Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Duvjakten sommar/hösten 08

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Kör med 24 grams och det funkar fint

• Svar 66
  • Visningar 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tack för alla tips :D

Då kör jag med 28grammarna, fullchoken får väl komma med i fickan.

Först ska jag sitta på plats kl04.27 när solen går upp, det var flera brunstgropar 30-40 m framför tornet jag ska sitta i ;)

skitjakt på er allihop :D

Publicerat

Jaha, rapport från in personlige duvjaktpremiär:

Svårt, skitsvårt, 30-40 skott och 5 duvor är inte särskilt inponerande :o

Vi var 5 stycken som satt i över 4 timmar, i perioder var det väldigt tunnsått med duvor, vinden vände hela tiden. Väldigt många drog över högt eller satte sig i trädtopparna runt ärtåkern.

När de väl kom ner mot bulvaner och snurra var det ganska långa skotthåll, 25-40 meter.

Fullchoken glömde jag i bilen såklart, lite väl öppen choke för så långa håll men vad gör man :D

Jag slängde i sista minuten med en ask 36grammare Us 5 som låg i skåpet, jag tror det hjälpte lite när hållen blev dryga.

Det var mycket skitsnack och pangande även om det inte blev mycket i frysen :D

Publicerat
Det var mycket skitsnack och pangande även om det inte blev mycket i frysen :D

Just detta som är lite av tjusningen med duvjakten :o

Publicerat
Svårt, skitsvårt, 30-40 skott och 5 duvor är inte särskilt inponerande :lol:

Vi var 5 stycken som satt i över 4 timmar, i perioder var det väldigt tunnsått med duvor, vinden vände hela tiden. Väldigt många drog över högt eller satte sig i trädtopparna runt ärtåkern.

När de väl kom ner mot bulvaner och snurra var det ganska långa skotthåll, 25-40 meter.

Fullchoken glömde jag i bilen såklart, lite väl öppen choke för så långa håll men vad gör man :lol:

Jag slängde i sista minuten med en ask 36grammare Us 5 som låg i skåpet, jag tror det hjälpte lite när hållen blev dryga.

Hepp!

Du avgör själv vilka avstånd du vill skjuta på, vinden i ryggen och första bulvanerna samt snurra runt 10 m framför dej och sen fyller du på med bulvaner i V formation ut med vinden. Det ger skotthåll på strax under 20 m i första skottet och dessa skott fixar du plättlätt med 24 grams blytrap och impcyl som du hade tror jag du skrev. Duvan är på intet sätt enkel att träffa och svårigheten stiger med avståndet så dessa 36 grammare undrar jag om du hade någon nytta av? Tror de här kråkskotten är skitbra, behövs inget kraftigare.

Hade du rattat i fullchoke så hade skyttet blivit onödigt svårt, jag lovar!

Mvh!

Publicerat

Walle.

Så du bor i Motala i bland nu. Nånstans kring verkstadstorget då !?

Då är du inbjuden till mig med din UV , för jag har inte lyckats själv. Du har väll bra koll på uv & kråkor.

Mvh....

Publicerat

quote name='Hipshot' date='Aug 17 2008, 20:04 ' post='208724']

Hepp!

Du avgör själv vilka avstånd du vill skjuta på, vinden i ryggen och första bulvanerna samt snurra runt 10 m framför dej och sen fyller du på med bulvaner i V formation ut med vinden. Det ger skotthåll på strax under 20 m i första skottet och dessa skott fixar du plättlätt med 24 grams blytrap och impcyl som du hade tror jag du skrev. Duvan är på intet sätt enkel att träffa och svårigheten stiger med avståndet så dessa 36 grammare undrar jag om du hade någon nytta av? Tror de här kråkskotten är skitbra, behövs inget kraftigare.

Hade du rattat i fullchoke så hade skyttet blivit onödigt svårt, jag lovar!

Mvh!

De jag var med som jagar en hel del duva satte ju upp snurra och la ut bulvaner enligt konstens alla regler utifrån vindriktning och grejer, jag fattade aldrig varför de satte snurran 30meter från gömslet, jag tror som du säger, utan att veta någonting om duvjakt, att det vore lättare om man satte snurran närmare.

Det blev lite till frysen i alla fall :rolleyes:

post-2426-1219052166_thumb.jpg[

Publicerat

Skurebo hur går det med duvorna vid åteln ?

Eller är det bara bockarna som gäller nu

Väntar på att dom ska börja tröska här hemma så det blir nå drag i gen

Publicerat
Skurebo hur går det med duvorna vid åteln ?

Eller är det bara bockarna som gäller nu

Väntar på att dom ska börja tröska här hemma så det blir nå drag i gen

Det är inget bra alls, en gäng kilometer från mig så har dom fått ganska mycket liggsäd, där är duvorna ;)

Jag har inte varit nere vid åteln o kikat men jag ser ju hur dom flyger fån huset, skit att det är så mycket havre med i foderet dom verkar rata det o bara ta ärtorna.

Lasse

Publicerat
Det är inget bra alls, en gäng kilometer från mig så har dom fått ganska mycket liggsäd, där är duvorna :D

Jag har inte varit nere vid åteln o kikat men jag ser ju hur dom flyger fån huset, skit att det är så mycket havre med i foderet dom verkar rata det o bara ta ärtorna.

Lasse

Ärtor är ju en favo för dom

Havre funkar inte alls ^_^

Såg lite duvor hemma när jag for i från jobbet

Dom väntar nog på att bönderna ska börja tröska

Publicerat
Ärtor är ju en favo för dom

Havre funkar inte alls B)

Såg lite duvor hemma när jag for i från jobbet

Dom väntar nog på att bönderna ska börja tröska

Jag var till foderspridaren o kollade i eftermiddag, sprider som en gud, ca 12 meter i diameter -_-

Ätrorna som hamnar utanför spridarens ben är väck men de som är innanför ligger kvar, havren verkar vara orörd överallt.

Frågan är vad det är för fel på den när de slår på ligghavren på åkrarna, ^_^ dumma fåglar, får ju inte tag på rena ärtor att sprida. :D

Publicerat
Jag var till foderspridaren o kollade i eftermiddag, sprider som en gud, ca 12 meter i diameter -_-

Ätrorna som hamnar utanför spridarens ben är väck men de som är innanför ligger kvar, havren verkar vara orörd överallt.

Frågan är vad det är för fel på den när de slår på ligghavren på åkrarna, ^_^ dumma fåglar, får ju inte tag på rena ärtor att sprida. :D

Alltid svårt att få tag i ärtor verkar vara en brist vara tyvär :(

Konstigt att dom är på ligghavren brukar aldrig vara nå drag på havre B)

Publicerat

Har du koll på annat gått till dom små liven förutom ärtor :D vete? korn? sridaren är snart tom o dags att investera i nytt foder.

Publicerat
Har du koll på annat gått till dom små liven förutom ärtor :D vete? korn? sridaren är snart tom o dags att investera i nytt foder.

Vete vet jag att det funkar brukar vara bra fart tidigt på höst vete det mognar ju före allt annat

Korn har jag ingen koll på men vete blir nog bra

Bar att lätta på lädret ^_^

Publicerat
Vete vet jag att det funkar brukar vara bra fart tidigt på höst vete det mognar ju före allt annat

Korn har jag ingen koll på men vete blir nog bra

Bar att lätta på lädret :D

Ska kolla med klantmännen i morgon om dom har det hemma, blir inte så stora mängder o det kan vara avdragsgillt ^_^

Lite synd att jag måste iväg med jobbet på representation hela dagen o kvällen i morgon, hinner ju inte med att köpa foder o fylla spridaren

Publicerat
Ska kolla med klantmännen i morgon om dom har det hemma, blir inte så stora mängder o det kan vara avdragsgillt :unsure:

Lite synd att jag måste iväg med jobbet på representation hela dagen o kvällen i morgon, hinner ju inte med att köpa foder o fylla spridaren

Provat Duvfodret Klantmännen har? Funkar bra till grisarna iaf.. Men det var väl inte meningen du skulle utfodra dem, om jag inte minns fel? ;)

Publicerat
Provat Duvfodret Klantmännen har? Funkar bra till grisarna iaf.. Men det var väl inte meningen du skulle utfodra dem, om jag inte minns fel? :D

Du har bra minne mannen

:P:P

Ta nu o krya på dig så ska jag se vad jag kan göra för att komma åt den nya marken.