Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beställa "budgetsikte". Kommentera gärna.

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag fått nog.

Skall man ha ett bra sikte för långhållskytte så kostar det röv, så enkelt är det. Billigaste alternativet till ett riktigt bra sikte är Nightforce NXS för dryga $1600.

Skall man ha knugen av knug-sikten så blir det ett S&B PM2 för $3300

Vad göra när man har annat som kostar pengar? Jo man tar ett snack med sina polare (i mitt fall Rikard "Exabit") och bollar idéer med dom. En del pm:ande till Henrik har det ju givetvis också blivit likaså en kille på robsoft som har byggt upp ett hyffsat förtroende hos mig.

Så här ligger resonemanget till..... Om man skall kasta bort X-antal tusen på ett sikte och i samma veva INTE ångra sig pga. kostnaden kontra kvalitén så går man lös på ett budget alternativ och vad är då det? Jo, följande sikten har enligt mig kvalat in på denna pallplats.

1. Bushnell Elite 6500 4.5-30x50, Mil Dot, Matte - $739 = 4443.75kr

2. Bushnell Elite 6500 2.5-16x50, Mil Dot, Matte - $639 = 3842.43kr

3. Bushnell Elite 4200 6-24x50, Mil Dot, Matte - $569 = 3421.51kr

4. Nikon Monarch X 4-16x50, SF, Mil Dot, Matte - $889 = 5345.73kr

5. Zeiss Conquest 6.5-20x50 Matte, #43 Mil Dot - $750 = 4509.89kr

6. Burris XTR 6-24x50 Ballistic Mil Dot - $760 = 4570.03kr

(Priserna kommer från olika näthandlare).

Nu är det som så att efter timmavis av läsning på nätet så har jag kommit fram till att alla sikten i ovanstående lista är samma skit, visst ett å annat sikte sticker ut pga. namnets rykte osv. men i grund och botten så håller dom alla samma klass.

Hur har jag kommit fram till kvalitén? Jo jag ställde mig själv frågan (efter diskussionen med Exabit) "vad vill jag ha kontra hur mycket får det kosta?"

Jag vill ha:

1. Hög förstoring (6-24 osv.)

2. Targetrattar

3. sidojustering för parallax

4. Mildot

5. Motljusskydd

6. 50mm objektiv

7. 30mm tub

Först kollade jag vilka sikten som hade allt sen jämförde jag med dom två mest omtalade siktena i ovanstående lista, kollade deras svagheter och voila så hittade jag "mitt" sikte.

Vad blev det då? Jo, det sikte som har allt på min lista är Bushnell Elite 4200 6-24x50, priset är samtidigt det bästa. Varför inte Zajsen till det fina priset? Nja, efter vad jag har förstått så vill inte parallaxjusteringen stämma överens med vad som står på skalan och därmed rättfärdigar det inte priset.

Vad är då skit med Elite 4200:an? Ja det kan vara en hel del men, jag kommer då rakt inte känna mig lika lurad om jag köper det som nått annat till ett högre pris. Har hört bra grejjer dessutom om detta sikte då det jämförs med VX2 & VX3 från Leupold. Hur detta håller ihop vet jag inte personligen för jag har aldrig tittat genom ett. Leupold har jag dock på 3 av mina vapen och dom har jag alltid varit nöjd med. ;)

SÅ! Kommentera och kritisera mig som om djävulen själv stack er med grepen. :P

Mvh. Robban

Publicerat
Varför inte Zajsen till det fina priset? Nja, efter vad jag har förstått så vill inte parallaxjusteringen stämma överens med vad som står på skalan och därmed rättfärdigar det inte priset.

Egentligen är det inte svårare än att ignorera skalan och istället vrida tills det blir rätt, men visst kan man tycka att det är rätt kasst att det inte stämmer.

Om inte annat så ska det bli intressant att skåda ett 4200 och se hur det står sig. Köper vi alla samma sikte så blir det ju rena ryggdunkarklubben ;) Jag hade gärna skaffat ett 4200 själv om jag köpt sikte idag. När jag köpte Conquesten visste jag inte riktigt vad jag ville ha så det blev mer eller mindre ett impulsköp (som vanligt...).

Publicerat
  • Författare
Egentligen är det inte svårare än att ignorera skalan och istället vrida tills det blir rätt, men visst kan man tycka att det är rätt kasst att det inte stämmer.

Point taken.. ;)

När jag köpte Conquesten visste jag inte riktigt vad jag ville ha så det blev mer eller mindre ett impulsköp (som vanligt...).

Och du är inte ensam... :P

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

Ingen som ens vill kalla mig blåst? ;) Eller lade jag upp det så väl att det inte finns utrymme för motargument? ;)

Mvh. Robban

Publicerat

Hade nog valt 6500:an.

Publicerat
  • Författare
Hade nog valt 6500:an.

Tack för svaret men formulera gärna till varför.....

Mvh. Robban

Publicerat

Jag oxå,parallaxen på sidan.

/M.

Publicerat

Mitt tips är att vänta på något begagnat om du vill göra en god affär! Köpa billigt nytt brukar sluta dyrt då man efter ett tag ändå köper ett bättre ;)

Själv prioriterar jag mekaniken och optisk kvalitet högst sedan är det mindre viktigt vart alla rattar sitter och riktmedlet gillar jag ett hederligt + istället för massa lull-lull och är kikaren bra mekaniskt så är det bra mycket bättre än häftiga targetrattar som stämmer ibland ;)

Då jag förstår din iver att få tag i en kikare till bössan skulle jag välja Conquesten varför vet i katten, men jag tycker den verkar fin för slanten och personligen gillar jag 1" tub då jag bara äger sådana så kan man flytta runt kikarna efter dagshumöret

Publicerat
Nu har jag fått nog.

Skall man ha ett bra sikte för långhållskytte så kostar det röv, så enkelt är det. Billigaste alternativet till ett riktigt bra sikte är Nightforce NXS för dryga $1600.

Skall man ha knugen av knug-sikten så blir det ett S&B PM2 för $3300

Vad göra när man har annat som kostar pengar? Jo man tar ett snack med sina polare (i mitt fall Rikard "Exabit") och bollar idéer med dom. En del pm:ande till Henrik har det ju givetvis också blivit likaså en kille på robsoft som har byggt upp ett hyffsat förtroende hos mig.

Så här ligger resonemanget till..... Om man skall kasta bort X-antal tusen på ett sikte och i samma veva INTE ångra sig pga. kostnaden kontra kvalitén så går man lös på ett budget alternativ och vad är då det? Jo, följande sikten har enligt mig kvalat in på denna pallplats.

1. Bushnell Elite 6500 4.5-30x50, Mil Dot, Matte - $739 = 4443.75kr

2. Bushnell Elite 6500 2.5-16x50, Mil Dot, Matte - $639 = 3842.43kr

3. Bushnell Elite 4200 6-24x50, Mil Dot, Matte - $569 = 3421.51kr

4. Nikon Monarch X 4-16x50, SF, Mil Dot, Matte - $889 = 5345.73kr

5. Zeiss Conquest 6.5-20x50 Matte, #43 Mil Dot - $750 = 4509.89kr

6. Burris XTR 6-24x50 Ballistic Mil Dot - $760 = 4570.03kr

(Priserna kommer från olika näthandlare).

Nu är det som så att efter timmavis av läsning på nätet så har jag kommit fram till att alla sikten i ovanstående lista är samma skit, visst ett å annat sikte sticker ut pga. namnets rykte osv. men i grund och botten så håller dom alla samma klass.

Hur har jag kommit fram till kvalitén? Jo jag ställde mig själv frågan (efter diskussionen med Exabit) "vad vill jag ha kontra hur mycket får det kosta?"

Jag vill ha:

1. Hög förstoring (6-24 osv.)

2. Targetrattar

3. sidojustering för parallax

4. Mildot

5. Motljusskydd

6. 50mm objektiv

7. 30mm tub

Först kollade jag vilka sikten som hade allt sen jämförde jag med dom två mest omtalade siktena i ovanstående lista, kollade deras svagheter och voila så hittade jag "mitt" sikte.

Vad blev det då? Jo, det sikte som har allt på min lista är Bushnell Elite 4200 6-24x50, priset är samtidigt det bästa. Varför inte Zajsen till det fina priset? Nja, efter vad jag har förstått så vill inte parallaxjusteringen stämma överens med vad som står på skalan och därmed rättfärdigar det inte priset.

Vad är då skit med Elite 4200:an? Ja det kan vara en hel del men, jag kommer då rakt inte känna mig lika lurad om jag köper det som nått annat till ett högre pris. Har hört bra grejjer dessutom om detta sikte då det jämförs med VX2 & VX3 från Leupold. Hur detta håller ihop vet jag inte personligen för jag har aldrig tittat genom ett. Leupold har jag dock på 3 av mina vapen och dom har jag alltid varit nöjd med. ;)

SÅ! Kommentera och kritisera mig som om djävulen själv stack er med grepen. ;)

Mvh. Robban

jag hade valt utan tvekan nikon x det är den ända sikten du har på listan som används i rent yrkesbruk och den har bättre eller lika optikska prestandanda som tex swarre zeiss mm fast många inte tror det!

testad för yrkesbruk militärt , mkt bra mekanism/precision , nackdel finns inte i 24x tyvärr + att den är dyrarare !

jag har haft den hemma den för test och den var utan tveka bättre än mina två swarre och har beställt en till mig själv alltså en nikon x fast med duplex!!

men jag tycker att du borde ha lagt en leupold vx3 eller 4 varför? då ska jag berätta en hemlis ! Det ä Leica som tillverkar deras på optik på deras vx3+4 och leupold tillverkar leicas tuber till tubkikare + vissa handkikarskal !

,

Publicerat
Köpa billigt nytt brukar sluta dyrt då man efter ett tag ändå köper ett bättre ;)

Och där är jag idag ;)

Köpte min Burris XTR för ett år sedan då jag var övertygad om att den skulle fungera bra för mitt kommande skytteintresse.

Optiskt så tycker jag inte den håller samma klass som Leupold,inte ens är den lika bra som deras egen Signatureserie..

Parallaxen stämmer inte,höjdjusteringen gör ett hopp en bit upp på skalan.

Skottfast är den dock och följer klickskalan om 7,3mm klockrent ut till 400m.

För att inte hamna i samma situation igen så kommer jag köpa ett för mig ruskigt dyrt sikte då jag inte vill hamna i en situation med två kikare som inte håller måttet.

Burrisen kommer jag behålla och flytta över till en annan bössa som jaktkikare då den fungerar utmärkt till det.

Högst sannolikt blir min nya kikare en Nightforce 3,5-15x50NXS men det är en del andra inköp som skall klaras av innan dess.

Av de kikare du listar så tror jag kvaliten är ungefär likvärdig,jag tror inte att du skall förutsätta att parallaxen stämmer på Elite 4200 eller någon av de andra.

/Micke

Publicerat
Tack för svaret men formulera gärna till varför.....

Mvh. Robban

2 skäl, högre förstoring + att jag gillar nya prylar :rolleyes: och den kikaren har väl fått hygglig kritik.

Annars håller jag med Pacco, Nikon gör grym optik. Har 2 st själv.

Sen går det att skjuta bra med 16 ggr på långa håll :rolleyes:

http://www.6mmbr.com/gunweek064.html grymt skytte tycker jag i alla fall.

Publicerat
  • Författare
Jag oxå,parallaxen på sidan.

/M.

Ja men parallaxen sitter även på detta sikte på sidan. :D

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare
Mitt tips är att vänta på något begagnat om du vill göra en god affär! Köpa billigt nytt brukar sluta dyrt då man efter ett tag ändå köper ett bättre :lol:

Själv prioriterar jag mekaniken och optisk kvalitet högst sedan är det mindre viktigt vart alla rattar sitter och riktmedlet gillar jag ett hederligt + istället för massa lull-lull och är kikaren bra mekaniskt så är det bra mycket bättre än häftiga targetrattar som stämmer ibland :D

Då jag förstår din iver att få tag i en kikare till bössan skulle jag välja Conquesten varför vet i katten, men jag tycker den verkar fin för slanten och personligen gillar jag 1" tub då jag bara äger sådana så kan man flytta runt kikarna efter dagshumöret

Jo visst kan man hitta nått beggat men det blir nog så svårt om man skall hitta nått som innehar allt som jag skrev på listan. :D

Att parallaxen säkerligen inte stämmer köper jag, för den lilla summa pengar.... Men för Zajsen, INTE! :D

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare
jag hade valt utan tvekan nikon x det är den ända sikten du har på listan som används i rent yrkesbruk och den har bättre eller lika optikska prestandanda som tex swarre zeiss mm fast många inte tror det!

testad för yrkesbruk militärt , mkt bra mekanism/precision , nackdel finns inte i 24x tyvärr + att den är dyrarare !

jag har haft den hemma den för test och den var utan tveka bättre än mina två swarre och har beställt en till mig själv alltså en nikon x fast med duplex!!

men jag tycker att du borde ha lagt en leupold vx3 eller 4 varför? då ska jag berätta en hemlis ! Det ä Leica som tillverkar deras på optik på deras vx3+4 och leupold tillverkar leicas tuber till tubkikare + vissa handkikarskal !

Ouch, du e den enda som har lyckats säga nått som får mig att tänka om.... kan det ha att göra med att du har nått konkret att komma med? :D

Mvh. Robban, som faktiskt menar det han skrev trots den sarkastiska tonen. :D

Publicerat
  • Författare
Och där är jag idag :D

Köpte min Burris XTR för ett år sedan då jag var övertygad om att den skulle fungera bra för mitt kommande skytteintresse.

Optiskt så tycker jag inte den håller samma klass som Leupold,inte ens är den lika bra som deras egen Signatureserie..

Parallaxen stämmer inte,höjdjusteringen gör ett hopp en bit upp på skalan.

Skottfast är den dock och följer klickskalan om 7,3mm klockrent ut till 400m.

För att inte hamna i samma situation igen så kommer jag köpa ett för mig ruskigt dyrt sikte då jag inte vill hamna i en situation med två kikare som inte håller måttet.

Burrisen kommer jag behålla och flytta över till en annan bössa som jaktkikare då den fungerar utmärkt till det.

Högst sannolikt blir min nya kikare en Nightforce 3,5-15x50NXS men det är en del andra inköp som skall klaras av innan dess.

Av de kikare du listar så tror jag kvaliten är ungefär likvärdig,jag tror inte att du skall förutsätta att parallaxen stämmer på Elite 4200 eller någon av de andra.

/Micke

Ja, jag köper dina erfarenheter.... Jag var faktiskt nära på att köpa det sikte som var till salu på robsoft men det visade sig ha fel riktmedel. :D

Shit the same, nu är det som så att om jag kan klippa ett mål på ett rejält avstånd med det sikte som jag förespråkade ovan så är jag nöjd för stunden.

Jag är faktiskt helt till freds med att jag kommer att flytta över siktet till en "jaktbössa", likväl är jag tillfreds med tanken att jag kommer att lägga pengarna på ett Nightforce NXS 5,5-22x56 om ett år.

Jag försöker bara lösa problemet för stunden. :lol:

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare
2 skäl, högre förstoring + att jag gillar nya prylar :lol: och den kikaren har väl fått hygglig kritik.

Annars håller jag med Pacco, Nikon gör grym optik. Har 2 st själv.

Sen går det att skjuta bra med 16 ggr på långa håll :D

http://www.6mmbr.com/gunweek064.html grymt skytte tycker jag i alla fall.

Ok, jag respekterar dina tankar men det känns ändå inte som om det är det sikte jag vill ha i slutändan, som jag skrev ovan.... Nightforce NXS 5,5-22x56 kommer att inköpas nästa år. :D

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

Efter att jag svarat på alla inlägg hittills vill jag tillägga att jag uppskattar era tankar och tycken. Ni har dock inte lyckats att rubba mig nåt vidare då jag ändå har för avsikt att köpa ett "riktigt" sikte som jag ovan har nämt.

Det är kul att ni har tagit er tid att skriva nått i tråden ang. de val jag listat. Dock ledsen att jag låtit som om detta är det sikte jag ämnar behålla för gott men, jag kände att jag var tvungen att formulera mig som så då jag inte var säker på att jag hade fått dom riktigt ärliga svaren.

Som tidigare nämnts, kritisera & kommentera gärna.

Mvh. Robban

Publicerat

Va tror du om mitt andra sikte då, samma märke fast med belyst mildot.

Kan man få 3500:- om jag står för frimärket. Då har du kvalitet för liten peng som du får igen nästa år, om du vill byta bort det förståss :D

Publicerat
Ja men parallaxen sitter även på detta sikte på sidan. :D

Mvh. Robban

Ja titta det gör den ,sorry :D

/M.

Publicerat
Ni har dock inte lyckats att rubba mig nåt vidare

Känns inte som att du behöver nån hjälp på det området :D

Skämt åsido är frågorna du lyfter väldigt aktuella med tanke på långhållsvågen så det är intressant att se hur folk tänker och resonerar när de väljer sikte. Hade vi haft en Jaktsnack S&B PMII 80% Discount så hade det varit en annan femma...

Publicerat

Att hitta ett sikte som stämmer med parallaxen verkar vara i det närmaste omöjligt. Mitt nya Swarovski AV 6-18x50 som kostar runt 15 000kr stämmer inte till punkt och prickar på parallaxen den heller. Efter att jag upptäckt detta så känner jag att det verkar kvitta vad man väljer för sikte så får man ignorera den där skalan!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Va tror du om mitt andra sikte då, samma märke fast med belyst mildot.

Kan man få 3500:- om jag står för frimärket. Då har du kvalitet för liten peng som du får igen nästa år, om du vill byta bort det förståss B)

Vänta nu, sitter du även på ett Nikon Monarch belyst mildot? :o Vaffö sa du inte de?? :P

Är det samma förstoring?

Vart sitter parallaxjusteringen?

Ja jag e jävligt intresserad men det känns lite som jag rånar dig :D

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare
Ja titta det gör den ,sorry :D

/M.

Ah, det gör la inget. :o:P

Publicerat
  • Författare
Känns inte som att du behöver nån hjälp på det området :D

Skämt åsido är frågorna du lyfter väldigt aktuella med tanke på långhållsvågen så det är intressant att se hur folk tänker och resonerar när de väljer sikte. Hade vi haft en Jaktsnack S&B PMII 80% Discount så hade det varit en annan femma...

Precis min mening, "right on target". :o

Publicerat
  • Författare
Att hitta ett sikte som stämmer med parallaxen verkar vara i det närmaste omöjligt. Mitt nya Swarovski AV 6-18x50 som kostar runt 15 000kr stämmer inte till punkt och prickar på parallaxen den heller. Efter att jag upptäckt detta så känner jag att det verkar kvitta vad man väljer för sikte så får man ignorera den där skalan!

MVH/Jocke

Ja du har nog så rätt, dock är fortfarande inte zajsen värd pengarna då det finns fler grejjer än parallaxen som känns "billiga". :D

Mvh. Robban (fan va jag e envis) :o