Publicerat Augusti 15, 200520 yr Vad bär ni med er under normal jakt? Vad har ni för extra utrustning i bilen? Jag håller på att sammanställa några listor till mig själv för att inte glömma nå´t. En lista blir bla vad som skall ligga i en box med lock i bilen under hösten, sånt som man inte nödvändigtsvis behöver bära omkring med, men inte vill vara utan. T ex spårsele+lina, ficklampa, yxa, filt osv. En lista blir en lista med extra utrustning för viss jakt.T ex vettar, hörselkpor, kikare osv.
Publicerat Augusti 15, 200520 yr skott kamera plastpåsar sopsäckar vätska mugg kråkpipa patronbälte kammonät
Publicerat Augusti 15, 200520 yr Bilen är full bla. yxa, såg, spännrämmar, silvertejp, köttback, vaktält, mm.
Publicerat Augusti 15, 200520 yr I ryggsäcken finns alltid följande. Dasspapper Förstaförband + aluminiumfilt Tändstickor/tändpapper ( Stockholmsnäver ) ;D Yxa (mod. liten) Ormtabletter ifall hundarna skulle bli bitna Extra batterier till Beepern och gps,en Eltejp Snören 25 hagelskott (reserv) kosa Lite salt ( ifall man vill äta någon fågel i skogen ) Kamera och kikare Jaktkort / licens Sedan tillkommer ofta.... Matsäck Dryck
Publicerat Augusti 15, 200520 yr Författare Ryggsäck + vapen: GPS Kosa Karta Sittlapp Ståltråd Myggmedel Mat/Fika/Dryck Ammo Jaktkort Kamera Koppel Toapapper Kniv Tändare Bilen: Spårsele + lina Vattenflaska Hundmat Extra toapapper Trangiakök + gas Kaffe + Varmakoppen Kex Kikare Extra t-shirt + Skjorta Yxa Ficklampa Tändare 1:a förband Ipren / Alvedon Filt Extra kontaktliner (Har engångs linser) Matkosa + bestick Extra strumpor Nycklar, Båt-Stuga-Husvagn Extra batterier Papper & Penna Telefon Extra utrustning vid speciell jakt: Vettar/ bulvaner Videokamera Sittryggsäck Lockpipor Hörselkåpor Camonät / Vaktält Com radio
Publicerat Augusti 16, 200520 yr Mat, vatten, termos, extra vantar lite förband, kniv, tändstickor, sittunderlag m. m.
Publicerat September 22, 200520 yr Vad jag brukar ha med mig: Ryggsäck - Matsäck Lina (koppla hund/hänga vilt i osv) Första förband Termos Mugg/Kåsa Lite skott Vantar Licenser+jaktkort (läggs dock oftast i jackan) Jakt-dagbok Tändstickor Toapapper Sittlapp i byxbenet Gps Mygg-medel ibland även en extra tröja om det kan bli kallt. i bilen/jaktstugan - Yxa/handsåg Kyllåda med mat etc. Bilens första förband Liten Verktygslåda Extra stövlar (ifall gore-tex kängorna blir blöta) Extra kläder Tändare Extra ammon Slakt-knivar Sovsäck Vatten-dunk Sen lite annat småplock typ batterier, godis osv osv..
Publicerat September 22, 200520 yr Så lite som möjligt. ;D ;D ;D Den har en visst förmåga att bli för tung. > >
Publicerat September 22, 200520 yr I ryggsäcken finns alltid följande.Dasspapper Förstaförband + aluminiumfilt Tändstickor/tändpapper ( Stockholmsnäver ) ;D Yxa (mod. liten) Ormtabletter ifall hundarna skulle bli bitna Extra batterier till Beepern och gps,en Eltejp Snören 25 hagelskott (reserv) kosa Lite salt ( ifall man vill äta någon fågel i skogen ) Kamera och kikare Jaktkort / licens Sedan tillkommer ofta.... Matsäck Dryck Var har Du tjärustubben el. nävern? Det är ju alltid bra att ha lite tort med sig. Det går snabbare att få upp en eld om det är fuktigt i skogen. Övrigt som jag har är: Paraply om man sitter på älgpass och det inte kommer så mycket regn. Lätt att ta upp.
Publicerat September 23, 200520 yr I min ryggsäck brukar följande finnas: Liten termos med té Smörgåsar Strumpor Tändstickor & tändpapper Ficklampa Batterier Första förband Vid älgjakt brukar jag även ha med spårlina och sele. Tycker inte om att bära med mig en massa onödigheter. Äta ordentligt kan man göra när man kommer hem, smörgåsar räcker för att höja blodsockret.
Publicerat September 26, 200520 yr En jädra hop me bråte. Här i mina trakter kommer ryggsäcken oftast inte längre än 50m från bilen.
Publicerat September 26, 200520 yr En jädra hop me bråte. Här i mina trakter kommer ryggsäcken oftast inte längre än 50m från bilen. Och jag äger inte ens en ryggsäck ;D Pangen, ammo, en repstump 2,5m, första förband, radio, kniv är allt jag har med mig.. ibland GPS. allt annat är kvar i bilen
Publicerat September 26, 200520 yr Håller med Mats i denna fråga. I diverse fickor förvaras det nödvändigaste, övrigt ligger i bilen. mvh Björn
Publicerat September 26, 200520 yr En jädra hop me bråte. Här i mina trakter kommer ryggsäcken oftast inte längre än 50m från bilen. Hej musköt! Det där med 50 m är lindrigt här uppe. Det låter som ett pensionärspass under älgjakten. I lördags drog jag lotten längst ut på en av våra passlinjer och det var ca. 1,7 km dit att gå över myrmark och parera sig på grästyvor över gamla slåtterängar som ligger i vatten och uppåt. Det var bara att klä av sig i en lätt tröja och se till at man hade ombyte med sig. :D
Publicerat September 27, 200520 yr lsjonsson Lägg märke till att det var ryggsäcken vi pratade om. Själv har jag inte suttit på pass på 3 år så det är inte riktigt aktuellt med rygga. Allt man behöver ryms i fickorna.
Publicerat September 27, 200520 yr lsjonssonLägg märke till att det var ryggsäcken vi pratade om. Själv har jag inte suttit på pass på 3 år så det är inte riktigt aktuellt med rygga. Allt man behöver ryms i fickorna. Jaja.
Publicerat September 27, 200520 yr Håller med om att man inte ska ta med mer än nödvändigt men utan ryggsäck skulle det vara svårt att klara sig i "storskogen". Bilen ska man helst inte se före skymningsljuset Ryggsäcken innehåller: Värmetäcke till hunden. Första förband. Liten yxa. Tjocktröja. Goretex-jackan (om det inte är otroligt bra väder). Gps:en Extra ammo Matsäck och kaffepanna. Saft eller liknande, om man inte är i fjällen.
Publicerat November 28, 200520 yr Grytryggan som alltid ligger laddad i bilen....förutom batteriutrustning och vatten som blir kallt under vintern....
Publicerat November 28, 200520 yr Lilla gråa....plus kaffe och en liten macka.... I bilen ligger en yxa,såg, kammonät ibland, regnkläder, kokutrustning extrakläder,handskar,spett, spade. Rep,snören, ammunition ,kikare, ficklampor, komradios 155+31 plastsäckar.....jag bara inte vet hur jag får plats med allt......men en sak är säker att jag brukar inte ha plats för mer än en passagerare i min 245. Men det är skönt att ha en "egen" bil så går det inte åt en massa tid till att plocka i och ur grejorna.
Publicerat November 28, 200520 yr Författare Partyt´s, du är värst ;D Du behöver ju en mindre skåpbil för att frakta runt alla grejjor..
Publicerat November 28, 200520 yr Partyt´s, du är värst ;DDu behöver ju en mindre skåpbil för att frakta runt alla grejjor.. Du har en ju Terrano så Du ligger långt före många andra redan.
Publicerat November 29, 200520 yr Termos Vattenflaska Avståndsbedömmare Kniv Vapenlicenser Tändstickor Regnställ Toapapper Ammo
Publicerat November 29, 200520 yr MAT (jakterna i Ersnäs brukar inte vara allt för lyckade) ficklampa dasspapper extra skott knivar jaktkartor jaktkort licenser