Publicerat Juli 19, 200818 yr funderar skarpt på testa en ny ras i terrier väg som inte är så vanlig,sen att den inte är en ras som köps av andra än jägare är juh ännu mer intressant! men ingen ska ha gått ett anlagsprov i sverige vad jag vet vilket oxå är bra! dock vet jag av några som jagat med dom, och domen löd små svarta jävlar som klarade helskinnade finns nån i finland där finhunter och hector kanske vet nå mer? iaf äre hurricanekennels som har uppfödning och kommer troligt vis komma en kull eller 2 inom kort... Country of Origin: Great Britain Height: Less than 12 1/3 in./32 cm. Weight: 12-13 lb./5-6 kg. Registry: UKC, PTCA Group: Terrier Vad är en Patterdaleterrier? Läste i Jakthunden om Patterdaleterrier avlad för gryt. Jag vill veta mer om den; vilken storlek och hårlag har den? Hur ser den ut? Vilket temperament har den. Jag hittar inget på rasklubbar på Svenska Kennelklubbens sidor. Patterdaleterrier finns det väldigt få av i Sverige. Ingen av dessa hundar har startat på något grytanlagsprov. Inte heller har någon vad jag vet deltagit i någon träningsverksamhet inom grythundklubbens verksamhet*. Då vi inte vet något om dem blir mitt råd att du därför inte bör skaffa dig en Patterdaleterrier för grytjakt. Rasen är inte godkänd av Kennelkubben och finns därför inte med på SKK:s webbplats. VGGK hade ett "grytläger" i Götene, sommaren 2001, där var det en Patterdaleterrrier med. (Information från en av webbplatsens besökare) Synpunkt från en besökare (avkortat):Jag var den första i norden med patterdale terrier. Jag är mycket försiktig med att sälja någon hund till ickejagande hem. Köparna till de hundar jag sålt i Sverige, och utomlands, har alla varit mycket nöjda. Att läsa eran kompetens om rasen var ett nöje att ni inte kan rekommendera den ända rasen förutom fell terrier som inte utställningsfolket förstört och upphovsrasen för dagens sk. grythundar. Om ni vill ha info om Patterdales är det bara att fråga terriermen i England eller på något av de Gods i Sverige som kör med patterdales. Jag vill och begär inte att ni ska promota Patterdales för dom ska inte bli några nya feta soffhundar. Svar från Jan Domarhed:Om Patterdales är så bra grythundar, så borde någon eller några ha startats på svenska grytprov. Det är prov som är bra mätare på en hunds lämplighet som grythund. En svensk Grytjaktchampion är det nog ingen erfaren grytjägare som skulle vilja kalla för "soffhund". Grytanlagsprov och grytjaktprov är öppna också för så kallade oregistrerade hundar som patterdal- och fellterrier. Grythundklubben har inget emot att få se sådana hundar på träningar och prov. Det skulle faktiskt vara rätt intressant. För dem som funderar på en valp från dessa raser borde det enligt vår mening vara ytterst värdefullt att genom grytprov objektivt få veta vad hundarna går för. Att förlita sig på utsagor från engelska terriermen ger vi inte så mycket för. Grytjakt i England skiljer sig också avsevärt från grytjakt i Sverige. frågan är juh om man hittat en själsfrände som tycker lika som jag om sgk men nån som vet mer och inte bara hört? kan tänka mig dom ligger rätt lika med tyskjakterrier i lynne men mindre i storlek..
Publicerat Juli 19, 200818 yr Författare här kommer några bilder från finland iaf,så helt odugliga lär dom inte vara,observera inga skador på hunden !http://patterdale.suntuubi.com/?cat=5&img=55 den ser verkligen ut som en liten svart djävul
Publicerat Juli 19, 200818 yr http://www.fellandmoorlandwtceastmids.com/...ingterriers.htm lite info om working hundar!! vi har int dom riktig mycket i finland.en min kompis har en patterdale tiken och hon är import from sverige.hon är mycket bra och duktig,mycket jakt har den men tar int na stryk.vissa seir att dom är jävla skarp men jag har int mer ärfarenheit om rasen.om du vill ha en patterdale so rekomderar jag en import hund from england dom använder dom rätt so mycket där.de där linkens kontakt person(fell and moorland wtc) heter mick flover och han jagar med patterdale och han är säket villigt skicka hundar till sverige.
Publicerat Juli 20, 200818 yr Har møtt noen Patterdales når jeg har vært i UK , men ikke sett de på jakt. De blandes ofte med andre terriere der borte. De jeg har set som har vært brukt på jakt viser tydelige tegn på at de er skarpe nok iallefall Skal prøve å grave frem noen halvdårlige bilder
Publicerat Juli 20, 200818 yr dom blandar stor brittannien kanska mycket jack russell och patterdale i hop ockso vit lakeland terrier och jack russell är jätte populärt.
Publicerat Juli 20, 200818 yr dom blandar stor brittannien kanska mycket jack russell och patterdale i hop ockso vit lakeland terrier och jack russell är jätte populärt. Jo det stemmer det , de er rett så populære der borte. Mener jeg hadde noen bilder på blandinger også......skal lete litt å se om jeg finner noe.
Publicerat Juli 20, 200818 yr Författare bra, verkar helt klart det finns ett antal men jakten verkar vara lite hemlig,dock sägs den vara skarp som än en tysk och lite där till, men har som sagt bara sett en på tullgarn 2004 tror jag och den var fin och trevlig,inga problem möta andra hundar iaf vilket bärgar för lite civiliserat uppträdande finns det i dom, planen är väl om allt går bra med stövarn kolla efter en tíll våren då skulle det vara kul med testa nått "nytt" som en patterdale kan juh visa sig vara riktigt duktig eller helt hjärndöd
Publicerat Juli 21, 200818 yr Frågan är ju vad du söker?! Jag var på grytläger i Finland förra veckan och det finns nog tillräckligt skarpa hundar i våra befintliga beprövade raser! Man ser ju lite bättre hur de funkar då de är lösa med räven i provgrytet. Bilderna från england visar ju inte en oskadad terrier, snarare en ganska ärrad en. Det verkar som om finnarna gillar hårda hundar men i samma andetag säger i vart fall en av domarna jag pratade med att de inte håller så länge i praktisk jakt (en kille som jagat gryt i 40 år och varit domare i 30 år). /Micke
Publicerat Juli 21, 200818 yr Författare Frågan är ju vad du söker?! Jag var på grytläger i Finland förra veckan och det finns nog tillräckligt skarpa hundar i våra befintliga beprövade raser! Man ser ju lite bättre hur de funkar då de är lösa med räven i provgrytet. Bilderna från england visar ju inte en oskadad terrier, snarare en ganska ärrad en. Det verkar som om finnarna gillar hårda hundar men i samma andetag säger i vart fall en av domarna jag pratade med att de inte håller så länge i praktisk jakt (en kille som jagat gryt i 40 år och varit domare i 30 år)./Micke söker främst en föreliggare,lite ny tänkande oxå.gillar skarpt den inte är inblandad i ssk måste jag säga,alltså inget rosset intresse! nja håller inte med om att en bild ska dra hela rasen över en kant! minns du inte din hunds första mårdhundsmöte? tex,ska den bilden dömma ut plattnosarna som oduliga och på tok för skarpa england är ett land fyllt av våld,tror faktiskt dom tänder på sånt där,och jag är rätt säker på finns många (tysk) tyska jakterrier som inte skulle göra sig blek mot den patterdalen på bilden trots min lilla kundskap över rasen,men hundar är individer och dämpar man istället för tagga hunden tror jag man får lite balans ,jakten sen ja en annan sak,självklart inte ute efter en odulig hund som inte går jaga med flera dagar med,, tycker vi har väldigt mycket att lära av finnarna,inte konstigt dom har riktiga rävstövare linjer,grythundar som kan jaga 7dagar i rad om så, dock har jag tyvärr inte jagat så mycket med dessa men hundar ljuger sällan klart bästa tjt jag sett och den hade inte haft nån skade dag trots den lär mött fler grytdjur än vad 93% av dom svenska grythundarna får göra under en livs tid ,så där får du nog svälja kepsen. sen tittar man på den finska hunden som skjutits 2 mårdhundar och 2 grävlingar för verkar den klara rätt bra, tror många inte gillar rasen därför alla rykten?
Publicerat Juli 21, 200818 yr söker främst en föreliggare,lite ny tänkande oxå.gillar skarpt den inte är inblandad i ssk måste jag säga,alltså inget rosset intresse!nja håller inte med om att en bild ska dra hela rasen över en kant! minns du inte din hunds första mårdhundsmöte? tex,ska den bilden dömma ut plattnosarna som oduliga och på tok för skarpa england är ett land fyllt av våld,tror faktiskt dom tänder på sånt där,och jag är rätt säker på finns många (tysk) tyska jakterrier som inte skulle göra sig blek mot den patterdalen på bilden trots min lilla kundskap över rasen,men hundar är individer och dämpar man istället för tagga hunden tror jag man får lite balans ,jakten sen ja en annan sak,självklart inte ute efter en odulig hund som inte går jaga med flera dagar med,, tycker vi har väldigt mycket att lära av finnarna,inte konstigt dom har riktiga rävstövare linjer,grythundar som kan jaga 7dagar i rad om så, dock har jag tyvärr inte jagat så mycket med dessa men hundar ljuger sällan klart bästa tjt jag sett och den hade inte haft nån skade dag trots den lär mött fler grytdjur än vad 93% av dom svenska grythundarna får göra under en livs tid ,så där får du nog svälja kepsen. sen tittar man på den finska hunden som skjutits 2 mårdhundar och 2 grävlingar för verkar den klara rätt bra, tror många inte gillar rasen därför alla rykten? Jag har en kompis som hade en jätte trevlig hund den var som en tysk men det fanns ingen knapp i hjärnan som sa att den kunde backa dom ska bara fram och kan var jävligt hårda. Men har du inte funderat på en fell då.
Publicerat Juli 21, 200818 yr Författare Jag har en kompis som hade en jätte trevlig hund den var som en tysk men det fanns ingen knapp i hjärnan som sa att den kunde backa dom ska bara fram och kan var jävligt hårda. Men har du inte funderat på en fell då. okej, förstod att det är en rätt hård hund men skulle man få bukt med den tror jag man har en pålitlig jakt kamrat, jag vet faktiskt inte,verkar vara liten röra de där om fell osv. jag är nyfiken på en lite nyare ras iaf
Publicerat Juli 21, 200818 yr vissa seijer att patterdale är lika som tjt men dubbelt so galen jag är sett ändast en i praktiskt jakt men den var mycket bra.vissa sej att patterdale terrier har dolig sök men jag vet int om den stämmer.ironheadmike vad heter domaren som är jaga 40 år i grut och varit domare 30år???
Publicerat Juli 23, 200818 yr Gå til www.thehuntinglife.com og se Earthdogs & Working Terriers En god jakt i UK betyr graving og hundene skal helst bite seg fast evt drepe dyret selv om reglene er forandret. Se på bilder av div patterdales der, så er det få eller ingen uten mange arr.... Nå er det kun tillatt å slippe 2 hunder og dyret ( reven) skal jagas ut og skytes så snart som mulig. Stamtavler er det lite eller ingenting av og innavl virker til å være helt normalt. Blandraser er også veldig populært.
Publicerat Juli 23, 200818 yr Författare ojdå, tror det skiljer sig lite mellan ägare jag pratat med och andra helt klart, att äns tanken på ha en hund som hellre tar ihjäl räven/grävlingen är inte nått för mig, jag vill ha en terrier som jobbar med djuren,den ska inte ligga å skälla utan jobba med djuret vilket inte alla terriers gör, mer info buffalo bill hade grymt mycke info såg jag i förra tråden om fellterriers! mer sånt
Publicerat Juli 23, 200818 yr ojdå, tror det skiljer sig lite mellan ägare jag pratat med och andra helt klart, att äns tanken på ha en hund som hellre tar ihjäl räven/grävlingen är inte nått för mig, jag vill ha en terrier som jobbar med djuren,den ska inte ligga å skälla utan jobba med djuret vilket inte alla terriers gör, mer info buffalo bill hade grymt mycke info såg jag i förra tråden om fellterriers! mer sånt Nack delen med patterdalen är att den inte är så rörlig. ps. det finns en hund som heter plummer som inte är riktigt lika hård som fellen och patterdalen
Publicerat Juli 23, 200818 yr Författare Nack delen med patterdalen är att den inte är så rörlig. ps. det finns en hund som heter plummer som inte är riktigt lika hård som fellen och patterdalen bra där,rörlighet är juh taxens nackdel kan jag tycka,men kan tro patterdalen ligger lite bättre till eftersom den är mindre om inte annat, ska kika på plummer oxå,
Publicerat Juli 25, 200818 yr bra, verkar helt klart det finns ett antal men jakten verkar vara lite hemlig,dock sägs den vara skarp som än en tysk och lite där till, men har som sagt bara sett en på tullgarn 2004 tror jag och den var fin och trevlig,inga problem möta andra hundar iaf vilket bärgar för lite civiliserat uppträdande finns det i dom, planen är väl om allt går bra med stövarn kolla efter en tíll våren då skulle det vara kul med testa nått "nytt" som en patterdale kan juh visa sig vara riktigt duktig eller helt hjärndöd Bara behöver fråga en sak nu.. "skarp som en tysk o lite där till"??? Finns det någon som helst möjlighet att en hund kan vara skarpare än en tysk? Idiothunden av rang är ju tysken egentligen..? Aldrig träffat andra tyskar iochförsig.. så det kanske bara är min som är sådär galen i vilt.
Publicerat Juli 25, 200818 yr Bara behöver fråga en sak nu.. "skarp som en tysk o lite där till"??? Finns det någon som helst möjlighet att en hund kan vara skarpare än en tysk? Idiothunden av rang är ju tysken egentligen..? Aldrig träffat andra tyskar iochförsig.. så det kanske bara är min som är sådär galen i vilt. Det finns fler kan jag lova När jakten slår till då slås allt annat av tyvär
Publicerat Juli 25, 200818 yr ja alltså det är helt sjukt hur dom funkar.. världens trevligaste hund hemma.. men så fort hon får syn på "jaktmarkerna" så blir hon totalt som en annan hund. Det var någon här på forumet som sade "Ljuset tänt men ingen hemma" och det passar in så fruktansvärt bra på min hund. Och då är hon bara 8-9 månader ännu och har inte fått jaga på riktigt ännu.. Bara fått ta en killing som var skadad.. Nä helt otroliga hundar till att vara schizofräna beroende på i vilken sits dom befinner sig i.
Publicerat Juli 25, 200818 yr Författare Bara behöver fråga en sak nu.. "skarp som en tysk o lite där till"??? Finns det någon som helst möjlighet att en hund kan vara skarpare än en tysk? Idiothunden av rang är ju tysken egentligen..? Aldrig träffat andra tyskar iochförsig.. så det kanske bara är min som är sådär galen i vilt. min uppfattning om tysken är att få individer är väldigt bra,många är idioter som är elak mot andra hundar eller finner det väldigt kul att gå i klinch med grävling,skarp är många hundar men idiot är en helt annan sak,kollar man hur tyskar fostrar sina hundar är det inte specielt förvånande, träffa några gryt jägare på min semester i tyskland bla vilka sadister,dom titta på mig med stora ögon när jag undra om pejlar osv,elhalsband och koppel med taggarna innåt var deras melodi! kan väl vara så med patterdalen men tror den inte är lika illa om man får en idiot
Publicerat Juli 25, 200818 yr aha.. fyfan.. nej jag skulle inte kalla mig för tysk i detta fall då jag har en extremt bortskämd och daltad tysk ;P och hon har inte varit i slagsmål med någon annan hund än morsans o farsans ena hund som bevisligen har en hjärnskada och inte fungerar socialt. Tilläggas till detta bör också att från att min tyska var liten så har jag låtit henne träffa alla hundar jag har haft möjlighet till och det har blivit många många många olika hundar. Schäfern är den enda hund som hon inte verkar gå ihop med såhär rent allmänt men det beror på schäfern, 2 av 3 schäfrar har varit helgalna och verkligen ilskna vid åsynen av tyskan min. den tredje och sista blev hon också bra kompis med Så lite fördomar har du nog om just DEN punkten. Under jakt vet jag inte hur idiot hon är ännu, men som det ser ut så kommer hon att bli ett monster på rådjur iallafall. Grävling har hon aldrig mött, däremot mårdhundsungar 3-4 ggr och 2 första gångerna så pussades dom bara och typ kelade med varandra. När hon träffade dom senaste som också var lite större var det annat som gällde. Så inte vet jag. Skarp VERKAR hon vara, men jag vet inte hur hon blir mot mårdhundar riktigt ännu då hon inte fått prova på det riktigt ordentligt ännu. Rådjur vet jag att hon nitar om hon får tag i dom då hon gjorde slut på ett vid 7 månaders ålder. Nu är det fredag och jag slutar jobbet nu. Punkt för idag. Ses kanske ikväll. god dag! mvh c-a
Publicerat Juli 25, 200818 yr Författare dom blir rätt annars vid 3års ålder,då vet man vad för typ man har,