Publicerat Juli 13, 200817 yr Två vildsvin skjutna i Dalfors Av Ove Nyström 2008-07-12 Natten mellan den 10 och 11 juli fällde Lars Johansson två vildsvin i byn Dalfors, som ligger mellan Furudal och Voxna. Det måste vara de första vildsvin som är skjutna inom Rättviks kommuns norra del, tror skytten. – Det har ryktats att tre vildsvin varit synliga i eller omkring Dalfors, berättar Lars Johansson. Natten till fredagen vaknade han av ljud från sina tamgrisar. Misstanken kom direkt att det var en björn som var framme igen. I slutet av maj var en björn bara cirka 50 meter från stängslet runt hagen där en kviga höll på att kalva. När Lars Johansson kom fram till grishagen, som förstärkts med rovviltstängsel plus vanligt stängsel, såg han två vildsvin inne hos grisarna. Hur kom de in i hagen? – Frågan är hur vildsvinen kom in i hagen. Kanske lyckades de på grund av sin storlek, säger Lars Johansson. Uppskattad levandevikt på de skjutna djuren var cirka 40 kilo per vildsvin. Den andra frågan är var vildsvinen kom ifrån innan de hamnade i Lars Johanssons grishage. Han har bjudits på vildsvinsjakt nere i Katrineholm till hösten av sin syster som är bosatt där. Lars Johansson kunde aldrig tro att han skulle få skjuta vildsvin på sin egen mark. – Jag har vid flera tillfällen fått vildsvinsfläsk från syrran och tycker det smakar bra, säger Lars Johansson. http://www.jaktojagare.se/
Publicerat Juli 13, 200817 yr Spännande! Har faktiskt en än värre historia, som faktiskt är sann! Hösten -06 hade vi en ensam stor gris på vår jaktmark. DEn uppehöll sig där hela hösten, den var mycket skygg och klarade sig från de flesta jaktförsök med älghundar som gjordes. Dock i oktober när det började vara snöföre så sköt dom den en morgon. Inte så ovanligt kanske ni tänker om det inte hade varit det att vår jaktmark ligger ca två mil norr om polcirkeln i östligaste Finland! En stor brand i norra delen av den ryska karelen hade tydligen satt mycket djur på flykt och detta svin torde varit den som var mest skygg röken. Det gick helt enkelt som det brukar göra för dessertörer kan man säga, men han fick väl åtminståne dö som ett fritt svin i ett fritt land
Publicerat Juli 13, 200817 yr Författare Spännande! Har faktiskt en än värre historia, som faktiskt är sann! Hösten -06 hade vi en ensam stor gris på vår jaktmark. DEn uppehöll sig där hela hösten, den var mycket skygg och klarade sig från de flesta jaktförsök med älghundar som gjordes. Dock i oktober när det började vara snöföre så sköt dom den en morgon. Inte så ovanligt kanske ni tänker om det inte hade varit det att vår jaktmark ligger ca två mil norr om polcirkeln i östligaste Finland! En stor brand i norra delen av den ryska karelen hade tydligen satt mycket djur på flykt och detta svin torde varit den som var mest skygg röken. Det gick helt enkelt som det brukar göra för dessertörer kan man säga, men han fick väl åtminståne dö som ett fritt svin i ett fritt land En del av oss väntar med stor spänning på att svinen ska göra sitt inträde i norra Sverige och norr om polcirkeln mot Kalixhållet så att Vi får något nytt vilt att jaga också.
Publicerat Juli 13, 200817 yr Jag förstår inte varför ni vill ha gris! Det blir en sjukdom detta med grisarna och allt annat runtomkring faller isär. Beroende är det rätta ordet. Börja aldrig med grisjakt om ni vill behålla frun och jobbet....
Publicerat Juli 14, 200817 yr Författare Jag förstår inte varför ni vill ha gris! Det blir en sjukdom detta med grisarna och allt annat runtomkring faller isär. Beroende är det rätta ordet. Börja aldrig med grisjakt om ni vill behålla frun och jobbet.... Det kan ju vara kul att prova på grisjakt med spårsnö någon vinter kanske el. under sommaren när det är som ljusast. Det kan ju vara kul att se hur svin reagerar på dygnetruntljus!
Publicerat Juli 14, 200817 yr Spännande! Det gick helt enkelt som det brukar göra för dessertörer kan man säga, men han fick väl åtminståne dö som ett fritt svin i ett fritt land Hehehe....den var bra!
Publicerat Juli 14, 200817 yr En del av oss väntar med stor spänning på att svinen ska göra sitt inträde i norra Sverige och norr om polcirkeln mot Kalixhållet så att Vi får något nytt vilt att jaga också. Det är många landskap med skjutglada jägare som ska passeras innan det kommer upp till er, tyvärr, så ni får nog nöja er med våra trevliga beskrivningar av grisjakten så länge. Sorry.
Publicerat Juli 14, 200817 yr Författare Det är många landskap med skjutglada jägare som ska passeras innan det kommer upp till er, tyvärr, så ni får nog nöja er med våra trevliga beskrivningar av grisjakten så länge. Sorry. Ja, det är många som ska paseras och många vattendrag som ska besegras också men dom är ju goda simmare svinen så det ska väl inte vara något problem. Det kan ju bli en djurtransport upp med svin.
Publicerat Juli 14, 200817 yr Det är många hästtransporter som rullar på våra vägar och alla innehåller inte hästar..... Ni får nog gris däruppe fortare än ni anar. Om de sen klarar klimatet är en annan fråga. Ni får ta efter alla de foderplatser och åtlar som vi har här nere om grisarna överhuvudtaget skall överleva. Vet i fanken om grisarna alls äter naturligt foder längre...
Publicerat Juli 14, 200817 yr Författare Det är många hästtransporter som rullar på våra vägar och alla innehåller inte hästar..... Ni får nog gris däruppe fortare än ni anar. Om de sen klarar klimatet är en annan fråga. Ni får ta efter alla de foderplatser och åtlar som vi har här nere om grisarna överhuvudtaget skall överleva. Vet i fanken om grisarna alls äter naturligt foder längre... Det är det säkert! Det är inget som skulle förvåna mig om ordf. ringer och säger att Vi har svin å markerna. Vi har ju en stor älv som delar marken också så det behövs antingen en 24 m bil med släp el. många hästfinkor för att fylla upp markerna. En hel karavan med bilar och finkor. Dom är välkomna!
Publicerat Juli 14, 200817 yr Det är det säkert! Det är inget som skulle förvåna mig om ordf. ringer och säger att Vi har svin å markerna. Vi har ju en stor älv som delar marken också så det behövs antingen en 24 m bil med släp el. många hästfinkor för att fylla upp markerna. En hel karavan med bilar och finkor. Dom är välkomna! Det räcker med en galt och en sugga, sen är det igång.... Och det går jävligt fort!!
Publicerat Juli 14, 200817 yr Författare Det räcker med en galt och en sugga, sen är det igång.... Och det går jävligt fort!! Kul! Dom är välkomna! Är dom som kaniner ungefär när dom sätter igång???
Publicerat Juli 14, 200817 yr Kul! Dom är välkomna! Är dom som kaniner ungefär när dom sätter igång??? Du får väl komma hit ner och se dem live.
Publicerat Juli 14, 200817 yr Författare Du får väl komma hit ner och se dem i aktion. Haha! Ja, jag får väl göra det vid något tillfälle! Tackar för inbjudan!
Publicerat Juli 14, 200817 yr Författare Är du alltid inloggad på forumet. Nej! Just nu arbetslös! Breväxlar med mina nya canadensiska släktinagr och hjälper dom med släktforskningen. Diskuterar jakt och hockey också. Har Du inte sett mina Canadatrådar?
Publicerat Juli 14, 200817 yr Det är det säkert! Det är inget som skulle förvåna mig om ordf. ringer och säger att Vi har svin å markerna. Vi har ju en stor älv som delar marken också så det behövs antingen en 24 m bil med släp el. många hästfinkor för att fylla upp markerna. En hel karavan med bilar och finkor. Dom är välkomna! Släpp för djevelen inte av nån av dom i Söderhamn, när ni passerar på E4:an, jag vill ha mitt pärnland ifred!!
Publicerat Juli 14, 200817 yr Författare Släpp för djevelen inte av nån av dom i Söderhamn, när ni passerar på E4:an, jag vill ha mitt pärnland ifred!! Haha! Det kostar om Du ska ha marken grisfri!
Publicerat Juli 14, 200817 yr Nej! Just nu arbetslös! Breväxlar med mina nya canadensiska släktinagr och hjälper dom med släktforskningen. Diskuterar jakt och hockey också. Har Du inte sett mina Canadatrådar? Nä, var finns de någonstans?
Publicerat Juli 15, 200817 yr Haha! Det kostar om Du ska ha marken grisfri! Hmmm....om det priset övergår kilopriset på pärerna, så får det vara!
Publicerat Juli 15, 200817 yr Författare Nä, var finns de någonstans? Vancouver Island några och resten i B. C. Det var en som hittade mig via internet när jag hade skrivit om pappas släkt och skrivit i ett anbytarforum. Nu har dom helt plötsligt blivit +20 nya släktingar. KUL!