Jump to content

skyddsjakt på gäss?

Guest pacco

Recommended Posts

Hipshot

Ok..

Näbben mot viden om det är möjligt med tanke på att du vill ha bredsidan mot inflygningen.. Sen slår gässen mot vinden så egentligen så ska du ha bulvanernas bredsida rakt mot vindriktningen.. fan knepigt.. någon mer kunnig som kan fylla på?

Mvh!

Snackar vi silhuetter så brukar jag sätta dem i varierande riktning i ca 45 grader mot vinden eller kanske enklare förklarat 90graders vinkel mellan den som blickar längst till höger mot den dito på vänster och vinden in mitt emellan dem. På det viset försvinner aldrig alla bulvaner samtidigt för gässen när/om de cirklar.

Sätter även skalen så fast med mindre variation på vinkel.

Sätt dessutom några få åt helt fel håll, blickar alla åt exakt samma håll signalerar detta flykt.

Placera sedan bulvanerna i hästskomönster i lämpliga familjegrupper(beror på hur många bulvaner man har men 2-7 i varje familj är lagom) en meter mellan varje enskild bulvan och några meter till mellan grupperna.

Snackar vi silhuetter så brukar jag sätta dem i varierande riktning i ca 45 grader mot vinden eller kanske enklare förklarat 90graders vinkel mellan den som blickar längst till höger mot den dito på vänster och vinden in mitt emellan dem. På det viset försvinner aldrig alla bulvaner samtidigt för gässen när/om de cirklar.

Sätter även skalen så fast med mindre variation på vinkel.

Sätt dessutom några få åt helt fel håll, blickar alla åt exakt samma håll signalerar detta flykt.

Placera sedan bulvanerna i hästskomönster i lämpliga familjegrupper(beror på hur många bulvaner man har men 2-7 i varje familj är lagom) en meter mellan varje enskild bulvan och några meter till mellan grupperna.

ok ok tackar och bockar för hjälpen !

• 2 years later...

Rånar tråden lite nu men....

Jag var nere vid älven på promenad och kanadagässen har satt sig i antal nere vid älvkanten. Bonden jag hyr utav använder marken till ärtor m.m. men eftersom det är vinter blir det svårt att hävda skyddsjakt för det. Kan sanitära skäl vara nog motivering trots att det bara är bar mark i nuläget?

Tillstånd från länsstyrelsen antar jag att jag inte behöver.

Christian N

Bad plats?

Kanske han har djur nere vid vattnet, smittrisk?

Till saken hör att om marken är besådd och har groddar i sig är det motiverat med skyddsjakt iom med barmarken, gäss har inga dubier med att leta lite efter godsaker i marken.

/Christian

Bad plats?

Kanske han har djur nere vid vattnet, smittrisk?

Till saken hör att om marken är besådd och har groddar i sig är det motiverat med skyddsjakt iom med barmarken, gäss har inga dubier med att leta lite efter godsaker i marken.

/Christian

Det är ingen badplats. gick får där förra året men han sådde sedan ärtor m.m. där. Jag får höra med honom om marken är sådd, men jag tror inte det är gjort än.

Ska nämligen ut på kråkjakt imorgon bitti med uppstoppad duvhök då det var rejäl aktivitet på dem på samma ställe. Hade varit bra om man med gott samvete kunde klippa några gäss medans man ändå satt där.

• 2 weeks later...
qvarnhill

Var iväg på skyddsjakt igår, tillstånd från Lst på grågås som samlas i flockar om 300-400 individer som formligen dammsuger höstsådden. Vi lyckades ta undan 6 gäss men skrämde många fler på den superfina kvällen. Det var förresten som på Skansen... 2 grisar bökade lugnt i en åkerkant, tre rådjur letade också gröna strån, förutom alla grågäss så fanns det nog ett hundratal kanadagås, hundratals sångsvanar och lika mycket tranor. När kvällen var över så hade vi ett tjugotal dov 10 meter från vägen som betade tillsammans med två kronhindar. Bra kväll alltså!

lindgren

Var iväg på skyddsjakt igår, tillstånd från Lst på grågås som samlas i flockar om 300-400 individer som formligen dammsuger höstsådden. Vi lyckades ta undan 6 gäss men skrämde många fler på den superfina kvällen. Det var förresten som på Skansen... 2 grisar bökade lugnt i en åkerkant, tre rådjur letade också gröna strån, förutom alla grågäss så fanns det nog ett hundratal kanadagås, hundratals sångsvanar och lika mycket tranor. När kvällen var över så hade vi ett tjugotal dov 10 meter från vägen som betade tillsammans med två kronhindar. Bra kväll alltså!

sweet! sånt där gör att man sover gott...

Man bara myser ...

qvarnhill

sweet! sånt där gör att man sover gott...

Man bara myser ...

Så sant, så sant men jag ser det också som en återbetalning av naturen för en överjävlig vinter! Så, igår blev vi sams, naturen å jag.

Jag och lillebror lyckades plocka 2 grå idag. Han med 30-06 jaktmatch och jag med 22 wmr.

Marken är på knappt 100 ha och höstsådden ligger precis vid en översvämmad strandäng. Galna mängder med gäss, men fyfan så svårt det är att smyga in på 50 m för att ta dem med lillkulan. Ja, jag skulle kunna sätta mig med hagelsprutan och ta de som flyger över, men hur kul är det?? :ph34r:

Waterfowler

Nu är det dags för skärpning i jägarleden när det gäller skyddsjakt på gäss!

Många jägare missbrukar denna genom att bedriva "vanlig" jakt under våren. Ornitologerna har fått upp ögonen och skyddsjakten hotas. Detta skulle vara en katastrof för många bönder som vi har som uppgift att hjälpa. Skyddsjakten ska bedrivas i syfte att skrämma gässen från de höstsådda grödorna och är inte en förevändning för att skjuta en massa gäss. "Skyddsjakt med bulvaner är som sagt även tillåtet enligt Naturvårdsverkets yttrande OM syftet är att skrämma och det fälls ENSTAKA fåglar på jakt över höstsådd gröda (givetvis om gässen HAR gjort skada där). Det är således INTE lagligt att sitta och skjuta så många fåglar man kan och kalla det skyddsjakt. Exempelvis att skjuta dubleer och trippleer eller att skjuta på ensamma eller gäss i par kan svårligen tolkas som skyddsjakt och kan således mynna i rättsliga påföljder. Tänk på att lantbrukaren som gett dig tillstånd kan bli av med sitt EU-bidrag om ni bryter mot TVÄR-villkoren vid eventuell dom om jaktbrott."

Det skulle vara en ekonomisk katasrof för många lantbrukare om de blir av med skyddsjakten om de inte skulle kunna skyddjaga med hjälp av seriösa skyddsjägare.

Nä det är dags för skärpning i jägarledet och att vi sköter oss. Jaga gässen på hösten så mycket ni orkar men respektera gässen och viltet under vinter/vår/sommar. Skyddsjaga med förstånd med skrämsel som syfte så att lantbrukarna inte blir av med skyddsjakten.

Personligen kan jag inte förstå att vissa stolteserar med att skuta stora parader under våren då det inte krävs speciell jägarskicklighet att locka ner hungriga och lättlurade gäss (eftersom de är ojagade under vår av de flesta jägare).

Hälsningar en som gillar att jaga på hösten och som vill behålla skyddsjakten för att hjälpa bönderna.

• 1 year later...

Hej!

En fråga om skyddjakt.

Det står ju att skyddsjakt är ok om de "bråkar" med växande gröda.

I mitt fall så bråkar de inte med spannmål utan med våran vall som vi hoppas ska komma upp och ge oss en fin andraskörd.

Vi har ett hundratal som går runt där och skiter och trampar ner.

Frågan är om växande vall räknas in som växande gröda eller om de bara menar spannmål.

Tacksam för svar.

Christian N

Ola har uttalat sig om detta ett par gånger,

svaret har då varit att om man avser att skörda från gärdet är det tillåtet, skörda är lite ambivalent/oklart i det att jag i varje fall förbehåller det för säd/odlade växter snarare än vall,

men då de handlar om att skydda ekonomiskt viktiga resurser under det att de växer anser jag helt klart att det ryms inom reglerna.

Citerar ur bilaga 4

"Träder i kraft I:2012-07-01/

15) Om det behövs för att förebygga skada, får grågås som uppträder vid fält med oskördad gröda eller som orsakar sanitär olägenhet

jagas den 1 juliden 30 juni.

16) Vitkindad gås som uppträder vid fält med oskördad gröda får jagas om det behövs för att förebygga skada i Stockholms, Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Kalmar, Gotlands,

Blekinge och Skåne län den 21 aug.den 15 nov.

17) Om det behövs för att förebygga skada, får kanadagås som uppträder vid fält med oskördad gröda eller som orsakar

sanitär olägenhet jagas den 1 juliden 30 juni."

Enligt återgivna källor lär förbundet på sina kurser i skyddsjakt på gås ut att vall är skyddat om den inte är frusen och att man avser att att skörda/bruka den.

Med andra ord, det är bara att skrämma bort dem.

/Christian

Hej!

En fråga om skyddjakt.

Det står ju att skyddsjakt är ok om de "bråkar" med växande gröda.

I mitt fall så bråkar de inte med spannmål utan med våran vall som vi hoppas ska komma upp och ge oss en fin andraskörd.

Vi har ett hundratal som går runt där och skiter och trampar ner.

Frågan är om växande vall räknas in som växande gröda eller om de bara menar spannmål.

Tacksam för svar.

Vad som beviljar skyddsjakt är vad jag förstår grödor och sånt, dock kan du ju ringa och höra med länsstyrelsen om vad dom säger. men tro inte att skyddsjakt är ok i din sits men hör med dom. finns dom som kan detta bättre än jag så ha tålamod så får du svar av mer kunnigt folk.

mvh