriften. Men rent generellt så ökar BC:n med kulvikten, i en specifik kaliber.

Drick inte för många öl :P

Publicerat
  • Författare
Tänkte bara inflika med en sak. Att få gruppen så nära centrum på tavlan som möjligt bör ej tas med. Beroende på att folk skjuter olika kalibrar= olika vindavdrifter? = orättvist? ;) Endast så täta grupper som möjligt ger dom med klenare kalibrar större chans att kvala in på "medaljplats" ;).

bara en liten tanke i all välmening.

mvh c-a

Vad menar du!! med tanke på allt som skrivits om denna superkaliber :D

Med tanke på att 6-mm kalibrar är totalt dominerande inom bänskyttet på 100-200-300m samt att den nya patronen 6Xc anses ha bäst egenskaper på 1000yard skytte......så ska nog din 243 palla för 300m.

Vindavdriften är obetydlig,större konst är det att beräkna kulbanan exakt.

/Micke

Publicerat

Jaha och medans ni diskuterar kalibrar och vindavdrift så funderar jag på hur vi gör med dom som tävlar..... Ja alltså vad jag menar är att vinnaren får bära stoltheten högt men hur gör vi med förloraren? Skall inte den som kommer sist få en liten belöning med?

Förslag 1. Förloraren tvingas att under 5 min dra röva i grus.

Förslag 2. Förloraren tvingas plöja fårerna i en potätte-åker med morgonståndet.

Rikard! Om ngt av mina förslag går igenom bör du införskaffa en stort förråd av smärtstillande. :D

Mvh. Bus-Robban

Publicerat
  • Författare
Jaha och medans ni diskuterar kalibrar och vindavdrift så funderar jag på hur vi gör med dom som tävlar..... Ja alltså vad jag menar är att vinnaren får bära stoltheten högt men hur gör vi med förloraren? Skall inte den som kommer sist få en liten belöning med?

Förslag 1. Förloraren tvingas att under 5 min dra röva i grus.

Förslag 2. Förloraren tvingas plöja fårerna i en potätte-åker med morgonståndet.

Rikard! Om ngt av mina förslag går igenom bör du införskaffa en stort förråd av smärtstillande. :D

Mvh. Bus-Robban

Varför inte något mer nyttigt...som att förloraren får kalibrera,trimma och tändhattsförse samliga deltagares hylsor ;)

/Micke

Publicerat

Inget provskott alls på något avstånd? Jag har ingen aning om hur min bössa går på 200 eller 300...

Publicerat
  • Författare
Inget provskott alls på något avstånd? Jag har ingen aning om hur min bössa går på 200 eller 300...

Inga provskott på tävlingsdagen,då är det bara 15 skott rakt av på tävlingstavlorna.

Hur mycket du tränar innan har ingen betydelse.

Hela grejen är hur bra vi är att träffa utan provskott.

/Micke

Publicerat

Exakt det är just detta att inte tillåta provskott som gör det svårt och jägarmässigt tycker jag!

Givetvis måste man testa före hur man ska skruva alternativt hålla mitt recept är skruva nollat på 200 11ner för 100 och 19 upp för 300 med min banan kulbana ;)

Publicerat

Exabit,

du får släppa bänkskyttetankarna nu ;) Givetvis är det så att läsk eller provskott hör hemma på träningen, det är under träning som man tar reda på hur kulbanan ser ut och hur mycket man behöver skruva på respektive avstånd.

Syftet med loggboken är ju just att skaffa sig koll på sådant så att man slipper fundera på hur man skall skruva utan har svaret framför sig i svart på vitt.

Samma sak med Mickes temperaturjustering, det gäller att ha koll på temperaturen när man nollar bössan och sedan justera beroende på temperatur.

Henrik

Publicerat

Det här låter ruskigt skoj måste jag säga.

En fråga bara, är det tillåtet med jaktmatch eller ska det vara jaktammo vi skjuter med??

Publicerat

Jaktmatch är ok såvitt jag fattat!

Mvh!

Publicerat

Okej.. då slipper ajg lada plugg förns efter jag har skjutit :D:D

Publicerat

Självklart kan de som så önskar skjuta med jaktmatch, det är ju också jaktammunition :D

Det är i varje fall min uppfattning.

Henrik

Publicerat

nu är tavlorna utprintade, får man sätta dit ett kors typ + fast större så klart.

Publicerat

Står klart i reglerna "Vapenklass-typ samt ammunition är fritt"

Måla om tavlor är väl tveksamt tycker jag fast jag anar dina problem med 10x :D

Publicerat
  • Författare

Inget ändrande av tavlor under pågående tävling,kom med förslag på andra tavlor till nästa månad.

/Micke

Publicerat

Vilken dag skulle tävlingen vara avslutad, vi kan väl inte ta en dag då alla ska skjuta eller?

Måste ut till cykelhandlaren o skaffa mera ammo, har knappt skjutit in min .222:a som ska försöka stå för träffbilderna,

Jag kan nog garantera att jag tar jumboplatsen då jag aldrig avlossat ett skott på 300 meter,,

Men övningen och träningen är ju både kul o nyttig.

Publicerat

Det är väl innan sista varje månad som gäller som jag förstått det. Sedan är det viktigt att påpeka att ingen som ställer upp behöver skämmas oavsett resultat! Skall någon skämmas är det väl den del av jägarkåren som inte övar skytte överhuvudtaget :D

Nu har det visserligen bara gått några dagar sedan detta började så det är väl inte så konstigt att dem flesta inte hunnit skjuta ännu men, blir inte intresset större funderar jag på några morötter ;) tex. att alla som skjuter får en lott och sedan kan vi lotta ut lite bjudjakter eller annat skoj. Jag kan gärna bjuda någon på skogsfågeljakt med finnspetsen eller toppjakt kanske det skulle locka fram några av dem blyga?

Publicerat
Det är väl innan sista varje månad som gäller som jag förstått det. Sedan är det viktigt att påpeka att ingen som ställer upp behöver skämmas oavsett resultat! Skall någon skämmas är det väl den del av jägarkåren som inte övar skytte överhuvudtaget :D

Nu har det visserligen bara gått några dagar sedan detta började så det är väl inte så konstigt att dem flesta inte hunnit skjuta ännu men, blir inte intresset större funderar jag på några morötter ;) tex. att alla som skjuter får en lott och sedan kan vi lotta ut lite bjudjakter eller annat skoj. Jag kan gärna bjuda någon på skogsfågeljakt med finnspetsen eller toppjakt kanske det skulle locka fram några av dem blyga?

Mycket bra sagt om att vi som är med oavsett resultat inte behöver skämmas,,,,,,

Nu vågar jag skjuta :):o

Publicerat
  • Författare

Instämmer helt med Lars.

Den enda som behöver skämmas är den som tränar för lite eller gud förbjude inte alls.

Övriga som orkar,vågar eller vill applåderas ;)

Det är den sista varje månad som är slutdatum för tävlingen,detta för att så många som möjligt skall kunna deltaga.

Sätter man ett specifikt datum uteblir hälften pga andra åtaganden.

/Micke

Publicerat
"Vapenklass-typ samt ammunition är fritt"

Fuck! var upp igår o skulle provskjuta, fick inte in ett hagel med 12:an på 300m fast jag hade fulltrångt! ;)

mvh

Publicerat

Jag är med!

....det där med utlottning på "startkorten" låter ju inte så dumt, då har man ju chans att vinna någonting!!!!

/Mr Bängelsson

Publicerat
Fuck! var upp igår o skulle provskjuta, fick inte in ett hagel med 12:an på 300m fast jag hade fulltrångt! :D

mvh

Har du bondade hagel? :D

Publicerat

Självklart också med. Ska bli skoj att se hur det här blir :D

Publicerat

Jag var tvungen att träna lite idag,, känner att jag ligger en aning efter er andra....................

vad tror ni om denna serie på många meters håll..

post-2287-1216057399_thumb.jpg