ThomasMamre

Långbåge!

49 inlägg i detta ämne

Såååå nu har äntligen Mamre fått tummen ur röven å beställt sin långbåge! B)

efter flera månaders kontakt via tele så kom bågbyggaren Heikki Rousu förbi här hemma i dag när han var på väg hemåt från stora staden!. med sej hadde han en långbåge på 68" och 38# drag..

tittade först på han hantverk å dom var verligen välgjorda men killen är juh instrument makare till yrket så de ska juh vara rätt bra då!.. :D

hur som helst så testsköt jag den givetvis och gillade de jag kände!... så efter lite diskutioner på utformning på handtag matrel å färg på träslag så blidde det affär...

beställde en mörk långbåge med karbon och 68" lång och 60# styrka.. :D ..

så nu går man i väntans tider!.. :D ... för den lär väll inte dyka upp i morgon!. :P ... ett par månader kommer jag säkert få vänta!.. :D ..

http://www.långbåge.se/index.html

Mvh Mamre!...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Såååå nu har äntligen Mamre fått tummen ur röven å beställt sin långbåge! :D

efter flera månaders kontakt via tele så kom bågbyggaren Heikki Rousu förbi här hemma i dag när han var på väg hemåt från stora staden!. med sej hadde han en långbåge på 68" och 38# drag..

tittade först på han hantverk å dom var verligen välgjorda men killen är juh instrument makare till yrket så de ska juh vara rätt bra då!.. :D

hur som helst så testsköt jag den givetvis och gillade de jag kände!... så efter lite diskutioner på utformning på handtag matrel å färg på träslag så blidde det affär...

beställde en mörk långbåge med karbon och 68" lång och 60# styrka.. :D ..

så nu går man i väntans tider!.. :D ... för den lär väll inte dyka upp i morgon!. :P ... ett par månader kommer jag säkert få vänta!.. :D ..

http://www.långbåge.se/index.html

Mvh Mamre!...

Ser mycket trevlig ut pinnen B) B) :D

Mvh.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Då jag och hustrun hade förmånen att få gästa Mamre med familj just idag, så fick även jag tillfälle att provskjuta och beskåda bågen. :D

Mycket trevlig skapelse! Blir nog en sån för mig också senare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Då jag och hustrun hade förmånen att få gästa Mamre med familj just idag, så fick även jag tillfälle att provskjuta och beskåda bågen. ;)

Mycket trevlig skapelse! Blir nog en sån för mig också senare.

så trevligt kan du å jag leka indianer :):) ..

å tack för besöket vännen!... skulle bli en snabbfika på vägen hem för er men blidde hela dagen.. :( .. desto trevligare vart de juh!.. :D ..

lilla frun hälsar till er!...

Mvh Mamre...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
så trevligt kan du å jag leka indianer :):) ..

å tack för besöket vännen!... skulle bli en snabbfika på vägen hem för er men blidde hela dagen.. :( .. desto trevligare vart de juh!.. :D ..

lilla frun hälsar till er!...

Mvh Mamre...

Dito på allt! ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul med fler långbågar, även om jag föredrar att tälja mina pinnar själv. Har jagar med en 56# Osage takedown som jag byggde, men det blir inga fler takedowns för mig i jaktsammanhang, kommer att satsa på mindre "bend in the handle" bågar, då kan man få bågen ännu nättare, räknar med att hamna på ca 500 gram med min nästa jaktbåge. Hade en på gång som inte klarade pressen, 61" 62#@26" idegran, tyvärr klarade den inte riktigt stressen jag utsatte den stackars pinnen för, men den var grymmt snabb, fick iväg mina 600 grains jaktpilar 175 ft/sek och då ska ni notera att det var med min korta 26" draglängd...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kul med fler långbågar, även om jag föredrar att tälja mina pinnar själv. Har jagar med en 56# Osage takedown som jag byggde, men det blir inga fler takedowns för mig i jaktsammanhang, kommer att satsa på mindre "bend in the handle" bågar, då kan man få bågen ännu nättare, räknar med att hamna på ca 500 gram med min nästa jaktbåge. Hade en på gång som inte klarade pressen, 61" 62#@26" idegran, tyvärr klarade den inte riktigt stressen jag utsatte den stackars pinnen för, men den var grymmt snabb, fick iväg mina 600 grains jaktpilar 175 ft/sek och då ska ni notera att det var med min korta 26" draglängd...

de lät juh riktigt bra för en tradbåge!... kul!... har du inga bilder att lägga ut på dina byggen????

Mvh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Några av dem finns på www.asgard.se/henrik tyvärr är jag sämre fotograf än bågbyggare. Ska i allafall försöka lägga upp min jaktbåge. Annars är flatbågen i alm riktigt vass, fick upp den i 173 med 10gr/pound, dock är den inte lika stark som min jaktbåge

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Några av dem finns på www.asgard.se/henrik tyvärr är jag sämre fotograf än bågbyggare. Ska i allafall försöka lägga upp min jaktbåge. Annars är flatbågen i alm riktigt vass, fick upp den i 173 med 10gr/pound, dock är den inte lika stark som min jaktbåge

trevlig sida!....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
trevlig sida!....

Tack, tanken är att den ska bli bättre, jag ska lägga upp en undersida med jakter som genomförts med mina bågar samt fylla ut med fler bågar jag byggt, dessutom tänkte jag fixa klart bågskyttelektionerna.... men men, det lär väl inte bli förrän efter jag är klar med doktiorerandet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vilken långbåge ska man välja, med tanke på handchock framför allt men även pris och hur snabb den är?

Har kollat lite på Legend 2 hos scandinavian bowhunting.

Är det någon som vet något om den bågen?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Vilken långbåge ska man välja, med tanke på handchock framför allt men även pris och hur snabb den är?

Kkolla på den finska bågbyggarens (Juhani Uusitalo) bågar i www.mukkanuoli.fi

Direktlänken till långbågarna : http://www.mukkanuoli.fi/ipobj/?v.portal.i...=menu2.submenu4

Han vågar skjuta med sina bågar genom kronografen eftersom dom är erkänt snabba.

Men egentligen har den egenskapen ingen praktisk betydelse annat än i någon byråkrats ögon som mäter den kinetiska energin vid mönstring av bågen för jakt(kommande bestämmelser för svensk bågjakt).

Vackert arbete och ett bra pris gör inte saken sämre.

Dessutom kan Du beställa samtidigt en knippe custom arrows till suveränt pris så kika på arrows-fliken också.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag skulle välja en Holmegårdsbåge i alm om jag tänkt mig torrare klimat, Idegran om jag tänkt mig fuktigare. Bygger du själv kan det bli gratis ;o)

Holmegårdarn har 0 handshock, är riktigt snabb och har en vacker enkel design.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tackar för svaren Ristop och Fundin!

Talar han svenska Mukkanuoli ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tackar för svaren Ristop och Fundin!

Talar han svenska Mukkanuoli ?

jag känner juhani på mukkanuoli. vad jag vet vet så är hans engelska bättre än hans svenska.

en trevlig kille i alla avseenden och hans bågar är otroligt fina hantverk. Har besökt hans lilla butik i finland och där finns mycket smått o gott för bågjägaren.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

:D fick en trevlig överaskning i går kväll!.. Hekki kommer förbi i dag med en långbåge till mej!.. inte exakt den jag beställde med de var en båge han byggt til en annan men den blev för stark (56pund) och de ligger inom det spannet jag vill ha!..

så i eftermiddag ska jag få provskjuta den så får vi se vad jag tycker!...

Mvh Mamre

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu har jag hunnit testat min nya långbåge!.... är verkligen jätte nöjd!... bra snärt å den och mjuk å dra!... mätte upp farten på den å kom upp i förvånande 217fsp! vilket jag givetvis var nöjd med!... nu är det bara å fortsätta öva, så man får samlade träffbilder!....

MVh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nu har jag hunnit testat min nya långbåge!.... är verkligen jätte nöjd!... bra snärt å den och mjuk å dra!... mätte upp farten på den å kom upp i förvånande 217fsp! vilket jag givetvis var nöjd med!... nu är det bara å fortsätta öva, så man får samlade träffbilder!....

MVh

Imponerande fart.

Men vilken pilvikt hade du, dvs bara för att kalkylera fram den kinetiska energin

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Imponerande fart.

Men vilken pilvikt hade du, dvs bara för att kalkylera fram den kinetiska energin

sorry de tog tid å svara!.. men hadde ingen vikt uppgift på pilen!.... 28gram = 432,096grain!.... 217fsp = 66m/s.... blir 61joul enligt min beräkning!..

rätta mej om jag har fel!..

MVh Mamre

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
sorry de tog tid å svara!.. men hadde ingen vikt uppgift på pilen!.... 28gram = 432,096grain!.... 217fsp = 66m/s.... blir 61joul enligt min beräkning!..

rätta mej om jag har fel!..

MVh Mamre

61 joule räcker långt. Problemet är att du också ska lära dig hantera bågen så du duger till att jaga med den.

Där är den svåra biten. Men långbåge är kul att skjuta.

Du måste prova att skjuta upp på åland med den i framtiden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
61 joule räcker långt. Problemet är att du också ska lära dig hantera bågen så du duger till att jaga med den.

Där är den svåra biten. Men långbåge är kul att skjuta.

Du måste prova att skjuta upp på åland med den i framtiden.

jepps!.. ja har märk det är lite svårare!... men har dock sett att de går!.. Erik Lindé och Roland Bexander var juh hejare på de!.. så de ska nog gå!... allt går med massa övning!.. påstås de!.. :D

självklart är målet att kunna jaga med den! men du känner mej!.. inte förns jag e 100% säker på att jag träffar där jag siktar så kommer jag göra de!.. :lol:

hur härlig känsla skulle de inte vara att få fälla vilt med en långbåge!. :D

Mvh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jepps!.. ja har märk det är lite svårare!... men har dock sett att de går!.. Erik Lindé och Roland Bexander var juh hejare på de!.. så de ska nog gå!... allt går med massa övning!.. påstås de!.. :)

självklart är målet att kunna jaga med den! men du känner mej!.. inte förns jag e 100% säker på att jag träffar där jag siktar så kommer jag göra de!.. :)

hur härlig känsla skulle de inte vara att få fälla vilt med en långbåge!. ;)

Mvh

Det är som sagt en härlig känsla att känna sig att vara lika duktig som den forntida jägarkollegan som inte heller hade stödhjul på bågarna.

Men att kräva utav sig själv att vara 100% säkert att träffa var man siktar med en långbåge innan man går ut på jakt innebär att bågen får alltid stanna hemma och drömmen kvarstår som en dröm.

Lite grundfakta som jag har lärt mig under åren om skytte med en tradbåge:

När man siktar på en pingisboll, då träffar man en tennisboll.

När man siktar på en tennisboll träffar man en handboll.

Men i skogen räcker att du träffar en melon (som en amerikansk fotboll kanske)

Det jag vill säga är att du behöver inte träffa den vänstra kammaren i hjärtat, det räcker bra att träffa lungorna.

Ett bra tajmat "hyfsat" skott är faktiskt mycket bättre än en dåligt tajmat "precisionsskott" när det kommer till kritan.

En dålig tajmning brukar innebära en snabb förflyttning av målet i någon riktning innan pilen är framme.

Öva och skjut genom det åländska provet och sedan kan du gå ut och jaga med gott samvete och förverkliga din dröm.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Det är som sagt en härlig känsla att känna sig att vara lika duktig som den forntida jägarkollegan som inte heller hade stödhjul på bågarna.

Men att kräva utav sig själv att vara 100% säkert att träffa var man siktar med en långbåge innan man går ut på jakt innebär att bågen får alltid stanna hemma och drömmen kvarstår som en dröm.

Lite grundfakta som jag har lärt mig under åren om skytte med en tradbåge:

När man siktar på en pingisboll, då träffar man en tennisboll.

När man siktar på en tennisboll träffar man en handboll.

Men i skogen räcker att du träffar en melon (som en amerikansk fotboll kanske)

Det jag vill säga är att du behöver inte träffa den vänstra kammaren i hjärtat, det räcker bra att träffa lungorna.

Ett bra tajmat "hyfsat" skott är faktiskt mycket bättre än en dåligt tajmat "precisionsskott" när det kommer till kritan.

En dålig tajmning brukar innebära en snabb förflyttning av målet i någon riktning innan pilen är framme.

Öva och skjut genom det åländska provet och sedan kan du gå ut och jaga med gott samvete och förverkliga din dröm.

du ska se de löser sej!... är redan nere på den där fotbollen du talar om!.. <_< å bättre ska de bli!... ;) finns juh dom som har en fantastisk precition på sitt skytte! så varför nöja sej med mindre?.. ;)

Mvh Mamre!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
du ska se de löser sej!... är redan nere på den där fotbollen du talar om!.. <_< å bättre ska de bli!... ;) finns juh dom som har en fantastisk precition på sitt skytte! så varför nöja sej med mindre?.. ;)

Mvh Mamre!

Det är bra inställning att bli så bra som möjligt.

Själva skyttet är så roligt och billigt att man vill hålla på dagligen.

Själv har jag lidit utav sk. guldskräck-syndromet när förväntningarna på den egna prestationen blev höga.

Först under dom sista åren har jag fått ordning på det(inte alltid) och kan t.o.m klara av ett uppvisningsskytte och skjutprov med bra prestation.

Att skjuta under en jaktsituation är dock någonting helt annat. Om jägaren är "en fullblodspredator" bakom pannbenet då är fokuseringen på bytesdjuret så total att darrningarna kommer först efter skottet.

Dom vanliga hagelskyttarna(fågeljägare.bra sådana) gör 15-rundor på skeetbanan och rådjurs och harjägarna brukar inte komma till 10 duvor. Båda kategorierna går dock gladeligen till kvällsträcket fastän dom sistnämnda skulle behöva kanske gå några rundor till på banan.

Så ut och jaga när Du klarar skjutprovet. B)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag brukar alltid säga att det spelar liten roll om du kan skjuta och träffa en 5 öring 20 gånger på 30 meter

om inte din första pil för dagen sitter där den ska, kan man 5 dagar i rad sätta första pilen innom 15 cm diameter

kan man nog jaga, behöver man 1 eller 2 pilar för att hitta rätt, då ska man öva mera, det är min filosofi i alla fall

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE